Ik heb al best veel tinkers gezien en moet zeggen dat ze over het algemeen een dikkere zomer en wintervacht hebben dan luxere rassen.
Maar zie onderling tussen tinkers dus ook veel verschillen
, maar niet echt in verband leefdtijd of zo
.
Zo heeft Sayla een vrij zachte vacht en manen en zij heeft in de zomer een best dunne vacht nog wel iets meer haar dan bv WPNer, maar dunner als menig tinker uit de omgeving.
In de winter is haar vacht dik ca 5/10 cm (bij 24/7 buiten), maar andere tinkers in de omgeving hebben nog een veel dikkere/ stuggere vacht. Het valt me op dat die ook vaak een stuggere/dikkere manenstructuur hebben ... toeval 
Dit jaar staat say 's nachts binnen en ben benieuwd hoe haar wintervacht nu wordt. De hele zomer is ze dit jaar een beetje blijven ruien, dat had ze voorheen niet zo, maar andere paarden hadden dit dit jaar ook en voorgaande jaren niet, dus ?!
Wel zie ik bij ijslanders en shetten nog extremere vachten
. Ken nu 1 ijsco die nu dus al echt een wintervacht heeft
, nouja voor haar nog heel dun maar menig luxer paard krijgt t niet dikker als wat zij nu dus al heeft
(denk al zeker paar cm)
Die wordt nu noodgedwongen onder haar manen en over haar hals/ borst/ buik geschoren zodat ze haar warmte kwijt kan, want t is nog veel te warm. Dit groeit in de loop van de winter weer bij en dan laten ze het zo, omdat het rijden dan toch een stuk minder is ivm geen licht hebben e.d.
en verder heb ik een verzorg NRPS er gehad die in z'n vroeger jaren altijd geschoren werd en onder dekens stond en toen dat dus niet meer gedaan werd (training was afgebouwd en hij stond in 24/7 in een buitenstal met wei e.d.) werd hij echt een méga beertje met wel 15cm of meer wintervacht (daar kon je je in verstoppen
) en dus overal haar
, dan herkende je er geen NRPS in met 3/4 arabierenbloed
--> in de zomer was het een heel andere pony gewoon luxe en súper glad
De vacht van de shet die erbij stond was ook zeer dik, maar denk ik toch nog wel iets dunner dan van NRPS en die van het welsh-Atje was nog wat dunner maar toch ook nog wel zeker 5 cm, maar in de zomer ook deze beide heel glad --> gladder als menig tinker idd.