Esme_27 schreef:Maar nu het volgende: ik heb afgelopen weekend mijn 3 jarige (niet-geïmporteerde) tinkermerrie verkocht.. Aan een beginner van 12 jaar. Dus volgens dit topic zou dit nooit goed kunnen gaan.
Nee, dat heb je verkeerd begrepen denk ik. Ik bedoel met name de geïmporteerde paarden, dat dat niet geschikt is voor beginners. Juist de Tinkers die hier opgegroeid zijn, en een dus stabielere jeugd hebben gehad, die kunnen wel met beginners denk ik zo. Zoals ik ook in mijn tweede post van mij in dit topic zet.
Supertje verwoordt het goed, waarom ik veel geïmporteerde Tinkers niet geschikt vind voor beginners. Dat bedoel ik ook oa te zeggen.
Supertje schreef:Ze worden naar Nederland gehaald, zadelmak gemaakt en als ze daardoor nog overdonderd zijn en nog niet helemaal in topconditie zijn worden ze verkocht. Ik heb aardig wat paarden ingereden, en het echte gedonder begint pas later als de paarden meer kracht krijgen, meer zelfvertrouwen krijgen en grenzen gaan verkennen.
Maar toch denk ik niet dat het probleem bij de paarden ligt. Deze paarden hebben inderdaad soms aanpassingsproblemen, maar die zijn door goed kundig handelen te verhelpen.
NB: Tinkers of Irish Cob is voor mij 1 pot nat, ik gebruik met name het woord Tinkers

Het "probleem" is dat de Tinker dus dat imago van grote brave goedzak heeft. Dus dat mensen die niet veel ervaring hebben in de paardensport, niet lang rijden, niet op veel verschillende paarden hebben gereden. Dat die denken ook goed met zo'n Tinker op weg te kunnen. En met een aantal kan je dat ook zeker doen, maar er is ook een groot aantal die gewoon behoefte hebben aan een consequente duidelijke ruiter... En ik heb het idee dat veel van die potentiële eigenaren gewoon minder ervaren zijn, enja... hun verwachtingen staan niet gelijk aan wat ze kunnen.
abby schreef:Het maffe is alleen dat geen mens erover denkt om een sportpaard te kopen als hij / zij nog een beginner is qua rijden, maar dat een koudbloedpaard dan blijkbaar wel erg geschikt is. Onbegrijpelijk.
Dat vind ik ook een heel mooi en waar woord