[TI] Beetje laat, maar dan nu de uitslag van Flynn!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Beetje laat, maar dan nu de uitslag van Flynn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 20:05

Het ging ja zo slecht met mn paardje,, nou nu 2,5 week geleden was de uitslag, en het bleek idd bloedarmoede te zijn, maar dan in een zeer zware vorm. Hij moet nu 3 week lang , 3x per week een drankje met zink etc. En dat moet over zn voer en dat vind hij toch vies!!! Haha maar over een halve week mag ik rustig aan weer met hem rijden en maar hopen dat hij weer 'De Flynn' is, mn lieve macho, mn lieve draak ookal ben ik soms zo boos op hem omdat ie weer eens niet wil luisteren!!
Maarja hij is ook aan het puberen!!! HvJ Flynn!!!!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:08

Hij komt er dus weer helemaal bovenop!! Gelukkig!

Sterkte voor Flynn.

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:31

Dankjewel!!!! ik ben de dagen aan het aftellen!!!! nog 2!!!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:33

Dat puberen geeft niet, is toch een teken dat hij beter in zijn vel zit!

roosa

Re: Beetje laat, maar dan nu de uitslag van Flynn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:42

Tjeetje bloed armoede.
Hoe komt hij daar dan aan?

Gelukkig komt hij er weer helemaal boven op.
En dan neem je die streekjes maar voor lief toch

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:38

Haha wat hij ook doet ik blijf van hem houden...!! en hoe hij aan bloedarmoede komt.....??? I dont know..!! ik denk omdat hij van de zomer buiten heeft gestaan..... Zou het daaraan kunnen liggen??? Wie weet het?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:24

Hopelijk is ie er snel weer bovenop (meestal gaat dat heel snel als t eenmaal ontdekt is )
--> ze kunnen trouwens heel vervelend/ dwars/ tegendraads van bloedarmoede worden, niet expres maar gewoon omdat ze zich niet goed voelen en weinig energie hebben en snel(ler) verzuring in de spieren krijgen misschien is z'n "puberale" gedrag dadelijk ook wel een stuk minder/ of helemaal weg

Bloedarmoede is trouwens een (verzamel)naam, die gebruikt wordt als er 1 of meerdere stoffen té weinig voorkomen in het bloed.
Dit kan komen door een eenzijdige voeding, door ziekte/ drachtigheid e.d. of vermindere werking van organen bv. darmen of nieren, maar ook doordat een paard bv ineens zoveel groeit dat t voer wat hij krijgt ineens te weinig is voor alles.

Het kan best ontstaan zijn doordat hij buiten heeft gestaan. Als hij bijvoorbeeld op de wei heeft gestaan en daarnaast niet bijgevoerd is. De eenzijdige weilanden van Nederland bevatten namelijk vaak niet alle noodzakelijke vitaminen en mineralen. Een liksteen ter beschikking stellen, een suplement voeren of wat brok bijvoeren kan dan nodig zijn

Een pony bij ons op stal kreeg bloedarmoede na de dracht bij het verharen --> dat koste té veel energie wat ze dus blijkbaar niet uit haar voer kon halen.
Ze kreeg vervolgens (tijdelijk) wat meer voer om snel wat bij te komen en zijn daarnaast opkikker (van de Paardendrogist) gaan bijvoeren en hebben ook haar witte liksteen verwisseld voor een rode! Toen was ze snel weer opgeknapt .
Nu krijgt ze in de maanden met een R nog steeds Opkikker bijgevoerd, daarnaast heeft ze niks extra's meer nodig. Dit werkt súper

Op mijn stage-adres met IJslanders kregen de paarden die in de zomer 24/7 op de wei stonden (dragende merrie's, merrie's met veulens en afgespeende veulens) elke dag een halve salvana-koek (net zoiets als de aura-koeken van pavo) bijgevoerd voor de nodige vitaminen en mineralen (tegen bloedarmoede dus).
Verder werden ze dus niet bijgevoerd, dit was voldoende.

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:42

Klieren en Draken doet ie altijd al:P en je kon wel egt aan zn ogen zien dat ie niet lekker in zn vel zat. morgen ga ik er misschien wel weer op en dan alles langzaam opbouwen. hij heeft een drankje gekregen, met zink etc. en dat vond hij super vies....!!! maar hij begint echt weer mn lekker ding te zijn met lekker veel pit.!!!

puzzeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:21

Hallo,

Soms krijgen paarden (en vooral tinkies) bloedarmoede doordat ze bloedwormen hebben. Ik ken verschillende tinkers die het helaas gehad hebben, en een zelfs met fatale afloop. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen of je paard dat ook heeft. Bij een mestonderzoek blijft er meer zand in de mest, dat is een teken dat ze bloedwormen kunnen hebben. Een andere manier is je dierenarts een bloedonderzoek te laten doen, waarbij ook gekeken wordt of er eventuele schade aan de organen is. De enige wormenspuit die tegen bloedwormen werkt is Equest. Het advies dat mijn dierenarts gaf is 2x met equest met een tussenpoze van maar 3 weken.

Succes en groetjes

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:28

Flynn is toen met het bloedonderzoek overal op getest, maar miss dat ik dat voor de zekerheid maar wel doe...

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:55

Fijn dat je weet wat hij heeft!
Beter als in de stress zitten
Nog veel beterschap!

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:15

puzzeltjuh, kun je dat equest kopen bij de paardendrogist?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:38

volgens mij wel, het is een doorsnee ontwormingsmiddel.

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:16

is het niet eraquell? (uit de divoza gids)