[TI] niet meer voorwaartse merrie, vanwege drachtigheid????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natascha84

niet meer voorwaartse merrie, vanwege drachtigheid????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:23

Hallo,
Ik rij op een merrie die nu 6 1/2 maand drachtig is. Normaal is ze altijd erg voorwaarts, maar nu is ze toch wel erg veranderd. Het lijkt wel of ze steeds meer moeite krijgt met lopen, ik rij haar regelmatig, en ze is altijd goed op conditie, maar nu heeft ze al moeite met 20 minuten rijden, en op buitenrit komt ze ook al niet meer zo vooruit. Ik vroeg me af of 1 van jullie ervaring heeft met drachtige merries en of ze met de conditie ook achteruit gaan of dat normaal is, ik maak me namelijk zorgen.
groetjes

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:44

hoi,
Die van mij is op 20 maart uitgeteld en word ook regelmatig gereden of gelongeerd.je merkt toch wel dat ze er wat last van krijgt, de conditie word wat minder zweet gauwer en de galop gaat moeizamer.De één heeft er meer last van als de ander.ik rijd ook nog op een kwpn-er en die veandert bijna niet wordt wat ronder, maar aan haar konditie is weinig te merken.het verschilt gewoon per paard.
groetjes

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:20

Mijne is 13 april uitgerekend en gaat erg goed, alleen galop niet meer (moet ik haar echt vooruit schoppen en das nu ook niet de bedoeling)
een drachtige merrie geeft meestal zelf wel aan dat ze er genoeg van heeft
en geen enkele drachtige merrie is gelijk: de ene ontploft nog een dag voor de geboorte en de ander wordt algauw wat slomer...

Poosje81

Re: niet meer voorwaartse merrie, vanwege drachtigheid????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 07:35

frenia schreef:
en geen enkele drachtige merrie is gelijk: de ene ontploft nog een dag voor de geboorte en de ander wordt algauw wat slomer...

is met mensen ook zo, de ene huppelt vrolijk rond terwijl een ander zijn bed niet uit kan komen.

Staat je merrie goed in haar vel? Krijgt ze goed en genoeg voer/ruwvoer?
Dan zit die buik gewoon al in de weg, heeft ze geen zin, noem het maar op.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:38

Mijn merrie is op het moment niet te houden. Ze is ook al echt dik maar blijkbaar voelt ze zich super ofzo? Maar we rijden erg weinig op het moment door het slechte weer, snel donker en mijn werk. Dus kan ook daardoor zijn. Ze staat wel 24/7 buiten op de wei.

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:56

Iets wat ook de werklust van een drachtige merrie kan veranderen is de "verandering" van karakter. Ik had zelf een merrie die wel van showen en rennen hield maar sinds ze 4 maanden drachtig is, is het een slome eend. Zij word niet bereden omdat ze net 3 is maar ik merk toch duidelijk verschil.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:13

mijn rijpaard merrie moet nog 10 weken. en die kan ik al niet meer rijden vanaf dat ze 6 maand zwanger was.
Niet voor uit te brangen. zweep en sporen nodig. Terwijl noraal is ze zooooooooooo voor je been.
Het is idd per paard verschillend.
maar 1 tip luister naar je paard. zegt die dat ze op is.. laat haar met rust en longeer haar lekker

dazzle

Re: niet meer voorwaartse merrie, vanwege drachtigheid????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:49

mijn 9-jarige merrie is nu 7 mnd drachtig en dit is haar eerste veulen. Ze was niet altijd de vlotste maar nu heeft ze er duidelijk minder zin in. Ze wil alleen maar eten. Ook wordt ze nog niet echt superdik en toch is ze al 7 mnd, ben wel benieuwd wat eruit komt. Het is merrie en hengst zijn allebei blauwschimmel, miscchien gewoon zwart/wit. We wachten maar af

Gr Jo

Djana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:57

Spannend is dat wachten he. Onze Babse vind het al teveel moeite als ze haar stal uit moet hihi, lange wandelingen gaan ook op haar dooie gemak maar dat was vorig jaar ook al zo.