Tonnetje rond, met zadel en al je neus in de grond....

Moderators: RianneH, Ymor, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ollytje

Tonnetje rond, met zadel en al je neus in de grond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 19:52

Hoi allen, sinds kort zijn wij in het bezit van een prachtige tinker. Superlief beessie, heeft een poosje stilgestaan (we hebben haar met wat extra gewicht gekocht zeg maar).

Ik heb jaren met veel plezier op mijn barefoot Madrid gereden maar helaas blijft deze maar glijden op het nieuwe paardje. We hebben al van alles geprobeerd, ander pad, sympanova pad, barefootpad, banaansingel, FRA supersingel, pommel is gecontroleerd... Dus met het barefootzadel Madrid zadel raken we een beetje out of opties...

We hebben ook onze zadelmaakster laten komen, allerlei merken geprobeerd waaronder Massimo wat ook niet passte en gleed, en uiteindelijk bij een thorowgood cob terecht gekomen. Dat leek in combinatie met een banaansingel wel redelijk te liggen. Maar nu twee weken later is ze ietsje afgevallen en begint het zadel ook allerlei kanten op te glijden. (de maat van het kopijzer klopt wel)

Omdat ze nog afvallen moet en daardoor steeds een beetje van vorm veranderd is een boomzadel niet gelijk mijn eerste keuze, maar het barefoot Madrid zadel is ook niet echt een optie.....

Heeft iemand ervaring met deze situatie en misschien een tip of een advies? Misschien een idee voor een ander boomloos of flexibel zadel? De voorkeur gaat heel erg uit naar een makkelijk aanpasbaar zadel vanwege bovenstaande reden...

Hoop dat iemand een bruikbare tip heeft.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 12-04-17 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Re: Tonnetje rond, met zadel en al je neus in de grond....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:55

Kleinere boom in je zadel misschien?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:04

Hoe oud is ze? Haar bouw lijkt een beetje apart, vrij overbouwd ook, dat kan het probleem veroorzaken maar kan dus prima goed komen als ze nog jong en in de groei is.
Hoe schuift het zadel precies? Alleen naar voren of ook opzij?
Gewoon een wilde gok, maar zou een westernzadel niet beter passen, aangezien quarters ook vaak wat overbouwd en vrij rond zijn?

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 20:20

8nnemiek schreef:
Hoe oud is ze? Haar bouw lijkt een beetje apart, vrij overbouwd ook, dat kan het probleem veroorzaken maar kan dus prima goed komen als ze nog jong en in de groei is.
Hoe schuift het zadel precies? Alleen naar voren of ook opzij?
Gewoon een wilde gok, maar zou een westernzadel niet beter passen, aangezien quarters ook vaak wat overbouwd en vrij rond zijn?

Ze is 8 jaar oud, maar ga er vanuit dat er heel weinig nog met haar gedaan is. Ze is erg overbouwd, door haar spekkies ook bijna geen schouder te vinden... het boomloze zadel schuift naar voren... en ook tijdens het opstappen moet je flink tegenhangen. Het boomzadel blijft los op de rug al niet lekker hangen zeg maar, die glijd er als je er naar kijkt al bijna vanaf.

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:21

Op zo'n rond bolletje is het gewoon heel moeilijk. Ik zou daarom eerst op een andere manier werken aan gewichtsverlies. Bijvoorbeeld door longeerwerk en door aangepast voerbeleid. Als je het vertrouwd zou je ook met een barebackpad kunnen rijden, dat gaat zelfs als het schuift niet snel knijpen of drukken omdat het helemaal zacht is.
Als ze op een gewicht is waar je verwacht dat ze even stabiel blijft zou ik pas weer naar een zadel gaan kijken. Als ze nu in twee weken al zo veranderd is dan blijf je, ook met boomloos, aan het wisselen. Beter eerst een stabielere situatie maken en dan pas gaan zoeken. En met een beetje geluk past je barefoot er tegen die tijd gewoon netjes op :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:27

Met een paard dat nog zoveel aan het veranderen is is boomloos inderdaad heel fijn, want flexibeler in de vorm en het passen.

Kijk eens naar een Ghost zadel. Ook boomloos, maar heel anders dan een barefoot.
Ik ken meerdere (erg) ronde paarden/paarden met een ronde bouw waar veel op schuift waarop een ghost wél netjes blijft liggen.

Bij Buitenzinnig kun je een Ghost een week als testzadel aanvragen.
Er is trouwens ook een boomloos zadelpasservice die op veel plekken in Nederland komt met verschillende zadels, zo kun je ook een beeld krijgen van wat bij je past!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:31

Mijn oude tinker was ook een dergelijk rond mannetje zonder schoft en brede ronde schouders. Alles schoof daar op. Ongeacht soort dekje, zadel of wat ook. Goed passende zadels. Western, boom of boomloos met opstappen was het tegenhangen of een krukje gebruiken en snel zijn. Met rijden zelf geen last mits strak genoeg aangesingeld

Alleen mijn laatste oude boomloze tuend met een nubbuck brede stroeve singel bleef redelijk ok liggen maar ook die wilde wel schuiven bij opstappen. Daarvoor met een passend boomzadel was een koordsingel de enige optie die werkte bij hem en zijn voorganger een ronde merensmerrie

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:33

Ik heb een barefoot london op mijn tonnetje (ronde tinker) gehad. Lag erg goed, maar schoof ook naar voren. Daar een banaansingel van Mattes eraan en probleem opgelost. Zadel lag perfect. (heb het zadel te koop staan trouwens).
Nu heb ik mijn droomzadel op mijn tonnetje liggen. Dat is een Deuber barock. Ligt echt helemaal geweldig.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-17 09:47

Oew jahaa die deuber zadels zijn echt mooi ook , ik ben bekend met de deuber zadels en groot fan, maar ik vind het nogal een bedrag om zo even te proberen op de gok te bestellen zeg maar.... Ik had voor mijn fjord altijd een startrekk/deuber zadel en was daar over meer dan tevreden.

Maar de oplossing lijkt nabij, mijn man heeft gisteren een ghost testzadel opgehaald en die bleef liggen als een huis. (even kort geprobeerd in stap en draf). Hij is zelfs zo enthousiast over de ghost dat we het op onze fjord ook willen gaan proberen. Het zit ook erg smal en dat vind ik persoonlijk wel heel prettig. De tinker reageerde ook zeer positief, briezen en nageven tijdens het rijden.

Onder het boomzadel werd ze gewoon narrig, ze lijkt er zelfs een beetje bangig van...Als je het op haar rug wilt leggen reageert ze voor mijn gevoel zelfs wat angstig. Ze reageert wel op meerdere dingen wat angstig vind ik, ze komt oorspronkelijk uit Ierland en ik heb het gevoel dat niet alles bij haar op een zachte manier is gegaan. Dat kan ik fout hebben natuurlijk...maar ik heb zo mijn twijfels.

Er zat ook een zadel bij toen we haar kochten, een Merano zadel die totaal niet passte (veel te smal)... Wellicht dat daar de reactie wel van weg komt, onder boomloos is ze ook een totaal ander paard. En dat is voor mij dan ook wel te begrijpen als je de afgelopen jaren met een niet passend boomzadel bent gereden.

We hebben de Ghost een week als testzadel en als het zo mooi stabiel blijft liggen en haar reactie blijft zo postief dan gaan we er mooi eentje bestellen. We zullen onze paardenfysio ook even een belletje geven, het zal denk ik dan geen kwaad kunnen.

Bedankt allemaal voor de tips (ook over het Ghost zadel) toch wel fijn zo'n forum waar je mensen treft met ervaring...

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:50

ik zweer bij een Ghost op dit soort model paarden! Buitenzinnig hier op Bokt kan je erg goed helpen met dit probleem.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:50

Ha! Ik wou net zeggen: ghost zadel, maar die heb je zelf al gevonden.
Ik heb eventueel een ghost Quilty te koop.(te lang op mn pony)
Welk model heb je nu?

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-17 19:38

we hebben 2 modellen met lang zweetbladen mee gekregen, waaronder model barocco. Ik vind het lief aangeboden maar we wilden het zadel graag via buitenzinnig bestellen, daar hebben we ook de testzadels van meegekregen. Dan krijgen je ook de juiste kussens en advies erbij en ik vind het wel heel gaaf dat je dan het zadel helemaal kunt laten maken in de kleuren en materialen die je wilt, onze voorkeur lijkt eigenlijk gevallen op de Ghost Barocco. Zowel ik als mijn man met lange benen kunnen daar erg fijn in zitten, sterker nog het is het eerste zadel in 7 jaar tijd waarbij ik mijn benen op de juiste positie kan houden zonder pijn en ik heb zelfs geen stoelzit meer. Ook mijn man zit eindelijk recht in het zadel...Heel bijzonder.... Dit had ik niet verwacht...

Deze lijkt erg op het testzadel, alleen de wrongen van het testzadel zijn zwart (erg mooi). Ik ga er even over brainstormen welke kleuren...leuk leuk.

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie