[TI] wat vragen over een tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

wat vragen over een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 11:35

in de loop van deze week komt er een tinker deze kant op ,welke verkocht moet worden,nu weet ik dus echt niet wat een tinker vandaag de dag waard is,

mss weet iemand dat wel,

het is en 5 jarige ruin,zeer voorwaarts(dus absoluut niet sloom),loopt braaf nageeflijk,is wel wat sterk,hij is groot ,zal hem nog opmeten,maar zal rond de 1.55/1.60m zijn.

betuigd,verkeersmak,en een 3 kleur tinker...

verder heeft hij veel behang,lange dikke manen en sokken.

daarnaast heb ik nog een vraag,hij heeft echt mega wintervacht,deze wil ik scheren,omdat ik zelf een gladde vacht mooier vind,is dit verstandig om te doen??of zien tinker mensen liever een dikke vacht???

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:18

Je kunt beter deze vraag op het speciale Tinkerforum zetten (bij de subfora, maar heb al even getemd).

En over die vacht, dat is voor iedereen verschillend wat hij/zij mooi vindt. En wat je met je paard wil doen. Bij intensief rijden is een dikke vacht niet zo handig.

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:23

Inderdaad kan deze vraag het best verhuizen naar het tinker topic. Ik tem wel even.
Als je wilt weten wat je kunt vragen kun je het best op de bekende verkoopsite's kijken en dan vergelijken. Ik zou zo ook niet weten als bij jullie de prijs het zelfde is als bij ons.
Scheren zal ik niet doen want veel tinker eigenaren willen hun paard dag en nacht in de wei.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:40

RP --> Tinkers

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:58

Ik zou hem ook niet zo snel scheren, reden heeft mamauba al gezegt.

Tja, en de prijs.. het is maar wat de gek ervoor geeft he? Denk dat je wat prijzen moet gaan vergelijken, maar ik denk (nadruk op denk) dat een prijs rond de 3000 euro wel netjes is... maar goed, ben zelf geen handelaar of wat dan ook, dus vind het wel moeilijk een goede prijs te schatten...

Lucy_1

Re: wat vragen over een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:06

Scheren om het mooie zou ik nooit doen..... is harstikke onverstandig.... in maart/april gaan de meesten alweer verharen en vallen de dikste vachten uit......

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:47

jeuj,er is zelfs een tinker topic...

zoals ik al zie zouden jullie niet scheren,of het onverstandig is weet ik niet,ik ben nl nogal van al het haar eraf...

ik krijg altijd erg jeuk handen bij een tinker,dus mss niet zo verstandig mij met scheerapperaat naast een tinker te zetten

bedankt voor jullie reakties,en die nog gaan komen...

ik hou jullie wel op de hoogte en zal een foto van hem plaatsen als hij er is..

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:16

Ik ben ook wel erg nieuwsgierig nu naar hem! Ik zou ook niet scheren, dat zal dan aan de nieuwe eigenaren zijn. Als jij hem al scheert, hebben zij daar geen keus meer aan. Zo verklein je je doelgroep met naar schat ik zo'n 50% vwb de Tinkerliefhebbers.

Je hebt zo te lezen wel een hoge prijscategorie te pakken, dus als zijn bouw ook nog in verhouding is zal hij toch wel rond de 3000/3500 zitten.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:31

Ik zou ook niet scheren, of het moet echt zijn dat die dikke vacht onooglijk is...(wat dan wel belangrijk kan zijn voor de verkoop...)

Dat is allemaal erg moeilijk te bepalen...zeker zonder foto
(hinthint )

Qua prijs denk ik hetzelfde (iets lager, zat aan max 3000 te denken zonder bepaald niveau dressuur,..., zonder papieren en ruin, wel goeie maat voor verkoop, evenals kleur en leeftijd) als Snowdon, maar wacht zeker nog even de foto af!!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:47

liggen de prijzen in belgië en nederland een beetje gelijk voor tinkers??

Citaat:
jeuj,er is zelfs een tinker topic...

tinkerforum hè... Afbeelding

maar een grote, stevige, goed behaarde 3-kleur ruin schat ik ook rond dezelfde prijs als leon in.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:53

hahah sorry,tinkerforum

hij heeft wel een paspoort,maar ik ga deze week kijken,mss dus ook wel papieren,maard at weet ik allemaal niet zeker..

punt is dat ik hem hier wil kijken of hij dressuurmatig wat aanleg heeft en er evt wat knopjes op zetten,maar dan lijkt me geschoren wel handiger,en onooglijk lang,JA!!!ik heb hem 2 weken geleden gezien,en je ziet meer haar als paard!!!

en daar ik 1cm lang haar al damatisch vind,had ik al meteen zoiets van ,alles eraf,maar ik weet dat tinkermensen vaak de tinkers dag en nacht buiten houden,en dat is mijn dilemma...voor het zicht zal het zeker mooier zijn,maar voor de mensen die hem buiten willen houden weer erg lastig als hij kaal is...

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:56

Tja.. snap het wel, maar toch zou ik hem "behaard" laten. Dan maar liever wat minder intensief rijden. Mijne staat ook vol in het haar, en tja, het kost wat langer uitstap tijd en wat tactiek met zweten enzo, maar dan heb je verder ook geen dekengedoe

Ben erg benieuwd naar de foto! Klinkt als een erg leuke Tink

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:09

Kijk voor de verkoop zou ik hem niet scheren, zou je hem zelf houden en je vind het vervelend dan wel scheren, ik heb Lonan ook gewoon geschoren en vind het ideaal, al is het weer aardig bijgegroeit maar het is nog altijd minder als dat het anders was geweest.

vraagprijs 3500 euro ongeveer,

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:12

NIET SCHEREN!!!!!Mensen kiezen juist voor tinkers, fjorden, haflingers, friezen,groningers en andere trekpaardachtigen om niet met dekens te sjouwen en dat ze zomer en winter naar buiten kunnen, ook wat het werk betreft! Het wordt een ander verhaal wanneer ze sportgericht worden gehouden, dit zijn vaak de slanke types.....die worden vaak op stallen neergezet met een binnenbak en komen alléén 'szomers buiten, maar die zijn ook gevoeliger voor de kou en hebben vaak een dunnere vacht.....Ik vind het ook te laat om hem nu nog te scheren.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:16

broadway,ik scheer al mijn paarden 2 a 3 keer per winter,die van mij gaan nu ook allemaal nog eens geschoren worden...

nooit problemen mee gehad,en ik scheer al een jaartje of 20..

voor verkoop van bv een kwpn ziet geschoren er wel veel netter uit,en dat verkoopt beter,maar een tinker,tja,persoonlijk zou ik op een kaalgeschoren vallen,maar ik kijk dan ook wat ik ermee zou doen in de sport...
en dat is nu een beetje mijn dilemma,andere vraag dan,is er een vraag naar "sport" tinkers,welke netjes nageeflijk zijn en bv l/m niveau lopen???

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:18

Ik heb toch echt een echte cob die dressuur matig gereden wordt, hij staad nu nog op een stal met een binnenbak maar komt wel gewoon buiten hoor, dagelijks in de paddock, en met slecht weer in de binnenbak,

Er is wel wat vraag naar tinkers die L/M lopen maar niet zo veel als de gewone reacratie ruiter, voor verkoop zou ik echt niet scheren.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:27

Heb ook geleerd dat je na december niet meer (voor de 1e keer) moet scheren, de zomervacht zit er dan al onder. Daarnaast breng je een tinker uit zijn natuurlijke vachtschema die ze van nature heeeeel goed zelf kunnen regelen. Denk dat er best wel iet wat vraag is naar sporttinkers (zelf ben ik westerngericht), ik vind alleen zelf dat het lichaam er wel bij moet passen. In de zomer zien ze er al een stuk minder behaard uit.

Zoals je zegt is het dier betuigd, verkeersmak. Neem aan dat hij dus nog niet onder het zadel is. Dan lijkt het me niet vanzelfsprekend dat hij elke dag in het zweet wordt gereden tijdens de eerste trainingen.

Mijne wordt nu ook beleerd en wordt ook niet in het zweet gereden, aangezien ze het wel leuk moeten blijven vinden om te werken bij het aanleren. Alleen als hij erg druk/gespannen is dan zie ik wat vochtige plekken op zijn vacht. Zweetdekentje voor het ergste vocht en de rest lekker a la nature op laten drogen, zijn huid en haren doen de rest.

De vraagprijs zou wel een beetje in die richting komen denk ik. Ben benieuwd naar een foto overigens.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:38

Cheveyo,hij is al onder het zadel ook,wordt elke dag op dit moment gereden,en hij is braaf maar wel "heet" en voorwaarts..

ik heb hem 2 weken geleden gezien,en het is een mooie compacte tinker,meer donker als wit...

verder zal hij hier dus op stal komen te staan,en niet dag/nacht op de wei...vandaar dat ik zo'n bos haar dan niet nodig vind,alleen ik weet niet dat als mensen een tinker kopen of ze hem dan buiten op de wei zetten,dan is geschoren dus wel zeer onhandig...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:41

waarom zou je een behaarde tink niet dressuurmatig kunnen rijden, niet omdat hij meer gaat zweten als een ander paard.
als je hem na die tijd goed uitstapt om op adem te komen en een goede wollen zweetdeken opdoet om het overtollige zweet af te voeren, goed voer geeft met electrolyten oid, dan snap ik dat hele scheerverhaal al nooit hoor.

een bezweet paard kan heus wel weer de buitenlucht in, mits het goed op adem is gekomen!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:47

kimmie261 ik heb het niet over jóuw paarden, maar over een tinker die ze in de verkoop willen gooien !!!!!!cheveyo jij hebt het goed geleerd hoor!!!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:50

huh,ik schrijf nergens dat je een behaarde tink niet dressuurmatig kan rijden,maar ze zweten dan wel veel meer,en staan veel langer nat op stal,en geschoren ziet er in mijn ogen netter en strakker uit...

vandaar dat ik zou scheren,en ik wet dat bij bep rassen het makelijker verkopen is,maar ik weet ook dat juist veel tinkers verkocht worden aan mensen die ze dag en nacht buiten houden...

vandaar mijn vraag,meer niet.

persoonlijk zou ik dus meer vallen op een geschoren tink,als op een wollige,maar dat komt omdat ik graag paarden in zomer tenue zie..

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:57

Als je wat wilt verkopen dan moet je je eigen voorkeur even aan de kant zetten,

Wat betreft met het andwoord van Cheveyo dat weet ik niet maar zou heel goed kunnen, aangezien Lonan nu ook al verhaart op de plekken waar hij niet geschoren is,

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:04

daarom vraag ik het toch ook,anders had ik de vraag niet gesteld en hem per direct geschoren....

(verder was dit niet de bedoeling een discussie te beginnen over wel /niet en wanneer scheren,ik heb lang op een dressuurstal gestaan,waar sommige paarden elke 2 maanden geschoren werden, zelfs in de zomer..ook al zouden er in januari als zomerhaartjes zijn,die je meescheert,dan zijn deze gewoon bijgegroeit tegen de tijd dat alles verhaart is,zie je niets van...)

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:13

kimmie261 schreef:
Cheveyo,hij is al onder het zadel ook,wordt elke dag op dit moment gereden,en hij is braaf maar wel "heet" en voorwaarts..

ik heb hem 2 weken geleden gezien,en het is een mooie compacte tinker,meer donker als wit...

verder zal hij hier dus op stal komen te staan,en niet dag/nacht op de wei...vandaar dat ik zo'n bos haar dan niet nodig vind,alleen ik weet niet dat als mensen een tinker kopen of ze hem dan buiten op de wei zetten,dan is geschoren dus wel zeer onhandig...

Even een tip. Je zegt dat het dier nu al heet en voorwaarts is. Laat ik er nou ook zo eentje hebben. En geloof me die doe je echt geen plezier met continue op stal naast het werk. Die gaat ontploffen en dan heb je 600kg schoon aan de haak met het karakter van een koudbloed (in zoverre je van een overall karakter kunt spreken natuurlijk). Naast het werk lekker naar buiten al is het alleen maar de buitenbak, dat is in ieder geval iets. Ga je hem scheren dan denk ik dat hij wel eens nog wakkerder zou kunnen gaan worden.

Als je voor een Tinker gaat dan ben je niet iemand die zijn paard a la dressuur (ben hier niet generaliserend aan het spreken maar meer uit ervaring) continue op stal zet. Daar zijn dit al helemaal geen paarden voor.

Als de nieuwe eigenaren de Tinker inderdaad op het land willen hebben of in de bak whatever dan heb jij dus met je goede bedoelingen de natuurlijke verharing van het dier al 'om zeep' geholpen en heeft het dier hier van te lijden.

Ben zeker niet tegen scheren maar het gaat om het idee er achter en de toekomst die het dier tegemoet zal gaan...past het daar in?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:18

kimmie261 schreef:
huh,ik schrijf nergens dat je een behaarde tink niet dressuurmatig kan rijden,maar ze zweten dan wel veel meer,en staan veel langer nat op stal,en geschoren ziet er in mijn ogen netter en strakker uit...

vandaar dat ik zou scheren,en ik wet dat bij bep rassen het makelijker verkopen is,maar ik weet ook dat juist veel tinkers verkocht worden aan mensen die ze dag en nacht buiten houden...

vandaar mijn vraag,meer niet.

Het gaat hier ook niet om de discussie over wel of niet scheren. Het is allemaal uit interesse en zorg voor onze hartelapjes. Tinkereigenaren gaan nou eenmaal meer de recrea kant op dan de hoge sport kant.
Een dressuurpaard is het voor het schone showen (past scheren heel goed in omdat daar heel veel naar uiterlijk vertoon wordt gekeken) een koudbloed, in dit geval een tinker, is er voor het robuuste en soms wel 'zware smerige' werk. Het een sluit het ander niet uit maar dan wel rekening houdend met de kernkenmerken van het dier.

Ieder dier zijn eigen pracht en praal al kan het dus wel iets in elkaar overlopen.