[TI] Wat kun je doen met Tinker van 17 maanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Wat kun je doen met Tinker van 17 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 09:34

[b][i] Hallo allemaal,

Weer even een vraagje van mij ,ik heb dus en Tinkerruin van 17 mnd,Duncan,en ik vroeg me af wat ik allemaal al met hem kan doen aan oefeningetjes enzo?
Ik doe nu al met hem,
-poetsen
-wandelen
-spelen in de paddock
-kroelen en knuffelen
-in de zomer wassen
-hij word regelmatig ook al bekapt

Maar ik vroeg me dus af of er dingen waren wat ik nog meer kan doen met hem?
Hopelijk veel ideeen van jullie

Groetjes Kiara en Duncan

Caira

Re: Wat kun je doen met Tinker van 17 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:46

Meer dan wat je nu doet zou ik ook niet met hem doen! Zorg dat hij leuke vriendjes heeft om mee te spelen en laar hem nog even lekker paard zijn! Hij zal straks lang genoeg voor je moeten werken!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:50

Zelf heb ik ook een merrie van 17 maanden. Wat ik er nu mee doe? Lekker laten groeien in de wei. Heb ze van het voorjaar goed mak laten maken door een paar pennymeisjes. Ze hebben er veel mee gewandeld, gekroeld en gepoetst, waar ik nu erg veel gemak van heb.
Ik heb nu een paardje wat netjes meeloopt aan de hand. 2 weken geleden hebben we de paarden verhuisd door een stuk bos. We moesten 2 km lopen denk ik, dat ging super, alleen het laatste stukje moesten we langs een grote watercontainer, dat vond ze een beetje eng.

Wat ik ermee zou doen is, de commanda's van halthouden, stappen en draven aan de hand zoveel mogelijk oefenen. Verder zou ik veel kroelen, poetsen en dat soort dingen. Ook af en toe in de trailer zetten met een ouder paard ernaast en een stukje mee gaan rijden, doe ik nu nog af en toe, gisteren is ze nog in de trailer geweest, ze liep er meteen in. Krijg je lekkere makke paarden van.

Bij het aan de hand lopen is het wel aan te raden dat soms met zijn tweeën te doen, als het paardje stil gaat staan heb je een aanjager nodig die de gang erin houdt, dat is echt heel belangrijk!! anders kunnen ze allerlei streken gaan verzinnen om onder het gezag uit te komen en daar krijg je alleen maar allerlei problemen mee.

Veel succes ermee!

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:51

Ik ben het ook eens met irish_lady. Zou idd niet meer doen, zo bouw je al een goede band op met elkaar.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 09:52

Ja hij staat in een kudde van 6 paarden, waaronder mijn andere pony van 19 maanden,begin volgende maand komen daar nog twee friezen bij van 2 jaar,de andere varieren in de leeftijd van 5 tot 25 jaar,dus hij heeft genoeg vriendjes,het is ook niet zo dat ik met hem aan het werk wil,beslist niet!
Maar ik zou graag mijn band met hem nog meer willen versterken dan dat het nu al is.

Groetjes Kiara

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:22

Tja, wat versta jij onder spelen in de paddock?

Ik heb een shetlander van anderhalf en daar speel ik ook regelmatig mee. Maar elke keer maar een paar minuutjes en hij moet het wel leuk blijven vinden. Zo is het soms heerlijk om samen met z'n grote vriend los in de bak/paddock te staan en gewoon eevn wat te dollen... of met een voetbal spelen, of met een vlag of langs enge dingen lopen... Ik neem hem ook wel eens mee als handpaard naast mijn Tinker.
Het belangrijskte is dat zo'n jong beestje nog niet moet werken, maar echt spelenderwijs zo af en toe wat leert qua opvoeding en natuurlijk de basis meelopen en halthouden en vaststaan.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 10:50

met spelen in de paddock bedoel ik dus precies hetzelfde als jou,hij holt achter een bal aan snuffelt en als dat ding het dan waagt te bewegen........rent hij heel hard weg en verstopt zich achter mij hahaha.
Verder holt hij dus de hele dag met zijn vriendinnetje op de wei,en haal ik hem af en toe om te poetsen en te kroelen,wandelen lukt nog niet heel erg goed,tenminste zolang we in de buurt van zijn wei blijven wel,maar ga ik verder dan begint hij te steigeren en te bokken,en aangezien hij nu al groter is dan mijn merrie van 1,47m kan ik hem niet zo goed houden dan,dus wandelen doen we niet zo vaak helaas,

Groetjes Kiara

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:33

Laat hem lekker spelen met de andere paardjes zoals je al doet.
Als je toch graag iets met je diertje doet, ga dan naast de dingen die je noemt een beetje aan je leiderschap werken, steigeren en bokken is niet fijn als hij straks een stuk groter en zwaarder is.

Veel plezier met je jonge vent.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:06

Ik ben het helemaal met Cheveyo eens. Je speelt al genoeg met hem, je hoeft niet meer te verzinnen op zich. Hij is nog jong. Probeer eerst eens aan zijn basisopvoeding te werken, dat is hard nodig zo te lezen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:36

Idd vooral werken aan basisopvoeding!!!
Dus leiden, voetjes geven, overal borstelen,... Vooral laten merken dat jij de baas bent! Wat je nu verzuimd, wordt later een groot probleem!
Het mag misschien niet altijd even makkelijk zijn, maar door die zure appel moet je heen bijten! Een veulen opvoeden vergt nu eenmaal wat meer dan alleen met hem spelen! (niet negatief bedoeld hoor want dat spelen versterkt zeker de band tussen jullie, maar je moet er echt wel voor zorgen dat hij jou steeds als leider blijft zien...)

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 07:18

hallo,

allereerst bedankt voor jullie reacties,
ik werk ook hard aan de basisopvoeding,hij loopt(op het terrein netjes mee),hij loopt de trailer makkelijk op,hij geeft voetjes en blijft netjes vaststaan,en als ik een van deze dingen met hem oefen(want ik doe maar 1 per keer)dan doe ik niet langer dan 10 minuten of een kwartier,hij doet dus alleen bokken als ik met hem het terrein wil afgaan,dus daar ben ik ook aan het werken aan,
Maar nogmaals bedankt voor de tips,

groetjes Kiara en Duncan

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:27

Commando's als halt, stap evt. draf, galop (hooguit 10 min. per keer). Veel laten spelen met z'n leeftijdsgenoten. Hoeven uitkrabben, borstelen, evt. wandelen op straat (verkeersmak maken) en dat alles bijv. 1x per week. In de zomer aan een waterstraal laten wennen en bijv. z'n sokken/staart een keer uitspoelen. In z'n mond kunnen kijken. Braaf vast staan. Verder lekker laten genieten van z'n jeugd. En dat met em spelen in de paddock zou ik zelf niet doen. Je loopt alleen het risico dat het een keer fout gaat omdat ie te hard met je doet (heb het helaas 2x gigantisch fout zien gaan op de manege waar ik stond). Op de andere bezigheden creeer je ook een band met je paard.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:04

Het hangt er allemaal vanaf hoe je "speelt" he. Ook bij het spelen moet je ten allen tijde de baas blijven.
Mensen die mij met Baileys zagen spelen, raadden me dat ook af of hadden schrik dat het een keer mis ging lopen, dat ik het spel niet meer in de hand zou hebben. Maar een kleine verandering in mijn houding, stem,... was genoeg om Baileys te tonen dat het spelen gedaan was. Ze had trouwens ook geen slechte gewoontes als knabbelen, schrapen,... aangeleerd.
Het hangt er echt gewoon vanaf dat je zelf de touwtjes ten allen tijde in handen blijft houden en je je jonge paardje goed opvoedt. Dan is ook spelen geen probleem!

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:11

Ik zou gewoon lekker door gaan met de dingetjes die je nu doet!. En em natuurlijk lekker laten groeien. Ik heb zelf een ruin van 2.5 jaar. En doe met hem ook van die dingetjes. En ik volg met hem een curcus natural horsemanship. En dat is al genoeg voor em. Als we na de les dan klaar zijn is ie helemaal uitgeput omdat ie zo ontzettend op mij moet concetreren. En dat is erg moeilijk!. Je zou em natuurlijk ook aan dingetjes kunnen laten wennen. Bijvoorbeeld leg wat balken op de grond en laat em er aan snuffelen enzo.
veel succes ermee!

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:48

Ben het met de rest eens...
mijn vent van 2 jaar en 5 maanden doet ook niet veel.
2 x per week ga ik met hem wandelen door het bos en over de weg,verkeersmak is hij dus nu.
Verder poets ik hem elke dag,kroel een beetje,leer hem zijn maniertjes beetje bij beetje bij.
Af en toe met strakke hand...( we blijven toch een hengst he )
Verder ( maar pas hier heel erg mee op!!!)
fiets ik wel eens een stukje met Connor door het bos.Maar zorg aub dat je hem eerst in de hand hebt,dat hij verkeersmak is,en gewend aan een fiets naast zich!
Met Con gaat dit goed nu,en moet zeggen het is wel handig als hij een stukje moet draven,en je bent zelf te lui om mee te rennen

Verder laat ik hem zowieso staan tot september volgend jaar..Dan is hij 3 en een half.Pas daarna ga ik met hem werken..da's mijn goede voornemen van dit jaar