[TI] Mijn paard kan niet buiten het erf, help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YoeriTinker

Mijn paard kan niet buiten het erf, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:48

Hoi hoi iedereen, ik heb een Tinker van inmiddels al weer 7 jaar. Toen hij 3 jaar was ben ik begonnen met inrijden. Dat ging hartstikke goed, hij deed alles prima. Omdat ik toen nog best wel jong was (15) had ik hulp van iemand met ervaring met paarden, zij hielp mij ook vooral met naar buiten gaan. Ik woon naast een bos en het is heerlijk om daar te rijden. We gingen door het bos, langs de straat, door het dorp.. Alles ging goed. Mijn hulp fietste altijd mee en Yoeri (mijn paard) gedraagde zich hartstikke braaf. Mijn hulp heeft toen dus ook gezegd; je kan het wel alleen met hem aan, en ze hield er mee op.
Vanaf toen ging ik in mijn eentje met hem op pad, maar Yoeri begon spoken te zien. Ineens was alles eng, auto's die langs hem reden, trekkers, volgels die weg vlogen... Overal rende hij voor weg. Soms zelfs voor niks. Als er niks aan de hand is begint hij bijvoorbeeld ineens te rennen of gaat hij gekke sprongen maken. Als ik dan naar het bos ging kon je al merken dat hij heel energiek was en niet heel ontspannen en hij heeft dan gewoon geen respect meer voor mij. Hij begint met rennen en ik kan hem dan niet meer terug krijgen. Hij rent dan gewoon keihard ergens op af, in dit geval het einde van het pad en gaat op het allerlaatste moment keihard in de remmen, en als hij dan weer stil staat begint hij te proesten. Ook thuis in het weiland doet hij wel eens gek. Als er bijvoorbeeld iets in het weiland staat, een trailer ofzo en ik zit erop doet hij of hij die trailer super eng vind terwijl hij in datzelfde weiland ik gewoon elke dag gras eet en dan is er niks aan de hand. Ik heb geen idee wat hier de oorzaak van is, of het is dat hij zijn energie kwijt moet... ik heb hem dan altijd van tevoren al helemaal moe gereden, dus dat kan het haast niet zijn. Zou het misschien aan het zadel liggen? Of zijn karakter? Heeft iemand een idee?

Lusitana

Re: Mijn paard kan niet buiten het erf, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:04

Meestal zijn dit soort problemen het gevolg van te weinig zelfvertrouwen van de ruiter.
Als het paard stevige leiding mist, wordt het of onzeker en schrikkerig, of juist overmoedig en ongehoorzaam. Dat is logish, hij weet niet wat er verwacht wordt en doet maar wat.
Ook kan het een teken zijn van teveel energie. Dit zie je vooral bij paarden die op stal staan en alleen buiten komen om gereden te worden. Dan kan even loslaten of longeren voordat je gaat rijden helpen.

Een lichamelijke oorzaak waar je rekening mee kunt houden is slechtziendheid, maar gezien zijn leeftijd ligt dat niet erg voor de hand.

Gek doen in het land is normaal, ook bij dingen die ze honderd keer gezien hebben. Het is gewoon uiting van joligheid.

Waat er waarschijnlijk gebeurd is, is dat jij je achter de vriendin aan prima op je gemak voelde en dat voelde je paard ook.
Op het momen dat je vriendin wegviel, vondje het misschien best iets spannender en dat volede je paard ook.
Op et moment dat er wat gebeurde werd je natuurlijk banger/voorzichtiger, en dat voelt je paard ook.
Je bent in een negatieve spiraal beland van onzekerder worden- waar je paard op reageert -nog onzekerder worden- probleem wordt erger.

De enige manier om dit te doorbreken is dus zekerder van jezef worden en duidelijk zijn naar je paard dat hij gewoon moet doen wat jij wilt en dat het dan allemaal wel goed komt.
Hiermee kun je thuis al beginnen met zorgen dat hij altijd goed naar je hulpen luistert. Rijdt eens gekkere figuren of verander van gang binnen figuren. Plak figuren aan elkaar. Rijdt op het erf eens tussen dingen door, om dingen heen. Ho is meteen ho, sneller is meteen sneller. Niet je paard laten bepalen waar de overgang is. Als de controle zo groot is dat je met weinig hulp je paard precies waar je wilt kunt laten stoppen of in een andere gang over te laten gaan kun je nog wat moeilijker gaan proberen en overgangen van galop naar halt en van halt naar galop proberen. En dan ook nog proberen meteen in de linker en meteen in de rechter galop te zitten.
Als je zo weer volledige controle hebt, kun je weer eens buitenrijden proberen.

Als het dan toch mis gaat, zou ik het er ie meer op wagen, want als er geen controle is breng je niet alleen jezelf en je paard in gevaar, maar ook medeweggebruikers.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:17

Yoeri is gewoon een grapjas die jou in de maling neemt. Zijn zusje kan dat ook heel goed ;)

Duidelijk zijn, consequent zijn en leren in kleine stappen, dan komt het heus goed.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:25

Ga helemaal mee met wat hier boven gezegd word. Ik ben precies begonnen zoals jou, kreeg mijn paard toen ik ongeveer 14 was, ze was 4 en heb haar zelf doorgereden. Begin ging goed, maar ze was wel erg snel. Met wat hulp kwamen we daar wel door heen. Na een blessure van haar ben ik in mijn eentje verder gegaan en zo af en toe begon ze al is weg te rennen, ik schrok uiteraard en dat is het moment dat je juist weer en weer langs die plek moet gaan die "eng" was, je moet de leiding nemen en laten zien dat jij de baas bent, want ik weet bij die van mij inmiddels, als ik dat niet doe dan neemt die het loopje met mij.
Inmiddels heb ik dus ook weer hulp met lessen en iemand die mij net een stapje verder laat gaan dan ik zou durven als ik in mijn eentje was.
Voor mij hebben deze lessen ook zelfvertrouwen gegeven omdat ik ondanks dat het even niet leuk was, maar wel door gezet heb er nu een veel fijner paard aan over gehouden heb en weet dat als ze zo vervelend is dat het puur een dominantie spelletje is van haar. Ja soms zijn dingen ook echt eng voor je paard, maar door jou zelfvertrouwen help jij je paard daar voor bij.

Mooi voorbeeld hiervan is gister bij mij. Het waaide echt abnormaal hard en wij hebben een nieuw windscherm in de binnenbak die klapperd, naja mijn paard is echt een held op sokken dus dan eerst maar even longeren. Ze raakte echt nog net niet in blinde paniek en werd helemaal gek, dit kwam mede omdat zij er in haar eentje met alle vrijheid van de logeerlijn er langs moest. stal genootje van mij is een hele goede ruiter en die zij dat ze er best eens op wou om te kijken of ze er langs kwam, en je gelooft het niet, maar met trillende knieën van mijn paard ging ze er voorbij. Die stalgenoot was zo zeker van haar zaak dat het kon dat mijn paard volledig met haar mee ging. Dat stal genootje had echt de leiding en als je dat een paard niet geeft, als je het het paard niet verteld wat die moet doen, dan gaat die het zelf uitzoeken en dit is waarschijnlijk wat er bij jullie ook gebeurd is.

Je paard is gewoon lekker eigenwijs en heeft besloten dat die z'n eigen weg kan gaan. Om een heel lang verhaal kort te maken :') Wees gewoon consequent, vraag hulp, neem eventueel les van iemand die jou niet bij het minste of geringste laat stoppen, maar iemand die jou eigenlijk een beetje pushed en motiveert om verder te gaan. Op dit moment is hij namelijk de baas over jou en die rollen moeten gaan omdraaien. Jij bent zijn leider :)

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 12:47

Bedankt voor jullie reactie! Ik kan me hier opzich wel in vinden, ik denk dat ik ongemerkt inderdaad best wel zenuwahtig word als er iets is waarvan hij zou kunnen 'schrikken' . Waarschijnlijk omdat hij nu al zo vaak er vandoor is gegaan en hij daarom erg onvoorspelbaar is, en dat is voor mij niet zo fijn. Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om er aan te werken dat ik voor 100% de baas ben over hem. Ik probeer hem zo veel mogelijk vrijheid te geven en met losse teugel te rijden etc, maar dat is misschien soms te veel vrijheid voor hem.

Zou het helpen om misschien weer iemand mee te nemen als ik het weer een keer ga proberen in het bos?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:49

Misschien helpt dat, maar misschien is de stap te groot nog. Hoe lang ben je niet buiten geweest? Als hij beter luistert als je ernaast loopt kan je dat misschien eerst nog doen? En sowieso eerste keren naar buiten enkel in stap, dat hij leert dat naar buiten niet betekent een potje racen.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 13:22

Dat is ook wel een goeie ja. Ik ben nu al zeker wel een jaar niet met hem het erf af geweest, misschien wel bijna 2 jaar. De laatste keer was met een vriendin en zij was op haar haflinger, die gewoon normaal deed maar Yoeri is er toen als nog vandoor gegaan, ondanks dat andere paard dat er bij liep.

En als ik er naast loop en er zit niemand op wilt hij alsnog rennen, dan is hij ook te sterk dus ik zit er wel liever op dan heb ik meer te zeggen dan dat ik er naast loop.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:18

oei, herkenbaar dit had ik met mijn fjord werd levensgevaarlijk ik had besloten voor haar een ander baasje te zoeken, heb inmiddels een tinker weer en deze is onwijs braaf.

Ligt denk ik ook aan het karakter van het paard mijn fjord was super sensibel