Tot nu toe heb ik hier nog nooit gesproken over het verleden van onze merrie Azara
Al zolang ik mij kan herinneren was ik gek op het ras dat Tinker heet, maar je moest toch een aardig bedrag daar voor optellen. Dus het duurde een aantal jaar voordat ik eindelijk de stap durfde te nemen.
Maart 2013 zag ik een advertentie staan, 3 jarige zwarte tinker merrie. Op de foto's zag ze er niet slecht uit, mooi gebouwd, stevig, en niet ver bij ons vandaan. Ze was wel drachtig (3 jaar oud, veulen werd van de een op de andere dag verwacht), niet ideaal maar ik heb een zwak voor dieren in nood, nou toen zag ik haar nog niet in echt gevaar.
Meteen het weekend gaan kijken. Wat zag ze er uit
Ondervoed, dikke hang buik, rug helemaal door gezakt, doffe vacht en ze straalde ook absoluut geen geluk uit. Ze werd ook helemaal niet bij gevoerd, het land was helemaal schraal, wel kregen ze hooi maar voor een drachtige ondervoede merrie is dit lang niet genoeg, en dat ook nog eens met 3 jaar !
De hengst van wie ze drachtig was stond ook nog steeds bij haar
We hebben haar toen met veel moeite mee genomen, wat was ik kwaad op haar oude eigenaresse. Azara wou de trailer niet in, ze heeft toen tikken gehad met een stok, het touw van haar halster werd zo hard aan getrokken dat ze op een gegeven moment is gaan liggen en niet meer wou opstaan. Toen kwam de eigenaresse terug met de elektriciteit box en heeft ze nog stroom schokken gehad
Gelukkig stond ze na deze lang, en afschuwelijke dag, bij ons aan huis !

Natuurlijk duurde het daarna eventjes voordat ze ons vertrouwde, maar toen dat eenmaal gebeurde was ze de liefste
Volgens haar oude eigenaresse was ze niks gewend maar rustig aan het halster mee lopen was geen enkel probleem, en ze was ook nergens bang voor !

We hebben haar toen natuurlijk ook meteen extra bijgevoerd
En daar was, en is ze nog steeds gek op !

Jammer genoeg hebben we haar niet op een mooi gewicht kunnen krijgen voordat zoontje Dax werd geboren, precies 1 maand nadat Aza bij ons kwam

We bleven door gaan met bijvoeren, en zoontje lief was echt een monster, Aza heeft het nog een poosje goed vol gehouden !
Dit was in juni, Dax was toen 2 maand oud

Daarna zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Azara en Dax bleven bij hem todat Dax oud genoeg was om bij zijn mama weg te gaan (hij zou Dax houden). Alleen is hij zijn woord niet na gekomen en voerde hij Aza niet meer bij en toen is ze rap afgevallen, haar rug zakte helemaal in, ze leek wel een oud paard
Dit was in september ...

In oktober was het eindelijk zo ver ! Aza zou weer naar mij toe komen, en Dax kwam onverwachts mee; Mijn ex kon niks met hem doen (zijn vader sloeg hem zo gauw het arme ding de water bakken omgooide ..) dus ik zou wel even met hem aan de gang gaan.

Dus zo begon ik opnieuw met Aza bijvoeren, Dax heeft toen nog een aantal weken bij haar gelopen en is toen bij mijn twee ruinen komen te staan.
Het heeft echt een eeuwigheid geduurd voordat ze weer een beetje presentable was
Ik ben toen ook voorzichtig met haar aan de slag gegaan, vast staan, voetjes gegeven, poetsen, en korte wandelingetjes gemaakt te voet.
Natuurlijk was de winter geen ideale periode voor haar om bij te komen

In februari kwam ze aardig goed aan en toen heb ik een ostheopaat laten komen om even naar haar te kijken

Deze gaf mij groen licht om haar te laten beleren onder het zadel, dus de daar op volgende maand heeft ze een poosje bij een kennis van mij gestaan om aan het werk te gaan. Haar rug zakte toen weer ietsjes in jammer genoeg ..
Maar Aza vond het wel leuk om aan het werk te gaan, vooral over de balkjes springen

En sindsdien is ze alleen maar vooruit gegaan. Ze heeft een luizen leventje bij ons !
Onder het zadel is ze perfect. Ze is nergens bang voor, reageert meteen goed aan de teugel, ze word trouwens bitloos gereden

In 2015 de beslissing genomen om haar nog een keertje te laten dekken, mijn huidige vriend wou graag een veulentje van haar voor zichzelf omdat haar karakter hem zo aansprak dus zo gezegd zo gedaan

Splash the Cash, een palomino bonte tinker hengst was de keuze
Direct de eerste maand was het raak dus toen kon ze weer naar huis
Natuurlijk duurde het niet lang of madam wou niet meer op buiten rit, ze begon te bokken zo gauw we er op sprongen
Dus heeft ze vanaf december tot juni stil gestaan.
Ze kreeg daarna ook rap een dikke buik

En in juni was ze zo. Iedereen dacht toen dat ze nog steeds drachtig was, waar onder wij.
Jammer genoeg duurde het te lang, hebben we de dierenarts er bij gehaald en die concludeerde dat ze niet meer drachtig was ! Dus ergens tussen december en juni is ze haar vruchtje jammer genoeg verloren
Een enorme domper maar zo konden we wel weer met haar aan de slag.
Dit deed ze met alle plezier, alsof we nooit gestopt waren

Nu doen we het even weer rustig aan, het is veelste warm om te gaan rijden
Onze eigen hengst komt in november bij ons (6 maanden oud) maar ik weet nu wel al dat we Aza nog minstens een veulentje gunnen, waarschijnlijk voor 2019
Nog een aantal van onze Black Beauty

En eentje met Dax die nog steeds bij ons loopt
Maar wel te koop staat nu toch in de hoop dat we een leuk plekje voor hem zullen vinden
Dacht eerst dat het écht een oudje was
Het bourgondische leven staat haar heel goed