[TI] waarneer kwamen de eerste tinkers in NL?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

waarneer kwamen de eerste tinkers in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:59

hoi,

Weet iemand waarneer de eerste tinkers in NL kwamen (ik vroeg het me af)
Ik heb alle boeken uit de tinkerserie maar daar staat het volgens mij niet in.

alvast bedankt
[***]

Knollehollen

Re: waarneer kwamen de eerste tinkers in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:59

Geen idee, maar wel eerder dan 1998....

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:24

Hier ook geen idee (ook niet voor belgie trouwens)
maar ik denk al heel vroeg...alleen niet massaal en wist toen op dat moment niemand dt het tinkers waren

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:02

dat wordt dus op zoek gaan naar de persoon die de eerste tinker importeerde

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:02

Op de manege waar ik leerde paardrijden (Belgie) nu ongeveer 12 jaar geleden hadden ze al 3 Tinkers. Ik weet het nog zo goed T-Spoon, Duke en The real Mecoy. Ik dacht altijd dat het kruisingen waren tussen Boerenpaarden en paint wist ik veel dat dit een "ras" was.
Er is mij wel vorig jaar nog verteld door een slachtpaarden handelaar dat Tinkers vroeger al heel veel naar belgie gexporteerd werden. Maar dan alleen als slacht paarden. Veel vlees en niet te grote paarden ze waren er volgens hem ideaal voor. Bbrr vond het echt akelig dat zo te horen. Weet je hoe ik in gesprek raakte met die kerel? Moet je echt horen
Ik was samen met Sweety gaan rijden en gestopt bij de manege hier in de buurt en ik had Sweety buiten vastgezet. Ik zit samen met mijn vrindin aan de toog en een stukje verder zat die verkoper. Hij vroeg doodleuk aan de eigenaar van de manege "van wie is die slachtknol die buiten staat?"
Euhmm Pardon !! Ik denk dat ik alle kleuren van de regenboog uitsloeg.
Toen hij dat zei verontschuldigde hij zich meteen en zei dat hij het niet zo meende maar dat hij die paarden al jaren geleden met de massa naar belgie bracht om te slachten.
Mijn beste viendi s het nooit geworden en ik heb hem ook nooit meer gezien. Maar volgens de eigenaar deed hij echt wel in slachtpaarden. Tja wie zal t ooit zeggen of dat alles waar was he.
Maarja volgens mij is het dus al erg lang geleden dat de eerste tinkers Belgische/Nederlandse bodem raakte.

AriebrenJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:07

Mijn eerste Tinker kocht ik in november 1996 voor 3000 gulden.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:11

12 jaar geleden is dus 1994.....

Maar vergeet niet dat ponies en paarden die 'overblijven' op veemarkten ook gewoon op transport naar het slachthuis gaan.... of ze gaan vaak naar Italie om daar geslacht te worden...

Gelukkig zijn de Tinkers in prijs verdubbeld, dus zullen er tegenwoordig niet meer zoveel naar de slacht gaan, of ze moeten zo kreupel of ziek zijn, dat er geen andere oplossing meer mogelijk is, net als andere paardenrassen.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:16

Tuurlijk gelukkig is dat tegewoordig anders.
Maar toen kocht je ze volgens hem in Engeland en Ierland voor een appel en een ei en hier kreeg je er best veel voor terug in kg verhouding.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:45

ik weet dat wij 10 jaar geleden de eerste op stal kregen, dat is dus 1996. Toen werden er al shows verreden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:51

Oh, dus dan kan je ongeveer zeggen dat er tinkers ongeveer 1986 ongeveer tinkers kwamen en ook voor het gebruik. Zoiets denk ik.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:25

Ik heb zelf als klein meisje al eens een tinker gezien toen was ik er van gesjameerd, Ik was toen rond de 8 jaar ben nu 25 reken maar uit.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:04

8 jaar geleden heb ik ze voor het eerst gezien, met échte travellers (wist ik toen niet hoor)

Ze stond vlakbij ons huis op een veldje langs de weg, half in het bos. De 2 tinkers stonden aan een lange lijn.
Soms waren ze weg en stond er 1 en 1 paard was weg. Een zwartbonte en een vosbonte.

Waar ze vandaan kwamen en wat ze kwamen doen? geen idee.

Maar was toch niet echt gecharmeerd ervan, ik zat nog in de sportpaarden

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:58

Dat verhaal van Quinzy heb ik ook eerder gehoord....
Ook in Belgie werd me dat verteld toen ik daar aan het rijden was.
Ik was natuurlijk ook zwaar beledigd toen ze het over zo een slachtpeerd hadden.

Ik denk dat "Mollema" een van de eerste grote handelaren was(op de site staat begin jaren 90).

Sinada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:56

In de eind jaren tachtig/begin jaren negentig kwamen de pony`s al uit Engeland. Ze werden vaak naar Nederland gebracht en de sokken werden eraf geschoren. In Nederland werden ze als brave bonte pony`s voor de kinderen verkocht. Ook gingen in die jaren veel pony`s naar Duitsland.

In die jaren zag ik regelmatig een van die pony`s binnenkomen.
De roma-zigeuners hadden ze natuurlijk al veel langer

In de jaren negentig waren er in Nederland naar mijn weten drie grotere handelaren die de Tinkers verkochten. Dat was Jan de Koning, Peter van Helden en Walter Kloostra.
In Duitsland liepen ze een stukje voor met de verkoop van Tinkers.

Walter Kloostra heeft veel publiciteit gezocht met dit ras ........en ik dacht dat het paardenblad "de mensport" als een van de eerste paardenbladen aandacht schonk aan dit prachtige ras. Ik denk dat dit half/eind jaren negentig is geweest . Daarna kwam de bit en de tinker werd in deze jaren echt een "hype"
Kwaliteit was hoog van deze eerste ingevoerde Tinkers.

En zo .......................jaren later genieten we nog steeds van dit prachtige ras nietwaar !!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:16

ikzelf zag mijn eerste tinker ergens in 1996... maar da's off topic.

wisky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:42

Mij werd verteld dat,toen ik mijn eerste tinker in 1995 kocht,er nog geen 200 van deze dieren in Nederland waren.
Ben toen idd ook met Walter Kloostra mee geweest op de eerste tinker rit van Nederland.

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:47

Ik heb voor het eerst kennisgemaakt met een tinker in 1990 ofzo. Een meisje bij ons op stal kreeg een eigen paard, en dat was dus een tink. Easy heette dat beest......echt een vreslijk beest. Hij gedroeg zich heel vreemd. Hing continue in de tralies om uit te breken, wat ontiegelijk sloom en dom en was niet vriendelijk.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:40

Poeh ik kende ze al wel langer (dan dat ik er zelf een had ... maar vraag me niet waarvan. mijn eerste zag ik toen op de kinderboerderij waar ik toen verzorgde, zal iets van 1996 zijn geweest ofzo. "Bont paard uit Ierland, met van die groooooote hoeven.." "Tinker?" "ja!"

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:36

ik heb er 1 op stal gehad van 26 jaar!!!!!!!!!! ze is overigens verkocht.. dit was 2 a 3 jaar geleden. ze was al door gezakt al

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:12

Cayusejuhh schreef:
ik heb er 1 op stal gehad van 26 jaar!!!!!!!!!! ze is overigens verkocht.. dit was 2 a 3 jaar geleden. ze was al door gezakt al

Ja, maar die kan toch in Ierland of Engeland geboren zijn?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:17

jaaaaaaa en ? een kennis van mij had haar gekocht voor de manege les. en ik zei JOH dat is een tink!

toen de manege lessen minder werden hebben ze haar naar een manege voor gehandicapten gebracht