[TI] hoe kan je tinker in het tinkerstamboek komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe kan je tinker in het tinkerstamboek komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:04

hallo

ik rij nog niet zo lang paard enzo maar ik heb ondertussen wel een tinker. zonder papieren niet gekeurd maar gewoon een lief paard (was gelijk verkocht toen ik haar zag dus het boeide niet of er papieren bij waren)
maar ik zou mijn tinker wel in het tinkerstamboek willen hebben.
kan dat nog? (de tinker merrie is negen jaar oud) en zoja hoe kan ik dat aanvragen.

dankjje voor de antwoorden

Anoniem

Re: hoe kan je tinker in het tinkerstamboek komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:59

niemand ?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:02

gewoon kiezen welk stamboek je wilt,en je merrie aanmelden en naar een keuring gaan of stamboekopname....kan nog hoor

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:12

Hoi Niels, gelukkig krijgen we binnenkort een subforum voor tinkers zodat dit soort vragen goed terecht komen. Je kan je tinker aanmelden bij het NST voor een keuring, die worden een aantal malen per jaar door het land heen gehouden. Ik heb een merrie van 11 die ook nog steeds niet gekeurd is, haha, maar ik wil er een veulen van dus komt keuring aan de orde volgend jaar. Zoek bij Google naar het Nederlands Stamboek voor Tinkers en dan vind je het licht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:20

www.tinkerstamboek.nl is de site die Sox bedoelt

Je merrie kan dus geen stamboekmerrie worden, maar eventueel dus wel registermerrie. Gewoone en mailtje sturen met je vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:24

oke bedankt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:21

VMR -> RP

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:02

je kan ook bij de Irish Cob Society gaan (das het andere stamboek, waar de mijne zijn ingeschreven)
daar worden echter enkel tinkers van het irish cob type opgenomen, terwijl bij het andere stamboek ook grais, vanners en scudders een plaatsje krijgen. Hangt er dus vanaf welk type je paardje is... (foto's van irish cob type vind je in mijn profiel, in mijn onderschrift,...)

website stamboek: http://www.irishcob.nl

meer info vind je op de website

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:31

Als je een luxe tinker hebt zou ik voor het NSvT kiezen en als je een zwaar type hebt zou ik eens heel goed nadenken ivm de problemen van het ICS, als die er niet waren zou ik daar wel voor kiezen, maar dan moeten die problemen eerst opgelost zijn.
Succes met je keuze.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:52

Zware types worden opgenomen bij het NSvT hoor, daar heb je het type Vanner,en Cob natuurlijk,iets kleiner dan de Vanner meestal... je hebt nou eenmaal meerdere types tinkers..dat zie je op de keuringen, een heel divers paard, dat komt doordat er zoveel verschillende kruizingsinvloeden zijn geweest in het verre verleden...Tinkers hebben in alle klassen hun charme vind ik...prachtig grof,als het even kan veel sok, en manen en staart(tja dat is erfelijk bepaald) tot wat smaller en luxer met minder beharing..dat is nou het fijne van de tinker, voor ieder wat wils...ieder paard wordt in zijn type beoordeeld, ook de gangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:42

oke bedankt

Ingeborg67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:44

Hoi,
Nou ik heb pas het hele traject bewandeld en er kwam dus best (vond ik) heel wat bij kijken. Ik zal de volgorde wel opnoemen hoe je het het beste kan doen.

1) Laat je Tinker chippen

2) Zorg dat ze ingeënt is tegen tetanus en influenza. (Als het de 1ste enting is zorg dat dat deze in 2 keer wordt gegeven, maar je dierenarts zal hier alles over weten.)

3) Vraag een paspoort aan. Dit kan eigenlijk overal, maar het makkelijkste lijkt mij om het te doen bij het stamboek waar je je Tinker inschrijft. Dit is dus een paspoort dat verder niks te maken heeft met het feit of jouw paard dus een tinker is of niet.

4) Schrijf je in voor een keuring. Dit kan inderdaad bij 2 stamboeken als het om de Tinker gaat. Het I.C.S (Irish Cob Society)en het N.S.v.T.(Nederlands Stamboek voor Tinkers) De keuze is helemaal aan jezelf.

Feit is wel dat het I.C.S momenteel met nogal wat problemen zit wat betreft de erkenning hiervan. Het moederstamboek in Ierland is dacht ik ook opgeheven en de vergunningen hiervan zijn ingetrokken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als er hier en daar een foutje is ingeslopen zullen de enthuosiaste bokkers mij wel verbeteren hoop ik

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:58

Als je naar een keuring gaat wordt hij daar gechipt en krijgt hij vanzelf een paspoort van het stamboek waar je voor gekozen hebt.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:25

Nee ,tegenwoordig mag dit niet meer! Je tinker mag niet meer vervoerd worden zonder paspoort, dit is sinds 2004, toen werd de verplichting van het paspoort ingevoerd door het PVE. Alleen veulens tot 7 maanden mogen nog op de keuring gechipt worden!! Zij mogen nog zonder paspoort reizen samen met hun moeder die wel in het bezit is van een paspoort. Dus van te voren moet jeje Tinker gechipt hebben en in het bezit zijn van een paspoort!!Ook moet je zorgen dat alle entingen in het paspoort komen, je dierenarts kan even een zinnetje met hanttekening en stempel er inzetten dat je paard alle benodigde entingen heeft gehad Denk eraan zonder paspoort kan je paard niet mee doen met de keuring!!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:52

Vanaf welke maand in 2004 geld dat? Ik neem aan dat dat dan voor alle stamboeken telt.
Dus er mag op een keuring niet meer gechipt worden bij paarden/pony's van boven de 7 maanden oud?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:30

Sinds januari van 2004 geldt dit..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:58

Gelukkig geldt dit nog niet in België mijn nieuwe merrie is nog gewoon op de keuring gechipt ondanks het feit dat ze al 5 was

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:06

nu we toch over keuringen bezig zijn kan een ruin ook meedoen met de keuring, opgenomen worden, geregistreerd komen???

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:28

JA hoor tuurlijk.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:38

Dan ga ik ook een keertje meedoen

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:44

Ik kan je dat van harte aanbevelen, ik heb ook een ruin en ben van het weekend naar houten geweest !
Dat moet je gewoon een keer gedaan hebben,echt een hele speciale dag !

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:42

Bij de tinkerkeuring waar ik een paar maanden mee naar toe was, werden er ook tinkers gechipt ouder dan 7 maanden, hoe zit dat dan?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:35

Waar was dat dan???? Dat was vast geen NST keuring, want daar gebeurt het echt 100% zeker niet. Als je geen paspoort hebt, mag je niet eens meedoen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:48

Sommige paarden hebben een ouder paspoort bv van het NHS of KNHS,of een ander stamboek, aangevraagt in de tijd dat paspoorten en chippen niet verplicht was..., , deze paarden komen met hun paspoort naar de keuring en worden op de keuring gechipt. Bij het NST komt dit niet voor,daar werden de paarden metteen gechipt, dus paspoorten zonder chipnummers zijn daar niet afgegeven.