[TI] Van kuil naar hooi.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetlarixbos

Van kuil naar hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:43

Ik ga binnenkort van het kuilvoer over op het hooi voeren. Nu voer ik het kuil gewoon op het oog. En dat lukt aardig de paarden die moeten afvallen vallen langzaam af (als er geen voerders zijn ) en de anderen blijven mooi op gewicht. Maar nu ben ik benieuwt hoeveel hooi ik straks moet gaan voeren want dat is toch anders dan kuil. En daarom wil ik graag weten hoeveel jullie voeren. En graag hoor ik ook wat ze er allemaal extra bij krijgen zoals brok, muslie, wortels enz en het werkt wat ze doen. En staan ze dan op stal of buiten of allebei?
Dus hoeveel van een baal hooi krijgen jullie koudbloeden per dag met wat er naast bij hoeveel werk en hoe worden ze gehouden?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:46

Ik blijf dit ook even volgen aangezien vanaf april mei mijn mannen ook thuis komen te staan en ik dan ook over stap op hooi.

Shayla

Re: Van kuil naar hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:50

Shayla krijgt 3x per dag 1 plak hooi , en 2x per dag bruin brood met appeltjes en wortels.
Als het vriest gaan ze een paar uur naar buiten (halve dag ong.)

Verder doet Shay momenteel niets ivm dr artrose.

Maar ze word naar mijn zin al iets te dik.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:55

Roos staat nu op stal en krijgt om 8 uur in de morgen 1 plak hooi en 3/4 kilo muesli.
Om 12 uur 1 plak hooi en 3/4 kilo kilo muesli.
Om 17,30 1 plak hooi en 3/4 kilo muesli
Om 10.30 1plak hooi voor het slapen gaan
Roos werkt elke dag ruim een uur

Straks gaat ze weer op het land en dan wordt alles weer anders maar dit is wat ze nu krijgt.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:56

Hi hi 1 keer klikken was genoeg

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:03

Shayla en Roosa hoeveel plakken zitten erbij jullie in een baal? Het verschilt namelijk bij mij nog wel eens.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:22

ik reken altijd op ongeveer 10 plak per baal en dan kijk ik ff niet naar het gewicht, hou het maar tussen de 20 en 25 kilo. soms heb ik er een uitschieter overheen. maar die weer ik zoveel mogelijk want die zijn niet te tillen.

ewald en gam delen ongeveer 1.5 baal op een dag, maar meestal iets minder.
beide weinig acitviteiten maar ik wil wel dat ze genoeg te knabbelen hebben.
van hooi kan je in principe nooit teveel voeren (uitzonderingen daar gelaten).
ze staan op zand dus geen gras. als ze een dag in de wei staan kan ik met gemak een plak of 4 minder rekenen.

hier wordt 1 schep lucerne, tussen de 400 en 600 gram muesli bijgevoerd.

en verder wil ik nog ff zeggen GOEDE KEUZE!!!
ik heb met gam gemerkt wat voor troep kuilgras eigenlijk is en voer het nooooit weer.... al kreeg ik het gratis!!

en ik zoek stengelig lang hooi uit. van eiwitrijk hooi krijgt gam ook weer last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:31

Ik voer kleine balen van 20-25 kg Veldbeemd (graszaadhooi) momenteel. Amanda en Dewi delen eigenlijk hun portie. Per dag krijgen ze per paard 3,5/4 plakken hooi ongeveer. (3 voerbeurten). Ik heb dit nog niet gewogen eigenlijk. Maar ik denk een kg of 7-10 per dag.

Qua arbeid kan je eigenlijk wel stellen dat ze stil staan Enkel in het weekend rijd ik ze. Al moet ik zeggen dat ik in de zomer als ik wel meer rijd het hooi niet aanpas. Dat hooi valt onder onderhoudsvoer. Als er harder gewerkt wordt, worden de brokken aangepast. Verder staan ze permanent op paddock, en ik schat dat ze een kwart plak stro per dag ook opeten. (van die grote balen van 300 kg dan weer).

Normaal gezien voer ik trouwens Engels Raai graszaadhooi, is een stuk krachtiger dan dit Veldbeemd, en na de zomer ga ik daar ook weer terug op over, is nl handiger met grote balen en toch fijner spul dan dit Veldbeemd. Dat is op zich trouwens wel goed, maar gewoon mij wat te fijn en niet 'vol' genoeg.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:47

Baileys, Fiona en Shetje krijgen samen bijna een baal hooi per dag. Dit is weidehooi van eigen weiland. Overdag staan ze in de wei, 's nachts op zand. Beel rijd ik ongeveer drie keer per week, verder doen ze niks. Om te zorgen dat ze uit zichzelf de wei uitkomen 's avonds krijgen ze een handje Tinkerbrok en een beetje oud brood. Verder niks en ze zien er alledrie prima uit.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:50

IK heb echt droog stengelig hooi. en daar krigjen ze 2 volle kruiwagens per dag van. Er zit niks in..
dus dat is lekker

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:02

Baggio krijgt 1e snede weidehooi. Ongeveer een halve baal per dag. Daarnaast een kilo tinkerbrok, een halve kilo haver en ongeveer 3/4 kilo poweplusmix muesli.

Baggio loopt 4 keer in de week zwaar dressuurtraining, 1 a 2 keer een buitenrit. En bijna elk weekend een wedstrijd. Dus hij loopt erg veel.

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:39

Caitlin, mijn merrie van bijna 3,5 jaar staat overdag altijd op de wei.
s'Avonds halen we haar naar huis en staat ze in een stal met uitloop.
s'Morgens krijgt ze nu een halve kilo biks en halve kilo Fytohorse (musli). Ze gaat dan naar de wei en in de stal ligt een plak hooi.
s'Middags krijgt ze weer een plak hooi en een paar appeltjes met wat musli erdooheen.
s'Avonds als we haar naar huis halen krijgt ze ongeveer een kilo wortelen en wat appels erdoorheen, en een plak hooi.
Tegen half elf krijgt ze nogmaals een halve kilo biks en halve kilo Fytohorse (musli) en nog een plak hooi voor de nacht.
Ze verricht nog niet veel werk alleen af en toe longeren en een stukje lopen naar het bos.
In de zomer alleen weidegang en in totaal 1 kilo biks/musli per dag, wat wortelen en appeltjes en s'avonds hooi voor de nacht.

Ze doet het er goed op en ziet er goed uit!

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:40

Sorry!!!! Een keer teveel op verzenden gedrukt!!!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:37

Sox krijgt helaas geen hooi nu ze bij d'r nieuwe pensionstal staat maar voordroog. Voorheen voerde ik haar 's-morgens 2 plakken hooi, ze stond de hele dag op de wei en aan het eind van de middag 3 plakken. Daarbij een pond muesli. Ik voerde ook veel winterpeen, minstens een kilo per dag.
Ik rijd in de winter gemiddeld 3x per week een buitenrit.
Zomers staat ze 24/7 in het land, als we gereden hebben krijgt ze een paar ons muesli.

Ik wil nog even opmerken dat hooi mij veel beter beviel dan het voordroog nu. Je kan van hooi lekker veel voeren omdat het veel minder eiwitten bevat en veel ruwvoer is goed voor de spijsvertering en voor paarden die in een paddock staan helpt het tegen de verveling.

Enya_Indy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:26

die van mij krijgen onbeperkt kuil en 300gram tinkerbrok en 1kilo wortels en appels maar ze staan wel op 't land 24 uur per dag.
en ze doen het er erg goed op .ze lopen 3 keer per week

Enya_Indy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:28

oja en zomers krijgen ze niets alleen maar gras en zelfs dat moet ik heel erg goed in de gaten houden want ze blijven vreten.
ze hebben nu een mega land maar straks wordt het weer verdeeld in kleine stukjes anders gaat het niet goed.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:12

Jessie krijgt imv vermoedelijke problemen met kuilvoer ook hooi. En dat bevalt mij wel (van haar weet ik het niet zo )
ze staat op kaal land, en krijgt 3-4 plak per dag. Plus een schep brok/muesli.
ze wordt recreatief gereden, ongeveer zo'n 3-5 keer per week.

Ga met Pellie mee, goede keuze!

Shayla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:52

mamauba schreef:
Shayla en Roosa hoeveel plakken zitten erbij jullie in een baal? Het verschilt namelijk bij mij nog wel eens.

Ik heb vandaag even geteld In een pak hebben wij 7 (kort pakje) tot 11 (lang pak) plakken hooi. (Kleine pakjes) Dus ook bij ons verschild het nogal.