[TI] de ?RUSTIGE? tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

de ?RUSTIGE? tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:21

Hoi.

Ik lees en hoor overal, mijn tinker is zo rustig/sloom. Mijn tinker is zo niet schrikkerig, nee het is zo'n braaf paard. Een tinker is een echt beginnerspaard.

Hoe komt het dan dat mijn tinker van een heleboel schrikt, voor van alles bang is. Bijvoorbeeld vindt mijn tinker het eng als er mensen aan het kijken zijn bij de bakrand, zelfs mijn pa is eng (krijgt ze altijd wortels van).

Mijn tinker is 7 jaar maar ik snap er niks van hoe mensen kunnen spreken over een rustige tinker

gr [***]

KootMiraDrum

Re: de ?RUSTIGE? tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:22

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:25

Wat meer mijn vraag is, hoe mensen op het idee komen dat tinkers rustig zijn?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:26

omdat ze over het algemeen bekend staan als rustig
maar niet elk paard is hetzelfde natuurlijk, dat heeft verder niets met rassen te maken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:31

Ik denk dat dat ook per paard heel erg verschild.
Ik heb twee Tinkermerrie's en die zijn echt zó totaal verschillend, dat hou je niet voor mogelijk.
Het ene paard is het andere niet

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:51

Het is een onderwerp wat je bezig houdt
Die van mij is enorm relaxed in de wei en op stal. In de bak loopt ze ook prima. Buiten gaat het over het algemeen ook heel goed, ik heb haar bijna 4 jaar en rijdt ook zolang buitenritten. Maar vandaag kreeg ik haar met moeite langs een paar balen kuil waar een hooivork uitstak. Zó totaal achterlijk. Ik laat haar dan even betijen en zeg "kijken", ze liep erheen en ging van het kuil staan vreten, nou ja, dit is typisch "des tinkers" volgens mij. Ik dwing niet snel iets af,maar ze moet wel overal langs, met mij òp haar rug. En dat doet ze ook wel maar soms in travers. Ik blijf het hèt ideale recreatiepaard vinden: sterk, cool met een goed uithoudingsvermogen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:26

Tosca is met rijden ook heel pittig, ik hou haar soms nauwelijks in het bos. Ze loopt heel graag. Maar als ze iets engs ziet, maakt ze soms een klein pasje en dan herstelt ze zich weer. Ze blijft er eigenlijk altijd heel rustig onder.
Ik denk dat dat is wat de meesten bedoelen. Ze zijn niet zo snel van hun stuk te brengen. Waar de meeste warmbloeden van schrikken, boeit Tosca meestal niet eens.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:45

Maar waar de meeste warmbloeden met een lang teugeltje lopen stuiter ik langs met m'n tinker....
Het is zo dat ze niet snel ergens van schrikken en als je ze in de omgang meemaakt zijn ze wat loom, daar zal wel het idee vandaan komen dat ze lomp en sloom zijn.

chas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:28

die van mij ook niet hoor ,we lopen heel vaak langs een pad met een rode bak langs de weg de ene keer kijkt ze aandachtig en vindt ze het eng ...en de andere keer loop ze er gewoon voorbij ?? heel raar ,,maar van d`r zelf is ze van het rustigere type ....gelukkig

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:42

nielsd schreef:
het is zo'n braaf paard. Een tinker is een echt beginnerspaard

Nou zet maar beginners op drie van de vier bontsnoeten die ik heb, en dat wordt geheid zandhappen of erger. Ze worden alle vier bereden, maar een door een door redelijk ervaren ruiter, twee door een zeer ervaren ruiter en dan blijft er slechts eentje over waar je iedereen op kunt zetten, een loyaal dier maar zeker ook niet sloom/rustig.

Ik heb een neus denk ik voor tinkers die een uitdaging vormen. Omdat we ook aangespannen rijden is voorwaarts zijn wel nodig, maar het zou ook wel heerlijk zijn om zelf (met wat mindere rijtechniek) eens op de rug te zitten.....we keep on dreaming.....

Enya_Indy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:29

hoi niels
ik snap dat ook niet ik heb 4 tinkers en er is er geen één zoals ze omschreven worden rustig beginners paard.
mijn ene tinker merrie die schrikt ook overal van en vind dingen ineens eng waar ze normaal laNgs loopt is dan ineens eng en in het ergste geval gaat ze steigeren maar ik weet gelukkig dat ze me in de zeik neemt en dan moet ze even aangepakt worden ze blijft me uitproberen maar dat vind ik ook zo leuk aan haar .
Ze is echt mijn vriendinnetje voor het leven kan verder alles met haar maar het blijft een donder ze is ook gewoon gek.
dus rustig nee zeker niet

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:51

Tja laat ik dan juist het prototype tinker hebben.
bijna 100 procent bomproof, schrikt nergens van is bijna 100 procent te vertrouwen. Met kinderen en beginnelingen is ze zelf nog voorzichtiger.
Maar ze is dus niet soom of sloom wanneer ze er zin in is en je laat haar gaan tja dan is de rem zoek. Maar laat je haar gewoon niet gaan tja dan luisterd ze braaf.
Het enige probleem dat ik met haar heb is in groep rijden dan is ze nog moeilijk te houden.
Ze kwam op 2.5 jaar oud van Engeland naar belgie, stond een maand op de paardenmelkerij en toen kocht ik haar. Ik had helemaal geen kennis over het inrijden van paarden. ik reed wel al ruim 10 jaar op een manege en had al veel ervaring dankzij mijn verzorgpaarden. Maar dat was het. En Sweety en ik hebben alles onder ons 2tjes gedaan. Zadelmak maken, inrijden we hebben nooit een probleem gehad. Ik snap wel dat ik een Tink uit 1000 heb en ze is echt alles voor me we zijn echt een team samen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 07:47