[TI] Vraagje zigeunertuig voor tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Vraagje zigeunertuig voor tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 17:34

Even een vraagje aan de mensen die wat van tuigen en zigeunertuigen kennen. Ik heb zo een mooi tuig op het oog. De eigenaar zegt het te hebben gekocht voor 875 euro en het heeft laten "reviseren" (ben er nog niet uit wat dat juist betekend) voor 200 euro. Als ik het goed snap heeft dat tuig dus 1075 euro gekost? Kan dit waar zijn? Volgens hem is het een prachtig tuig met zelf allerlei versier op de rug en het tuig is volledig. Nu het mooiste hj verkoopt het voor een speciaal bod ik mag het kopen voor 300 euro ! Kan dit wel. Waar moet ik op letten als ik het zou kopen? Anderzijds zou z een tuig erg mooi staan op mijn Tinkie !
Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen. Bedankt !

Supertje

Re: Vraagje zigeunertuig voor tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:40

Misschien is het een idee om het tuig 'op proef' mee te nemen om te passen (of betalen en afspreken dat je je geld terugkrijg mocht het niet passen) , en dan even langs een zadel/tuigmaker gaan om er naar te laten kijken?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:44

Reviseren betekend volgens Van Dale:

re·vi·se·ren (ov.ww.)
1 (machines) nazien en zo nodig herstellen => revideren

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 18:07

Citaat:
Misschien is het een idee om het tuig 'op proef' mee te nemen om te passen (of betalen en afspreken dat je je geld terugkrijg mocht het niet passen) , en dan even langs een zadel/tuigmaker gaan om er naar te laten kijken?

Dat kan ik misschien eens vragen. Ik vind ze op internet nergens goedkoper dan 400 euro. We willen sweety dez winter een beetje opleren voor de kar ze komt op een andere weide en de buurman daar is koetsier vandaar dus mijn intresse. een koets hebben we nog niet maar ik mag die van hem dus lenen in het begin.
Citaat:
Reviseren betekend volgens Van Dale:

re·vi·se·ren (ov.ww.)
1 (machines) nazien en zo nodig herstellen => revideren

Hihi erg he dat ik dat niet wist. Mijn moeder zei het me meteen laten herstellen joh ! Toch bedankt

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:07

Ik heb zelf zo'n zigeunertuig gekocht voor € 400,-- in Capelle aan de Ijssel. Het is nieuw en van een goede kwaliteit dus ik zou dan liever € 100,-- meer sparen en een nieuwe kopen dan voor € 300,-- een 2e handse die nog opgeknapt is ook.... Succes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:34

mmm er worden meer soorten tuigen verkocht onder de naam zigeunertuig. De passantentuigen voor Friezen worden vaak ook zo genoemd maar zijn toch duidelijk anders.

Wij hebben een passantentuig en die zijn idd veel duurder dan de "normale"zigeunertuigen. het mooiste zou zijn als je die persoon naar je toe zou kunnen laten komen om het te passen. Als er dan ook een deskundige bij je is kun je een redelijke schatting maken van het tuig.

Wat me alleen verbaasd is als het tuig gereviseerd moest worden voor 200 euro was er behoorlijk wat aan de hand. Of het dan nog zijn geld waard is weet ik niet.

Het tuig dat we gekocht hadden was een oudje. Daarvan moeten we op termijn de 2 broekriemen, de windriem, een oogklep en een gesp vervangen om het er weer als nieuw te laten uitzien. Alleen daar zijn we in totaal 45 euro voor kwijt, terwijl er best veel vervangen wordt dan.

Let vooral op de kwaliteit van de strengen. hoe dikker hoe beter en dat is ook eenmaat voor de kwaliteit van de erst van het tuig.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:35

Heel erg bedankt voor de nuttige tips. Ik zit indd te twijfelen omdat zo een nieuw tuig 400 kost. Even gaan kijken tja het is toch een dik half uur rijden met de auto en met de huidige benzine prijzen krijg ik mijn mams niet zo snel meer mee. Damm was ik maar al voor mijn rijbewijs gegaan :p

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:20

Ik heb net als Jellie ook zo'n tuig gekocht. Heb er nog niks mee gedaan, maar volgens mij is het wel goede kwaliteit. Ga het van de lente gebruiken, dan gaan we naar de mencursus.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:05

Er zit veel verschil in de kwaliteit van het leer en het materiaal van de gespen.
Als de gespen verchroomd zijn, is het een goedkoop tuig.
Een degelijk passantentuig heeft berlin zilveren gespen of roestvrij staal.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:34

hey

ik heb het vd zomer gekoht voor buddy, in prima staat voor 125!!
het kan wel, je moet alleen goed zoeken

ik vind het wel deelijker dan vele andere tuigen, je hebt het met goud of zilver, wij hebben die met zilver.. ben dr helemaal happy mee

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:44

stalnijmegen schreef:
hey

ik heb het vd zomer gekoht voor buddy, in prima staat voor 125!!
het kan wel, je moet alleen goed zoeken

ik vind het wel deelijker dan vele andere tuigen, je hebt het met goud of zilver, wij hebben die met zilver.. ben dr helemaal happy mee

Jij noemt het zilver, maar waarschijnlijk is het verchroomd, dus zilverkleurig, want roestvrijstaal lijkt me voor dat geld onmogelijk.
Dat is in het begin heel mooi, maar naarmate het tuig ouder wordt, springen er stukjes chroom af en gaat het verweren en roesten.
De echte zigeunertuigen hebben berlin zilveren gespen, dit zit meer tussen goud en zilver in.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:26

nee, het is het eghte tuig

ik kom veel op markten en soms moet je even in dozen enz kijken om iets te vinden wat je eght wilt!!
en ja als de verkoper er geen verstand van heeft, heeft de koper mazzel

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:00

Dit topic is meer dan twee jaar oud, slotje dus.