[TI] In de groei, wel of niet laten werken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

In de groei, wel of niet laten werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 17:34

Hallo,

Mijn Irish Cob van (bijna) 4 is op dit moment weer enorm aan het groeien. Hij staat met zijn kont zo'n 3 cm hoger dan zijn schoft.
Normaal longeer ik heb 3/4x in de week en mag hij de andere dagen gewoon lekker spelen met zijn vriendje.

Nu twijfel ik om hem gewoon ''vakantie'' te geven tot hij weer enigszins uitgegroeid is.
Hij is nog niet beleerd, wat uiteraard ook niet gaat gebeuren zolang hij nog groeispurten heeft.

Wat zouden jullie doen?
Gewoon longeren (en dan met of zonder bijzet) of hem vakantie laten vieren?

Alvast bedankt :-)

snowdon

Re: In de groei, wel of niet laten werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:05

Ik zou nog niet te intensief longeren juist in deze groeifases, ivm te eenzijdige belasting op de gewrichten.
Gefaseerd beleren zou al prima kunnen dan weer, niet te intensief en niet te lang elke keer.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 23:10

Ik longeer hem sws niet lang, in en uitstappen doen we gewoon aan de hand.

Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar de ruggenwervels sluiten het laatste. Als er dan iemand op gaat zitten terwijl hij echt aan het groeien is, lijkt mij dat niet goed voor de wervels.

Zadel en hoofdstel kent hij allemaal al, dat er iemand hangt kent hij ook. Naast een krukje stilstaan vindt hij ook allemaal prima, ook als je erna gaat hangen.
Maar om er nu echt op te gaan zitten lijkt mij zoals eerder gezegd niet goed voor de wervels en alle spieren.

Bedankt voor je mening, dan stop ik toch even met longeren en ga ik los grondwerk met hem doen :)

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:47

Daar zijn de meningen over verdeeld... Sommige stappen er voor 6e jaar van het paard er niet op, andere met 3e. Mijn merrie heb ik me 3 beleerd, maar ze zat tegen overgewicht aan en zo kon ik haar lekker meenemen op buitenritten om haar in beweging te houden. Ze is nu bijna 7 en ik kan je vertellen dat zet niks mankeert. Maar het is wel belangrijk om een goed zadel te gebruiken. En geen mensen van over de 90 kilo erop te zetten. Althans... dat doe ik dan weer niet... En ik train ze ook niet extreem dressuurmatig. Het is echt gewoon lekker hobbelen... Lekker stapen in de polder... Denk dat Leon ook zoiets bedoeld... Is beter dan longeren bij die jonge dieren...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:08

Inderdaad :)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:51

Mijn oudje is met 4 ingereden.
Doet het nog steeds met 19 jaar.
Mijn jonkie met 3 ingereden.
Is een drukte maker en moet energie kwijt.
Gaat nu 5 worden in mei.
En word 2x in de week onder de man bereden.
Meer niet.
Heeft ook periode met een hoge kont gestaan.
Maar gewoon door bereden of gelongeerd.
Deed ik dat niet,deed ze het zelf wel in de paddock.
Liever gecontroleerde arbeid dan die achterlijk grapje in de paddock.
Of ze ging het oudje terroriseren,pesten en plagen.

Beetje arbeid gaan ze echt niet stuk van.
Zit er liever een 20 minuutjes op en spreek wat spiertjes aan dan uren te gaan bos hobbelen op die jonge ruggetje.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 17:58

Als ik lichter was geweest, was het rijden op zich ook geen probleem.
Maar ik vind mijzelf te zwaar om erop te gaan zitten nu. Dus vandaar dat ik heb niet inrij zolang hij nog aan het groeien is (dan heb ik ook nog even tijd om af te vallen :-P ).

Tobey is ook vrij rustig, natuurlijk doet hij weleens gek, maar niet zo dat hij zichzelf blesseert.
Ik denk trouwens precies andersom. Als hij los is kan hij namelijk zelf kijken wat hij kan. Aan de longe is het makkelijker om hem te overvragen dan.

Niemand zegt trouwens iets over een buitenrit van uren. Buitenritten kunnen ook een halfuurtje zijn ;-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:02

Kun je hem niet voor de wagen beleren?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 18:11

Cowgirl schreef:
Kun je hem niet voor de wagen beleren?

Dat zou wel kunnen denk ik, hij heeft er een goed karakter voor.
Maar ik heb nog nooit gemend, weet dus ook niet of ik het leuk vind. En ik ken geen mensen of maneges in de buurt die menlessen geven.
En het tuig en de wagen die ik dan ook moet aanschaffen, dan wacht ik liever nog even denk ik.
Dan loop ik liever met de dubbele longe ipv een kar erachter :-)