PSSM testen bij aankoop tinker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:11

Qua voerbeleid zijn we gelukkig al erg goed op weg.
Ik heb hem eerder wel op ander voer gehad, maar daar reageerde hij toen al niet fijn op.

Sinds ik voer zoals ik nu voer (ze staan wel hele dagen op het land trouwens) is hij eigenlijk kern "gezond" en ook echt heerlijk los in zijn spieren.
Laatst bijgewerkt door Zerena op 30-07-18 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:13

tinker_sally schreef:
Ik heb mijn merrie er niet op laten testen.
Toen ik haar kocht 4 1/2 jaar geleden had ik er uberhaupt nog nooit van gehoord.

Ik ook niet. Pas toen de vorige eigenaar haar terug nam drie jaar later is gebleken dat zij helaas positief was. Er viel veel op zijn plek

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:21

Die van mij staat ook op het land hoor. Vorig jaar ging het mis toen de nachten ineens erg koud werden en de dagen warm. Veel fructaan ineens en daar lag ie.

Ik had er voor de aankoop ook nog nooit van gehoord hoor. Gelukkig wordt het nu steeds bekender!

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:40

Ja dat is wel iets om op te letten inderdaad!

Toen ik mijn ruin kocht had ik er ook totaal geen kaas van gegeten.
En ik weet nog niet wat ik allemaal voor hem kan doen om het makkelijker te maken, maar vooralsnog gaat het zo goed dat ik nog maar niks verander.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:14

Toen ik mijn merrie 6½ jaar geleden kocht had ik er ook niet laten testen hoor, ook niet toen ik haar liet dekken, je hoorde er nooit wat over. Mede doordat er toen eigenlijk bar weinig over bekend was of voorkwam bij tinkers.
Hengst die ik gebruikte was ook om dezelfde redenen niet getest.

Eerder dit jaar moeder en dochter wel beide laten testen en gelukkig beide N/N. Moet wel zeggen dat er toch wel een last van me afviel hoor.

Danobo
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:12

ClaudiaHS schreef:
De verkoper wil dit liever niet, want als hij pssm positief is kan ze hem niet meer verkopen.



Ik vraag me af, is het zo dat als een paard pssm positief getest wordt, deze echt geen waarde meer heeft op de markt?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:02

Ik zou het paard niet kopen.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:36

Danobo schreef:
ClaudiaHS schreef:
De verkoper wil dit liever niet, want als hij pssm positief is kan ze hem niet meer verkopen.



Ik vraag me af, is het zo dat als een paard pssm positief getest wordt, deze echt geen waarde meer heeft op de markt?



Een heel stuk minder in ieder geval.
En een heleboel mensen zouden het paard ook niet kopen.
Als een paard niet symptomatisch is, is de kans behoorlijk aanwezig dat hij dat wel word.
Ze hebben gewoon een ziekte als ze positief getest zijn.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:40

En dat is maar goed ook, want je moet de handel in pssm paarden niet in stand houden. Als ze ze niet meer kwijt kunnen zullen ze hopelijk stoppen met fokken.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:02

Ja. Maar wel heel vervelend voor de particulier die zijn paard kocht toen er nog niks bekend was over pssm.
Je zal om welke reden dan ook je tinker moeten verkopen. Moet je dan een nu gezond paard naar de slager brengen?

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:08

Erg vervelend voor de particulier.
Maar feit is dat het een "ziek" paard is... niks meer en niks minder.

En ja ik heb zelf een pssm paard waarvan ik het totaal niet van verwachte (laten testen omdat we de rest ook lieten testen). Maar heb hem 2 jaar geleden bij aankoop niet laten testen, helaas pindakaas voor mij.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:06

Pssm is echt al heel erg lang bekend, het wordt nu alleen 'bekender'. En ik vind het anders als je een veulen van de fokker koopt of een al wat ouder paard. Maar ik hou er inderdaad rekening mee dat ik die van mij niet snel zal verkopen. En als hij dan uiteindelijk bij de slager belandt, is dat zo. Geloof niet dat het paard daarvan lijdt, maar dat is een andere discussie.

Feit blijft dat er nog steeds (bekende) fokkers zijn in de Tinkerwereld die bewust met hun pssm-merries fokken en het er bij de verkoop niet bij vertellen. Het zou toch mooi zijn als daar een einde aan kwam.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:10

_Reneee schreef:
Feit blijft dat er nog steeds (bekende) fokkers zijn in de Tinkerwereld die bewust met hun pssm-merries fokken en het er bij de verkoop niet bij vertellen. Het zou toch mooi zijn als daar een einde aan kwam.


Best wel heel erg kwalijk inderdaad.
De mijne is een importje, dus totaal niet bewust gegaan.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:16

Olikea schreef:
Ja. Maar wel heel vervelend voor de particulier die zijn paard kocht toen er nog niks bekend was over pssm.
Je zal om welke reden dan ook je tinker moeten verkopen. Moet je dan een nu gezond paard naar de slager brengen?


Dit is ook wat er gebeurt als je kerngezonde paard ineens een flinke peesblessure krijgt (of een ander bekend medisch probleem). Dan zijn ze ineens minder waard. Botte pech..

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:46

Bij een pees blessure is er ook al iets mis met je paard. Aanwijsbaar..
Dus dat maakt in mijn ogen wezenlijk verschil.

Ik ben ook voor het niet fokken met pssm paarden. Begrijp me niet verkeerd.

Ik zou wel graag eens cijfers zijn hoeveel positieve paarden( tinkerS) ook echt symptomen krijgen. Maar ik geloof niet dat dat al onderzocht is.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:31

Hoezo? Hij kan toch ineens die blessure krijgen?

Ik vind percentages totaal irrelevant. Je moet als fokker streven naar het verbeteren van het ras en het niet verzwakken met een ernstig genetisch defect. Dus ze kunnen nog net zo hard roepen dat 'Tinkers geen last krijgen!', je bent imo als fokker nog alleen maar bezig met vermeerderen. Het is mij in ieder geval opgevallen dat veel mensen symptomen niet herkennen helaas. Dan is het makkelijk roepen dat ze geen last hebben inderdaad :+ Ze uiten het gewoon anders.

Ik hoop dat er nog veel onderzoek komt, maar er is al een flinke stap gezet door het NSVT door testen verplicht te stellen. Want we zien volgens mij echt nog maar het topje van de ijsberg, er duiken steeds meer positieve paarden op helaas...

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:33

Bij die van mij ging het fout toen ie weinig extra beweging kreeg (wandelen e.d). Stond En staat 24/7 buiten met genoeg ruimte, blijkbaar niet genoeg.

Hij staat zelfs op gras, terwijl een ander pssm'er niet eens een kwartiertje gras kan eten en het gaat flink fout. Verschilt per paard, geen idee waarom.

En vergeet niet dat er steeds meer rassen bekend worden waar positief getest op word. Zowel pssm1 als pssm2. En steeds meer paarden daardoor de juiste diagnose krijgen en mogelijk geholpen kunnen worden. Niet testen betekend niet automatisch dat je paard het niet heeft. Zou wel mooi zijn als dat zo zou werken. :')

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:39

Ik ken ook eigenlijk geen positieve Tinkers die hun hele leven geen symptomen krijgen, alleen het herkennen ervan schiet men vaak in te kort. Ik vind meer dan terecht dat de paarden nauwelijks en voor veel minder te verkopen zijn. Ermee fokken vind ik echt not done...

@puppy, ik weet toevallig dat jouw paardje nog vrij jong is, ben je dan niet bang dat het gras een sluipmoordenaar is?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:44

Ik ben eerder bang dat die van mij zonder gras hele gekke dingen gaat uithalen om wél gras te krijgen. Dus dan beter voor zorgen dat je de boel (weer, e.d) in de gaten houdt. Gelukkig zijn ze op deze 'stal' erg bewust van het fructaan. Hij doet het zelfs beter hier dan op de vorige stal. Maar dat verbaasd mij helemaal niks. En beide stond/staat ie op gras. :=

En Tjah, liever een korter, maar goed leven dan een leven vol ellende. Moet geen paard hebben dat er alles aan gaat doen om een hapje gras te pakken. Word hij niet blij van, maar ik ook niet.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:51

Daar heb je zeker een punt! Ik weet ook niet wat ik zou doen hoor, heb zulke keuzes gelukkig nog niet hoeven maken.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:37

Die van mij staat ook op het gras hoor, gaat prima. Ik ken er een die héél slecht is geweest en nu met goed management ook weer op het gras kan.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:50

Hier ook 1 die gewoon op gras staat, en tot voor kort wist ik het dan niet, maar ik weet zeker dat hij op dit moment echt alles behalve symptomatisch is.