[TI] Sokken geschoren bij Blackstar ivm mok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Sokken geschoren bij Blackstar ivm mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 16:16

Heb vandaag wel even moeten slikken toen het scheermachine alle haren weghaalde van mijn stinkie.

Heb de knoop toch maar doorgehakt en gevraagd aan een stalgenootje (stef) ofdat ze de sokken wilde scheren van Blackstar. Want loop al een tijd te tobben met mok. Kan het wel in blijven smeren maar met al die lange haren kom je er toch niet bij en het blijft allemaal in die sokken hangen zodat het nog viezer word. Nu is het kaal en je kan er wel bij. Hoop dat het nu wel over gaat. Vind het echt vreselijk om haar te zien lijden van de pijn.
Nu alles eraf is kan je ook gelijk zien hoe erg het is. Schaam me eigen diep nou. Had niet verwacht dat het zo erg zou zijn.

Nou maar hopen dat het snel over gaat.

Anoniem

Re: Sokken geschoren bij Blackstar ivm mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:20

maar je hoeft niet de hele sok te verwijderen hoor, alleen wat in de kootholte zit is genoeg, bij onze friesen hetzelfde. maar ze zijn er al helemaal af begrijp ik? veel succes met de mok, waardeloos he, ik ken het bij mij arabier, elk jaar weer, gelukkig dit jaar (nog) niet, hoop het zo te houden, denk het wel, is een droge maand geweest en ze loopt niet meer op het land, maar op een droge paddock. succes hoor!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:22

Ik had een foto verwacht, maar het lijkt me een vreemd gezicht maarja groeit wel weer hoor!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:25

Heb je de hele sok weggehaald?
Ziet er zeker wel heel vreemd uit dan he.
Geen fijne onderbeentjes zoals bijv een arabier, maar van die grote gewrichten.
Ik hoop dat het het waard was, sterkte.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 16:30

Ik heb geen foto's gemaakt en kan ze ook niet op het forum neerzetten (ben computerkneus)

En ik kan niet alleen de kootholtes scheren want het zit ook tussen de kogel en de knie/sprongewricht.

En nee het zijn geen fijne slanke arabieren beentjes maar zeer stevige stappers

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:03

Zal er idd vrij vreemd uitzien voor je. Maar had ze zo'n pijn dan van die mok? Normaalgesproken blijft het bij een lichte jeuk, het ziet er vaak erger uit dan het is en zalfjes en dergelijke maken het erger dan het is.

Ik hoop voor je dat dit helpt, maar ik heb eerlijk gezegd het idee van niet...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:23

Toen Shakyra mok had als jaarling heb ik gesmeerd en gedaan, maar dat hielp voor geen meter.
Nu heeft ze ook welleens wat mok, maar eigelijk doe ik er verder weinig aan.
Als het beter weer wordt, gaat het ook vanzelf weer weg..
Scheren doe ik dus never-nooit...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:03

Wat ze ook zegt is dat ze zich rot schrok wat er onder die sokken vandaan kwam.
Vaak is het zo dat je het niet goed kan zien door die sokken.

Meestal is het niet maar 1 plek.
Soms is het even noodzakenlijk om het grondig aan te pakken zodat je alles kan behandelen,ook de stiekume plekjes niet zichtbaar door de sok.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen,dat ze het nu zo aanpakt.

Jammer van de sokjes maar die groeien wel weer aan.
Het duurt een jaar voor ze weer terug zijn.

mutsefruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:33

mn tinkertje heeft ook voor het eerst mok. door de sokken kon ik alleen maar een klein plekje zien. dus ik heb wat haar alleen uit de kootholte verwijderd zodat ik ook goed de zalf erop kon smeren. is wel handiger idd de sokken eraf. groeit wel weer aan. beter is dat de mok goed weggaat!! succes!!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:37

Pijn of in ieder geval heel veel jeuk. Want ze slaat naar achteren en dit heeft ze nog nooit gedaan, nu alleen omdat ze mok heeft.

Ik weet het ook niet. Heb sokken geschoren, smeer nu alles in met Equimok. Heb vandaag bij de paardendrogist Curemok en mud gard ofzo iets besteld, want de equimok is bijna op.

Oja de stalhouder heeft gezegd dat het goed is om met haar naar de zee toe te gaan en met haar in de zee te lopen. Iemand hier ervaringen mee??? Stalgenoten zeggen dat dat goed is, maar wil graag een bevestiging ofdat dat wel zo is. Want als dat zo is ga ik met haar zaterdag en zondag naar het strand, en dan door het water heen lopen. Moet ze wel het water ingaan natuurlijk

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:51

Ja idd ze zeggen dat zee water wonderen kan doen.
Of het zo is! geen idee.
Het zal een beetje prikken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:29

Dat klopt volgens mij wel van dat zeewater, maar het is wel slecht voor de hoeven... Volgens mij moest je die dan goed invetten naderhand?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:43

Oke. Dan ga ik zaterdag en zondag naar het strand. Dank jullie. En ik zal de hoevenvet meenemen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:48

Zout bijt uit dus het kan pijn doen. Denk daaraan als je het water inloopt. Als preventie werkt lopen in de branding erg goed maar ik weet niet hoe paarden reageren die mok hebben. Sukses in ieder geval.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:52

Mazzel-meid schreef:
Toen Shakyra mok had als jaarling heb ik gesmeerd en gedaan, maar dat hielp voor geen meter.

ik denk dan dat het geen mok is, als een paard mok heeft gaat het echt niet vanzelf weg!

Ik knip trouwens alleen de haren weg op de plek waar er mok zit, ene hele sok wegscheren vind ik meteen wat overdreven, tenzij het hele been er onder zit en het tot bloedens toe is! maar dan heb je het wel erg ver laten komen, want als je het snel ontdekt is het zo weer weg als je het goed behandeld!

wat ook goed helpt trouwens is preventief ht middel: Kiezelderma geven! Dit kan je kopen bij www.jordenshippo.nl. Je doet erg lang met het middel. het kost wel ff 40 euro, maar je doet er zeker een ruim jaar mee en het werkt!!

groetjes Marjolein

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:34

zeewater maar ook water van een stromende rivier is heel goed!
Ook tegen rasp trouwens...

We zijn vorige maand twee dagen gaan wandelen met de paarden in de ardennen en toen hebben we enkele keren door de Ourthe gewaad. Tinkerbell dr sokken waren daarna sneeuwwit, heel fluffy en zacht en er zaten geen korstjes meer in.
Uiteraard gaat het van 1 keer niet helemaal weg of is het niet helemaal genezen, maar ik kan me voorstellen dat een regelmatige waterkuur heel goed helpt en als je die mogelijkheid hebt...

Idd hoeven invetten daarna, zeker met zout water drogen die anders uit (1x kan weliswaar niet echt veel kwaad bij een paard met van nature stevig hoefwerk)

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:50

Zeewater is niet altijd even goed. Je hebt namelijk soorten mok. als het droge mok is wat ze heeft (dus alleen korstjes) kan het wel, dan is het juist goed. Dat zeewater..
Maar als ze natte mok heeft (korstjes én wondvocht) dan mag je niet in het zeewater. Het zout kan er dan weer voor zorgen dat er ontstekingen komen en dan ben je veel verder van huis..
Ik heb dit ook eens meegemaakt en dat paardje genas helemaal niet meer van mok en loopt er nu nog steeds mee..

Succes ermee..

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:18

Citaat:
wat ook goed helpt trouwens is preventief ht middel: Kiezelderma geven! Dit kan je kopen bij www.jordenshippo.nl. Je doet erg lang met het middel. het kost wel ff 40 euro, maar je doet er zeker een ruim jaar mee en het werkt!!

"SAMENSTELLING: basis van Diatomeeënaarde en homeopatisch verwreven zwavel. Sulfur D6 10%, (Diatomeeënaarde) 90%."
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of een homeopaath met testen op Sulfur uit zou komen.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:15

leintje24 schreef:
ik denk dan dat het geen mok is, als een paard mok heeft gaat het echt niet vanzelf weg!

Er zijn talloze verschillende mok. Mok is een verzamelterm. Dus dit kon best mok zijn!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:35

Wat is rasp?

Wij gaan gemiddeld 1 maal per week naar het strand en ik ondervind dat het zeewater zeker preventief heel goed werk of bij begin van mok. U kunt zelf de sokken nooit zo schoon maken als het zeewater, altans bij mijn irish cob toch niet want die zijn zooo dik.
Afbeelding
Afbeelding
nog meer foto's
http://users.skynet.be/elsie/main%20menteam.htm

Hij heeft nog geen mok gehad bij ons en ook niet bij zijn vorige eigenaar, heb ik mij laten vertellen. Hij staat wel altijd droog, nooit geen natte weide en zijn stal wordt dagelijks schoongemaakt. Hij doet zijn behoefte altijd op dezelfde plaats en alles op één hoop en trapt er nooit met zijn hoeven in, ongelooflijk hoe goed schoon zijn stal blijft, wij kunnen drie vierde van zijn stal opnieuw gebruiken.

mvg elsie

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:55

rasp is een andere naam voor mok, veelal in de knieholtes en op de spronggewrichten.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:04

leintje24 schreef:
Mazzel-meid schreef:

Ik knip trouwens alleen de haren weg op de plek waar er mok zit, ene hele sok wegscheren vind ik meteen wat overdreven, tenzij het hele been er onder zit en het tot bloedens toe is! maar dan heb je het wel erg ver laten komen, want als je het snel ontdekt is het zo weer weg als je het goed behandeld!

groetjes Marjolein

Mmhh.. dan zal het wel meevallen, het zijn alleen korstjes in d'r sokken, af en toe dan.. maar zeker niet tot bloedens toe..
Ik heb idd welleens gehoord van lopen in de zee, maar lijkt me dat dat uit bijt, denk maar aan jezelf als je een wondje hebt. Zo waren er ook eens mensen die zeiden dat tandpasta het wondermiddel zou zijn.. lijkt me ook niet

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:05

RainyDays

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:22

snowdon schreef:
rasp is een andere naam voor mok, veelal in de knieholtes en op de spronggewrichten.

Mijn paard heeft zeer ernstige rasp gehad en volgens de dierenarts is dat niet hetzelfde als mok. Het heet pas rasp als mok in een bepaald stadium is. Mok komt alleen voor in de kootholtes, officieel, daarboven heet het al rasp.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:45

Wat heb je er aan gedaan, Nathalie1983?