[TI] Hele jaar op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Hele jaar op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:24

Ik heb vannacht liggen denken (vraag me niet waarom...)

Hoe gaat het nou als je de tinker 24/7/365 op de wei hebt staan? Ik heb gehoord dat het voorjaarsgras namelijk niet zo goed is voor je paardje en dat ze daar koliek van kunnen krijgen. Maar als je tinker dan dus zo lang op de wei staat, dan krijgen ze dat toch ook binnen? Kan dat dan geen kwaad.

Voer je de tinkers dan ook bij in de winter, alleen hooi of ook biks. En hoe komen ze dan aan water?

Rare vragen allemaal, maar ja ik lag er dus gewoon wakker van hihihi

Kytha

Re: Hele jaar op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:33

Hoi Biancaa, mijn Tinkers staan het hele jaar door 24/7 op de wei.
Shakyra heeft vorig jaar alleen op stal gestaan om van Kaylen te bevallen, omdat we het zo in de gaten konden houden.
Bij mij hebben ze ook nog nooit koliek gehad (*klopt af )
En ik heb dat zelfs nog nooit gehoord van dat voorjaarsgras. Wel zit er in het voorjaarsgras natuurlijk veel meer, nu staan Darlah en Kaylen op 1,5 hectare samen, in ze zomer zal ik een stukje af moeten zetten.
Aangezien ze dan snel te dik worden met zulk gras (hoewel Darlah nu ook wel een flinke buik heeft )
Maar goed, ik ben heel blij dat ik de mogelijkheid heb ze altijd buiten te kunnen laten staan!

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:22

De meeste van mij staan ook 27/7/365 dagen op de wei.
In de winter voer ik ze kuil of hooi bij en wat brok, muslie en lijnzaad olie. De hoeveel ligt aan het werk wat ze doen. Ze krijgen minimaal 1 handje brok en 1 handje muslie met lijnzaad olie voor de vitamienen en tegen zand koliek. En water geeft ik elke dag vers. In minimaal 3 voerbeurten krijgen ze hun voer en elke keer controleer ik het water gelijk.
Voorjaars gras krijgen ze wel binnen. Ik laat ze altijd eerst op de winter wei staan waar het gras langzaam begint te groeien en ze er zo aan kunnen wennen. Dan hooi (of bij slecht weer maai ik het en laat het ophalen door mijn broer die het aan de koeien voert) ik eerst het gemeste verse gras en laat ik ze dan soms eerste een paar uur per dag op nieuwe wei of soms direct. Ligt eraan hoe veel mest er op is gekomen. Een nadeel van een paar uur is dat sommige paarden dit al naar 1 keer door hebben en zich helemaal vol vreten in dit uur om maar zoveel mogelijk binnen te krijgen.
Daarom bemest ik gewoon liever niet te veel en laat ik ze er dan gewoon op.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:16

Da's precies zoals ik het doe. 's Winters de hele lap en in het voorjaar een klein stukkie afzetten. Zomer en winter haal ik ze er 's nachts af. Dan krijgen ze een handje biks 'voor de lekker' en 's winters met z'n drietjes bijna een baal hooi per etmaal, zomers wat minder natuurlijk.
Koliek van gras ken ik niet, hoefbevangenheid wel.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:55

24/7/365 ja, Wij hebben de wei in 2 stukken verdeeld. In de winter lopen ze altijd in dezelfde wei. Die mogen ze ook kapot lopen. Beide weiden zijn aan de inloopstal gekoppeld. In de inloopstal staat water (kraan) en onbeperkt hooi. In 't voorjaar bouw ik 't op en mogen ze steeds iets langer op de goede wei.
Bijvoeren? Kijk het altijd een beetje aan. Muesli of een beetje tinkerbrok in de winter, af en toe met een schep knoflookpoeder. Hooguit een 1/2 schep 's ochtends per paard en 1/2 schep 's avonds per paard. En voor de afwisseling wat pee/appels o.i.d.
Deze paarden hoeven nog niet aan 't werk, dat scheelt wel in voeding.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:42

Ik denk als je paard het gehele jaar op de wei staat hij het gehele jaar ook zijn gras matje keurig bij houd.
Kijk het is wat anders als zoals mijn tink, die gaat van het voor jaar weer voor het eerst de wei op daar moet ik dus super voorzichtig mee zijn en het ook op bouwen.

Het is idd waar dat het eerste voorjaars gras veel eiwitten bevatten,en ook het gras van september oktober bevatten meer eiwitten.

Dus wees voorzichtig en zet zo nodig een stukje af of maai het een keer voor dat je paard er op gaat.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:13

als je paard 24/7 op de wei staat en de wei is te groot voor het paard om het goed kort te houden, dan zou ik me idd druk maken over de eiwitten in het gras. maar zelfs dan hoeft een paard er geen koliek van te krijgen. gam krijgt groeiribbels in zijn hoeven van de eiwitrijke periodes en in het begin een dikke koker, maar dit kreeg hij laatst ook van eiwitrijk hooi.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:15

Fulltime op 't gras gaat voor Koot na 3 hoefbevangenheden helaas niet. Ik zou dolgraag een eigen stukkie land met paddock en/of bak en loopstal willen hebben maar ja...... de kans erop hier in 't westen...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:23

Pellie schreef:
als je paard 24/7 op de wei staat en de wei is te groot voor het paard om het goed kort te houden, dan zou ik me idd druk maken over de eiwitten in het gras. maar zelfs dan hoeft een paard er geen koliek van te krijgen. gam krijgt groeiribbels in zijn hoeven van de eiwitrijke periodes en in het begin een dikke koker, maar dit kreeg hij laatst ook van eiwitrijk hooi.

Idd Pellie!! roos heeft ook van die rare groei ribbels gehad in de tijd dat ze te veel eiwit gekregen had,en niet goed in haar vel zat.
En een tink bij ons op stal kreeg zelfs oranje kleurig getinte hoefjes,en dit kwam niet door de wortels, de smit vertelde dat het ook door te veel eiwit kwam.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:43

Jessie staat ook altijd op het land. 's winters stond ze met de rest van de kudde op een groot stuk land. Als het gras op was(en ze vermagerden), krijgen ze een baal kuilvoer, en als die op is nog één, enz enz. Water is in waterbakken, en die worden dagelijks gecontroleerd/bijgevuld.
Nou staat Jessie alleen op een stuk kaal land, op een dieet van een halve baal hooi, water en anderhalve schep Tinkerbrok. Dit om dat zij te heftig reageerd op kuilvoer.
Als de rest van de paarden weer overgaan naar een nieuw stuk land met jong gras, dan wacht ik even tot het meeste eraf is gegeten, en dan mag ze erbij. Dit ook weer ivm eiwitten en haar reacties erop.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:55

ik heb een paddock en daarachter een wei.
Op de paddock staan stallen met de deuren altijd open. S'nachts lopen ze op de paddock en overdag doe ik de wei open.
Andere jaren maakte ik me steeds druk dat mijn wei zo kapot ging in de winter en dan liet ik ze er niet zo veel op. Maar dan gaan ze juist rennen en veel grazen. dit jaar heb ik de wei meer open, en staan zeer minder op. Ze weten dat ze er altijd op kunnen, dus is de drang minder lijkt wel.
Ik voer krachtvoer bij omdat Tosca onder het zadel is. De shet krijgt een handje voor de show.
Verder krijgen ze wortels en onbeperkt hooi. Dat leg ik ook op de wei.
Tosca heeft 1 keer koliek gehad, maar dat was van de appels van de appelbomen op de wei.
In het voorjaar worden ze wel snel dik dus moet ik op tijd minderen met bijvoeren.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:29

Berdien schreef:
Nou staat Jessie alleen op een stuk kaal land, op een dieet van een halve baal hooi, water en anderhalve schep Tinkerbrok. Dit om dat zij te heftig reageerd op kuilvoer.

Gam ook!!! Jessie ook vooral gedragsmatig?

Fem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:34

mijn verzorgpaarden staan vrijwel 24/7/365 in de wei...

worden in de winter wel bijgevoerd.. ..
Maar ze houden het goed voor...
Het zijn een kwpn-er en een arabier. Dus 2 totaal verschillende paardjes...
denk dat vrijwel elk paard 24/7/365 buiten KAN staan...als de eigenaar maar niet te "beschermend" is..
Dan heb ik het over... "dekenloos" is de wei...en niet te vroeg bijvoeren...

En proberen kan altijd...
Desnoods haal je ze alsnog binnen als je het echt niet meer vertrouwd..

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:33

Pellie schreef:

Nee, tenminste niet zover ik weet. Maar ze krijgt er die rotschilfers van, waardoor haar benen nou weer flinke kale en open plekken vertonen.
Al is ze de laatste tijd flink etterig bezig, maar dat kan ook andere oorzaken hebben.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:35

ze staat lekker het hele jaar door buiten met de shet. Water is voor mij een ramp een put hebben we en dan maar elke ochtend en avond een groote cementbak vol geven. ze reden het er goed mee.

De hoeveelheid hooi is in de winter ongeveer een baal per dag. Ik weet het is veel maar anders heb ik na de winter alleen nog maar een paar botjes en geen vet. en ze krijgt dan een halve kilo biks met meuslie gemenkt.

met het gras is geen probleem de wei delen we in 3e en je moet in het voorjaar een beetje opletten en der telkens een stukje meer geven maar dan gaat het hooi ook naar een halve baal per dag omdat ze dan wel veel gras heeft.

ik heb zelf geen probleem met de hoeven en koliek

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:56

Berdien schreef:
Pellie schreef:

Nee, tenminste niet zover ik weet. Maar ze krijgt er die rotschilfers van, waardoor haar benen nou weer flinke kale en open plekken vertonen.
Al is ze de laatste tijd flink etterig bezig, maar dat kan ook andere oorzaken hebben.

ah oké... wou bijna zeggen "jammer". ben tot nu toe nog niemand tegen gekomen met een paard die ook nerveus en onhandelbaar met rijden wordt van kuil en brok.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:34

van kuil weet ik niet of die ze druk wordt heb het er 1 week gegevens maar ze heeft altijd aardig wat voer nodig om een beetje op gewicht te blijven. Volgens mij wordt ze van brok niet druk want ze is net zo druk als ze minder krijgt of meer

Enya_Indy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:52

mijn tinkers staan ook 24/7 buiten op 't land ze krijgen 1 baal kuil en daar doen ze een week mee. ze krijgen dan elke dag 300 gram tinkerbrok en wat appels en wortels .
de paarden drinken uit de sloot maar dat moet je ook goed in de gaten houden met de vorst dan vul ik ook cement tonnen met water voor ze en een gat hakken in de sloot.
nu staan ze op een mega wei dat van het voorjaar weer opgesplitst wordt in kleine weitjes ivm het te veel gras en eiwitten .
verder straf ik ze echt met op stal zetten dan breken ze de boel af.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:31

momo_lover schreef:
van kuil weet ik niet of die ze druk wordt heb het er 1 week gegevens maar ze heeft altijd aardig wat voer nodig om een beetje op gewicht te blijven. Volgens mij wordt ze van brok niet druk want ze is net zo druk als ze minder krijgt of meer

nee dat weet je ook pas als je het een paar weken niet geeft, meestal zijn de actieve stoffen uit voer na een week of 3 er uit.

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:46

het kan met gemak hoor 365 dagen buiten
twist heeft 3 jaar het hele jaar buiten gestaan
en dat ging super alleen in de zomer wat meer rijden
door het vette gras zodat hij niet te dik werd
verder was er gewoon een grote drinkbak
die zich zelf vulde (dus met zo een pompje )
in de winter kreg hij ook alleen maar kuil en wat lekkers
en meer niet
en in de zomer een handje biks

maar goed ik had wel in de winer enzo een deken op dat als ik dan ging rijden dat hij niet helemaal nat was

maar ik moet zeggen dat het super werkt hoor dat buiten staan het hele jaar en je tink vind het ook geweldig ik weet het zeker

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:50

Pellie schreef:
ah oké... wou bijna zeggen "jammer". ben tot nu toe nog niemand tegen gekomen met een paard die ook nerveus en onhandelbaar met rijden wordt van kuil en brok.

Van brok gebeurt dat bij het overgrote deel van de paarden.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 00:14

Niet als je ze genoeg aan het werk zet is mijn indruk.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:18

Soxje schreef:
Niet als je ze genoeg aan het werk zet is mijn indruk.

Dat is dan weer een handeling naar het gebeuren