[TI] Stampen met achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Stampen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:10

Ik weet niet hoe het met jullie tinker(s) staat maar de mijne heeft nog nooit zoveel gestampt als deze zomer. Roffelen naar soortgenoten geloof ik niet in want volgens mij komt het duidelijk door de jeuk. Ik vraag me alleen af waar die jeuk door veroorzaakt wordt, vliegjes of voeding?
Hoe zijn jullie ervaringen?

Sjoert

Re: Stampen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:19

Hmm, bij ons op stal staat ook een tinker die het wel eens doet. Als ik hem het zie doen, denk ik altijd dat het door jeuk komt dat veroorzaakt wordt door vliegjes of iets dergelijks.
Maar paarden die geen behang rond hun benen hebben bij ons op stal, doen het ook wel eens.
Wat dat betreft zou ik dan zeggen dat het door de voeding komt.

-> Met andere woorden: Ik weet het ook niet

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:22

Haha, dank voor je inbreng, vooral 't laatste zinnetje

De mijne staat nog 24/7 buiten, op stal heb ik het haar nooit zien doen terwijl ze daar meer krachtvoer kreeg en ook nog eens kuil. Ze staat nu op natuurland dat niet bemest is dus ik neig richting vliegjes....

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:24

Hoi,

die van mij doet dat ook, ze heeft ook een wond op haar buik er van. Bij haar komt het door zomereczeem en de vliegjes

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:28

Flan deed het ook wel eens op stal, in de bak en op de wei maar juist sinds de zomer heb ik het niet/nauwelijks meer gezien..
Wat wel typisch was is dat van de winter haar (toen) nieuwe buurman, het ook ineens ging doen terwijl hij het nooit eerder deed.
Ander Tinker deed het ook wel eens maar dat baasje dacht dat het door de mokkwam..

Was toen toch een x een enquete geweest en ik meen me te herinneren dat eruiteindelijk uit kwam dat het door de voeding kwam.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:41

Maflinger, ze moet dan wel enorm hoog stampen om d'r buik te beschadigen, waardeloos zeg!

Jellie, typisch hè. Ik heb ook meegedaan aan die enquete maar ben de uitslag kwijt. Bij Sox zou het ook nog wat door rasp kunnen komen, daar heeft ze deze zomer dus een beetje last van en vorige zomer niet. Ze kreeg tot eergisteren 1 1/2 ons basisbrok per dag en verder wat wortels en natuurlijk gras. Aan die biks kan het toch niet liggen dunkt me. Nu krijgt ze 2 1/2 ons muesli sinds gisteren, eens kijken of dat uitmaakt.
Ze stond deze zomer ook ontzettend aan haar sokken en benen te bijten, het is geen eczeem maar ze heeft wel veel last van al dat vliegend gespuis.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:59

Zeker Sox. Ik denk dat ik die uitslag nog wel heb. Zou ik hem voor je opzoeken? Kan me ook goed voorstellen dat ze van het vliegende gespuis gek worden en daardoor gaan stampen…
Flan kon er ook zo verlekkerd bij kijken als ze het deed.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:06

Jaaa, Sox kijkt ook verlekkerd, ze schuurt echt die spronggewrichten (binnenkant achterknieën) tegen elkaar en gaat met haar hoofd wat naar beneden ontspannen staan te hangen. Ik borstel d'r binnenkant achterbenen iedere dag en dat vindt ze ook heerlijk. Vaak dan nog Sweet Itch en dan pak ik haar buik (bij de uier) ook mee. Als je die uitslag nog hebt, wil ik hem graag ja.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:12

Heb je al eens gecontroleerd of ze beenschurft heeft? Dit zijn kleine mijten die zich ingraven in de huid en aldaar eitjes leggen. Het paard vergaat dan van de jeuk en kan heftig gaan stampen. Als de huid heel erg schilferig is, zou ik de DA er maar eens bijhalen om een huidschraapsel te nemen. Beenschurft komt vaak voor bij paarden met veel behang. Als het inderdaad beenschurft is, zul je de benen heel grondig moeten wassen ( middel moet echt goed op de huid komen) met Sebacil. Echter dit middel is naar ik meen niet meer te verkrijgen, maar je DA weet wel welk middel hiervoor geschikt is. Voorts dien je bij beenschurft te ontwormen met een pasta op basis van ivermectine ( wij deden dit bij onze besmetting 2 x achter elkaar met een tussenpoze van 3 weken). Let wel, been schurft kan besmettelijk zijn, maar er is geen meldingsplicht zoals bij "gewone" schurft wel het geval is. O ja, laat je DA nooit een injectie geven met ivermectine, er zijn namelijk meer dan genoeg gevallen bekend van paarden die daarna op slag dood neervielen. Maar maak je geen zorgen, dit is bekend in DA-land.
Succes met je stampende paard!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:37

Connor stampt niet maar jeukt wel veel met zijn achterbenen als hij een voerprobleem heeft. hieraaan merk ik juist of hij teveel van iets krijgt. Vorig jaar kwam het bij hem vooral door wortels.

Een fries bij ons op stal doet het alleen als ze net naar buiten gaat.

Maar ook mijt kan een oorzaak zijn.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:10

Ik heb Sebacil, gekocht voordat het uit de handel ging. Maar ik gebruik het misschien te weinig omdat ik het zo vind stinken. Wassen gaat bij mij ook moeilijk omdat ze in een wei aan het bos staat en ik water moet meenemen van huis. Maar ik zal toch weer een paar liter Sebaciloplossing meenemen en gaan wassen. Zou niet alleen moeten helpen tegen schurft maar ook tegen mijt. Ik betwijfel echter of dat de reden van het stampen is. En ze doet het ook niet de hele dag. Als ze d'r eten heeft gehad zie ik het weleens maar bijv. nooit voor of na het rijden.
Over wortels heb ik al meer gehoord dat die problemen kunnen veroorzaken, en paarden zijn er zo gek op.....

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:22

Sox een tip van mijn kant , vermeng het sebacil met water in een plantenspuit tijdens de weideperiode. Is dan makkelijk aan te brengen hoe je niet te klooien met emmers.
Ik vind het prettig werken in ieder geval.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:25

Wortels kunnen zorgen voor een opstapeling van stoffen in de lever. Bij mensen kan dit een probleem geven maar bij paarden dus ook. Ik weet alleen niet meer welk goedje het is.

En sebacil mag je niet te vaak gebruiken. Het is afdoende voor de mijt die mok veroorzaakt. Ook tegen bloedluis (vogelmijt) werkt het goed.

Maar mijn dierenarts die me het spul heeft verkocht destijds heeft me gezegd dat ik Karuna moest behandelen met sebacil dat 10 dagen later herhalen, maximaal nog een keer 10 dagen erna en dan minimaal 4 maanden niet. Dat was tegen luis.

Tegen de mok mocht ik 4 keer per jaar hem behandelen. je schijnt anders je paard te kunnen vergiftigen ook al omdat je een heel lage dosering nodig hebt. En voor een heel paard heb je hooguit anderhalve liter aangemaakt nodig. Dat is mee te nemen in een petfles. je hoeft alleen de huid nat te maken en daarna je borstels.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:29

Mijn ene merrie stampt wel en mijn andere niet. volges mij komt het door de rasp. De merrie die stampt heeft vooral veel rasp achteraan. Mijn andere merrie vooraan.
Ik denk bovendien dat de rasp een samenwerking is tussen voeding en beesies...

Dus om op jouw vraag te antwoorden komt het stampen volgens mij door én voeding én beestjes én rasp

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:47

ik vermoed dat het te maken heeft met mijt/rasp die van mij heeft het ook. Ik gebruik Sebacil hiervoor als ik merk dat hij weer vaak begint te stampen. dit herhaal ik een week later weer omdat de eitjes die erinzitten dan weer zijn uitgekomen. dan gebruik ik het pas weer als hij weer herhaaldelijk veel begint te stampen.
Bij mijn DA kan ik nog gewoon sebacil bestellen. Deze besteld het in Belgie waar het niet uit de handel is genomen. Sebacil is gewoon het beste middel tegen mok en mijt wat ook hetbeste werkt.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:40

op mn oude stal stond er 1 die dat ook deed.. die beet zn been ook gewoon open van de jeuk!! Goed met betadine wassen..!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:07

Dank voor alle tips luitjes. Goed om zoveel ervaringen bij elkaar te zien staan!

Jeanie, da's waar ook, ik heb zo'n hogedruk plantenspuit gekocht speciaal voor die Sebacil, maar die staat ergens vergeten in de schuur, deed het een maand of 3 geleden weer met een sponsje

Toen ik die spuit dus voor het eerst gebruikte moest ze wel aan die harde straal wennen, maar versnaperingen helpen altijd heel goed. Na ieder been een kruidenbrokje
Bij een grote tinker handelsstal in het hoge noorden behandelen ze alle tinkers met zo'n professionele hogedrukspuit met Sebacil. (Hebben ze na de reis uit Engeland meteen een trauma erbij ).

Hm, combinatie rasp/mijt zou heel goed kunnen maar wel gek dat ze in de winter nooit stampt en het deze zomer (veel vochtige lucht, ook met de warme dagen hoge luchtvochtigheid) wel doet.

Suzanne, goeie DA heb jij dat hij S voor jou in België bestelt!

MissDonna, met Betadine was ik regelmatig, zowel de shampoo als de scrub gebruik ik, maakt de sokken ook weer mooi wit maar het helpt niet tegen het bijten of tegen de rasp(bij de mijne iig niet).

Misschien moet ik weer eens wassen met groene Biotex, daar zitten bepaalde enzymen in die ook ontsmettend werken èn de sokken worden er mooi wit van èn je kunt het met koud water doen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:41

Pas wel op, biotex droogt ook de huid uit, wat weer voor meer jeuk kan zorgen. Tegen (natte) mok werkt het wel heel goed.

Mijn tinker heb ik nog nooit zien stampen, ook bijt hij nooit in zijn sokken. Verder doen vrijwel alle tinkers die ik het wel.
Hij heeft ook nooit mok of rasp trouwens.
Het kan er niet aan liggen dat Jordy schraler gevoerd wordt, hij krijgt juist veel meer dan de andere tinkers die ik ken, hij krijgt nu per dag 1,5 kg sportbrok, 0,5 kg haver en 0,5 kg müsli. Daarbij staat hij 24/7 op de wei, dus in de winter krijgt hij nog meer.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:53

Nee, schraal gevoerd wordt Jordy niet Supertje
Een theorie van mijn DA is dat rasp eigenlijk een soort overmatige talgproductie is dus je er zeker niks vet op moet smeren. Dus was groene Biotex volgens hem een goed idee. Die rasp zie je bij Sox ook amper, aan de voorknieën (achterkant) zitten een paar schilfertjes en er zitten wat bobbeltjes op de achterknieën.

Volgens mij is jouw paard ook een vrij luxe tinker dus misschien is de invloed van minder koudbloed in zijn bloedlijn gunstig ten aanzien van eventuele mok/rasp?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:59

Mijn paardje stampt alleen als ze last heeft van mokplekjes, of chagerijnig wordt van vliegen op haar benen. Nu ze op stal staat, stampt ze niet meer. Ik weet niet wat de preciese oorzaak is, maar ik heb het vermoeden dat ze mok krijgt van te natte weidegang.

Groetjes Dianne

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:07

Hij is inderdaad niet heel zwaar. Maar hij heeft wel veel behang aan zijn benen, meer zelfs dan ik bij veel paarden van het zwaardere type zie.
Volgens mijn oude VA zouden alle paarden met veel behang (dus ook friezen etc.) erg snel rasp krijgen en lag het dus aan het behang en inderdaad wat jij zegt talg. Door de zware beharing zou er meer talg geproduceerd worden, en zouden er daardoor een soort 'smetten' ontstaan.
Ik ken trouwens ook genoeg niet-tinkers die ieder jaar mok hebben, en ernstig ook. Zijn eigenlijk alleen maar paarden met hoge witte benen.

Dat Jordy wat meer 'bloed' voert en daardoor minder snel last heeft zou best kunnen. Zijn spijsvertering is ook meer warmbloed-achtig, hij verbruikt heel veel energie, en als ik hem niet zoveel bijvoer wordt hij erg snel mager, itt veel tinkers, die al dik worden als ze maar naar voer kijken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:30

Die van mij doet het ook kan geen rare dingen ontdekken dus waarom hij het doet weet ik niet,

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:48

Doet die van jou het ook in de winter, Dobbel?

Ik hoorde van een vroegere stalgenote dat de kwpn'er waarmee ik ook wel eens reed moest inslapen vanwege niet te genezen mok. Dat paard werd er kreupel van. Ik kan me niet herinneren dat die hoge witte benen had, misschien een wit sokje maar dat was het.

Teuntje, ik had dat idee ook altijd, natte wei, maar we hebben hier (Drenthe) een droge tijd achter de rug en toch nog dat gestamp. Ik blijf toch nog denken aan vliegjes en mugjes. Ik ga in ieder geval beginnen met Sebacil in de plantenspuit morgen en dan de aanwijzingen op de fles volgen. Tussendoor wassen met Biotex om d'r sokken echt goed schoon te krijgen. Bij warm weer ga ik met haar naar de Drentsche Aa, dat is een stromende beek waar we in kunnen waden, vindt ze heerlijk. Dan spoelen de eventuele insecten er ook wel uit

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:41

Mijn vroegere tinker deed het altijd, zomer of winter, het maakte niet uit. Het ene moment wel vaker dan het andere moment. En altijd met 1 bepaalde voet, bijna nooit met haar andere voet.

Dit is toen een heel stuk minder geworden sinds ik ze elke week schoonmaakte door ze eerst in te zepen, af te spoelen en dan alle hoeven omstebeurt in een emmer met soda deed. Na afloop afdrogen met een handdoek en droogstappen op de weg. Hierna heeft ze het eigenlijk alleen nog af en toe gedaan, maar nooit meer zo fanatiek als ervoor.

Waardoor het kwam weten we niet, maar ik denk dat het kwam door jeuk, aangezien het met veelvuldig schoonmaken minder werd.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:02

in de zomer wel meer als in de winter maar swinters doet hij het ook, In de stal is er in het midden meestal geen vlas meer en licht alles aan de zijkanten, dit is de ene dag erger als de andere maar valt me wel op,

Lonan heeft zeker weten geen mok