Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
gam is met zijn 1.52 groot genoeg voor mij.
En ja, dan heeft zo ukkie niet zo veel zin natuurlijk, ik wil niet dat mijn benen onder zn buik uit komen.
Doe mij maar zo'n grote joekel.
MelanieS schreef:Ik vraag me af of ze van origine wel kleiner waren? Ze zijn gefokt om de woonwagen te trekken, dus dan heb je wel een flinke jongen nodig. Ik heb wel de indruk dat er niet echt heel veel grote Tinkers zijn (in Nederland). Ik krijg namelijk altijd dezelfde reactie als mensen Kieran zien; "oh wat is ie groooot! Ik ken alleen maar kleine Tinkers".
Ikzelf ben juist meer van de kleine maat, maar ja, Kieran werd groter en groter en groter en meet nu ongeveer 1.65, als ie inmiddels niet groter is.
tengeltje11 schreef:idd,ze hebben ze "geproduceerd" de verschillende type's,maar de echt 'oertinker' is klein en breed gebouwd,en door te kruisen met bv shire werden ze groter,met bv een ietsje arabier,wat pittiger en slanker,.....
en persoonlijk geloof ik niet dat een tinker van 1.65 100% zuivere tinker is,wat er nog inzit van iets anders is en zal waarschijnlijk meestal een raadsel blijven,maar de 'oertinkers' kunnen onmogelijk 1.65 zijn....ze worden niet voor niets naast fjorden en hafjes in het rijtje geplaatst,en zoek eens een haf of fjord van 1.65m.......en het is duidelijk waarom,probeer een haf met iets anders te kruisen of een fjord en je ziet het zo dat het geen zuivere meer is,kruis een tinker met een shire en praktisch niemand ziet dit,en als je met veel geluk een heel rastypische tink kruist met een gewone pinto van 1.70,dan het je de vlekken en met wat geluk behang naar behoren,en ook daar zie je amper dat het gekruist is....
en ok,in het nederlands stamboek splitsen ze ze op,maar bij het ics kan je evengoed een tink van 1.30 vinden als een van 1.69 bij wijze van spreken.....
iemand die nog een ander ras kan vinden waarbij de hoogte kan verschillen met 40 cm?(zonder dat deze opgedeeld is).....ik kan er me geen enkele andere vinden.....en dat vind ik jammer,want bij een rasstandaard hoort ook een typische hoogte.....
en oorspronkelijk waren tinkers 140-150cm gemiddeld,terwijl nu de hoogte gemiddeld een stuk hoger ligt.....en persoonlijk vind ik dat jammer
Vasthi schreef:Ik denk dat de Tinkers in Nederland gewoon groter worden omdat ze stukken beter verzorgd worden.
Vasthi schreef:Ik denk dat de Tinkers in Nederland gewoon groter worden omdat ze stukken beter verzorgd worden
De gemiddelde Ier is vrij klein en hij is opvallend lang! Christah schreef:
Die reactie krijg ik ook vaak met Duncan. Dat hij zo groot is.
Terwijl Duncan nog niet eens zo groot is als Kieran.
Veel mensen kennen alleen kleine tinkers. Als ze dan mijn joekel zien kijken ze altijd vol verbazing.
'Zoo groot en breed, ik had altijd een heel ander beeld van een tinker'
Tjah.
Mazzel-meid schreef:Christah schreef:
Die reactie krijg ik ook vaak met Duncan. Dat hij zo groot is.
Terwijl Duncan nog niet eens zo groot is als Kieran.
Veel mensen kennen alleen kleine tinkers. Als ze dan mijn joekel zien kijken ze altijd vol verbazing.
'Zoo groot en breed, ik had altijd een heel ander beeld van een tinker'
Tjah.
Niet helemaal mee eens, ik krig juist vaak te horen 'jeetje, wat een kleintje'
Op de keuring was ik degene met de kleinste merrie hoor, van 1.40.
Toen hebben er heel wat bewonderend staan kijken.

Spetter schreef:
(Bij wijze van hé mensen
)
)