Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dan heb ik bedacht om te gaan rijden, maar dan heeft ze de kop dwars staan en dan wordt het toch maar grondwerk omdat er geen land mee te bezeilen is 
maar je kan het natuurlijk bij jouw paard uitproberen hoe hij reageert op vaker rijden. Als het niet bevalt kan je dan weer verder kijken! DreamGuide schreef:Hangt een beetje af van de leeftijd van je paard zou ik zeggen (of heb ik daar overheen gelezen) mij is altijd geleerd dat een 'algemene' (kan natuurlijk wisselen per paard) regel is dat je zo vaak kan rijden op je paard als dat 'ie oud is in jaren. (Uiteraard nooit voor 3 á 4 rijden en ik zou ook nooit meer dan 7x per week rijden).
Als je een volwassen paard hebt dan is 1 dag rust per week denk ik wel lekker, maar zoals hierboven wordt aangegeven maakt dat ene uurtje op een dag voor een volwassen paard niet een enorm verschil.
Renee_S schreef:Ik heb een fjord, geen tinker dus, maar wel koudbloed dus mss heb je er iets aan. 17 jaar, loopt ongeveer op L/M niveau.
Ik rij deze max 4x per week dressuurmatig. Meestal is dit 3x waarvan 1x les. Daarnaast rij ik nog 1 of 2x buitenritje. Longeren doe ik nooit omdat alleen maar voltes eigenlijk te veel belasting is voor zijn benen. Ik vind 5x in de week rijden eigenlijk meer dan genoeg voor hem. Meestal probeer ik het dan een beetje over de week te verdelen, bv:
Maandag: Vrij
Dinsdag: Dressuur
Woensdag: Buitenrit
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Dressuur
Zaterdag: Dressuurles
Zondag: Buitenrit
Ik merk dat als ik hem vaker rij dan dat hij mentaal enorm vervelend wordtmaar je kan het natuurlijk bij jouw paard uitproberen hoe hij reageert op vaker rijden. Als het niet bevalt kan je dan weer verder kijken!
ookal is dit soms lastig met tentamenweken/vakanties etc. maar dan kan ik altijd wel een vriendin vinden die m een keer wil rijden. maar ik snap dat als je die al een hebt dat het erg lastig is om daar tegen te zeggen dat ze niet meer mag rijden. Gelukkig ben ik qua verzorging ook niet afhankelijk van een bijrijdster, omdat wij op onze stal gewoon over de week verdelen wie er wanneer gaat. Dus op dagen dat ik niet ga wordt zijn stal door iemand anders gedaan en staat hij gewoon lekker buiten. miramii schreef:Ik zou het heel normaal vinden hoor! Je bijrijder vragen om op maandag iets rustiger aan te doen. Dat hoeft natuurlijk niet meteen met een wandeling, maar kan ook met longeren of grondwerk. Lest je bijrijder trouwens ook?
Maar even iets anders; is je probleem niet al opgelost als je dinsdags gaat rijden ipv vrij? Dus een dagje minder per week vrij?
Dus:
Zondag - bijrijder
Maandag - bijrijder
Dinsdag - dressuur (/buitenrit)
Woensdag - longeren/grondwerk
Donderdag - les
Vrijdag - rustdag
Zaterdag - dressuur (/sprongetje?)
maar ik doe hem daar ook zeker geen plezier mee.