[TI] Tinker, 24/7 buiten met vriendjes, en toch luchtzuigen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Tinker, 24/7 buiten met vriendjes, en toch luchtzuigen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:14

Ik deed een paar dagen geleden een erg vervelende ontdekking : Kyara gaat namelijk luchtzuigen ! Ze bijt zich vast om de omheining (of een muurtje, of een paaltje) en zuigt lucht.
Ik sta er van te kijken, weet wel dat dit een bekend verschijnsel is bij paarden die veel op stal staan en zich dus vervelen, maar een 2-jarige tinker die dag en nacht buiten staat, mét 2 andere tinkers erbij ... ?!?!

Ik heb al even bij "Medisch" zitten bladeren, is een topic over, maar ik vraag me toch af of het vaker bij tinkers voorkomt ? Het lijken toch altijd zo'n relaxte paardjes, waarom dan toch zo'n stereotiep gedrag ? Zou het puur verveling zijn ?

Iemand tips ?

AriebrenJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:19

Een hele belangrijke oorzaak van luchtzuigen kan maagzuur zijn.

Chubby

Re: Tinker, 24/7 buiten met vriendjes, en toch luchtzuigen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:20

Chub wilt graag kribbebijten. Dit doet ze als ze eten heeft gehad in haar voerbak op stal. Buiten heeft ze er geen last van...

Luchtzuigen kan ook een medische oorzaak hebben. Hoeft niet per se verveling te zijn. Maagzuurtabletten zouden een oplossing kunnen bieden, heb ik wel eens ergens gelezen.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:22

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:33

wat airebren en chubby zeggen, heb ik veel vaker gehoord! Er is een onderzoek gaande om luchtzuigen met gewone Rennies te verminderen.

Naar wat ik zelfs heb gehoord heeft lluchtzuigen bijna nooit een zuiver psychische oorzaak. Wel kan stress leiden tot een verhoogde maagzuurproductie, wat luchtzuigen in de hand werkt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:34

Net als bij mensen eigenlijk: een maagzweer door stress?

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:35

Misschien dat dan net als bij mensen een pepermuntje ook werkt.
Lost niks op maar verminderd wel.
Een maagzweer bij mensen wordt veroorzaakt door een virus wat wel kan overleven in je maag voor zover ik begrepen heb.
Dat is ook de reden dat veel mensen er jaren lang last van bleven houden.
Misschien dat de oplossing die er nu voor mensen is ook bij paarden werkt.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:38

Dus Kyara aan de King-pepermunt ?!
Dankjewel Coydog, Maagcompositium van de Paardendrogist had ik in het andere topic (over luchtzuigen) ook al gelezen. Ik denk dat ik dat eerst probeer, over zo'n luchtzuigband zijn de meningen ook nogal verdeeld, en schijnen ze soms meer kwaad dan goed te doen.

Volgens mij MOET het wel haast iets lichamelijks zijn (inderdaad maagzuur ?), Kyara is de meeste relaxte van alledrie, dus ik vind het heel vreemd dat juist zij het gaat doen !

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:40

Maagcompositium is van de Groene Os, even op internet zoeken of het misschien ergens anders goedkoper is.
Er zijn meer zaken die dit verkopen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:59

Kan idd komen door maagzuur/ maag zweer

meer of stengeliger ruwvoer (langere tijd nodig voor vertering) kan helpen

of voedingssupplement zoals
Thrive van paardendrogist werd ook geadventeerd dat tegen luchtzuigen e.d. werkt
maar zie net dat site veranderd is ... nu veel minder uitleg erbij ...

dit is wat er nu nog staat:

Ondersteunt de darmwerking van paarden en kan helpen een gevoel van onbehagen weg te nemen. Hierdoor kunnen stress-gedrag, vervelend stal-gedrag, het eten van stro of mest en ook de kans op koliek aanzienlijk verminderen.

hebben ook speciaal voor maag: Maagcompositum Paard

Voor gebruik bij een gebrekkige spijsvertering, een slechte opname van voedingsstoffen, een zwakke maag, irritatie aan het maagslijmvlies, krampen, gasvorming in maag en darmen en eetlustgebrek.

[edit] laatste is al gemeld

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:22

Keevagirl schreef:
Dus Kyara aan de King-pepermunt ?!
Dankjewel Coydog, Maagcompositium van de Paardendrogist had ik in het andere topic (over luchtzuigen) ook al gelezen. Ik denk dat ik dat eerst probeer, over zo'n luchtzuigband zijn de meningen ook nogal verdeeld, en schijnen ze soms meer kwaad dan goed te doen.

Volgens mij MOET het wel haast iets lichamelijks zijn (inderdaad maagzuur ?), Kyara is de meeste relaxte van alledrie, dus ik vind het heel vreemd dat juist zij het gaat doen !

Is het echt luchtzuigen? Of kan het zijn dat ze last van haar tanden heeft?

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:36

coydog schreef:
Misschien dat dan net als bij mensen een pepermuntje ook werkt.
Lost niks op maar verminderd wel.
Een maagzweer bij mensen wordt veroorzaakt door een virus wat wel kan overleven in je maag voor zover ik begrepen heb.
Dat is ook de reden dat veel mensen er jaren lang last van bleven houden.
Misschien dat de oplossing die er nu voor mensen is ook bij paarden werkt.

Bij paarden gaat het niet om een maagZWEER maar om zure oprispingen, maagZUUR dus..

Maagzweren bij mensen worden veroorzaakt door de bacterie Helicobacter Pylori (HP), deze kan ook kanker veroorzaken. Deze bacterie draagt iedereen bij zich, kan maagzuur overleven, maar bij mensen met een heel zwakke weerstand (Door bijvoorbeeld veel stress) kan de bacterie zich gaan voortplanten en nestelen in de maagwand. Bij mensen met een goede weerstand heeft de HP totaal geen invloed, omdat die zich dan niet kan nestelen.

Maagzweren worden altijd verholpen met zware medicatie, soms zelfs een operatie en maagzuur kan met een ordinair rennietabletje worden verminderd. In Rennie zitten carbonaten die via de zuur-base reactie de PH van de maaginhoud tijdelijk neutraal maken, waardoor het niet brandt in de slokdarm.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:51

Teuntje111 schreef:

Bij paarden gaat het niet om een maagZWEER maar om zure oprispingen, maagZUUR dus..

Maagzweren bij mensen worden veroorzaakt door de bacterie Helicobacter Pylori (HP), deze kan ook kanker veroorzaken. Deze bacterie draagt iedereen bij zich, kan maagzuur overleven, maar bij mensen met een heel zwakke weerstand (Door bijvoorbeeld veel stress) kan de bacterie zich gaan voortplanten en nestelen in de maagwand. Bij mensen met een goede weerstand heeft de HP totaal geen invloed, omdat die zich dan niet kan nestelen.

Maagzweren worden altijd verholpen met zware medicatie, soms zelfs een operatie en maagzuur kan met een ordinair rennietabletje worden verminderd. In Rennie zitten carbonaten die via de zuur-base reactie de PH van de maaginhoud tijdelijk neutraal maken, waardoor het niet brandt in de slokdarm.

Dit bedoelde ik dus, wist het niet meer precies.

Pepermuntje heeft dus ook de werking dat het maagzuur minder brand.
En zo ook een Rennie, kan dat dan niet ook een oplossing zijn voor teveel maagzuur bij paarden?
Een soortgelijke stof toedienen?

Dat het hier niet om een maagzweer ging was me duidelijk, staat er wat onduidelijk omdat ik tussen het werk door reageerde.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:26

met pepermunt geef je je paard suiker via het gebit. Wacht even ik omschrijf het een beetje krom. Als je een paard suiker geeft kan dit zijn gebit aan tasten. Een paard kan niet poetsen en de baas doet dit ook vaak niet voor het paard. Zal dan eerder de Rennie proberen. Hoop dat het wat uithaalt.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:39

Eerlijk gezegd zou ik het allebei niet geven, je hebt geen idee wat het effect bij een paard is.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:59

Wat krijgt je paard te eten? Het is bekend dat paarden maagzuur kunnen krijgen van granen. Kijk dus eerst naar het dieet, en dan naar evt. maagzuur-middeltjes.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 08:26

fjordkootje schreef:
Is het echt luchtzuigen? Of kan het zijn dat ze last van haar tanden heeft?

Ja, daar heb ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht ... zou dat kunnen, op 2-jarige leeftijd (ze is trouwens gisteren 2 geworden ) ? Ik zie haar niet zuigen namelijk, maar ze zet haar tanden op de ijzeren omheining.

Ze krijgt momenteel tinkerbrok, en eigenlijk onbeperkt goed hooi. Ik sta eigenlijk op het punt om weer terug te schakelen naar de muesli die ik voorheen voerde (Mijten Quattro, speciaal voor koudbloeden), omdat ik de tinkerbrok toch relatief duur vindt en in geen sterke verbetering in vacht en/of gezondheid gaf (heb nu een half jaar tinkerbrok gevoerd). Ik ben nu langzaam aan het afbouwen met de tinkerbrok en aan het teruggaan naar de muesli. Maar kan me niet voorstellen dat het daardoor komt ? Iemand had het er hier over (sorry, even vergeten wie ) dat het door granen kan komen (als het maagzuur is), die muesli bevat veel granen natuurlijk ...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:05

héél erg offtopic, maar ik heb vandaag m'n eerste zak Quattro binnen: was je er eerder wél tevree over?

Over luchtzuigen/maagzuur kan ik je helaas niets vertellen...

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:40

Ik bedoelde niet zozeer 'granen' maar meer 'krachtvoer', sorry. Muesli is dan idd iets beter, omdat door het langere kauwen ook meer speeksel geproduceerd wordt.
Hoeveel muesli/brok geef je per dag/keer? Geef in ieder geval nooit meer dan 2 kg, voor een jong paard nog minder. Als zijn energiebehoefte hoger is, kun je dan beter een geconcentreerdere brok/muesli geven, dan de hoeveelheid verhogen.
Of krachtvoer aanvullen met gedroogd/gesneden lucerne (let wel op het eiwitgehalte, dat verschilt nogal. Tussen de 9 en 15% is ideaal). Of een grasbrok (weer: niet te rijk, meer als vulling en om speeksel aan te maken) door het krachtvoer mengen.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:44

Mijn buurvrouw heeft meerder Tinkers, en zij is erg tevreden met "Happy Hoof" van Spillers en de producten van Dengie.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:45

Oh ja, het zou ook best de tanden kunnen zijn. Vooral oppassen tussen de leeftijd van 2.5 en 3.5, maar misschien is 'ie er vroeg bij?
Als het al een tijdje geleden is, kan een tandencontrole zeker geen kwaad...