[TI] Tinker waar te kopen waar op te letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

Tinker waar te kopen waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 15:43

Wij zijn opzoek na een tinker!
Een lekker braafpaadje waar ook mijn kinderen op kunnen rijden!

Maar wat zijn in de wereld der tinker stallen waar ik terecht kan voor eerlijk advies waar zijn dingen ras typisch waar ik echt op moet letten?

Laten testen op pssm staat al zeker op mijn lijstje!

Ik ben al bij een geweldige advertentie uitgekomen en wil daar eigenlijk komende week gaan kijken! Bestaat er een database om in te zoeken? Want kan hem nergens terug vinden.

Caily

Re: Tinker waar te kopen waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:47

Wat voor database wil je zoeken?

Bedenk je als je een geïmporteerde Tinker koopt, ze best wat mee hebben gemaakt de afgelopen periode en dat de verkoper enkel info heeft gebaseerd op een paar weken. Inrijden etc gaat overzee wat anders, als het hier is gebeurd is veel vaak nog niet bevestigd. Sommige paarden zijn hierdoor nu braaf, maar als ze eenmaal gesetteld zijn kan het wel eens tegen vallen.

Ik zou je adviseren af te wachten tot er een Tinker te koop komt die al langere tijd in NL is, of hier geboren is, een stabiele basis heeft en bevestigd is in de opleiding. Deze Tinkers staan niet vaak te koop (omdat de baasjes er vaak veel te blij mee zijn), en zijn vaak ook wat duurder, maar zijn hun prijs absoluut waard!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 15:53

Thanks dus na vragen hoelang hij al in nl is is een zeer goede!

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:54

Volgens mij wordt testen op CPL ook bij alle sobere rassen aangeraden.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 15:54

Wat is cpl?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:02

Hoe test je dat dan? Cpl is niet op te testen. Wel iets om op te letten, maar dan moet je ook gelijk rantsoen etc weten, want daar gaat t ook nogal vaak mis. Of teveel op stal.

Hij is een soort van verstopping van het lumfesysteem. De lymfe doet bij sokkenpaarden dan vaak huidirritaties veroorzaken op de benen/tussen de sokken. Dit kan gepaard gaan met opzwellen.
Laatst bijgewerkt door Caily op 20-01-18 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 16:03

Kan iemand uitleggen of wat pcl is?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:04

Zie mijn edit ;) overigens vind ik de hoeveelheid Tinkers die dit heeft meevallen, mits ze goed gehouden en gevoerd worden. Ken er meer met eczeem...

Tinkers hebben ook vaak mijt, jeuk in de sokken. Dat is vervelend, maar wel goed op te lossen meestal. Er zijn meerdere behandel methoden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:07

Er zijn hier de laatste tijd al meerdere topics lopend over dit onderwerp met waardevolle informatie :) Bv:

[TI] Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

[TI] Waar Tinker kopen??

Je kan vragen bij welk stamboek het paard zit. Bij ICS nederland kun je bv in het online stamboek zoeken en vind je de eventuele afstamming, nakomelingen etc.

Laat een merrie ook altijd opvoelen. Al meerderen voor jou hebben er een verrassing bij gekregen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-18 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:11

Opletten op mok/mijt/rasp/cpl..
Ik persoonlijk zou voor een pssm getest paard gaan..

Import zou ik persoonlijk ook niet aan beginnen als ik jou was.. Vaak veel werk.. Veel ellende en bij aankoop merrie nog een reële kans dat ze dragend is..

Waar je voor een volwassen tinker moet zijn, durf ik niet goed te zeggen.. Wij hebben onze Sneakers gekocht bij tinkerstal van de Gorterstraat.. Maar we hebben hem al van veulen af aan..

Ik weet wel at je ver weg moet en van tinkerstal mc cloud..

Verder succes met je zoektocht..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:13

Zou je een Tinker met eczeem een probleem vinden, TS? Anders weet ik wel een die aan alles voldoet wat je zoekt. Deze Tinker is qua jeuk goed onder controle te houden met een deken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:15

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:27

Een oud klasgenootje fokt hele leuke https://www.equi-revive.be/fokkerij-t-bogaerthof
Wat ik bij haar heel fijn vindt is dat ze vanaf veulen al lekker veel aan de hand mee gaan. Ze fokt wel op het Irish Cob type, dus niet groot, wel stevig, nuchter en heel erg harig :') Een gemiddelde volwassene kan er prima op weg, maar als je 1m80+ bent zal het er vast niet erg elegant uit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:33

Ik ken Julie ook :) Ze heeft inderdaad wel wat leuke tinkers, maar momenteel heeft maar 1 te koop staan die bereden is (Holly niet?) maar die is nog maar recent beleerd en niet doorgereden, dus ik zou die dan persoonlijk niet aanraden voor er kinderen mee te laten rijden :) Maar voor de rest kan ik jou alleen maar volledig gelijk geven :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:42

Jullie is idd super! Wel kleinschalig.

Overigens is mijn irish cob 1.55 en groeiende, ze zijn er zeker wel in die maat.

Grote maat (1.50+) is vaak wel wat duurder. Met mijn 1.77, stap ik met een fijn gevoel op Tinkers van 1.45 en groter.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 16:59

Ja de maat maak ik me niet zo druk om ik heb momenteel een luxe haf van 1.45 en gaat ook prima! Wil alleen een brave nugtere! 1 die echt alleen mee na buiten kan waar de kids op kunnen zonder dat hij weg gaat dribbelen!

Kan ik ergens terug vinden wanneer een paard na nl gekomen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:01

Als ze nog geen paspoort hebben wordt het dan pas uitgegeven. Dus de datum van het paspoort zegt al veel :)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:07

Crossland horses heeft een erg leuke ruin staan. Echt een familie pony!
Zij is op faceboek te vinden of stuur mij even een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:19

Bij mijn tinker kwamen er mega dikke benen onder een dik pak sokken vandaan toen ik haar had geschoren. Voor mij nooit meer een tinker. Ookal was het volgens da alleen littekenweefsel. Paardje is nu bij iemand die er recreatief mee aan de slag gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:20

Dus je basseerd jou ervaring op 1 paard?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:22

Gewoon geen tinker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:22

Ja, want veel tinkers hebben mijten en mok. Dus ik hoef ze niet meer, zie er veelstevaak die in de sokken lopen te bijten en ook nog eens rasp hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:26

Mijten en mok krijg je door onvoldoende verzorging. Natuurlijk zijn ze vatbaarder door de sokken, maar het is niet omdat ze tinker zijn dat ze er automatisch last van hebben.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:49

Genoeg tinkers voorbij zien komen die op en top verzorgd worden en toch onder de mok zitten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:50

Wat een flauwekul. Heb al sinds 2011 Tinkers, eigen, maar ook training. En ze allemaal gewoon mokvrij etc kunnen krijgen. Kwestie van ze op de juiste manier houden en verzorgen.