Tinkers.... fijne rijpaarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 09:36

Hoi!
Ik heb dus even een vraagje,
ik vind Tinkers supertof! Maar zijn ze ook fijn om op te rijden? In mijn ogen zijn ze meer karrepaarden of koetspaarden. Maar ik zou er graag mee over te weten komen.

Groetjes,
Naomi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:43

Zeker weten!!! Zoek dan wel een tinker met een mooie ruime gang!
Niet zo'n standaard tinker....

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:45

Ik kon op mijn grote zware tinker heerlijk rijden hoor! Altijd vlot, nooit struikelen.

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 09:45

Ik ben voorlopig nog niet van plan een eigen paard te kopen, maar ik heb dus een aantal vriendinnen met eigen paarden, die van de vakantie weggaan. Of ik er 2 wil verzorgen. Een Arabier en een Tinker. De Arabier ken ik al wat langer, maar die Tinker.... En wooww wat zijn ze groot!!

Anoniem

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:46

Mijn tinker is niet zo heel groot.... maar ik kan je garanderen dat dit de mooiste tinker ooit is ;)

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 09:48

Ja, ik bedoelde dan ook niet in de hoogte, maar die spieren! Wauw! Ik vind ze wel echt hartstikke mooi. Maar als een Tinker aan de kletter gaat... heb ik denk ik een probleem. ik ben niet zo heel groot namelijk :D

Anoniem

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:54

Dat is met ieder ras zo... niet alleen met tinkers.

Ik zou het doen en probeer er vooral van te genieten. De meeste tinkers zijn heel nuchter, eerlijk, en vergevingsgezind.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:17

Tinkers hebben over het algemeen ook een fijn karakter. Ik vind ze persoonlijk ook heerlijk rijden, maar dan wel forser gebouwde Tinkers met de bredere ruggen. Tinkers willen over het algemeen ook graag werken en staan open voor nieuwe dingen. Ik zou t dus gewoon doen ;)

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:43

Ik heb een grote maat zware tinkerhengst. Loopt M dressuur en we gaan zeker nog verder komen.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Heb ook nog een iets kleinere merrie. Loopt ook M.
Afbeelding
Afbeelding

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 11:16

wauw cp112 wat een mooie paarden heb je! Ik denk dat ik het dan maar ga proberen! Jullie zijn allemaal zo positief!

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:21

ook ik ben van een sportpaard naar een tinker gegaan,
absoluut geen spijt van! zie mijn link voor foto,s

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:25

naomi_rabe schreef:
Ja, ik bedoelde dan ook niet in de hoogte, maar die spieren! Wauw! Ik vind ze wel echt hartstikke mooi. Maar als een Tinker aan de kletter gaat... heb ik denk ik een probleem. ik ben niet zo heel groot namelijk :D

Al zou je op een Shetlander zitten; als ze willen gaan, gaan ze. Ze zijn vrijwel altijd sterker en groter dan ons als het er op aan komt. :) Daarvoor zou ik het dus niet laten.
Ik heb een tinker gereden van iemand. Dat was een heel fijn paard. Nuchter zonder lui te zijn. Zat fijne gas op en genoeg pit zonder dat ie 'irritant' werd. Net als elk ander ras hebben ze hun voor en nadelen kwa bouw in de sport. Hoe groot eventuele nadelen zijn en of die te compenseren zijn is dan weer van paard tot paard verschillend. :)

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:30

Tinkers zijn van vroeger uit eigenlijk kruisingen tussen allerlei verschillende rassen. De zigeuners dekte haast met alles wat in de wei liep :+ Dus je hebt veel verschillende soorten tinkers zoals de zwaar gebouwde paarden die meer van de rustige, zware arbeid zijn, en de licht gebouwde, pittige rijdieren tot zelfs tinkers met draversbloed waarmee ook wel races worden gehouden. Maar over het algemeen zijn tinkers juist door die kruisingen ontzettend veelzijdig en kun je er meestal prima mee springen, vrij hoog mee in de dressuur komen en er prima mee mennen en endurance rijden enz enz.
Die van mij zit onder het zadel echt heerlijk. Nog nooit een warmbloed manegepaard onder mijn kont gehad die zo fijn zit en zo gevoelig en snel reageert :)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:30

Geweldige rijpaard, ik heb een grote tinker ruin, waar ik nu ruim ander half jaar western mee rij.
Maar ook wel eens een sprongetje heeft gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:32

in mijn omgeving zie ik veel verschil in de tinkers. Zeer leuke en voorwaartse paarden maar ook die niet vooruit te branden zijn. Bij aankoop goed selecteren maar leuke zijn er zeker wel te vinden.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:36

Niet vooruit te branden heeft vaak vooral ermee te maken dat een tinker nogal eigenwijs kan zijn en als ze het werk niet leuk vinden of je ze niet eerlijk behandelt of niet consequent bent dan hebben ze geen zin meer :+
Die van mij kreeg ik niet eens in galop toen ik hem ging kopen, met zweep pas na een aantal pogingen := En nu hoef ik mijn tong maar te klikken..

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:15

Hier ook alleen maar lof over de tinker. Heb nog nooit zo'n fijn en leergierig paard gehad. Ook nog nooit zo'n draak gehad als mijn tinkertje. Storm loopt aardig in de dressuur. Doet de oefeningen met 2 hoeven in zijn neus hahaa. Ook is hij super voorwaarts, heerlijk aan het been. En dan ook nog eens lekker relaxt in het bos en over straat. Hij is echt bomproof.
Woody is ook erg voorwaarts. Maar hem hebben we nog niet zo lang en is dus wat schrikkeriger dan Storm. Ze zitten beide heerlijk.

Ik moet wel zeggen dat ik bij (vooral Storm) echt het wederzijdse respect heb moeten verdienen. Maar nu echt een maatje voor het leven. We gaan door het vuur voor elkaar.

mascha_king

Berichten: 176
Geregistreerd: 24-06-14
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:52

Ik heb twee tinkers in t Z1 en een in t M1 en die gaat i oktober over naar t Z. ik wil nooit geen ander meer...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:13

Ken paar tinkers, ze rijden heerlijk, fijne gangen!
Het enige nadeel vind ik hun karakter, degene die ik ken zijn s*****t eigenwijs, lief in stal en met poetsen maar om op te rijden, ze proberen overal onder uit te komen, tot en met steigeren toe.
Nee, heb liever een paard wat met me aan het werk wil.
Misschien zijn die tinkers er wel....maar ik heb ze nog niet ontmoet, HELAAS

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:42

A3a1 schreef:
Ken paar tinkers, ze rijden heerlijk, fijne gangen!
Het enige nadeel vind ik hun karakter, degene die ik ken zijn s*****t eigenwijs, lief in stal en met poetsen maar om op te rijden, ze proberen overal onder uit te komen, tot en met steigeren toe.
Nee, heb liever een paard wat met me aan het werk wil.
Misschien zijn die tinkers er wel....maar ik heb ze nog niet ontmoet, HELAAS




Heb zelf een behoorlijk aantal tinkers. Geen een is zoals jij beschrijft. Juist erg werkwillig. Je moet ze alleen op de juiste manier motiveren.

Suzan_v_h

Berichten: 784
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:50

Heb vandaag toevallig mijn eerste wedstrijd gereden met mijn lease tinker. Ik vind het harstikke leuke beestjes. Trouw, eerlijk en ze willen echt wel voor je werken zolang jij ze ook eerlijk behandeld!
Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:51

Precies cp112, ze proberen niet voor niks overal onderuit te komen, dan doe je toch iets fout. Een tinker kun je nu eenmaal niet dwingen om dag in dag uit iets te doen wat hij niet leuk vindt. Maar als je er een goede band mee hebt en echt samenwerkt en naar je tinker luistert dan doen ze echt alles voor je :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:01

Ik heb altijd warmbloeden gereden.
Maar de leeftijd gaat wat mee werken en nu dus Tinkers. ;)
Het zijn in het algemeen (lees duidelijk algemeen :D ) wat minder snel van de kook af dan een warmbloed.
En vinden ze dan iets wel spannend en het is voorbij dan is het ook voorbij en is het niet nog 10 minuten lang overal spoken proberen te vinden achter elke grasspriet.

Dwars, sloom, stronteigenwijs, herken ik niet.
Ook niet bokken en steigeren.
Wel als hij wat spannend vind met een buitenrit die dikke speknek er op.
Hij is prima snel weg op het been. Dat is gewoon te trainen.
Ik ken ook genoeg warmbloeden die dat niet zijn omdat het baasje niet consequent daar in is.
Dat is bij de tinker niet anders.
Ik denk dat je wel vaker bij koudbloeden ziet dat mensen die kopen die nooit eens lessen alleen maar buiten rijden en dus ook geen duidelijke beenhulpen vragen.
Maar train je een tinker ook sportgericht zal hij ook zo reageren.
Nee natuurlijke niet als een rillerige Jazz die al wegschiet omdat je per ongeluk niest. Maar dat is bij de meeste ruiters nu ook niet de bedoeling :)

sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:13

tinkers zijn hele lieve leuke dieren. goede rijpaarden.
als een tinker wegrent of iets dergelijks, is het net zo gevaarlijk als er een arabier vandoor gaat.
ik denk dat je het verzorgen erg leuk gaat vinden!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:36

cp112 schreef:
A3a1 schreef:
Ken paar tinkers, ze rijden heerlijk, fijne gangen!
Het enige nadeel vind ik hun karakter, degene die ik ken zijn s*****t eigenwijs, lief in stal en met poetsen maar om op te rijden, ze proberen overal onder uit te komen, tot en met steigeren toe.
Nee, heb liever een paard wat met me aan het werk wil.
Misschien zijn die tinkers er wel....maar ik heb ze nog niet ontmoet, HELAAS




Heb zelf een behoorlijk aantal tinkers. Geen een is zoals jij beschrijft. Juist erg werkwillig. Je moet ze alleen op de juiste manier motiveren.


Grappig, zo'n andere ervaring.
Zoals jij het beschrijft en degene na jou, wil ik zelf nog wel eens gaan kijken voor een tinker :)