[TI] Vraagje over Tinkervoeding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Vraagje over Tinkervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:51

Ik heb een vraagje over de hoeveelheid voer wat mijn paardje krijgt. Veel stalgenootjes (met warmbloeden) vinden namelijk dat ik Bonita té sober voer. Ze krijgt namelijk twee keer per dag 1/4 kilo sportbiks en 2 keer per dag een behoorlijke pluk kuil en 1 keer per dag eiwitarme, haverloze Muesli gemixd met knoflook-fenegriekpoeder, Rappovital en mokdry en mokwet druppels. Ze is een beetje te dik, maar van de hoeveelheid die ze nu krijgt, valt ze niet af, maar komt ook niet aan. Ze zit gezond in haar vacht en heeft nu eindelijk geen mok meer.

Bonita wordt dagelijks ruim een uur intensief gereden en heeft 1 dag in de week vrij. Ze staat ook dagelijks minimaal een uur buiten op gras, nu ze weer op haar winterstal staat. In de zomer staat ze 24/7 buiten op het weiland en wordt ze niet bijgevoerd. Ze wordt enorm snel dik van het minste gras. Ik houd haar ook van de vette weide af.

Voer ik haar goed genoeg, of kan ik het beter anders doen? Ik heb namelijk ook begrepen dat tinkers beter op basisbrok kunnen staan als op sportbrok. Ook heb ik begrepen dat er speciaal tinkerbrok bestaat.

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes Dianne

karuna
Drukke kabouter

Re: Vraagje over Tinkervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:59

Als ze jou tinker schraal gevoerd vinden dan ben ik een dierenbeul. Connor krijgt echt minder dan die van jou. Zomers 2 keer per dag een flinke berg eiwit arm hooi, wel staan ze dan overdag in de wei. Maar Connor dan met eeen muilkorf zodat hij weinig kan eten.

Aan krachtvoer in de zomer alleen in de ochtend 100 gram geplette haver en een theelepel zeewierknoflook.

In de winter onbeperkt hooi en 2 keer per dag die enorme hoeveelheid haver . En dan ook een halve kilo witlofwortel. En dan staan ze in de bak op zand.

Connor staat op dit schrale dieet omdat mijn vorige stalhouder dezelfde ideeen had als jou stalgenoten. Hierdoor is ze veel meer gaan voeren dan goed voor hem was met als resultaat een flinke spierbevangenheid en een paard wat bijna geen eiwit en suikers kan verdragen.

Als je tinker het er goed op doet zou je geen reden hebben om hem meer te voeren. Van teveel voer worden ze eigenlijk alleen maar ziek. Basis brok of speciale eiwitarme brok is zowie zo beter voor je paard. Koudbloeden hebben heel weinig nodig en zijn vaak gevoeliger voor eiwit dan warmbloedpaarden.

En na het werken krijgt hij een beetje natte zemelen voor het lekkere.

Verder helemaal niks, geen brood, appels, hapjes of wat dan ook.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:09

mijne krijgt in de zomermaanden 24/7 gras en soms een appeltje of boterhammetje. In de wintermaanden 2 x daags een beste pluk ruwvoer en een handje krachtvoer om hem het idee te geven dat hij echt niet over geslagen wordt, en wortelen. Hij is heel snel dik te krijgen en aangezien hij nog niet aan het werk is, moet ik daar goed op passen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:42

De mijne krijgt 's morgens een halve kilo tinkerbrok, en 's avonds ook. Met die tinkerbrok ben ik overigens pas begonnen, daarvoor kreeg ze (Mijten) muesli, speciaal voor koudbloeden dus eiwitarm. Ze is een tijdlang (na haar vorige veulen) heel schraal geweest en was bijna niet dik te krijgen. Nu is ze eindelijk mooi vol (bijna té vol, dus ik moet gaan oppassen). Ik voer echt "op het oog", als ik vind dat ze te dik wordt krijgt ze gewoon wat minder. Verder krijgt ze 3 keer per dag een plak goed hooi, geen kuil. Ze staat op een zeer arme wei.
Wél heeft ze last van rasp aan 1 voorbeen, ik ben benieuwd of dat nu minder gaat worden nu ik de tinkerbrok ben gaan voeren (ben pas 3 weken daarmee bezig).
Maar ze is inmiddels weer drachtig, dus het blijft toch een beetje schipperen met het voeren, straks zal ze weer wat meer nodig hebben om te voorkomen dat ze weer zo invalt als bij het vorige veulen.

De tinkerbrok kun je overigens bestellen via Yarka hier op Bokt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:00

De afgelopen zomers voerde ik Sox niks bij toen ze 24/7 in de wei stond en nu iets meer dan een ons basisbrok. En ze is gaan stampen Ze krijgt ook een paar wortels en af en toe een appel en oud brood.
Bij de pensionprijs voor de winter is een kilo basisbrok inbegrepen maar dat wil ik dus niet. Voor haar gewoon teveel. Twee keer per dag een half pond is zat en dan geen brok maar muesli met haver. En dan wil ik een arm extra hooi. Standaard is 3x op deze stal, vind ik heel erg oké. Daarbij blijft ze zoveel mogelijk buiten lopen, ook van de winter, niet op zand maar gewoon in de wei.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:15

Tjeemig, dan voer ik mijn paardje eigenlijk nog best wel heel veel

Ik zal in ieder geval eens met mijn stalhouder overleggen of ze niet Basisbrok van hetzelfde merk kan regelen voor mijn paardje, want alle paarden krijgen hetzelfde biks nu. Overigens wel heel erg goed biks!

Bedankt voor jullie reacties zovast!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:57

Je zou beter hooi dan kuil kunnen voeren, daar zit minder eiwit in. Verder is sportbrok inderdaad niet nodig. Een Tinker is een paard wat sober gehouden moet worden.

Zelf voer ik per dag 1 kilo Tinkerbrok en verder krijgt mijn paard in de winter hooi, wortelen en af en toe wat oud brood. In de zomer staat ze 24/7 op het land.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:35

Ik voer sinds kort ook tinkerbrok en ik heb het idee dat de rasp en mok minder wordt.
Dus voorlopig stop ik er niet mee.
Ik voer nu 1 kilo per dag omdat ze nog een veulen aan de voet heeft, en eigenlijk is ze te dik.
Langzaamaan ga ik weer meer rijden en ik denk dat ze niet meer gaat krijgen, 's winters krijgt ze wel hooi bijgevoerd.
Mensen die dichter hier in de buurt zitten wil ik ook de brok wel voor regelen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:38

Wat ik inmiddels geleerd heb over tinkers is dat men ze het best kan voeren met zo min mogelijk koolhydraten. koolhydraten vind je veel in sportbrokken, muesli's (vooral met haver) en voor zo ver ik heb gezien ook in tinkerbrok. Tinkers kunnen de koolhydraten niet goed omzetten in energie waardoor zij de voedingstoffen niet opnemen. Beter is dan om je paardje zijn energie te laten halen uit vetten. Dit doe je bijvoorbeeld door je paardje basisbrok te voeren (of ponybrok voor een tinker die niet dagelijks gereden word) met een flinke scheut (opbouwend tot wel een theekopje per dag) zonnebloemolie.

Ik heb dit (op advies van een deskundige) geprobeerd en mijn tinker zit nu veel beter in haar vel. Ze is energieker, vrolijker en gezelliger.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:36

pfoeh ik vind het altijd moeilijk om te zeggen wat goed is.
gammon werd een onhandelbare stuiterbal van de paardenkuil en brok. alleen in het rijden, de omgang bleef prima.

hij krijgt nu hooi, lucerne en equisanum, granenmix. en gras. van gras krijgt hij weer jeuk maar straks heb ik het weidebeheer in eigen handen en dan moet ik maar eens zien hoe het zich ontwikkeld.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 00:00

Vasthi schreef:
Je zou beter hooi dan kuil kunnen voeren, daar zit minder eiwit in. Verder is sportbrok inderdaad niet nodig. Een Tinker is een paard wat sober gehouden moet worden.

Niet altijd waar. Voor de meeste koudbloeden/tinkers gaat dat inderdaad wel op, maar niet voor allemaal. Mijn tinker heeft veel voer nodig, hij krijgt nu per dag 1,5 kilo sportbrok, een halve kilo haver en een halve kilo müsli. 2,5 kilo voer per dag dus, en daarbij staat hij 24/7 buiten in de wei.
's Winters kan het oplopen tot 4/5 kg per dag wat erin gaat. Daarbij 3x daags hooi.
En nog wordt hij niet dik, ik moet altijd oppassen dat hij niet te mager wordt, te dik heb ik hem nog niet gezien. Hij is verder kerngezond, er is niets mis met hem. Wel is het nogal een heethoofd (en dat blijft hij ook met minder voer), die erg veel energie verbruikt.

Voeren doe je gewoon met je ogen, als je ziet dat wat je paard krijgt genoeg is en je paard zit lekker in zijn vel, dan is het goed.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:03

Jeanie krijgt 2 x per dag aardig wat voordroog en 3 kg biks. Ze is niet dik.......in de zomer 24/7 op de wei eet ze alleen gras en krijgt ze na het rijden een emmertje peen.

Jeanie gaat 5 x per week naar het strand ritten van 2 uur waar ze flink tempo loopt.We zijn km vreters.... En we rijden 2 x per week in de bak waarvan 1 x les.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:29

Natuurlijk is een Tinker een sober ras. Maar ze hebben nog steeds wel vitamines en mineralen nodig. Zeker als ze in de groei zijn, behoorlijk in training staan of een veulen aan de voet hebben.

Voeren doe je inderdaad op het oog. Je mag de ribben voelen, maar niet duidelijk zien. Als het lichaam gestrekt is, mag je de ribbenkast licht door de vacht zien doorschemeren.

Voor vitamines en mineralen geef je of een kilogram basisbrok per dag, of je werkt met voedingssupplementen. Worden ze daarmee te dik of te heftig, dan kun je de andere voeding minderen.

Het is een heel leuk idee dat Tinks de hele dag hooi of gras tot hun beschikking hebben, maar juist sobere rassen hebben dat niet nodig. Een paar uurtjes weidegang per dag (de rest van de dag in de paddock bijvoorbeeld) en een kleine hoeveelheid hooi 2x daags is ruim voldoende.

Mijn 5 jarige Tinkermerrie staat redelijk in training (zo'n 4 a 5 keer per week wordt ze intensief gereden). Ze krijgt per dag 2x 0,5 kg basisbrok, 4 plakken hooi en ongeveer 6 m2 gras (draadje in de wei wordt dagelijks verzet zodat ze dagelijks een stukje grasland meer heeft, dat stukje eet ze op zo'n dag kaal). Na het werk krijgt ze ongeveer 250 gr kruidenmuesli.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:39

ik geef ook niet zoveel hoor! ze krgijt wel onbeperkt hooi en daarnaast 1/3 kilo eiwitarme mueseli! Dus dat is zeker minder dan dat jouw paardje krijgt. Wel heb ik een liksteen hangen voor de aanvulling van de mineralen ( die gebruikt ze ook goed)

je voert je paardje zeker niet te weinig, een tinker heeft nu eenmaal niet zoveel nodig!

groetjes Marjolein

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:07

Ik denk dat je het goed doet hoor.
Zo lang je paardje het er goed op doet,zou ik het zo laten.
Je kan wel de sportbrokjes misschien nog vervangen voor een onderhouds brokje(zit weer wat minder eiwit in)
En je geeft nog vitamienen bij ook dus dat zit wel goed denk ik.

Mijn roosje krijgt sinds kort tinkerbrokjes(van Yarka) 2x perdag een kwartje, met een handje muesli.
En 3x per dag hooi en weidegang.
Ik vergeet dat ze alleen na de arbeid nog een halve kilo muesli krijgt.

Ze reageerd zeer slecht op kuil en gewone biks.
krijgt jeuk,gaat slecht lopen(Stijf),wordt er dus echt ellendig van.
Bij haar is de remedie sober en arm!
En roos moet toch echt pittig werken.

Soms pluk ik wat brandneteltjes en laat die 3 dagen drogen,daarna gaan ze in de snijmachine en je hebt een heerlijk geurend brandnetel kruidje die ze heerlijk vind.
Dit geef ik af en toe voor de zuivering
Laatst bijgewerkt door roosa op 16-09-05 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:17

Tjee als ik Sweety dat moet voeren stuift ze denk ik door de omheining !!
Ze krijgt nu een 500gr kruidenmengeling en 2 keer per dag een plak hooi.
Nu moet ik wel zeggen dat ze ook brood krijgt en veel groenten en fruit. Dingen zoals selder, paprika, bloemkoolblaadjes enook de gewone wortels en appels natuurlijk. Volgens mijn da kan het geen kwaad omdat ze het vanjongs af gewoon is.
In de winter wanneer de wei helemaal kaal is krijgt ze 1kg kruidenmengeling en een halve baal hooi per dag. En het lekkers natuurlijk.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:28

Het is net per paard verschillend wat ze nodig hebben je merkt het al snel aan zijn bouw, conditie, levendigheid etc. Je moet gewoon op het oog voeren, vind je dat je paard wat meer nodig heeft omdat hij bijvoorbeeld minder actief wordt geef hem dan wat meer.
Die van staat overdag de heledag op de wei. In juli, augustus en nu ook nog staan ze in een goede volle wei en krijgen ze 's morgens en 's avonds alleen een handje voer (graan met paardenbrok gemengd) en als ik gereden heb een emmertje zemelen met wortel en eventueel eenplukje hooi voor hetidee. Als ze niet op een volle wei staan krijgt hij 's morgens en 'savonds wat hooi enwat meer voer max. 1/2 kilo per keer (2x per dag)
'S winters als de weien echt kaal beginnen te worden krijgt hij 's morgens en 's avonds ruif vol hooi of kuil (er zijn +/- 15 balen die als er echt bijna niks op de wei staat, opgevoerd worden) en 3/4 kilo 2 x per dag en koop ik regelmatig een krat wortelen voor bij te voeren.

Die tinkerbrok Irene, waar kun je die hier in de buurt ergens krijgen? Is die duur zo'n zak?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:16

mijn tinkers krijgen heeeel veel voer
Ze staan de hele dag op de wei en 'savonds krijgen ze ook een plakje voordroog. In de winter 2 plakjes.

Tinkerbell krijgt 5 grote scheppen muesli. Nu Baileys maandag afgespeend wordt hebben we de merrie/veulenmuesli uit haar dieet geschrapt. ze heeft nooit tevoren zoveel eten gekregen, maar Baileys is een ontzettend veeleisend veulen en bovendien is Tinkerbell weer drachtig (inmiddels meer dan 4 maand) en wordt ze regelmatig behoorlijk zwaar gereden. Ze is niet te dik (eerder wat magertjes)

Angel die een tweeling zoogt, krijgt een volledige emmer van 12l vol met voer. Dat zijn echter maar 2 scheppen muesli en verder dieetmengeling. Ik zou de dieet weglaten, maar ze heeft behoefte aan veel volume, vandaar. Met haar wordt (nog niet ) gereden.

Ik voer eigenlijk nooit naar een schema waar ik me strikt aan hou. Als ik vid dat mijn tinkers wat meer kunnen verdragen, krijgen ze ook meer en anders minder. Wat anderen zeggen kan me geen kl**** schelen. Het zijn mijn paardjes en alleen ik heb er een goede kijk op aangezien ik dag in dag uit met ze bezig ben.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:47

Suzanne vd schreef:
Die tinkerbrok Irene, waar kun je die hier in de buurt ergens krijgen? Is die duur zo'n zak?

De tinkerbrok kun je nu alleen nog maar bestellen (zelf ophalen) bij Yarka hier op Bokt (zie haar site : www.oldehietmoat.nl) of bij de Bonte Parels. Ze staan morgen op de stand bij de keuring in Houten. Daar neem ik dan weer een aantal zakken mee zodat ik vooruit kan. De zakken zijn een half jaar houdbaar, dus dat is geen probleem. Misschien kan John (van Vlimmeren) een paar zakken voor je meenemen, of is dat toch nog ver rijden voor jou naar Oirsbeek ?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 12:16

Iedereen weer bedankt voor de informatie! Zo veel paarden, zoveel verschillende dieeten!

Ik ga in ieder geval eens een zak tinkerbrok proberen! Moet ze hier meer of hetzelfde van hebben als van de sportbiks?

Groetjes Dianne

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:02

roosa schreef:
Soms pluk ik wat brandneteltjes en laat die 3 dagen drogen,daarna gaan ze in de snijmachine en je hebt een heerlijk geurend brandnetel kruidje die ze heerlijk vind.

gam mag van mij regelmatig zijn dieet aanvullen met blaadjes... van de week plukte hij grote stukken brandnetel uit het bosje! welliswaar bijna uitgebloeid maar hij had ff later toch jeuk aan zijn neus

hij eet ook met regelmaat: eik, braam, dovenetel, winde, els, riet, berk, wilg en ik zal nog wel wat vergeten. laatst ook een stukje schors van de lijsterbes maar ik neem altijd aan dat hij weet wat hij eet.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:09

Pellie schreef:
roosa schreef:

gam mag van mij regelmatig zijn dieet aanvullen met blaadjes... van de week plukte hij grote stukken brandnetel uit het bosje! welliswaar bijna uitgebloeid maar hij had ff later toch jeuk aan zijn neus

hij eet ook met regelmaat: eik, braam, dovenetel, winde, els, riet, berk, wilg en ik zal nog wel wat vergeten. laatst ook een stukje schors van de lijsterbes maar ik neem altijd aan dat hij weet wat hij eet.

Ik heb ze ook wel eens zo aangeboden.
Vond ze niet zo prettig,en jeukte haar neus aan de muur
Dus nu maar drogen en versnijden,dan is de prik weg en smult ze ervan.
Die gam die vreet ook letterlijk alles he

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:43

ja het is een echt vuilnisbakkenpaard... letterlijk en figuurlijk. volle containers en andere afvalbakken is 'ie dol op

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:09

Elke tinker is anders met voeren, misschien vind je het wel veel vergeleken bij de anderen wat je aan je paard voert maar voor jou paard is dit blijkbaar goed.

Mijn tinker krijgt in de zomermaanden (ligt er ook aan in welke wei ze staat) meestal een kwart schep brok (0.25 kg) en voor variatie, dus ze krijgt niet altijd muesli, een kwart schep muesli ze staat dan 24/7 op de wei.
In de winter staat ze ook 24/7 op de wei maar heeft ze altijd hooi tot dr beschikking en krijgt ze 2 kg brok (scheppen) en dan iets voor de variatie zoals muesli.

Voor haar is dit voldoende.
Ze krijgt bijna dagelijks beweging.

[edit] wat kost die tinkerbrok, kan namelijk uit de site niet opmaken wat het kost.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:40

Ik ga er zaterdag heen, ik kom er dan vanzelf achter Ik ga een zak ophalen om te proberen..

Groetjes Dianne