[TI] Dikke zomervacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Dikke zomervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:41

Connor heeft zo lang ik hem heb al een dikke zomervacht en een nog dikkere wintervacht. Hiervoor is hij een aantal keren nagekeken en er is geen oorzaak voor.

Pas als het weken boven de 25 graden komt begint hij te verharen om een iets dunner vachtje te krijgen. Hierdoor zweet hij altijd veel en scheer ik het er maar voor een deel af in de zomer.

Nu staat hij sinds 3 weken in een buitenbox en nu wordt zijn vacht langzaamaan dunner. kan het komen door een heel lichte stofallergie waardoor zijn weerstand wat minder is als hij binnen staat?

Ik ga ervan uit dat het gewoon bij hem hoort maar ben wel benieuwd of er meer tinkers dat hebben. de stalhouder maakt zich er namelijk zorgen over. Ik niet maar ik heb hem belooft het na te vragen

MeiaLuna

Re: Dikke zomervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:45

ow,mijn pony heeft dit ook hoor.die heeft nu al meer haar dan een gemiddeld paard in hartje winter...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:37

Bij Bonita lijkt het nu al of ze in haar wintervacht zit, twee weken geleden was ze nog bruin van de zon, maar nu is ze alweer echt pikzwart. Bonita ruit in de zomer eigenlijk ook alleen als het meer als 2 weken warmer is als 30 graden. Zweten doet ze zowiezo al best veel.

Denk dat het eerder een rasgebonden eigenschap is, als iets wat alleen jouw paardje heeft.

Groetjes Dianne

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:50

Daar ga ik ook van uit. Alleen de stalhouder kent meer tinkers en die hebben allemaal een glad velletje.

Misschien dat het type gebonden is.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:52

Ik heb een zware cob met enorm veel behang, misschien dat dat het is...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 18:00

Connor is een duidelijke Vanner met veel haar ook. En een groot ramshoofd trouwens

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:18

Klinkt gek, maar ik hou wel van ramshoofden!! Ik vind dat erg stoer bij een paard! Bonita heeft een beetje een ramshoofd, maar niet erg overdreven, ze heeft wel een klein koppie in verhouding.

Hier kan je wel een beetje zien hoe dik haar vacht nu al is..

Afbeelding

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:53

Ik heb twee tinkers, een 8-jarige zwartbonte merrie en haar nu anderhalf jaar oude merrieveulen. Keeva (de merrie) is drachtig uit Engeland gekomen en Kyara, haar veulen is op 10 januari 2004 geboren. Kyara heeft dus ook een ontzéttend dikke vacht, zo gauw het boven de 15°C wordt staat ze te zwéten als een otter. Ze komt in het voorjaar ook bijna niet door haar wintervacht heen, je moet haar dan echt handmatig "plukken" of scheren.
Ik denk dat het komt omdat ze in zo'n raar seizoen geboren is, en de natuur dus bij haar altijd een beetje "in de war" blijft. Tenminste, dat was mijn theorie tot nu toe. Maar nu ik lees dat er toch meer tinkers zijn die dit hebben, heeft het misschien toch ergens anders mee te maken. Kyara zal overigens een vanner worden, is nu op haar kont al hoger als haar moeder (die is 1.53) en ze is pas anderhalf, dusseh ...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:27

pff moeilijke kwestie hoor karuna.
gammon is ook dicht behaard, winterdag meer dan een centimeter dik en zomer een halve ongeveer. (gemakkelijk te zien bij bijtplekken )

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 00:05

Jordy heeft 's zomers een dun velletje, echt glad. Niet zo glad als de WPN'ers op stal, maar niet echt dichtbehaard. Hij verhaart ook heel snel, is eigenlijk met een week of 2/3 uit zijn wintervacht zodra hij begint te verharen.
Jordy is inderdaad een luxe type, een grai, maar heeft verder wel veel behang.
In de winter echter maakt hij een enorme vacht aan, ook zeker meer dan een cm dik, en daar is hij nu aan begonnen. Het haar is nog niet echt veel dikker, maar hij verhaart als een gek.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 02:54

ik heb ook een tinker gehad cobtype met veel behang,zomers had ze een mooie echte zomervacht maar als het in augustus al wat kouder word kreeg zij direkt een deken op en dat scheelt enorm, maar ja de goeie tinkers komen uiteraard uit een zeer koud land, wat mij opvalt bij dit soort rassen dat ze een zeer dikke vacht hebben het zit zo op elkaar gedrukt, ze hebbenn idd meer haar dan een gemiddeld paard dus kijk er niet apart van op dat er vele tinkers rond lopen met een zeer dikke vacht, enne de meeste tinkers hebben een ramshoofd de ene meer dan de andere had die van mij ook wel wat...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:08

Mijn tinker heeft s'zomers een super glad velletje, s'winters zit hij ook niet superdik in het haar, terwijl het toch een zwaar gebouwd cobtypje is, een vriendin van mij heeft ook een cobje en dat lijkt het gehele jaar door een echte haarbal.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:12

Zou het aan de leeftijd kunnen liggen? Chub is nu 5 jaar en haar vacht begint 's zomers wat dunner te worden in vergelijking met voorgaande jaren.
Een andere Tinkermerrie bij mij op stal is inmiddels 10 jaar en heeft een strak WPN- velletje in de zomermaanden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 07:16

Connor is inmiddels 7 dan zou dat toch minder moeten worden. Wel is ie laat in het seizoen geboren. Half augustus in noord engeland en is daar waarschijnlijk vrij snel het koude seizoen ingegaan.

Connors zomervacht is ongeveer anderhalf tot 2 cm (ook te zien aan de bijtplekken ) Zijn wintervacht in een cm of 5. Alleen afgelopen jaar na het scheren is het een vachtje totaal van 2 cm geworden, veel dunner dus raar genoeg.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:16

Chub, misschien heeft het ook wat met leeftijd te maken, weet het niet maar die witte van mij met dun harenpelsje is 12 (mensen denken dat ik hem scheer, maar is echt niet zo), en die van mijn vriendin is 4 en haarbal, die komt bij O'Brittain vandaan en Noelle liet mij foto's zien van toen hij veulie was en toen had hij nog meer haar.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:26

Misschien dat je hem een keertje kan scheren in de winter,en dan kan kijken hoe die er zomers uit komt.(tis maar een ideetje)

Rose word geschoren in de winter,en die is binnen no time klaar met verharen voor haar zomer vachtje.
Andersom ook,ze is nu al klaar met het kwijt raken van haar zomer vachtje,binnen 2 weken en is nu alweer een aardige haarbal.
Beetje vaag maar wel een haarbal.
Afbeelding
En haar zomer kleedje die zeer dun is.
Ze doet niet onder voor haar warmbloed vriendin met haar dunne jasje
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:29

mmm lekker ding die roosje

misschien moet ze hem idd een keer scheren s'winters, hij staat dan ook op stal en zweet vreselijk.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:03

Ik heb al best veel tinkers gezien en moet zeggen dat ze over het algemeen een dikkere zomer en wintervacht hebben dan luxere rassen.

Maar zie onderling tussen tinkers dus ook veel verschillen , maar niet echt in verband leefdtijd of zo .

Zo heeft Sayla een vrij zachte vacht en manen en zij heeft in de zomer een best dunne vacht nog wel iets meer haar dan bv WPNer, maar dunner als menig tinker uit de omgeving.
In de winter is haar vacht dik ca 5/10 cm (bij 24/7 buiten), maar andere tinkers in de omgeving hebben nog een veel dikkere/ stuggere vacht. Het valt me op dat die ook vaak een stuggere/dikkere manenstructuur hebben ... toeval

Dit jaar staat say 's nachts binnen en ben benieuwd hoe haar wintervacht nu wordt. De hele zomer is ze dit jaar een beetje blijven ruien, dat had ze voorheen niet zo, maar andere paarden hadden dit dit jaar ook en voorgaande jaren niet, dus ?!

Wel zie ik bij ijslanders en shetten nog extremere vachten . Ken nu 1 ijsco die nu dus al echt een wintervacht heeft , nouja voor haar nog heel dun maar menig luxer paard krijgt t niet dikker als wat zij nu dus al heeft (denk al zeker paar cm)
Die wordt nu noodgedwongen onder haar manen en over haar hals/ borst/ buik geschoren zodat ze haar warmte kwijt kan, want t is nog veel te warm. Dit groeit in de loop van de winter weer bij en dan laten ze het zo, omdat het rijden dan toch een stuk minder is ivm geen licht hebben e.d.

en verder heb ik een verzorg NRPS er gehad die in z'n vroeger jaren altijd geschoren werd en onder dekens stond en toen dat dus niet meer gedaan werd (training was afgebouwd en hij stond in 24/7 in een buitenstal met wei e.d.) werd hij echt een méga beertje met wel 15cm of meer wintervacht (daar kon je je in verstoppen ) en dus overal haar , dan herkende je er geen NRPS in met 3/4 arabierenbloed --> in de zomer was het een heel andere pony gewoon luxe en súper glad
De vacht van de shet die erbij stond was ook zeer dik, maar denk ik toch nog wel iets dunner dan van NRPS en die van het welsh-Atje was nog wat dunner maar toch ook nog wel zeker 5 cm, maar in de zomer ook deze beide heel glad --> gladder als menig tinker idd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 15:04

Connor wordt in de winter al gedeeltelijk geschoren. Er gaat zoveel af dat hij er toch zonder deken mee naar buiten kan.

En dan is zijn vacht ook dunner dan de winters ervoor. Ik blijf nu ook in de zomer wat haar eraf halen, is niet mooi maar wel praktisch.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 08:21

Na ja nu snap ik het niet meer. Nu wordt het toch kouder en Connor is als een gek aan het verharen. Nu is zijn vacht zowat het dunst van het hele seizoen. .

Het enige dat we hebben kunnen verzinnen is dat hij toch wat last heeft gehad van het stro in de binnenbox. Nu hij buitenstaat ziet hij er ook frisser uit. En is nu ook als een gek aan het verharen en is fitter en sneller en vervelender met rijden.

Het lijkt erop dat hij misschien die dikke vacht heeft gehad omdat hij mischien niet helemaal fit is geweest steeds. Hij heeft afgelopen weekend in een recordtijd een zomervacht gekregen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:36

wauw, roosje heeft inderdaad een snelle vacht, zo strak zit ze in het pak!!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:15

Die bovenste is wel een oudere foto hoor,maar zo ziet ze er nu alweer uit
Zal ff kijken of ik vandaag nog een pica kan maken van die haarbal

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:56

Boya heeft een echte lekker dunne zomervacht, maar wordt 's winters echt een teddiebeer. Maar goed.....hij staat dan ook 24/7 buiten en zit dus nu ook al lekker in z'n haar en verhaart weer omdat het zo warm is buiten. De natuur is een beetje van slag.
Tuesday had ook een dunne zomervacht, ben benieuwd hoe die eruit gaat zien.
Wel is de structuur van haar en manen/staart bij beide paarden totaal verschillend. Tuesday heeft veel fijner haar.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:09

Sox is al flink verhaard maar dus haren eruit i.p.v. erbij. Ik vind het heerlijk als ze in de winter zo'n teddyvacht heeft, heerlijk met je gezicht erin wegduiken en knuffen Ze komt straks op een pensionstal vlakbij dus kan ik makkelijk met zweetdekens e.d. werken. Want een nadeel van een lange vacht is natuurlijk het zweten na het rijden. Omdat ik mijn paard graag veel buiten heb kan dat dan met zweetdeken en een buitendeken eroverheen. Na een uur gaat die zweetdeken eraf en kan ze met buitendeken terug de wei in of gaat tegen de avond wel op stal. Ik vind het net zo'n maxi-shetlander in de winter