[TI] Welke hengst voor mijn merrie Tinkerbell?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Welke hengst voor mijn merrie Tinkerbell?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:25

Omdat ik dit soort topics erg leuk vind...open ik er eentje voor mijn merrie Tinkerbell.

Ze is ingeschreven bij de ICS en is STER. Ze heeft al meerdere veulens gehad, maar slechts 2 ervan ken ik.

De eerste is een volledig zwart hengstje met betrekkelijk weinig sok, vader is onbekend. Was 1m bij geboorte en een stevig kereltje.

Foto:
Afbeelding

De tweede is Baileys, zwartbont merrietje. Vader is Mc Brynmore Vegilin van Claerbergen. Zij is ook erg fors, bij geboorte 1m01, op 5 maand 1m33 met behoorlijk wat sok.

Foto:
Afbeelding

Inmiddels is Tinkerbell ook weer gedekt, van Zippo.

Tinkerbells slechte punten:
* dressuurmatig niet sterk en zeker niet erg wendig Ze heeft wel een mooie galop en draf, maar loopt met haar hoofd/hals voor zich uitgestrekt
* haar schouder mag beter
* ze is behoorlijk sloom op de wei, onder het zadel wat pittiger
* haar hoofd is vrij grof en groot
* haar manen zijn wat dunnetjes

Verder is Tinkerbell:
*1m51
* goed geproportioneerd gebouwd
*rustig en zeker niet aggressief
* zwartbont

Mijn fokdoel:
Ik wil een bont veulen waar liefst wat meer beweging in zit. Het moet natuurlijk geen hypernerveusje worden, maar wat meer pit is zeker gewenst. Het veulen mag ook wendiger en rijtypischer aangelegd zijn. Verder moet het op zn minst 1m50 worden.
Waarom Mc Brynmore? Vanwege het rijtypische, het temperament. Dat kwam ook duidelijk in Baileys naar boven.
Waarom Zippo? Hier heb ik minder op dat rijtypische gelet, hoewel ook Zippo hiervoor beter aangelegd is dan Tinkerbell. Zippo vond ik vooral erg goedbij Tinkerbell passen en mooie veulens fokken. Zijn bouw is ook heel mooi.

Aan welke eisen moet de hengst voldoen:
* groter dan 1m50
* ICS goedgekeurd
* zeer goede schouder
* flink wat manen, staart en natuurlijk sokken
* mooie gangen die niet hyperrytipsch moeten zijn, maar wel ruim en soepel, zeker niet sloom! De hengst moet ook wat natuurlijk aanleg hebben om zijn hals te buigen.

Hier nog enkele foto's van Tinkerbell:

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto=U7LZK7TV
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PCUN3WLW
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8QNLDOTP
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6J4DNCA3
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UW4YFQJR
http://www.mijnalbum.nl/Foto=U7MGYMRT

roosa

Re: Welke hengst voor mijn merrie Tinkerbell?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:54

Bij het nsvt staat boris bij denk hengsten.
Wat grotere hengst 161 geloof ik,en ik vind hem rijtypisch.
Mooi zwart bont getekend.

Mooi beestje vind ik dat

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:12

Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van Collin vd Gorterstraat (www.tinkerstal.nl), zwartbont, schofthoogte 1.55m. Zeer plezierig en charmant karakter, ruime gangen met veel dragend vermogen.
Foto:
Afbeelding

Mocht ik zelf ooit nog een veulentje willen fokken maakt deze hengst zeker een goede kans

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:19

Het is niet de bedoeling dat er in een post meer dan 2 foto's worden geplaatst, Frenia. Zie hiervoor het sticky.

Daarnaast lijkt het mij geen goed plan nu wéér alle Tinkerhengsten te gaan bespreken. Als iemand een hengst weet die goed past bij de wensen van de TS, kun je de hengst voorstellen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:37

Heb je al eens gedacht aan Zwieber? Die staat ook in Belgie maar ik denk vooral aan hem om de volgende kwaliteiten.
Hij geeft tot nu toe alleen bonte veulens gehad
Manen, staart en sokken heeft hij in overvloed
temprament heeft hij voor 10. Het veulen dat wij hadden van hem was echt een te temprament vol beestje ik kon der niet aan.
Zijn veulens zijn zo ver als ik weet ook ietje elegenater en leuke gangen had onze candy (zijn veulen zeker)
St.Patrick is ook heel erg leuk maar daar heb je ook kans op een zwart veulen. En zijn veulens zijn veel forser gebouwd.
Hier een foto van Candy het veulen dus van Zwieber. let wel haar moeder was een heflinger vandaar dat ze ook ieler is. Maar zoals je ziet geeft hij tot nu toe altijd vlekken.
Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 18:45

Chubby schreef:
Het is niet de bedoeling dat er in een post meer dan 2 foto's worden geplaatst, Frenia. Zie hiervoor het sticky.

Oeps...Had al zo m'n best gedaan met links...en toch nog fout... sorry

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 05:30

Collin en Boris zijn geen ICS

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:25

Tomboy lijkt me een goede hengst en niet , omdat mijn merrie er zelf ook een veulen van heb gehad....maar hij voldoet gewoon aan heel veel eisen die hier boven staan (Weet alleen niet of hij ICS is goedgekeurd)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:49

frenia schreef:
Aan welke eisen moet de hengst voldoen:
* ICS goedgekeurd

Bokkers, let er op!

Zoals Chubby al zei, het is NIET de bedoeling dat weer elke favoriete Tinkerhengst in zo'n topic de revue passeert. Let aub op de 'eisen' van de TS en haar fokdoel.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:50

Tinkermuts schreef:
Collin en Boris zijn geen ICS

Idd.
Dank je, Tinkermuts.

Tomboy is ook GEEN ICS-goedgekeurde hengst.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:57

Misschien is O`Malley iets voor jou? Mooi groot (1.64 m), en prachtige gangen. Ik vind het zelf een prachtig gebouwde hengst, met prachtige manen en zeker voldoende behang. Mijn jaarling, een O`Malley dus, heeft een hele mooie ruime draf.

Hier 2 foto`s van O`Malley;
AfbeeldingAfbeelding

EDIT;
Oja, hij staat in Drenthe, maar hij staat op KI dus lekker makkelijk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:39

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:20

Citaat:
Overigens was het eerste wat in mij opkwam bij het zien van de foto's van Tinkerbell:

St. Patrick

(Hoogte 154, middelzwaar

Tinkerstation Leurs
Ellikom-Meeuwen, België)

http://www.irishcob.nl/Hengstenfotos/Stpatrick.jpg

Jij bent echt fan van onze belgische hengsten he Léon
Ik dacht ook aan Patrick maar nog net sneller aan Zwieber die geeft dacht ik elegantere veulens niet? Die van Patrick zij lekker fors.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 18:55

niet-ICShengsten komen idd niet in aanmerking momenteel.

St Patrick vind ik heel erg op Tinkerbell lijken, wat ook wel zn charme heeft. (Alleen zn uitdrukking op die foto al ) Had eigenlijk nog niet aan hem gedacht... Mooie tip! (en bovendien handig dat hij in België staat, hoewel ik geen idee heb waar dat ligt)

O'Malley: vind ik al langer goed bij Tinkerbell passen, staat wel behoorlijk ver en Ki is in dat geval wel erg handig maar ik ben bij tinkers toch meer voor natuurlijk dekken (vooral omdat Tinkerbell zich niet hengstig toont, tot wanneer de hengst er al half ophangt)

Aan Swieber had ik ook nog niet gedacht maar die past eigenlijk wel bij mijn fokdoel en merrie...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:31

frenia schreef:
niet-ICShengsten komen idd niet in aanmerking momenteel.
O'Malley: vind ik al langer goed bij Tinkerbell passen, staat wel behoorlijk ver en Ki is in dat geval wel erg handig maar ik ben bij tinkers toch meer voor natuurlijk dekken (vooral omdat Tinkerbell zich niet hengstig toont, tot wanneer de hengst er al half ophangt)

Ik vind het een uitkomst dat KI. De dierenarts scant op het ei, en als het groot genoeg is bel je de hengstenhouder en die stuurt dan het sperma op. De dierenarts brengt het sperma in en 2 dagen later scan je weer. Is het ei weg, dan scan je 18 dagen later op een vruchtje. Is het ei er nog, dan nogmaals sperma bestellen en in laten brengen en 2 dagen later weer scannen.

Voordeel is dat je niet (ver) hoeft te reizen met merrie en veulen en dat scheelt tijd en stress.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 17:43

Mariska, Heb je enig idee hoeveel dat dan kost??? Is dat hetzelfde dekgeld dan als bij natuurlijk dekken? Of hoe gaat dat dan in zn werk???

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:01

frenia schreef:
Mariska, Heb je enig idee hoeveel dat dan kost??? Is dat hetzelfde dekgeld dan als bij natuurlijk dekken? Of hoe gaat dat dan in zn werk???

Hier ben ik idd ook wel benieuwd naar!!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:55

Wat ik ook hele mooie hengsten vind worden zijn Baxter (vader Thunder) en Hurbie (vader Ryon) zie de site www.irishtinkerstable.nl
Wellicht voor jou te ver weg maar toch een kijkje waard

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:55

frenia schreef:

Het dekgeld van O`Malley was afgelopen jaar 350 euro, net zoveel dus als een hengst die natuurlijk dekt. Wat erbij komt is het transport van de sperma, dat is dacht ik 50 euro per keer. Gemiddeld wordt er voor een merrie 2x sperma besteld.

Het scannen varieert per veearts, maar de grotere klinieken hebben vaak een pakket waardoor je voor 1 bedrag het hele seizoen kunt scannen en insemineren. Dit is zeker een aanrader, vooral voor de merries die zich slecht hengstig laten zien. Het scannen op dracht na 18 dagen zit daar natuurlijk dan ook bij.

Op zich zal het denk ik kwa prijs gelijk zijn als natuurlijk dekken, omdat je bij veel hengstenhouders minimaal 5 euro per dag stalling hebt, en het scannen daar toch ook zal moeten gebeuren om zeker te weten dat het ei weg is en later of de merrie drachtig is. En dan moet je de merrie nog halen en brengen, wat naast de brandstofprijzen en het geld, met een veulen ook alles behalve een pretje is. Nee geef mij maar KI.

En nog een nieuwtje... Er is een kans dat Baxter, een nu 3,5 jarige Thunder zoon, volgend jaar ook op KI gaat. Het is nog niet helemaal zeker, maar voor wie interesse heeft zou ik zeggen hou de site van de Irish Tinker Stable in de gaten.

Voor wie Baxter nog niet kent, hier 2 foto`s van toen hij net 3 jaar oud was, van dit voorjaar dus. Hij is nu denk ik zo`n 1.55 hoog en net als zijn paps een mooie donkere driekleur.
Afbeelding Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:58

Wordt Baxter (en Hurbie..) ook nog gekeurd?

Wie is er eigenlijk de grootste, B. of H. ?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:05

Hurby was ietsjes groter maar die is verkocht en staat nu in Belgie. Als ik het goed begrepen heb is er een kans dat hij bij de komende NST keuringen aangeboden gaat worden, maar schiet me niet lek als dat niet zo is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:07

Ow ok, dan is de site niet up-to-date (vwb Hurbie)

Bedankt in elk geval We zullen zien in januari!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:14

snowdon schreef:
Ow ok, dan is de site niet up-to-date (vwb Hurbie)

Bedankt in elk geval We zullen zien in januari!

Inderdaad, maar hij is ook nog niet zo heel lang weg hoor.. En toch einde dekseizoen zullen ze wel gedacht hebben

Ik heb mijn dekhengst in spe in ieder geval al uitgezocht... De mooiste combi die er is, en het eindproduct is nog homozygoot bont ook. Alleen wel jammer dat ik nog minimaal 2 jaar moet wachtten Als je je afvraagt wie ik bedoel.. Spike. Zijn vader is O`Malley, zijn moeder een prachtige zware merrie genaamd Cartouche. Hij heeft nu al zo`n prachtige bouw en zelfhouding, geweldig gewoon. Echt balen dat ie nog maar zo klein is Hier een fototje van hem..
http://www.irishtinkerstable.nl/images/spike%20(4).jpg

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:40

Owja, had hem net al gespot op de site! Viel mij ook al op haha, het laatkomertje

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:57

Sorry dat ik deze topic weer even oprakel maar ik vroeg me nu toch nog wat af...

Wat zouden jullie van Chakotay als partner voor Tinkerbell vinden?

Beste plek om hier te vragen dacht ik zo, gezien Tinkermuts hier welbekend is (en haar hengst dus ook )