[TI] De illegale kuddes uit Ierland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

De illegale kuddes uit Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:31

Ik heb eigenlijk een vraagje. Een vriendin van mij en ik hebben allebei een tinker. Ze lijken qua karakter sprekend op elkaar, en hangen ook heel erg aan elkaar enzo.

We weten dus dat de handelaar waar we onze tinkers vandaan hebben deze 2 uit Ierland heeft ingevoerd, waarschijnlijk was het een illegale invoer want de paarden waren er heel slecht een toe en er moesten er veel gelijk door worden gebracht naar de veearts voor een spuitje.

Maar wat ik me dus af vroeg... Hoe groot is de kans dat deze 2 tinkers uit dezelfde kudde komen en misschien zelfs wel familie van elkaar zijn. Als die kans minimaal is vind ik het niet nodig om dure DNA onderzoeken te gaan lopen doen. Maar als die kans wel redelijk is ben ik toch wel heel erg benieuwd.

Zoals heel veel mensen met ingevoerde tinkers weten we helemaal niks over het verleden van onze paardjes. Bij mij persoonlijk knaagt dit soms nogal. Ik wil toch wel verklaringen voor bepaalde dingen van zijn gedrag hebben. En ik zou dolgraag willen weten waar al die littekens etc etc enzo vandaan komen.

Dus tja ik hecht daarom ook best veel waarde aan deze vraag.

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken!

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:44

Wat maakt het uit? Natuurlijk, hartstikke leuk dat ze misschien familie van elkaar zijn, maar wat is de meerwaarde er van? Om daar nu DNA onderzoek voor te gaan doen

Als ze zo ontzettend op elkaar lijken, etc etc etc, doe dan leuk alsof het familie is

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:09

Beetje vage vraag. Jij kent die handelaar zelf het beste en wij niet. Dus ik zou met hem contact opnemen als je er echt meer van wil weten.
Ik heb mijn paard zelf geïmporteerd dus die kwam in haar eentje over en ze kwam ook niet uit een kudde maar van een toeristenoord. Kan niet meepraten over trauma's e.d.
Als je echt wil weten of deze 2 tinkers gerelateerd zijn aan elkaar is dè oplossing dna-onderzoek.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:43

illegale praktijken ??nou lijkt me stug.. zonder niets kan een paard niet met een hele grote kudde worden geimporteerd.
ziek of niet gewoon legaal gegaan denk ik.
heel normaal dat je paard er niet tiptop uit ziet bij een handelaar

Annick

Re: De illegale kuddes uit Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:06

kan me wel voorstellen dat je graag zou willen weten wat er allemaal met je paard is gebeurd, denk alleen dat het niet te achterhalen is.
wat DNA betreft denk ik niet dat het zo belangrijk is voor ruinen, maar voor hengsten en fok merries wel, de kans is er altijd dat je broer en zus of vader en dochter op elkaar zet.
dus voor de fokkerij vind ik het wel belangrijk.

Annick

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:11

Cayusejuhh schreef:
illegale praktijken ??nou lijkt me stug.. zonder niets kan een paard niet met een hele grote kudde worden geimporteerd.
ziek of niet gewoon legaal gegaan denk ik.
heel normaal dat je paard er niet tiptop uit ziet bij een handelaar

Weet ook niet zeker of het illegaal is geweest. Dat denk ik eigenlijk alleen omdat de handelaar er zo vaag over deed. Eromheen draaien en geen vragen beantwoorden enzo....

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:15

Dat doet volgens mij elke handelaar,van macho zijn afkomst weet ik ook helemaal niets !

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:37

Mijn verzorgtinkers komen ook uit Ierland, Bessie was als drachtige in Nederland gekomen, bij een handelaar.
Ook zwart met een witte bles .
Bij Bessie is het zo dat ze heel erg bang is bij het oorgebied, maar haar kind heeft dat dan weer niet, omdat die in Nederland is geboren en dus niet ( als het goed is ) in het wild heeft gelopen.
Maar Bessie ging ook de sloot in en door het draadje en dat soort dingen.