[TI] jury houdt niet van lange manen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

jury houdt niet van lange manen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:49

Nou onze allereerste wedstrijd zit erop!
Het ging heel goed. ik heb 155 punten.

Ik had haar manen niet ingevlochten. Vond de jury niet mooi, ze adviseerde mij op het protocol om ze in te vlechten. Dat ga ik dus echt niet doen.

Van te voren heeft lieve Aileen nog wel een stunt uitgehaald. De wedstrijd was in onze eigen manege, 200 m van Aileens stal.
In de inrijdbak zit een grote loodsdeur, die stond nu open. ik stond bij de bakrand mijn spullen bij elkaar te zoeken, Henri stond midden in de bak Aileens deken eraf te doen toen er een trekker langsreed. (nou is Aileen nergens bang voor, zeker niet voor trekkers. maar ze miste gewoon haar vriendinnetje Jody). Ze gaf een enorme bok, rukte de teugel uit Henry's hand en ging in volle galop de deur uit, de weg op, terug naar stal. dus wij ook maar weer terug naar stal, ik in vol ornaat...en ja hoor, op het eigen erf stond ze doodgemoedereerd te grazen.

Nou ja, de teugel was nog heel, dus we hebben weer rechtsomkeert gemaakt naar de manege en ik heb haar wat strenger ingereden dan anders omdat eerst de oren nog wel steeds richting deur draaiden.

Helaas had ze na deze wilde actie pikzwarte voetjes en de combinatie met de losse manen leverde een 6 voor verzorging op. (alle andere deelnemers hadden een 7). Dat was wel een beetje zuur, als ze ook een 7 had gehad hadden we een winstpunt gehad. Nou ja, volgende keer beter...

Knollehollen

Re: jury houdt niet van lange manen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:56

Ha ha ha, nou wel geluk dat ze terug naar stal liep, jammer dat je een 6 had daardoor voor je presentatie. Volgende keer beter hoor.

TIP: Mijn tinker Sissi kreeg voor de dressuurwedstrijd altijd een hengstenvlecht in. De jury wil toch graag zien of jouw tinker aan de teugel loopt en dergelijke.

Veel succes verder!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:57

Ha ha ha, wat een verhaal.... zie het helemaal voor me

Maar ik weet dat jury niet van manen en sokken houden. Mijn verzorgsters hebben een keer mee gedaan op een manege met een wedstrijd. En terwijl ze helemaal niet slecht reden (anderen waren echt slechter) kwamen ze onderaan de lijst te staan, dus als laatste...... En wat voor opmerkingen kregen ze : moesten de volgende keer de sokken wassen!!!!
Die meiden hebben de hele morgen zich doodgeboend en geschrobd op die sokken.... was echt zwaar belachelijk..... en dat terwijl Lucy op een andere manege gewoon eerstes of derdes o.i.d. werd..
Raaaaaarrrrrrrrr

Maar niet opgeven hoor....

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:17

Haha, ik vind dit echt tinker-typisch. Dat wegrennen en dan gewoon staan gaan vreten
Ik zou toch iets aan de manen doen. Of mooi snijden zodat ze netjes vallen zeg maar of in 6 vlechten of zo doen. Een tinker met lange manen kan er ook heel verzorgd uitzien mits ze gewassen zijn en goed uitgeborsteld en dus mooi aflopen. Sokken moeten er verzorgd uitzien. Maar door dat wegrennen is dat helaas niet gelukt. Nou, het is toch een mooi puntentotaal dus alle hoop voor volgende keer!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:21

Tja, de manen zagen er superverzorgd uit. Ik heb alleen aan de manen en staart al 2 uur gewerkt!

En wat dat wegrennen betreft; ik troost me met de gedachte dat ze dat bij mij echt niet durft te doen (hoop ik maar). het is een schat, en echt niet bang maar heeft soms wat rebelse/dominante trekjes. Helaas voor haar heb ik die ook...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:26

ocharme!!!

Hengstenvlecht is idd een oplossing
staat mooi en statiger dan lossen vlechten en bovendien accentueer je daar de nek mee, die bij de meeste tinkes erg leuk is (kwestie van je sterke punten in de verf te zetten )

en sja...je zal altijd wel nog met vooroordelen moeten afrekenen... (

en die sokken: hihi volgende keer meer geluk he

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:36

Het lukt me niet om een mooie hengstenvlecht te maken. Aileens manen zijn meer dan een meter lang en de hele hups zakt altijd opzij naar beneden.
Bovendien merk ik dat het trekt. Vooral met het hals strekken.

En tenslotte ziet ze er geweldig barok uit met die mooie lange manen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:51

Dan hebben ze aan de mijne een zware dobber, die heeft namelijk manen van 1,45 en lon is niet van plan ze in te vlechten Ik heb trouwens nog nooit lager gescoord dan een 8 voor verzorging ook MET losse manen

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 23:06

Ik heb, overigens heel beleefd, de jury om een toelichting gevraagd op de opmerking op het protocol.

Kijk, die 6 daar zit ik niet zo mee omdat ze gewoon vieze voetjes had. (hoewel het wel een beetje zuur is als je daardoor op 155 blijft hangen)
maar die opmerking dat ik "beter de manen in een vlecht kan doen" vind ik vreemd. Het is toch stamboekregel om niet te vlechten? En volgens het wedstrijdreglement gaat dat toch voor? Maar de jury zei gewoon dat ze het persoonlijk mooier vond. Nou ja.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:28

stamboek heeft niks met wedstrijden te maken volgens mij. ze hoefde toch geen keuring te lopen?

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:34

Vaak is het ook dat ze liever hebben dat het ingevlochten is omdat ze door de haren heen het paard niet meer zien
Als je aan het rijden bent en je hebt een hoop haar ervoor hangen kan ik me voorstellen dat ze de hoofd/hals verbinding en/of buiging minder zien.....
Ik persoonlijk vind het op een wedstrijd ook beter terwijl ik helemaal niet van de vlecht ben(yiehgggg)....maar juist om te zien hoe een paard zich beweegt in bv de wendingen.

Natuurlijk moet een jury geen persoonlijke voorkeur kenbaar maken....boeit mij wat zijn mooi vind..maar kan me voorstellen dat ze dit bedoeld.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:57

Erg is dat he, ik vind tinkers met mooie losse manen, zo ontzettend mooi. Zeker als ze goed geborsteld en schoon zijn. Maar ja die jury leden weten het altijd beter. Wel balen dat je nu punten mist om een winstpunt te behalen

Wel grappig dat ze lekker was gaan grazen, ze dacht zeker, zo hier is eten en dus veilig hihihihi sterkte de volgende keer hoor!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:40

Hoewel ik het persoonlijk mooier vind als ze los hangen (kwijl kwijl), kan ik me voorstellen dat het voor een jury fijner is als ze in een vlecht zitten.

Inderdaad vanwege de hoofd/hals/buiging enz. zoals CarS ook al aangaf.

Voor het maken van een hengstenvlecht kun je ook ijzerdraad gebruiken. Misschien is er wel ergens iemand in de buurt die iets van plaiten weet (bij shires/clydesdales), dan blijft de vlecht echt wel op z'n plek.

Het is natuurlijk wel zuur dat het op 1 punt hangt, maar als het een professionele jury is mogen die losse manen geen invloed hebben gehad. Die vieze sokken wel, ook al kon je er zelf niets aan doen. Dat is toch de verzorging algeheel.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 07-01-06 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:42

Pellie schreef:
stamboek heeft niks met wedstrijden te maken volgens mij. ze hoefde toch geen keuring te lopen?

Nou, even in de verdediging:
in het reglement staat dat de manen mogen worden ingevlochten.

in het proevenboekje staat wat de voorkeuren zijn voor toiletteren: gevlochten, afgeschoren, enz.
Op de volgende bladzijde staat echter een bepaling dat dit niet geldt voor rassen waar een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Haflingers, Friezen, Fjorden e.d.

Volgens mij mag/moet ik ze dus op grond hiervan loslaten zonder dat dit mij punten kost.

En wees nou eerlijk, iedereen kan toch zien of een paard fijn nageeflijk loopt, ookal hangen de manen los?

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:57

beantsje schreef:
En wees nou eerlijk, iedereen kan toch zien of een paard fijn nageeflijk loopt, ookal hangen de manen los?

Nee vind ik niet.....

Je kunt ook hele dunne vlechtjes maken, is mooi en dan kunnen ze toch de hals zien.....scheelt je echt in de punten en goede juries geven je de punten.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:01

hengstenvlecht is idd een optie
En idd qua uiterlijke verzorging ziet het idd mooier uit
Ik zelf vind de manen los ook mooier

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:23

Ik persoonlijk vind dat je op wedstrijd de manen moet vlechten dit omdat het er mooi verzorgd uitziet en je veel beter de buigingen en dergelijke van het paard ziet,
Kijk als je niet wilt vlechten is je goed recht maar hou er dan wel rekening mee dat het je dus gewoon een punt kan kosten, Jury`s willen dat nu eenmaal liever zien, wat er ook in het boekje staat,
Zijn de manen te zwaar om in een hengstenvlecht te doen zou je ook eventueel de eerste helft van de vlecht kunnen vlechten en het gedeelte onder de hals dan los laten hangen ik vind dat op zich ook mooi om te zien, en blijft lekker goed zitten,

Ik vind de manen los met rijden ook een ramp trouwens ik heb ze dus altijd in een vlecht en doe ze alleen voor foto`s wel eens los.

succes met je volgende wedstrijd punten komen huust wel,

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:38

kelly21 schreef:
hengstenvlecht is idd een optie
En idd qua uiterlijke verzorging ziet het idd mooier uit
Ik zelf vind de manen los ook mooier

Offspring heeft niet zo erg lange manen maar wel dik. die krijg ik zelf gewoon niet in een hensgtenvlecht zonder dat deze los laten.

ik vind het boelsjit. en gewoon los laten hangen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:02

beantsje schreef:

Je ziet wel of een paard met zijn hoofd in de krul loopt om het zo maar te zeggen, maar je ziet moeilijker of een paard correct nageeft.
Het is moelijker te zien of een paard in een 'valse knik' loopt (buigt alleen net achter de oren, de rest van de hals blijft recht), of correct buigt (hele hals gebogen).
Ook is buiging/stelling moeilijker te controleren, dat is erg moeilijk te zien aan de kant waar de manen hangen. Dan is ook niet duidelijk te zien of het paard zijn hele hals zijwaarts buigt of alleen het eerste deel.

Maar je mág de manen wel loslaten, dus op verzorging mogen ze je eigenlijk niet in je punten korten als de manen goed verzorgd zijn en volgens de regels van het ras. Wel kan het je dus op andere onderdelen punten kosten.
Maar het blijft toch een jurysport, en de punten zijn afhankelijk van de visie van de jury.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:52

Nou ja, misschien moet ik de volgende keer toch maar eens een hengstenvlecht proberen, als ze daardoor voordeliger uitkomt. Haar hals is uiteraard wat kort maar ze heeft een prachtige boog en een goede nek.

Maar hoe zorg ik ervoor dat hij niet gaat trekken met halsstrekken?
en hoe krijg ik hem netjes midden op de manenkam?
Ik heb de zoekfunctie geprobeerd op hengstenvlecht maar ik heb geen resultaten gevonden.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:58

Het enige wat ik je daar voor kan aanraden is heel veel oefen,
Ik heb overgens nog nooit last van gehad met trekken tijdens het halsstrekken, maar ik vlecht het stukje op de schoft dan ook niet mee.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:03

Ik heb de onderste 5 cm van de manenkam helemaal afgeknipt, omdat die altijd onder de sjabrak zitten.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:04

op zich zou je dan niet veel last van trekken moeten hebben, ik heb het onderste gedeelte ook korter hoor, slijt toch onder het sjabrak.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:12

de jury heeft een 6 gegeven en dat is dus een voldoende. Het mag toch niet zo zijn dat je winstpunt af hangt van de verzorging je kunt ook gewoon beter rijden en ergens anders een hoger cijfer ophalen. Dan had je die winstpunt wel gehad. Als je de volgende keer een hengstenvlecht maakt en die zit heel lelijk heb je weer kans om een 6 te halen of je moet toevallig dezelfde jury treffen. Dit is nu het risico van dresuur rijden daar heeft de jury nu eenmaal een mening en dat hoort bij deze sport. Succes de volgende keer

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 19:33

Dat is ook zo. als je het hebt gelezen, het ging mij beslist niet om het cijfer. Ik heb ook niet geprotesteerd, gewoon om een toelichting gevraagd. Moet kunnen, vind ik.
Misschien had ik zelfs wel een 7 gekregen met losse manen, als de voetjes schoon waren geweest. Die 6 was op zich terecht.
Waar het mij om gaat, is dat de persoonlijke voorkeuren van een jury er niet zo toe doen als die niet in de lijn van de reglementen liggen. Natuurlijk weegt het altijd mee, dat is ook helemaal niet zo erg. Misschien houdt ze wel helemaal niet van tinkers. Dat kan, iedereen heeft zn voorkeuren. Maar ik zou toch raar staan te kijken als ik een opmerking op mijn protocol zou krijgen als :"ik zou een paard van een ander ras nemen".