[TI] Merrie te dik..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Merrie te dik..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:16

Hallo,

Wij krijgen dit jaar 2 tinkerveulentjes, van Saviera, moet nog 4 1/2 maand en kjelda nog 2 1/2 maand. Heel spannend.
Na super veel boeken en zo te lezen, vraag ik het maar aan jullie. (In alle boeken staat iets anders, om gek van te worden, en al helemaal niet over de tinker)Het zijn 2 Irish cobs, van ong. 1.45

Nouja, het probleem;
We meten iedere week de buik, op het punt waar het veulen ligt, hangt. Nu zijn ze allebij 2.09 meter dik. Is Saviera nou te dik, of Kjelda te dun.

Kjelda
We hebben Kjelda verwaarloosd gekocht. Op haar 2e is ze al gedekt voor het eerst, Bij die andere mensen. dus ze groeide niet meer.. maar, na flinke opknappers bij ons, begon ze toch weer te groeien, en een stuk dikker te worden, ze was helemaal super, en toen hebben we haar naar gulliver o'britain gebracht, geweldige hengst! Tijdens haar drachtigheid is ze toen iets afgevallen en hebben we het bijgevoerd..
ze is af en toe een jojo, beetje afgevallen , weer goed, etc.. maar nooit te dik.. Bij de eerste dekking is onze tinker jaarling(samen gekocht) Zaza geboren.. Kjelda is 5 jaa, en op 28 mei jarig, in 2006 word ze 6

Saviera
Die hebben we eigenlijk te dik gekocht, echt zon blubberkont enzo..
die mensen dachten, een echte irish cob, die hoort dik..
Die hebben we op dieet gezet, tot ze normaal werd.. die is hiervoor nog nooit gedekt, bij ons voor het eerst.. ook door gulliver o'britain Zij heeft gauw de neiging om te dik te worden, word ook niet bijgevoerd.
Saviera is 7 jaar, en is ik dacht, op 17 juli jarig, dus in dit jaar, wordt ze 8

Dus mn vraag, Is kjelda te dun of Saviera te dik, en evt voedings advies?

Saviera, Driemaal daags een plak(je)kuil/hooi en drie maal daags een kwart muesli. normaal blijft ze zo op normaal gewicht.

Kjelda, Driemaaldaags een plak kuil/hooi(een dikke) en driemaal daags een halve muesli zo wordt ze niet te dunner.

Kjelda
Afbeelding

Saviera
Afbeelding

Kijk ook even op www.vossenburght.nl , voor de paarden(info)

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:57

Zien er toch goed uit ze zijn drachtig dus mogen ook lekker groeien.
De een word dikker dan de andere, maak je niet zo druk

Pellie

Re: Merrie te dik..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:31

staan ze nog op gras? ik vind dat ze te weinig hooi/kuil krijgen, maar 3 plak per dag!!!
mijn tink krijgt zeker het dubbele, en die hoeft geen embryo te voeden

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:10

Mijn tinkies krijgen ook meer
(zeker mijn drachtige merrie)
die krijgt ook 3 plakken voordroog per dag, gaat ook nog naar buiten (maar helaas weinig gras) en krijgt 's ochtends...in kilo's moeilijk te zeggen, want ik geef in scheppen
denk dat ze in totaal(over hele dag) zo'n 9 scheppen voer krijgt (muesli's verschillende soorten)
zal even kijken voor een recente foto van haar heb haar buik nog steeds niet gemeten maar zal dat vanavond eens proberen doen.
Haar buik groeit natuurlijk wel maar verder is ze dus niet te dik!!!

Deze foto's zijn van... iets meer dan een week geleden (denk ik )

Afbeelding
Afbeelding

wat jouw merries betreft: hoeveelste veulen is het? Ze zien er zo op foto erg goed uit (alleen heeft Tinkerbell heel wat meer buik maar voor haar is het dan ook al haar tigste veulen )
dus zo op foto: nee zeker niet te dik!!!

(ben eens benieuwd naar de omvang van tinkys buik )

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:20

3 plakken kuil per dag oftewel ingepakte kuil balen voer is niet te weinig als ze daarbij ook nog brokken krijgen maar dan heb ik het over een niet drachtige merrie , onze paarden krijgen dat ook en die zijn absoluut niet te mager eerder overgewicht, maar bij een drachtige merrie weet ik niet precies ik weet wel dat ze er andere brokken bij moeten krijgen.
Maar als ik naar je fotos kijk en naar de fotos op je site dan denk ik dat ze idd wat te weinig voer krijgen. Dus begin maar eens wat meer te voeren en geef de paarden ook de tijd om te eten vooral als ze drachtig zijn

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:30

Mijn merrie is een kruising haf, dus ook redelijk sober) en heeft afgelopen jaar een veulen gekregen. Ik had hier weinig gras en moest haar flink bijvoeren. Vergeleken met mijn pony krijgen jouw tinkers erg weinig voer voor drachtige merries. Mijn pony stond de laatste 3 maanden op 3 kilo merriebrokken en een flinke baal hooi per dag. Normaal krijgt ze nog geen halve kilo brok per dag ('s winters), maar als ik minder voerde viel ze in bij haar achterhand. Zoals je het nu beschrijft moet vooral Kjelda meer voer krijgen. Ze hoort niet op gewicht te blijven ('ze wordt niet dunner'). Ze hoort de laatste maanden nog flink uit te dijen!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:01

Even een vraagje over drachtige merries. Eten vrouwen die zwanger zijn ook andere dingen die ze normaal zouden eten? Want soms heb ik echt weleens het idee dat het alleem maar goed is voor de commercie.

Ik vind zelf dat de merrie beter wat te dik kan zijn als te dun als ze drachtig is, dan hebben ze wat reserves voor het veulen als die er straks hard aan gaat trekken, dan blijft de merrie veel beter op peil.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:15

Ben zelf nooit zwanger geweest, dus ik kan geen antwoord geven op je vraag

Ik ben zelf ook van mening dat een merrie beter wat reserves kan hebben. Toen het veulen er eenmaal was kon je aan mijn merrie niet zien dat ze het zwaar had gehad. Ze had een erg goede conditie en heeft er de hele veulenperiode goed uitgezien. Ik heb haar dan ook wel flink gevoerd. Bij een buurman was de merrie na de bevalling letterlijk uitgemergeld en het heeft heel lang geduurd voordat ze op kon staan na het veulenen. Het veulen had de merrie als het ware opgegeten. Dit was een grote kwpn-merrie die ook op 3 kilo brok stond en daarnaast minder hooi kreeg dan mijn pony. Voor zo'n groot paard dus veel te weinig als ze drachtig is.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:31

Ben zelf ook nog niet zwanger geweest, maar als ik zo om me heen kijk: ja zoetigheid gaat er bij zwangeren toch erg goed in
(mijn moeder at drie taarten op één dag )
en verder zo gekke combinaties: augurken met slagroom (help ik moet kotsen...),...

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:48

Frenia - daar heb je gelijk in, je hoort vaak over zwangere vrouwen dat ze soms de gekste dingen en combinaties eten, waarschijnlijk hebben ze die stoffen dat toch nodig denk ik maar zo.

Ach, die KWPN merrie, zielig hoor.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:48

kelly21 schreef:

3 plakken kuil per dag oftewel ingepakte kuil balen
voer is niet te weinig als ze daarbij ook nog brokken krijgen maar dan heb ik het over een niet drachtige merrie , onze paarden krijgen dat ook en die zijn absoluut niet te mager eerder overgewicht, maar bij een drachtige merrie weet ik niet precies ik weet wel dat ze er andere brokken bij moeten krijgen.
Maar als ik naar je fotos kijk en naar de fotos op je site dan denk ik dat ze idd wat te weinig voer krijgen. Dus begin maar eens wat meer te voeren en geef de paarden ook de tijd om te eten vooral als ze drachtig zijn

Citaat:
plak(je)kuil/hooi

daar zit enig verschil, het is niet duidelijk wat ze nu krijgt. kuilgras zit meer eiwitten in en kan een slechtere uitwerking hebben op tinkers.
als ik een drachtige tinkermerrie zou hebben zou het minstens evenveel als de ruinen hier krijgen, dus zéker 6 plak per dag.
onbeperkt ruwvoer is volgens mij nooit slecht voor een paard, en dan heb ik het over hooi.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:57

sorry hoor, maar 6 plakken zou Tinkerbell (en Angel al helemaal niet! die krijgt één dikke plak en laat daar zelfs soms nog wat van liggen!) gewoon niet opeten...dus heeft het ook geen enkel nut haar zoveel te geven

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:28

dat eten ze niet eens op? staan ze bij jou nog op het gras?

logisch dat je niet meer geeft dan ze op kunnen, alsd ik zeg onbeperkt ruwvoer dan ga ik er vanuit dat de paardjes lekker doorkauwen zoals hier. ze staan in de paddock dus het ruwvoer moet het grazen vervangen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:53

Ze staan niet echt op gras eerder op modder, met aan de kanten wat grasplukken en omringd door struiken, die ze lustig snoeien (mag best )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:59

en dan maar 1 plak per dag naar binnen kunnen werken wauw!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:55

dat is wel alleen Angel he! Tinkerbell krijgt ook 3 plakken!!!
kan er ook niet aan doen dat ze zo weinig ruwvoer eet. Verder is alles met haar in orde, dus laat ik het maar zo

edit: vrij recente Angelfoto
wel met zadel, maar heb geen andere recente online...ze mag nog best wat aankomen en steviger worden, vind ik persoonlijk...maar het is natuurlijk wel een heel ander type dan Tinkerbell én niet drachtig
Ze ziet er, ondanks gering ruwvoerverteer, behoorlijk goed uit

http://www.mijnalbum.nl/Foto=YCHQBZTL

edit2 : ik probeer overigens regelmatig of ze meer zou willen (anders kan je natuurlijk niet weten dat ze het niet opeet) en dan mag ik telkens 's morgens de restanten (die ze dan wel door haar hele stal verstrooid heeft ) gaan uitrapen...

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:02

Tja, mijn merrie is ook drachtig, maar die is pas in augustus uitgerekend. Zij krijgt alleen maar gras... en als ik of m'n bijrijdster haar op stal heeft dan krijgt ze kuilvoer, voor en na het rijden en na het rijden tinkerbrok. Ze valt nou wat in, dus de Tinkerbrok is opgevoerd tot bijna een hele schep en een handje granenmix.
Verder wordt ze niks bijgevoerd.. lekker sober en dan krijgt ze tenminste ook geen last van schilfers/schurft/....

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:45

Ik vind het nogal een verschil of je merrie nog maar twee maanden of acht maanden moet. De eerste maanden werd mijn merrie ook niet bijgevoerd, maar had ik haar de laatste maanden niet flink bijgevoerd, dan was ze broodmager geworden. Mijn veulen was trouwens een vroeg veulen (maart). In de wintermaanden zitten er naar mijn mening te weinig voedingsstoffen in het gras voor een drachtige merrie.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:50

Er zitten ook wel weinig voedingsstoffen in het gras, dat ben ik zeker met je eens. maar zolang ze het hierop goed doet voer ik haar niet bij. Ze is nou eenmaal heel gevoelig met te veel/ te eiwitrijk voer, en haar benen zijn net weer geheeld. Ze heeft ook nog wel een tijdje te gaan, dat speelt ook mee. maar het ligt per paard verschillend. Een warmbloedje uit de kudde staat ook gewoon alleen op gras en die is in april ofzo uitgeteld. Die red het tot nog toe ook daar mee...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:50

nee idd frenia, ze ziet er mooi uit hoor! en dat op 1 plak, ik wil ook zo'n goedkoop paard...

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:05

Die foto's van kjel en savier zijn nog van van de zomer..
gewoon voor het idee wat voor types het zijn.. maar ook kwa gedrag zijn ze heel anders.. zal foto's maken, maar als savier meer krijgt , worden ze te dik.. en kjelda ook.. maar die krijgt wel al meer.. maar ik heb gelezen dat als merrie's te dik zijn, tijdens de drachtigheid, kan dat gevaarlijk zijn voor het veulen.. Savier, die begint het zwaar te krijgen, ze loopt nu ook flut.. en kjelda, die barst van de energie.. racen dat ze doet..!! en ze staan overdag in de bak, en snachts op stal met iedere dag een schone box(we mesten nu iedere dag uit ) maar ze eten alle stro op.. maar de dierenarts zij dat het niet erg was, ze hebben niet zo snel strokoliek, en dat hooi dat ze in de bak eten, als ze dan daarbij maar 2xper week lijnzaadolie kregen.. het compenseerde elkaar..

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:08

oja, en dat tinkerbrok.. hoeveel moet je dat dan geven, en is het geschikt voor een drachtige merrie, of beter merriebrok, en vanaf hoeveel maanden.. ik dacht vanaf de 8ste, maar dat weet ik niet zeker..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:07

Oooow, leuk!!! Nog meer a.s. veulentjes van Gulliver hier op bokt

Mijn merrie is nu ook drachtig van Gulliver en moet nog iets van 3 maanden.

Wat betreft het voeren: ik kan helaas jouw foto's niet zien maar mijn merrie is een Grai van 1.54 m. Op dit moment vind ik haar mooi op gewicht. Misschien iets te dik maar ik heb haar liever wat te dik dan te doen (ze is al moeilijk op gewicht te houden):
Afbeelding

Op het moment krijgt ze per dag:
- 1.5 kg Tinkerbrok per dag (verdeeld over 2 voerbeurten)
- 0.5 kg kruidenmuesli voor de
- overdag onbeperkt hooi op de paddock
- 's avonds 1-2 plakken hooi wat ze vaak 's ochtends niet helemaal op heeft gegeten.

Over een weekje of 2 wil ik haar deels merriebrok (van Subli) gaan voeren. Dan wordt de brok waarschijnlijk 0.5 kg merriebrok en 1 kg Tinkerbrok verdeeld over 2 voerbeurten. En indien nodig zal haar rantsoen opgevoerd worden maar dat doe ik eigenlijk puur op het oog.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:13

NikitaGoGo schreef:
Even een vraagje over drachtige merries. Eten vrouwen die zwanger zijn ook andere dingen die ze normaal zouden eten? Want soms heb ik echt weleens het idee dat het alleem maar goed is voor de commercie.

Ik vind zelf dat de merrie beter wat te dik kan zijn als te dun als ze drachtig is, dan hebben ze wat reserves voor het veulen als die er straks hard aan gaat trekken, dan blijft de merrie veel beter op peil.

1. Ik ben wel zwanger geweest en had er geen last van dat ik rare dingen ging eten. Moest juist in de gaten houden dat ik wel genoeg at

2. zwangere (om het in het thema te houden) merries kunnen inderdaad volgens mij ook beter te dik dan te dun zijn...

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:35

He indezz was jij dat van dat leuke 1 kleurige hengstje:D die vand ik zo leuk!