Tinker met iers paspoort overzetten

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tybee_AM

Tinker met iers paspoort overzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 11:26

We zijn al een tijdje op zoek naar een tinker. Nu hebben we eentje gevonden volledig naar onze zin en zijn gaan kijken.
Wij wonen in België en de tinker staat momenteel in Nederland. Ze heeft een Iers paspoort en dit is alles. Kunnen wij haar overzetten op onze naam? Ze staat niet op de naam van de persoon in Nederland, ze staat nog steeds op de eigenaar in Ierland. Nochtans hebben ze haar al een tijdje en is ze helemaal beleerd. Kunnen ze zeggen dat we ze gestolen hebben uit Ierland als we ze willen aangeven hier in België of is dit normaal dat er geen verdere papieren aanwezig zijn? Ik zou niet willen als we ze kopen dat ze haar hier een spuitje geven omdat ze hier niet mag zijn.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:28

Via het stamboek wellicht? Ik heb mijn ierse connemara met iers groen paspoort nu via het connemara stamboek laten opzetten op mijn naam. Er komt nog een controleur langs

Edit: ivm fout
Laatst bijgewerkt door Saaams op 28-07-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

JeaDH

Re: Tinker met iers paspoort overzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:44

Voor een spuitje hoef je echt niet bang te zijn hoor, en inderdaad even contact opnemen met het Tinker stamboek in Belgie.

Saaams schreef:
Via het stamboek wellicht? Ik heb mijn ierse connemara met iers groen paspoort nu via het connemara stamboek laten opzetten op mijn naam. Er komt nog een controleur langs en dan krijg ik een NL paspoort met mijn naam.

Je houd gewoon het Ierse paspoort, er komt een sticker in met jouw gegevens.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:06

Gewoon blaadje afprinten van het Vlaams paardenloket om ze te registreren.
Daar kan je bv aanduiden dat het paard reeds een paspoort heeft,als er geen signalement instaat,zal je DA nog een signalement moeten maken,dan betaal je een bedrag en staat ze geregistreerd op je naamin België.
Dit heeft niets met een stamboek te maken natuurlijk,dan ben je gewoon in orde mbt de Belgische wetgeving.
Als je ze wil laten inschrijven in een stamboek,zoek dan eerst uit welk stamboek,want er zijn er verschillende,dan moet je eenstamboekopname betalen en regelen zij de de rest.
Hier betaal je uiteraard wat meer voor dan,maar dan is ze wel ingeschreven in eenstamboek.

Inslapen ed,dat gebeurd niet hoor,een handelaar hoeft ook geen paarden op zijn naam te zetten,dus helemaal normaal dat ze nog op naam van de fokker staat.
Alvoor ingevoerd moeten ze een medische keuring ondergaan om ingevoerd te moeten worden,dus eenmaal hier hebben ze dat gehad.

Tybee_AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 12:58

tengeltje11 schreef:
Gewoon blaadje afprinten van het Vlaams paardenloket om ze te registreren.
Daar kan je bv aanduiden dat het paard reeds een paspoort heeft,als er geen signalement instaat,zal je DA nog een signalement moeten maken,dan betaal je een bedrag en staat ze geregistreerd op je naamin België.
Dit heeft niets met een stamboek te maken natuurlijk,dan ben je gewoon in orde mbt de Belgische wetgeving.
Als je ze wil laten inschrijven in een stamboek,zoek dan eerst uit welk stamboek,want er zijn er verschillende,dan moet je eenstamboekopname betalen en regelen zij de de rest.
Hier betaal je uiteraard wat meer voor dan,maar dan is ze wel ingeschreven in eenstamboek.

Inslapen ed,dat gebeurd niet hoor,een handelaar hoeft ook geen paarden op zijn naam te zetten,dus helemaal normaal dat ze nog op naam van de fokker staat.
Alvoor ingevoerd moeten ze een medische keuring ondergaan om ingevoerd te moeten worden,dus eenmaal hier hebben ze dat gehad.

Maar ze heeft niet de papieren dat ze in orde was om ingevoerd te worden. Enkel en alleen haar paspoort. Is dat dan geen probleem?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:36

Citaat:
Buitenlands stamboekpaard
Identificatie van een paard dat ingeschreven staat bij een buitenlandse fokkersvereniging (import)

Als u een paardachtige wil aangeven die in een buitenlands stamboek ingeschreven staat, moet u een “aanvraagformulier identificatie paardachtige”, een kopie van het paspoort (met afgestempelde identiteitscontrole) en een kopie van het gezondheidscertificaat afgeleverd door het land van herkomst aan ons opsturen.

Indien het paard reeds voorzien is van een EU-conform paspoort (met afgestempelde identiteitscontrole) EN van een gezondheidscertificaat, dan wordt het paard na betaling van de factuur (stap 2) beschouwd als geïdentificeerd en ontvangt u een bevestiging van encodering in de centrale gegevensbank (stap 5). U slaagt dan dus enkele stappen over in het identificatieproces.
Indien het paspoort niet conform blijkt of het gezondheidscertificaat ontbreekt, dan krijgt u een “identificatieattest voor paardachtigen” per post opgestuurd. U doorloopt dan alle vijf hieronder verder beschreven stappen. Bovendien dient het paard een uitgebreid gezondheidsonderzoek te ondergaan (klinisch onderzoek en bloedanalyse). Alle kosten (dierenartsen en analyses) zijn ten laste van de paardenhouder. Om de naleving van deze regels te garanderen zal het FAVV strenge controles uitvoeren. Zorg dus dat u steeds een gezondheidscertificaat bekomt voordat u een paard ons land binnenbrengt en het niet laat vervallen. U kan dit opvragen via de bevoegde overheid in het land waar het paard vandaan komt.

http://paarden.vlaanderen/nl/Identifica ... d-aangeven

Je moet dus volgens mij geen documenten hebben voor de overgang Ierland - Nederland maar wel voor die van Nederland => België.
Vroeger moest dat niet vanuit Nederland maar ik meende me vaag te herinneren dat ik ooit een mail van het paardenloket had waarin stond dat het veranderd is en als ik deze tekst leest, lijkt me dat ook zo te zijn.
Ik weet dat de Tinker enkel een paspoort heeft maar de enige andere optie voor het buitenland was "buitenlands slachtpaard".
Jij hoeft je ook geen zorgen te maken over de import uit Ierland en de documenten daarvan, dat zijn zorgen voor de huidige eigenaar ;-) of voor diegene die haar ooit ingevoerd heeft.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)
Balte @ [OV] [PG] N'Oublier Jamais van de Breden Dries palomino ruin

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:26

@balte,maar dit paard is nooit ingeschreven geweest in nl,dus kan ook niemand weten dat het daar was en kon het evengoed vanuit Ierland bij TS gedropt zijn,of bij een handelaar uit be.

TS,vraag dit best eens na bij het paardenloket zelf.

Qua gezondheidsverklaring,die wordt opgemaakt door de verkoper in ierland en moeten ze tonen aan de douane en overheid alvoor het paard vervoerd en overzee gebracht mag worden,is altijd zo.
Zal waarschijnlijk ergens een stempel hiervoor hebben in zijn paspoort,das alles.

Als het je droompaard is ,gewoon doen.
Je DA kan je in alles wat nodig is begeleiden,en bij twijfel,even bellen nr het paardenloket.

Tybee_AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 15:35

[quote="tengeltje11"]@balte,maar dit paard is nooit ingeschreven geweest in nl,dus kan ook niemand weten dat het daar was en kon het evengoed vanuit Ierland bij TS gedropt zijn,of bij een handelaar uit be.

Dat was ook mijn bekommernis. Ze kunnen inderdaad zeggen dat ik het paard heb ingevoerd zonder geldige documenten als ik niets van bewijs heb.
Ik neem best even contact op dan met het bcp.

Tybee_AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 15:37

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik dacht dat ik het beste kon opgeven maar ik heb nu toch nog hoop.
Ik neem contact op met het bcp.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:21

Het is toch niet omdat het paspoort niet op naam van de eigenaar in Nederland staat dat het nooit is ingeschreven?
Mijn X staat in haar paspoort ook nog op een Duitse dame maar staat hier wel bij de dienst identificatie geregistreerd. Mijn F ook niet, heb ik net nagekeken, ik vermoed mijn andere X ook niet (geen zin om alle boekjes op te duikelen). Alledrie zijn in Nederland gekocht. Wel nog voor je iets speciaals moest doen om van Nederland naar België in te voeren.
Paspoort geldt niet als eigendomsbewijs. Inschrijven bij het BCP ook niet, enkel een verkoopscontract tussen verkoper en koper geldt als eigendomsbewijs.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)
Balte @ [OV] [PG] N'Oublier Jamais van de Breden Dries palomino ruin

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie