Met m'n hengst regelmatig bomen gesleept. Ging prima, je paardje moet wel relaxt zijn en natuurlijk niet aan de boemel gaan met boom en al haha. Niet geploegd wel de weide met hem gesleept
Mijn man heeft jaren geleden wel eens geploegd met onze oudste merrie. Kan uitstekend hoi maar zorg wel voor goede begeleiding door een ervaren persoon. Zo'n ploeg is een gevaarlijk iets als je paard miet braaf genoeg is.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 13-08-16 06:58
Veel bak en wei gesleept met oude man en bomen verplaatst ook voor de aanleg van een cross parcours en een te natte weide. Gaat heel goed als je tinker stevig en braaf genoeg is, het leuk vind en met de juiste materialen zodat alles veilig gebeurd.
Stevig is niet persé noodzakelijk. Mijn oudste merrie is nou niet echt het prototype van stevige Tinker Het is vooral belangrijk dat je paard braaf en rustig is. Geduldig kan wachten en goed op stemhulpen reageert.
Bedankt voor jullie antwoorden hebben jullie misschien ook foto's?
moor
Geplaatst: 17-08-16 08:37
Wij hebben het met onze Legend ook wel gedaan, boomslepen! Er was een berk omgevallen op het pad en mijn man wilde de trekker pakken ik zei NEEE We pakken Legend wel! Zo gezegt zo gegaan, opgetuigd vastgemaakt en ervoor! De eerste keer aanzetten had hij zoiets van: WAT is dit en bleef hij staan, ik zei: kom maar en hij trok de boom met alle takken er nog aan zo naar het erf!! Dit hebben we zo nog een paar keer extra gedaan. Alleen moesten we wel qua gewicht goed opletten dat hij zich niet kapot zou trekken, het is toch een vak apart!!
Voor de werkproef van het ZSSE hebben we Legend ook nog laten slepen (naast dat hij voor de koets alles liet zien ) Hij kreeg een totaal cijfer van 8.6!! Aan werkwilligheid geen gebrek
Hier een filmpje van de eerste boom!!
Laatst bijgewerkt door moor op 17-08-16 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Heee! Ik ga je volgen! Wij waren ook begonnen met ploegen en slepen met onze tinker. Wij hebben een werktuig aangeschaft. We zijn alleen nog niet zo ver dat Minx rechte lijnen kan lopen en zwaar kan slepen.
flettie
Geplaatst: 17-08-16 11:22
Foto's heb ik niet zo snel voorhanden. Die zitten ergens verstopt in het foto-archief
Ik weet niet waar je woont en hoe goed je Duits is maar als je echt interesse in het ploegen (en slepen) hebt kan je ook contact opnemen Jürgen Donker van het IGA (Interessengemeinschaft Arbeitspferd): http://www.arbeitspferd.org/ Jürgen spreekt ook wel platduits/-nederlands.
En als je op youtube zoekt op IGA, pflugen Osterwald, Eekenhof kom je ook meerdere filmpjes tegen.
Edit... bedenk me net dat er ook iemand in België (onder Gent) zit die veel met paarden ploegt. We zijn daar ooit eens een weekend geweest op cursus.
Zijn er geen ploeg of trekwedstrijden in jullie buurt? Zodat je even kijken en praten met die mensen. Oude boertjes die nog met paard en ploeg het veld hebben bewerkt? Al zullen die nu wel stokoud zijn.
Toevallig zijn hier net afgelopen weekend de paardenploegwedstrijden geweest. Vooral belgische trekpaarden en andere zware koudbloeden, maar is voor een tinker natuurlijk niet veel anders. Er zijn vast meer van dit soort evenementen door het hele land.
wij doen boomslepen met een trekpaard, met een clubje bij elkaar organiseren we ook wat boomsleepwedstrijden. bij deze wedstrijden gaat het niet om het trekken van zware bomen maar om de behendigheid en hier doen ook wel lichtere rassen zoals haflingers, fjorden en schwarzwalders aan mee dus dat moet voer een tinker ook goed te doen zijn.
Wij hebben al ervaring met boom slepen en ploegen enz. Alleen werkte wij altijd met trekpaarden nu ons laatste trekpaard dood is zoeken we een nieuwe koudbloed. En ik zag wat leuke tinkers en vroeg me af of die ook geschikt zijn voor dit werk.
Je moet er dan alleen rekening mee houden dat een tinker vaak maar de helft weegt van een trekpaard en dus misschien ook maar de helft van het gewicht kan trekken.