Darlah is, sinds ze bij mij is enorm dominant naar anderen paarden. Ze stond eerst bij een shetlander maar die viel ze echt aan, tenminste, alleen als er eten in het spel was of wanneer ik erbij was.
In de tijd dat ik Darlah heb, merk ik dat de band wel gegroeid is tussen ons. Ik ben met andere paarden erg onzeker en de eerste keer dat ik op haar zat, verzette ze geen stap, ik denk zowel door mijn als door haar wantrouwen.
Inmiddels kennen we elkaar al wat beter en ze trekt heel erg naar mij toe. Opzich wel leuk hoor, maar het probleem is dat ik soms niet eens meer bij mijn hengstje (Kaylen) in de buurt mag komen.
Sommige dagen valt het mee, vandaag was het weer heel erg.
Zodra ik dan bij Kaylen in de buurt kom, legt ze haar oren plat en vliegt hem aan. Ik vind dat doodeng, omdat ik er soms zo'n beetje tussen sta. Na een seconde komt ze weer naar mij toe met haar oortjes naar voor. Ik weet dan ook echt niet wat ik moet doen, ook wel omdat ik lichtelijk angstig ben dat ze richting mij misschien (perongeluk) een trap oid geeft. (hoewel ze naar mijn ervaring naar mensen toe enorm lief is, en nooit iets fout doet. Ze is heel lief, maar naar andere paarden toe dus niet (meer))
Ik baal hier dus gewoon enorm van, omdat Kaylen ook de nodige aandacht nodig heeft.. en ik wil ook welleens met hem kroelen..
Darlah bij Shak zetten gaat volgens mij al helemaal niet werken, want die laat zichzelf helemaal ondersneeuwen..
Dat gedrag van Darlah vind ik heel vreemd, omdat ze op haar vorige adres onderaan de rang stond. Zou het kunnen dat ze zich verveeld en ze daardoor zulk gedrag gaat vertonen?
Ze is namelijk een hele werkwillige merrie, en op haar vorige adres werd ze dagelijks aan het werk gezet, hier staat ze (nog) vollop op de wei. Van het voorjaar moet ze ook wel echt aan het werk, maar ik weet niet of dat echt iedere dag zal lukken..
En ik ben dus een beetje bang dat ik haar tekortschiet omdat ik haar misschien niet de nodige beweging onder het zadel kan geven..
Kan bovenstaand gedrag komen door verveling of is het iets anders?
Ik helemaal voorop met Oni in mn kielzog, daarachter Tinkerbell en daarachter Angel...netjes in ganzentinkerpas op een rijtje
Angel heeft wel al eens geprobeerd voorbij te steken, maar werd toen duchtig op kontengedraai en flitsende tanden onthaald
dus dat doe ik niet meer.

Word zelf meer een leider, want ineens sta je ertussen, en loopt het niet goed af...
. Dit leiderschap bouwt ze in de toekomst alleen maar uit.
. Het te pas en onpas voeren uit de hand kunnen paarden echt vals van worden. Het is wat anders als je dit doet tijdens het aanleren van trucjes o.i.d. dan moet het paard iets doen en beloon je dmv een kleinigheidje (zelfde als klikkermethode)