Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

hier was al eens een gelijkaardig topic over...)
Soxje schreef:Ik zou ook merriebrok geven Djuno. Begin met een halve kilo 2x per dag en voer dat op. Kijk naar merrie en groei veulen. Niet meteen dus heel veel gaan voeren maar geleidelijk opvoeren. Mineraalblok ook als je dat niet hebt.
Leonoor schreef:Dat mineralenblok kan goed zijn, maar wel buiten bereik van het veulen. Dus op de hoogte dat de merrie erbij kan, maar het veulen niet.

Genoeg goed ruwvoer, en dan met name hooi kan ook geen kwaad. Zoutblok of mineralen erbij, en je hebt de basis-voorziening in orde.
Ik heb nog nooit van Wopke-brok gehoord, is dat een merk? Zo ja, bestaat er dan een website van ofzo? En is het soms een Belgisch merk of niet?
(natuurlijk ken ik ook niet alle voeders
)
dus mischien tip 
een per ongelukje gezien het tijdstip?
zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=516369&st=0&sk=t&sd=a&start=25 
Soxje schreef:Djuno, van harte gefeliciteerd met je mooie veulen. Het is een plaatje. Wie is pa?

NikitaGoGo schreef:O ja en dan nog iets. Het veulen laat ik er dan zo lang mogelijk bij lopen, minstens 4 volle maanden en maximaal 11 maanden. Pas als ik merk dat de merrie er onder gaat lijden, het zat wordt, vermagerd, dan speen ik het veulen pas af.
Het allerbeste is afspenen met 11 maanden. De moedermelk verandert namelijk diverse malen tijdens de zoogtijd van samenstelling om het veulen van de juiste voedingsstoffen te voorzien. Juist de laatste paar maanden schijnt er een stof in te zitten om bijvoorbeeld geen beengebreken te krijgen bij het veulen. Ook wordt het veulen netjes opgevoed door moeders als het veulen er langer bij blijft lopen.

Spetter schreef:Allereerst gefeliciteerd met het veulen van Hayley!!!
Bij ons op stal kreeg Ramona merriebrok. Ze ik al die tijd mooi vol gebleven. En natuurlijk veel hooi. In merriebrok zit gewoon veel in geloof ik. Ramoontje deed het er super op!

NikitaGoGo schreef:Na verloop van tijd zul je merken dat het veulen steeds harder gaat trekken aan de merrie. Om de merrie goed in conditie te houden en om de melkgift goed op peil te houden voor het veulen zou ik de merrie direct merriebrok geven. De hoeveelheid die je geven moet, kun je terugvinden op de zak van de merriebrok. Verder veel goed hooi.
Ook het veulen ontwormen is geen slecht idee en eventueel een veulenspuit tegen infecties.
En iedere dag je merrie aankijken, wordt ze te dun iets meer bijvoeren.

Maya schreef:Maar waar ik eigenlijk voor reageerdeIk heb nog nooit van Wopke-brok gehoord, is dat een merk? Zo ja, bestaat er dan een website van ofzo? En is het soms een Belgisch merk of niet?
....komt uit Friesland
Maar er bestaat niet meer online informatie over? 
Maya schreef:Ooh... sja, ik wist niet waar je woondeMaar er bestaat niet meer online informatie over?
Citaat:ze krijgt inmiddels sinds vanmiddag merriebrok (2 x halve kilo)