[TI] hooi in balen geschikt voor tink??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca22

hooi in balen geschikt voor tink??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 17:44

hoi mensen

weet dat er vaak over is gepraat , maar heb toch even een korte vraag.

mijn tinker heb ik nu ruim 2 jaar , ik rijd recreatief en houd hem heel sober wat betreft voer. en daar doet ie het super op.

sober houd in: errrug veel hooi, grof hooi, erg stengelig en ruw. en af en toe als ie veel moet werken wat ponybrok, slobber of pavo summerfit koek.

ik ben op het moment erg druk en sta op het punt te gaan samenwonen na een half jaar klussen , en ook is het weer winter en dan rijd ik aanzienlijk minder omdat ik geen bak en lichten heb.

nu is ie in de winter altijd iets frisser , net als de meeste paardjes. maar het is zo dat ik hem gewoon durf te rijden ook als ie wat langer stil heeft gestaan.

nu komt eigenlijk mijn vraag: mijn vader wil hem als afwisseling hooi uit een baal gaan geven. zit daar meer eiwit in??? het hooi is bijna droog maar ruikt wel naar persvoer. ik wil hem graag een beetje rustig houden hij is niks gewend wat betreft krachtvoer enzo. kan dat kwaad???

hij heeft af en toe wat rasp in de knieholtes, heb gelezen dat eiwit het erger kan maken?

hoe denken jullie hierover, baalhooi achterwege laten??????

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:41

De mijne krijgen baalhooi (wat wij voordroog noemen) en dat gaat prima. Ze zijn wel wat meer gewoon dan de jouwe qua voedsel...
Ik ben hier echt heel tevreden over en zou nooit meer gewoon hooi willen!!!
Er zit idd meer eiwit in...

ik zou het iig proberen, maar misschien zijn anderen daarin anders van mening...

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:06

Ik ben blij dat mijn tinkie op deze stal weer gewoon droog grofstengelig hooi krijgt.
Ze is minder 'buikig' en heeft geen last van opgelopen (dikkere) benen.
Ook hoop ik dat de mok minder wordt. Maar daarvoor sta ik nog te kort op deze stal.
Ze vond het overigens heerlijk hoor, die voordroog!
Wanneer je besluit uit een baal te voeren, zorg dan wel dat je minder geeft dan voorheen.
De voedingswaarde is hoger.

Marloes_R

Re: hooi in balen geschikt voor tink??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:28

Er zit inderdaad wat meer eiwitten in, maar je kan het misschien afwisselen met droog hooi. Als je het erg veel geeft, kan je paard dunnere ontlasting of diarree krijgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:03

ik ben er vanaf gestapt. gam werd erg onprettig in rijden, nerveus en soms niet te stoppen op de weg.

met hooi is hij gewoon lekker zichzelf, maak je niet te druk

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:32

Mijn Tinkermerrie kreeg op onze pensionstal net als alle andere paarden kuilgras(zo noemen wij het ).Alleen werd ze er echt ziek van.Het was net zo'n giertank,de diarree bleef onophoudelijk doorgaan.Alles zat onder,d'r kont,benen,staart,en ook de stal .Wij hebben haar dus na 2 weken(we dachten dat ze even moest wennen )resoluut overgezet op droog hooi.En sindsdien is ze nooit meer aan de diarree geweest.Ze kan er echt niet tegen,jammer voor haar,want ze lustte het wel erg graag.En pech voor mij,want het pension haalt geen droog hooi voor me(krijg ook geen korting ),ik haal dus iedere week zelf met mijn autootje 2 balen hooi.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:40

En zo is elk paard weer anders
Tinkerbell lust op zich wel graag hooi, maar als ik dan ga rijden is ze ondanks goede conditie na 20 minuten compleet buiten adem en uitgeput. Met voordroog heeft ze dat niet.
Ook vind ik dat met voordroog hun basisconditie beter blijft (zowel bij mijn tinkers als vroeger bij mijn haflinger, als bij onze volbloed) als ze eens een tijdje niet gereden zijn geweest. Bovendien lusten ze het liever en ik kan niet klagen over diarree of dergelijke. Zelfs Angel die het compleet niet gewend was is er vlotjes op overgeschakeld.
Voor mij dus echt geen gewoon hooi meer

Kuil is bij ons nog wat anders en helemaal niet geschikt voor paarden (wordt voor koeien gebruikt), maar dat zal het dan bij jouw pensionstal wel niet zijn

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:36

Ik snap het verschil niet tussen stengel hooi en baal hooi?
Hier kennen we kuilgras Ook vaak op van die grote rollen geperst(hoog eiwitgehalte en vaak niet goed voor Tinkers)
En Hooi dat op balen is geperst nadat het goed gedroogd heeft dat krijgt mijn tink. Maar ik kan me echt niks voorstellen bij stengelhooi :s kan iemand het me even uitleggen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:01

ik denk dat dat van erg ruw gras is?

dat je paarden er beter op lopen frenia is volgens mij ook door het verzuringsproces, gam liep er ook einden mee uit, zo erg zelfs dat hij niet te stoppen was, alsmaar sneller en sneller en sneller, een renpaard was er niks bij
imo geen gezonde brandstof voor een paard!!

Bianca22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:12

dat hooi dat ie nu krijgt zit in zo'n super grote langwerpige baal, met touw gebonden. het is gras dat heel lang heeft mogen groeien en aan het eind van de zomer gemaaid is. er zitten dus ook hele grote grove stengels in. goed voor het knabbel verhaal!

mijn vader wil hem gras in baal geven dat al wel bruin is maar niet helemaal droog. het stinkt ook naar persvoer.

ben er niet gerust op, hij is normaal wel gevoelig voor diaree, laatst kreeg hij een paar appels , nou meteen aan de poeperij!
hij is ook erg snel vervelend op stal en onrustig als hij iets anders dan hooi krijgt. ook is ie nu lekker koel in zijn hoofd , en dat wou ik graag zo houden!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:02

Voordroog is Hooi dat net een dag of wat te kort heeft gedroogd voor het op baal geperst is en ingewikkeld is met folie (van daar de naam voor-droog). Doordat het dus niet helemaal droog is en in folie ingepakt zit, gaat het gisten. Tijdens die gistprocedure mag je het nog niet voederen. Pas nadien is het goed voor gebruik. ook voor paarden, steeds meer lmensen hier gaan het gebruiken. Je mag voordroog wel niet voederen als je baal niet snel genoeg op is na opening of als de baal te warm staat, want dan gaat hij schimmelen en hergisten en dat is idd niet gezond!!!

Verder vind ik absoluut niet dat voordroog "stinkt" Ik vind het heerlijk ruiken, beetje zoals luzernehooi uit Frankrijk (dúúr). Bovendien zit er ook geen stof in zoals in normaal hooi (in grofstengelig hooi ook minder).

Ik kan echt niet klagen. Kan zijn dat mijn paardjes door verzuringsproces fitter zijn, maar zeker niet negatief en het is ook niet zo dat ze erdoor onuitputtelijk zijn. Sja...

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:52

Bianca22 schreef:
dat hooi dat ie nu krijgt zit in zo'n super grote langwerpige baal, met touw gebonden. het is gras dat heel lang heeft mogen groeien en aan het eind van de zomer gemaaid is. er zitten dus ook hele grote grove stengels in. goed voor het knabbel verhaal!

mijn vader wil hem gras in baal geven dat al wel bruin is maar niet helemaal droog. het stinkt ook naar persvoer.

ben er niet gerust op, hij is normaal wel gevoelig voor diaree, laatst kreeg hij een paar appels , nou meteen aan de poeperij!
hij is ook erg snel vervelend op stal en onrustig als hij iets anders dan hooi krijgt. ook is ie nu lekker koel in zijn hoofd , en dat wou ik graag zo houden!

nou dan hoop ik dat je je vader kan overtuigen dat het NIET goed voor hem is!! en als afwisseling voeren... nee laat hem dit hier maar lezen, dat is ook niet nodig!

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:12

Heb ook even een vraagje m.b.t. het hooi..
Ik voer gewoon hooi, alleen het is wat fijner hooi volgens mij van dit voorjaar/deze zomer, ze vinden het heerlijk.
Nu heb ik van de buurvrouw hooi gekregen van het vorig jaar, dus oud hooi, het is wel mooi grof schoon hooi.
In dit hooi zit dus heel weinig voedingswaarde, dit kan ik toch prima geven aan mijn tinkies, toch??
Nou heb ik aan het eind van de middag dus dit oude hooi gegeven i.p.v. het hooi wat ze eerst kregen, dit kan toch geen kwaad??
Of moet ik juist rustig van het ene hooi naar het andere gaan??
Heb er eigenlijk niet bij stil gestaan, vandaar mijn vraag?
Dit kan toch geen kwaad?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:57

Zou niet weten waarom je dat niet kan geven.
Er zitten minder voedingstoffen in,en als het mooi schoon is,en niet muf ruikt lijkt me het geen probleem.

Rose kan trouwens ook niet tegen kuil of voordroog uit plastic.
Ze moet droog hooi van een baaltje hebben.
Ze wordt lamlendig van hooi uit plastic,mok plekken dikke benen,
Stijf, niet willen werken enz

Goed droog hooi waar flink op gekauwd moet worden,daar blijft rose gezond bij.
Waarschijlijk kan ze niet tegen dat gist proces of schimmeltje wat er in kuil en voordroog zit.

En als het hooi uit die baal bruin is en stinkt,zou ik je vadertje er toch van overtuigen dat hooi beter is.
Niet veranderen als het goed met je paardje gaat!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:26

Inderdaad: niet veranderen als het goed met je paardje gaat!

Chubby krijgt hooi. Heel af en toe, als traktatie, een plukje voordroog. Bij ons op stal mag je namelijk kiezen wat je gevoerd wilt hebben.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:45

en bianca? ben wel benieuwd naar wat jullie nu gaan doen?

Bianca22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:19

hij krijgt nog steeds gewoon hooi! hij doet het er goed op dus waarom veranderen als het goed gaat. ga dit nu uitprinten en aan mijn pap laten lezen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:09