[TI] Gewicht en wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Graaskorf

Gewicht en wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:05

Vrijdag avond zijn de paarden weer ontwormt op stal en tot mijn grote verbazing gaat Equest maar tot 575 kilo. Aangezien die bolle van ons rond de 650 kilo weegt en een friese merrie ook zwaarder is dan 600 kilo zijn de de discussie met de stalhouder aangegaan.

Zijn eerste merkwardige reactie was dat onze bolle maar moest afvallen dan. Dat zal ook echt lukken met een pard dat toch al aan de dunne kant is. Zijn 2e reactie was dat het geen kwaad kon dat ie te weinig wormenkuur voor zijn gewicht heeft gekregen. bij de paardenzaak waar we het hebben nagevraagd gister kwamen ze met dezelfde opmerking.

Nu gaan we toch twijfelen. Onze bolle krijgt dus voor 75 kilo te weinig binnen. En de fries voor minimaal 25 kilo. nu worden bij alle paarden de mest onderzoecht op wormen een paar keer per jaar en die fries en onze bolle hebben altijd de hoogste concentratie eitjes. Nu hebben wij het idee dat dat komt omdat ze zwaarder zijn dan de kuur aankan. Maar 2 zeggen dat het niet zo is.

Nu ga ik daar een DA voor opbellen maandag maar hebben jullie een idee hoe het zit?

snowdon

Re: Gewicht en wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:08

Kan je je paard voortaan niet zelf ontwormen dan? Of stelt de stalhouder het als verplichting dat zij dat doen?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:10

Ik dacht altijd dat teveel geven geen kwaad kon maar te weinig lijkt mij niet goed voor een paard dan blijven de wormen toch zitten en kunnen ze op de lange termijn ziek worden ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:15

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:15

Ik was vorige week in de wikel voor een wormenkuur en die man daar vroeg hoezwaar mijn tink was. Ik schat zelf minder als 600 kilo. hij zei dat alle nieuwe wormenkuren tot 700 kilo gaan. Ikheb ze ook zien liggen. Staat er idd op: tot 700 kilo. Dit omdat er steeds meer grotere en zwaardere paarden komen. Het stond op verschillende merken kuren. Ik heb er verder niet meer op gelet, maar dit is voor jou wel een uitkomst! Dan koop je toch gewoon zelf een kuur de volgende keer?

Je kunt beter te veel kuur geven dan te weinig! En je kunt altijd de dag na het ontwormen kijken naar de mest van je paard. Dan zie je of er wormpjes inzitten of niet. Als je ze ziet zitten, moet je na 2 weken nog eens een kuur geven.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:25

Ik had ook gezien dat er zelfs tot 800 kilo is. Alleen de wormenkuur wordt bepaalt door de DA naar aanleiding van het mestonderzoek. Ik duw de kuur er wel zelf in maar het soort kuur kan ik niet zelf bepalen helaas.

Afhankelijk wat een Da maandag zegt overleg ik wel met onze eigen DA. Misschien dat ie er nog nooit zo over heeft nagedacht.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:26

In hoeverre kunnen ze jou dan verplichten DIE wormenkuur te geven?

Jij betaald, het is jouw paard... jij kan toch zelf een andere wormenkuur kopen en dat van hen niet betalen? Of zit het niet zo simpel?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:33

Als de stalhouder het perse zelf wil doen geef jij ze toch nog wat na. Kost wel iets meer maar dan weet je zeker dat het goed is gebeurt. Maar beter nog vraag gewoon als je het zelf mag doen.

En veel afwisseling in de wormspuiten is ook belangerijk. Dus niet een jaar lang dezelfde.

Wat te veel is inderdaad niet erg maar te weinig is wel heel erg, net wat Irish Lady zegt.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:43

De dierenarts bepaalt welke kuur er gegeven moet worden. Dat is dus afhankelijk welke wormenbesmetting er gevonden is in de mest. Dan ben je wel gek als je toch een ander soort gaat geven.

Ik kan wel meer geven eventueel en zelf een kuur extra kopen. Eerst maandag maar even overleggen met de DA.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:59

Maar waarom pas een wormenkuur geven als je een wormbesmetting vindt? Waarom niet preventief?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:21

Ja dat vraag ik me ook af, ik zelf geef zomers om de 6 tot 8 weken een kuur en swinters om de 8 tot 10 weken een kuur,
En dan koop ik ook nog niet steeds dezelde maar wissel ik het een beetje af,

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:45

Ik ontworm preventief, dat lijkt me toch de beste oplossing.
Bij jullie wordt er dus pas ontwormd als er eitjes in de mest zijn gevonden?
Apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:23

Graaskorf, die wormkuren die gegeven worden, zijn dat kuren die in de handel zijn (Equimax, furexel, eqvalan etc.)? Want dan zou ik er zelf twee in duwen... Ofja, anderhalf eigenlijk, jouw paard een halve, en die Fries de andere helft, scheelt ook beetje in de kosten

Zelf geef ik mijn paarden van 425 en 480 beiden een volle kuur voor 600 kg, ze morsen altijd wel wat, en zo krijgen ze iig ruim genoeg, en restjes bewaren doe ik niet aan

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:45

Hoihoi

Ik ontworm ook preventief! Beter voorkomen dan genezen!!!

Ik heb van DAP Bodegraven een compleet pakket ontwormingskuren en een schema van wanneer ik welke kuur moet geven. Er zitten 5 spuiten in, 4 verschillende soorten/merken pasta in en het schema is superduidelijk, het staat ook op hun site.

http://www.dapbodegraven.nl/

http://www.dapbodegraven.nl/site/page/g ... chema.html

Groetjes Dianne

Edit: ik geef eigenlijk altijd de kuur tot 600 kilo, ik verwacht niet dat Bonita zwaarder is..

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 08:53

Het zijn idd in de handel te koop zijnde wormenkuren. Ik ga vandaag bellen met onze oude DA en overleg daar even mee.

En ontwormen na mestonderzoek vind ik beter dan er zo maar wat induwen. Dan weet je zeker dat je niet voor niks ontwormd en je weet ook precies wat je moet geven.

Wie zegt dat preventief ontwormen de wormen dood? Dat weet je pas na mestonderzoek. Daar kan im me wel in vinden. 4 keer per jaar wordt er mest onderzocht en aan de hand daarvan ontwormt.

probleem is altijd wel dat onze bolle aardig last heeft van de wormenkuur. meestal loopt hij 2 dagen met buikpijn rond de arme ziel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:06

ik las in de Battie dat het beter is om per jaar te wisselen van merk, net als wat je nu van bepaalde merken leest, uit de paardendrogist. ik denk dat veel VA's nog minstens 2 merken per jaar hanteren. en dan bedoel ik de werkzame stof hè

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:44

Ok net een lang gesprek gehad met onze oude DA.

Ten eerste overdosering is niet zo schadelijk als geroepen wordt. BV Furimel oid mag tot 7 keer overgedoseert worden voordat het schadelijk is. Overdosering is vooral belangrijk bij veulens jonger dan 4 maanden en minipaardjes.

Zij ontwormen daar steeds het hele jaar met hetzelfde middel bv ivermectine en een keer per jaar met eqvalan duo of equimax tegen lintworm.

Zijn reactie op onderdosering dat een DA dat niet erg vindt. Schandalig. Niks is erger dan dat. Ik moetonze bolle voor de zekerheid tot 700 kilo ontwormen en dat geld ook voor de fries van 575 kilo. Omdat zij ook op de grens van het ontwormgewicht zit.

Ik kan dus een fijne discussie aangaan met stalhouder en DA.
Laatst bijgewerkt door Graaskorf op 17-10-05 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:51

idd schandalig van DA --> onderdosering werkt resistentie in de hand, zoals Irish ook al aangaf

Succes met de discussie en gaat me vaag een lichtje branden wie je bent

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 16:14

De Da heeft inmiddels teruggebeld. Hij heeft dus geen zicht op welk paard hoeveel krijgt. Hij levert de wormenkuren en gaat ervan uit dat die goed worden toegedient met de juiste dosering. Nu extra bijgeven heeft geen zin meer maar de volgende keer moet ie echt extra hebben.