[TI] Tinkers en hoefschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 08:50

Is er hier iemand die hoefschoenen gebruikt bij z'n tinker? Zo ja welk merk en heb je er een foto van?
Mijn tinker loopt op kiezelpaadjes erg gevoelig maar ik wil geen ijzers omdat haar hoeven eigenlijk heel goed zijn.

Arabesk

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:05

Er zijn merken die extra grote schoenen hebben. Het lastige is dat Tinkers zoveel 'sok' hebben. Ik zou eens kijken naar equine fusion schoenen. www.permicavallo.nl

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:31

Wij hebben hoefschoenen voor 2 van onze tinkers :)
De 1 heeft enkel vanvoor schoenen en die heeft easyboots epic. De ander heeft easyboots epic en renagades (voor easyboots, achter renagades). Bevalt prima! De schoenen blijven echt super zitten, ook door rivieren, modder, in snelle gallop,...

De ene tinker kreeg na een paar dagen intensief rijden wel een schuurplekje op zijn benen door de sokken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:42

Ik heb er ooit naar gezocht en kwam toen uit bij de easyboot glove. Mijn tinker heeft redelijk brede maar niet zo'n hoge hoeven en die glove schoenen zouden prima passen en waren van achter ook laag en zacht genoeg, met genoeg ruimte voor de sokken. Uiteindelijk had ik ze toch niet nodig, maar als ik ooit wel hoefschoenen nodig heb dan koop ik die waarschijnlijk :j

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 11:00

Najoveh schreef:
Wij hebben hoefschoenen voor 2 van onze tinkers :)
De 1 heeft enkel vanvoor schoenen en die heeft easyboots epic. De ander heeft easyboots epic en renagades (voor easyboots, achter renagades). Bevalt prima! De schoenen blijven echt super zitten, ook door rivieren, modder, in snelle gallop,...

De ene tinker kreeg na een paar dagen intensief rijden wel een schuurplekje op zijn benen door de sokken.

Heb je er toevallig een foto van?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:22

Ik volg je topic mee.
In september komt er voor mijn tinker een smid langs die hoefschoenen aanpast en verkoopt.
Een stalgenootje zit ook bij haar en haar fjord staat super netjes op haar voetjes.
Maar muts heeft naast veel sok ook nog grote hoeven. Dus denk dat onze zoektocht niet makkelijk gaat worden.

Als je geslaagd ben in je zoektocht wil je dan laten weten welke je gekozen hebt?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:19

wel een oud topic, en heb je al een keus kunnen maken? Ik heb precies hetzelfde als jij, TS, door de platvoeten heeft ze geen grondspeling en is erg gevoelig op ieder steentje. Gewone ijzers te weinig grondspeling en ook niet ideaal al die nagels en beperking van het hoefmechanisme.

Dus ik heb easyboots epic voor gehad en renegades viper, achter gehad. Wat bij mij telkens gebeurde is dat ze met haar achtervoeten in de galop op de voorschoenen ging staan en ze aan gort trapte. Ze gingen niet uit, dat moet ik ze nageven, maar de stof van de easyboot scheurde compleet los van de schoen. De keren dat het op het stiksel scheurde heb ik het laten repareren bij de schoenmaker, andere keren heb ik reparatiesets gekocht en het zelf vervangen. De renegades zijn errug duur maar trekken wel makkelijker aan dan de easyboots vind ik.

Trouwens beetje talkpoeder in je hoefschoen en het trekt makkelijker aan.

Overigens heeft ze nooit schuurplekken gehad, maar een tinker heeft ook zulke dikke sokken dat dat wel goed beschermt.

Afijn, toen ze een keer op hol sloeg en weer allebei de easyboots voor helemaal aan gort waren en ik een renegade verloren was, begon het een beetje een te dure hobby te worden die schoenen. En ben ik overgestapt op met rubber beklede ijzers van olof. Ideaal! Heel veel grondspeling, goede grip, gaat ontzettend lang mee en als het rubber er eenmaal afgesleten is, houd je gewoon een goed ijzer nog over. Ik heb ze 3x kunnen gebruiken. Ze zijn 20 euro ps maar dat heb ik er echt wel voor over.

Echter omdat het toch ijzers blijven met nagels en (alhoewel minder door het kunnen veren van het rubber) toch het hoefmechanisme belemmeren heb ik nu megasus horserunners besteld. Weer een nieuw soort hoef"schoen". Op bokt is er een topic over, even zoeken op megasus.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:30

Ik las hier ook mee vanwege dezelfde problemen. Met heel veel geduld, opbouwen, op rust zetten, wel/geen verharding in de paddock, lijkt met bij mij Tinker blootsvoets toch goed te komen. Heeft wel 2 - 3 jaar nodig gehad. En zo goed als Mn andere Tinker die fluitend in galop over het grind gaat, zal het niet worden, maar iig ruim voldoende om over alle soorten paden buiten te kunnen rijden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:08

Ik wacht met smart dus op de horserunners van megasus. Omdat ze dan aan het werk mét bescherming gaat en in de wei zonder bescherming gaat, wilde de hoefsmid nu alvast beginnen met dunner beslag voor en achter bloot. Hij vindt ook dat het móét kunnen. Ze moet wennen aan geen grondspeling. Dus ja, het zou moeten kunnen, maar ik ben wel ernstig bermtoerist nu.