[TI] claimende Tinkermerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

claimende Tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:24

Ik heb Darlah sinds augustus.

Darlah is, sinds ze bij mij is enorm dominant naar anderen paarden. Ze stond eerst bij een shetlander maar die viel ze echt aan, tenminste, alleen als er eten in het spel was of wanneer ik erbij was.
In de tijd dat ik Darlah heb, merk ik dat de band wel gegroeid is tussen ons. Ik ben met andere paarden erg onzeker en de eerste keer dat ik op haar zat, verzette ze geen stap, ik denk zowel door mijn als door haar wantrouwen.
Inmiddels kennen we elkaar al wat beter en ze trekt heel erg naar mij toe. Opzich wel leuk hoor, maar het probleem is dat ik soms niet eens meer bij mijn hengstje (Kaylen) in de buurt mag komen.
Sommige dagen valt het mee, vandaag was het weer heel erg.
Zodra ik dan bij Kaylen in de buurt kom, legt ze haar oren plat en vliegt hem aan. Ik vind dat doodeng, omdat ik er soms zo'n beetje tussen sta. Na een seconde komt ze weer naar mij toe met haar oortjes naar voor. Ik weet dan ook echt niet wat ik moet doen, ook wel omdat ik lichtelijk angstig ben dat ze richting mij misschien (perongeluk) een trap oid geeft. (hoewel ze naar mijn ervaring naar mensen toe enorm lief is, en nooit iets fout doet. Ze is heel lief, maar naar andere paarden toe dus niet (meer))

Ik baal hier dus gewoon enorm van, omdat Kaylen ook de nodige aandacht nodig heeft.. en ik wil ook welleens met hem kroelen..
Darlah bij Shak zetten gaat volgens mij al helemaal niet werken, want die laat zichzelf helemaal ondersneeuwen..

Dat gedrag van Darlah vind ik heel vreemd, omdat ze op haar vorige adres onderaan de rang stond. Zou het kunnen dat ze zich verveeld en ze daardoor zulk gedrag gaat vertonen?
Ze is namelijk een hele werkwillige merrie, en op haar vorige adres werd ze dagelijks aan het werk gezet, hier staat ze (nog) vollop op de wei. Van het voorjaar moet ze ook wel echt aan het werk, maar ik weet niet of dat echt iedere dag zal lukken..
En ik ben dus een beetje bang dat ik haar tekortschiet omdat ik haar misschien niet de nodige beweging onder het zadel kan geven..

Kan bovenstaand gedrag komen door verveling of is het iets anders?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:31

Kootje probeert dit ook, maar in mindere mate. Voor mij logisch, hij heeft me 12 jaar lang voor zich alleen gehad.
Wat ik doe, is wat ik bij de honden ook altijd heb gedaan. Ik bevestig steeds, in 't meeste wat ik doe, dat Koot hoger in rang staat dan Mira. Hij krijgt 't eerst een aai, zijn hooi, een lekkertje. Vanochtend vond hij dat nadat hij aandacht had gehad en ik Mira aandacht gaf hij wel weer aan de beurt was, dat heb ik ontkend door hem weg te sturen, want IK ben de baas, niet hij. Geen idee of het goed is, maar dat is hoe ik het bij de paarden en bij de honden doe.
Kaylen is natuurlijk nog een jong pikkie van nog geen jaar oud, lijkt me logisch dat Darlah dan de leidinggevende van hen 2en is. Ik vraag me alleen wel af of ze jou wel als alfamerrie ziet?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:42

wat FK zegt, doe ik ook. Angel is laatste in rang, dus ik handel daar ook naar. Angel krijgt steeds als laatste haar eten, hooi, aaien,... Ook gaan ze in volgorde van rang van de wei. Gezien ik alleen ben met een trio paarden is dat wel een grappig zicht Ik helemaal voorop met Oni in mn kielzog, daarachter Tinkerbell en daarachter Angel...netjes in ganzentinkerpas op een rijtje Angel heeft wel al eens geprobeerd voorbij te steken, maar werd toen duchtig op kontengedraai en flitsende tanden onthaald
Ook heb ik al een keer Angel voor Tinkerbell buitengezet...en toen heb ik ook moeten wegspringen dus dat doe ik niet meer.
Ze hebben een rangorde,dus die moet jij zéker respecteren!!
Maar wel zelf de baas blijven: dus als je de rangen gerespecteerd hebt en darlah wil er weer tussenkomen, mag je gerust serieus kwaad worden!!

lijkt me niet dat ze dit doet omwille van verveling,...

Kytha

Re: claimende Tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:56

FK; geloof inderdaad niet dat ze me echt als alfa ziet

Frenia; ik geef Darlah ook meestal wel eerst, maar net als vandaag, dan krijgt zij een snoepje, wil ik er Kaylen eentje geven dan vliegt ze Kaylen aan, en parkeert zich mooi tussen hem en mij in.. Zo van 'en nou is het mijn beurt weer'

Hoe kan ik haar het beste wegsturen, op stem of echt met mijn lichaam(s) (taal?)

frenia schreef:
...netjes in ganzentinkerpas op een rijtje ,...

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:52

Bram doet ik ook bij mij. Ik ben alleen van hem. Maar als hij bij de fries in de wei staat doet die dat juist. Als hun geen zinnen mag iedereen bij mij maar meestal niet en word iedereen bijna vermoord als ze al na me kijken op 3 meter afstand.
De paarden lager in rang doen het ook weer naar paarden die lager staan dan hun maar dat komt dus niet zo vaak voor want dat mag weer niet van de directeuren.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:40

Ik herken dat gedrag wel Elke.

Mijn 3 merries kunnen er ook wat van. Ik durf er dan ook echt niet tussen te lopen. Nikita beschermt mij trouwens wel voor de 2 anderen, dat is heel typisch. Ik heb tot heden nog nooit een klap gehad.

Er is een rangorde tussen de paarden en daar hou ik gewoon rekening mee. Mij doen ze dus niks, maar als ik er toevallig tussensta, tja, dan weet ik het niet, en dat moet je dus voorkomen, dat je niet in z'on situatie komt, http://www.mijnalbum.nl/Foto=PIKCGILG

Romy heeft echt heel veel klappen gehad van Nikita en Sissi, maar nu blijkt dat het ook een 'hekse' is op zijn Duits. Dus ze wordt gewoon iedere keer op haar plek neergezet, omdat het een pittige tante is. Ze is eigenlijk altijd bezig om een stapje hoger te komen en de boel uit te dagen, maar dat lukt haar niet, omdat de 2 andere merries haar gewoon iedere keer een veeg uit de pan geven.

Ik geef de merries dan ook in rangorde hun voer als ze buiten gevoerd worden, anders is het feest. Eerste de hoogste en als laaste de laagste.

Heel normaal dus dat Kaylen onder in rang staat, hij is de jongste en hij mag inderdaad niks van Darlah, want zij is en blijft de baas, klaar uit. Dit rangorde verhaal moet je niet onderschatten hoor. Kaylen wil graag de hoogste in rang worden, maar wordt iedere keer op deze manier op zijn nummer gezet.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:44

Bij mij staan de tinkers in grote groepen, van 10-12 paarden. Het is zo als je op de weide komt, tijdens het eten komt eerst de leiders merrie en de under dog die zijn eten ligt in een uithoek van de weide.

Bij snoepjes geven ook eerst de leiders merrie en haar nog zogend veulen en de rest en als laatste de underdog en de hekken sluiters zijn de jonge beestjes.

Bij mij geeft dit geen problemen, maar je moet echt de hierarchie respecteren en zorgen dat jij altijd de baas blijft van de kudde en af en toe zelf u leiders merrie tot de orde kan roepen. ( hela dame dit kan niet, ik ben nu met hem dezich)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:15

Was en is hier ook. Boya heeft altijd onverdeelde aandacht gehad, totdat Tuesday erbij kwam. Toen werd ie vreselijk jaloers. Ik ben er dus gewoon tussen gaan staan en heb Boya op z'n plaats gezet. Hij probeert 't nog steeds, maar als ik nu uhh of he roep, dan gaan die oren weer naar voren. Ik let er niet zo op wie ik eerst aai of voer. Ze moeten gewoon allebei maar normaal doen . Met voeren kan ik er ook gerust tussen staan, terwijl als ik weg ben, heeft Boya enorme voernijd naar Tuesday. Als ik ze ga voeren, hou ik ook altijd 1 hand omhoog, dat is het teken dat ze achter mij moeten blijven totdat ik de schep in de voerbak heb gegooid. Al vliegen ze elkaar daar in de haren. Een uhh of he is weer voldoende.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:46

Boya, het scheelt wel dat jij 2 even oude hengsten hebt...., ik heb ook 2 hengsten bij elkaar gehad, van 1 t/m 3 jaar oud, Maxolo en Keith, en dat ging ook erg goed toen, ik was toen gewoon de baas als ik in de wei was bij hun en hoefde ook maar even te 'kicken' en het was over: http://www.irishcobs.org/albums/keith/M ... .sized.jpg

Vaak zijn er veel meer rangordeproblemen bij een groter leeftijdsverschil, dan heeft de veel jongere echt niks in te brengen dan lege briefjes.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 07:40

ik denk dat, voor jullie eigen onderlinge communincatie, grondwerk van bijv. parelli goed zijn zijn. dat kaylen lager in rang is en dus wordt weggejaagd is logisch. ik denk dat je daar op dit moment weinig aan kunt doen. als kaylen ouder wordt zullen de verstandhoudingen vanzelf veranderen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 08:37

Pellie schreef:
ik denk dat, voor jullie eigen onderlinge communincatie, grondwerk van bijv. parelli goed zijn zijn.

Toen we bij Roos waren vertelde zij en haar moeder er ook wat over, en het spreekt mij ook enorm aan, dus misschien dat ik wel iets van Parelli met haar ga doen

Iedereen bedankt voor de reacties!!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:09

Het weg jagen van Kaylen door Darlah is een typisch geval van dominantie zoals hier boven al wordt uitgelegd. Daar moet je niet tussen komen en ze het lekker zelf uit laten zoeken. Maar Darlah moet wel leren te accepteren dat jij de alfa-merrie bent en dat jij dus bepaalt aan wie jij aandacht geeft! Je mag het niet zo maar van haar accepteren dat zij Kaylen's quality-time met zijn baasje van hem afpakt puur en alleen omdat zij ook aandacht wil. Voor dat gedrag moet je haar op haar plek zetten. Zij moet accepteren dat niet altijd alle aandacht voor haar is en zij moet jou ook respecteren.

Grondwerk/freestyle/NHS/Parelli, het maakt niet uit wat je kiest maar Darlah moet wel even leren dat jij de baas bent en dat zij onder jou staat en niet op gelijke hoogte of zelfs de baas is over jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:10

Elke, het is toch van belang dat jij meer zelfvertrouwen krijgt in jezelf, en in Darlah. Momenteel is, als ik het zo lees, de rangorde : Darlah - Jij - Kaylen. Dat mag absoluut niet.

Het is normaal dat Darlah Kaylen op haar plek zet (zie eerder geschrevene), maar als jij er tussen staat, moet je erg duidelijk maken dat ze dat niet heeft te flikken. Mijn twee merries zijn ook erg jaloers op elkaar om mijn aandacht, en soms proberen ze elkaar wel weg te dreigen, happen of slaan. Maar als ik in de buurt sta, dan tolereer ik dat niet. Dan krijgt de dreigende partij meestal een brul, en als ik echt in de buurt stond, of ze tegen mij stoten met het happen, dan komt er een klap terug. Ongeacht welke het is (meest Amanda)

Ik ben namelijk niet van hetzelfde postuur, en een klap brengt mij meer schade, dan een ander paard aan

Dus, wat ík zou doen. Meer met je stem werken, Darlah idd als eerste behandelen (voeren, aaien, etc.). En dan loop jij zelf op Kaylen af, en ga die aandacht geven. Als jij dus met Darlah bezig bent, en Kaylen komt om aandacht schooien. Negeren, want nu is jouw tijd met Darlah. Vervolgens zeg je zoiets als : Ja, brave meid he, en nu ga ik even na Kaylen (paard snapt denk ik wel de toon dan). Dan zoek jij bewust contact met Kaylen, en geef die aandacht. Let er wel op, dat het minder lang en uitgebreid is. Komt Darlah dan tussenbeide, dan geef je die een waarschuwende brul, gaat ze dreigen en jij bent in de buurt, dan een knal voor dr kop.

Mettertijd zal hopelijk er meer rust in komen, en kunnen ze accepteren dat de ander ook aandacht krijgt, en dat iedereen rustig zijn deel krijgt. Zorg idd dat je alles op volgorde doet, altijd eerst Darlah het voer, en dan Kaylen.

Dus Word zelf meer een leider, want ineens sta je ertussen, en loopt het niet goed af...

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:01

Helemaal met flettie eens, dit is gewoon een dominantie probleem wat je alleen kunt oplossen door parelli/voest technieken. Paard moet duidelijkheid hebben, de leider, in dit geval jij (mazzelmeid) neemt deze niet dus regelt jou dame het zelf wel even, maar dit is een te gevaarlijke situatie voor jou en als je dit niet op tijd oplost kan dit ook nog verdere gevolgen hebben. Tenslotte bepaald jou paard in de wei want jij met hun doet . Dit leiderschap bouwt ze in de toekomst alleen maar uit.

Overigens waar je sommige paarden ook erg sjagrijnig en opdringerig van maakt is (met name snoepjes) het uit de hand voeren van kleine lekkere dingetjes zonder reden. Bij mij op stal mag dat absoluut niet !! twee merrie`s van mijn moeder zijn daar onuitstaanbaar door geworden en lopen constant te bedelen en volgen alleen nog maar je handen, gek wordt je daar van . Het te pas en onpas voeren uit de hand kunnen paarden echt vals van worden. Het is wat anders als je dit doet tijdens het aanleren van trucjes o.i.d. dan moet het paard iets doen en beloon je dmv een kleinigheidje (zelfde als klikkermethode)

En freestyle is zo leuk om te doen , worden jullie alleen maar wijzer van en verbeterd ook altijd de band tussen mens en dier.