Na hele lange tijd (jaren) weer eens op bokt!
Eigenlijk naar aanleiding van een gesprek wat ik gister met iemand had, iemand die ook al lange tijd tinkers heeft, sinds eind jaren ‘90.
Het viel haar en mij op dat er eigenlijk een heel groot aantal tinkers om ons heen vrij vroeg met pensioen ging of zelfs ingeslapen is vanwege ‘oude paarden aandoeningen’. Met name artrose heb ik om me heen veel gezien. Maar ook een aantal flink dampige paarden, paarden met leverschade, en hoefproblemen, specifiek straal/hoefkanker. En gewoonweg ‘vroeg oud’.
Is dit iets wat anderen hier herkennen? Nu heb ik overigens ook wel het idee dat het bij de 1e generatie tinkers hier in NL ook deels te maken kan hebben met de vaak toch niet bepaald ideale omstandigheden waarin veel van deze paarden in de UK/Ierland zijn opgegroeid, en dat de 1e generatie ook zeker niet altijd de beste paarden waren.
Waar ik ook heel benieuwd naar ben, hebben jullie het idee dat dit soort problemen bij de latere generaties paarden minder voorkomen? Of zou dat nog te vroeg zijn om er iets over te zeggen?
En voor degenen die oudere tinkers hebben (of hebben gehad), wat voor problemen kom je tegen?
Voor degenen die mij nog kennen, Zelf heb ik intussen ook een oudje, Jordy is er nog steeds

Helaas wel al heel lang aan het vechten tegen hoefkanker in alle 4 de voeten, iedere keer goed aan te pakken en geen pijn, maar het blijft terugkomen jammer genoeg.