[TI] Specifieke punten tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Specifieke punten tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 08:32

Hoi allemaal.

Voorzichtig ben ik op zoek naar een jonge tinker. 2 a 3 jaar oud. Bij voorkeur een merrie.

Ik heb al eerder paarden gehad en dus gekocht, dus weet wel waar ik op moet Letten.

Nu vraag ik me af of er specifieke punten zijn waar je op Let bij de aanschaf van een tinker.

Natuurlijk laat ik een aankoop keuring doen.

Alvast bedankt.

snowdon

Re: Specifieke punten tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:29

* import of in Nederland geboren, achtergrond (eigenaren/fokker) en stamboom bekend?
* CPL aan de benen, hoe ze zijn met benen optillen
* hoe is ze opgegroeid de afgelopen jaren, heeft ze een (groei-)achterstand? En een zelfstandig of onzeker type?

Eigenlijk gewoon zoals elk ander paard uiteraard, maar ik zie veel tinkers waar bovenstaande niet helemaal in orde of naar mijn zin is of totaal onbekend (niet altijd erg).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 12:10

Dank je.. Daar kan ik wat mee. Ben me ook aan het verdiepen in de verschillende types.. Ben op zoek naar een paard voor het leven dus ga niet over 1 nacht ijs.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:14

Kijk of je een klik met het dier hebt en of jullie karakters overeen komen
Ga meerdere malen kijken , ook onverwachts een keertje
Het zou handig zijn wanneer ze netjes aan t touw mee kunnen lopen ( al konden ze dat bij mij geen van allen , die ik jong uit Ierland over heb laten komen ) , maar daar zou ik het niet op laten zitten . Is prima aan te leren

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:21

Pssm 1 en/of 2
Best heel belangrijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:22

WendyLotte schreef:
Pssm 1 en/of 2
Best heel belangrijk.

Daar moest ik ook meteen aan denken, de rest is denk ik ongeveer hetzelfde eender welk ras je zoekt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:53

Ga vooral veel kijken! Hoe meer tinkers je ziet met ogen van wil ik die voor mezelf als totaalplaatje, hoe dichter je bij een goed zoekprofiel komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:47

Er is zoveel verschil in maten, soorten en kwaliteiten te koop. Snowdon heeft al best veel punten genoemd. En pssm is ook wel fijn om te weten.

Verder zou ik eerder kiezen voor een dier dat niet pas net in nl is. Ervaring leert dat pas later het ware karakter naar boven komt en dat ze de eerste weken erg tam kunnen overkomen. Nog een voordeel van langer in nl zijn is dat je wat beter kunt inschatten of ze bv zomerexceem hebben.

Ik heb bij oudje aardig wat tinkers gezien, maar dat is alweer 17 jaar geleden. Jonge man heb ik na een zoektocht van maanden gevonden. Heel,veel gezien en ook net zoveel was in mijn ogen niet ok. Of net in nl en graatmager, snotterig, mok, erg bang enz. Of te iel van bouw, geen haren, puntige rug, te groot te klein. Enz.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:43

pssm is in mijn ogen alleen belangrijk als je er mee wilt fokken en het veulen is voor de verkoop. Vind dat pssm verhaal enorm overtrokken. Je kan ontzettend veel plezier hebben met een tinker die pssm1 of 2 heeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:34

Inderdaad Lucy_1, kwaaltjes als zomereczeem of CPL zijn veel vervelender voor een Tinker, en dus naar mijn inziens belangrijker daar op te letten om een happy paard te kopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:34

Klopt wel, alleen als ik bij Connor eerder had geweten dat hij pssm had, waren zijn klachten veel eerder verklaard geweest en had ik veel eerder er iets aan kunnen doen wat betreft zijn voedsel ed. Toch zou ik (ook al,zijn er nagenoeg geen tinkers met klachten van pssm) niet weer voor een pssm positief dier kiezen. Omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:10

Maar dan zou ik ook je paard laten röntgenen voor aankoop als je dergelijke gevolgen van eventueel bekendzijnde zaken naar voren wil laten halen. Dat zou ik belangrijker vinden dan het PSSM1 verhaal.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:29

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 19:39

Leuk dier ingridhar. Maar ik ben wel op zoek naar een wat groter en zwaarder type. Minimaal toch wel 1.50.

Heb vandaag een mail verstuurd naar iemand hier in de buurt die een (op beeld) leuke merrie te koop heeft.
Met jullie tips kom ik al een heel eind bij bezichtiging.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:57

Het probleem in mijn ogen is dat de meeste koudbloeden te dik zijn... te vet... En als je zo'n paard aan het werk zet en je zet ze ook regelmatig stil, dat dat een enorme aanslag op de spieren is. Elke koudbloed met overgewicht die last krijgt van zijn/haar spieren zal al gauw pssm positief zijn... maar spierbevangenheid bijvoorbeeld, hebben paarden meer last van dan pssm. En als een paard spierbevangen staat en pssm positief is, zal men altijd zeggen dat dat door pssm komt... bullshit... komt gewoon omdat het paard te vet is... in mijn ogen dan hoor...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:07

Ik sluit me helemaal aan bij Lucy_1 :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:09

Hoe kan een paard pssm positief worden? Dat is hij of is hij niet...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:42

Lucy_1 schreef:
Het probleem in mijn ogen is dat de meeste koudbloeden te dik zijn... te vet... En als je zo'n paard aan het werk zet en je zet ze ook regelmatig stil, dat dat een enorme aanslag op de spieren is. Elke koudbloed met overgewicht die last krijgt van zijn/haar spieren zal al gauw pssm positief zijn... maar spierbevangenheid bijvoorbeeld, hebben paarden meer last van dan pssm. En als een paard spierbevangen staat en pssm positief is, zal men altijd zeggen dat dat door pssm komt... bullshit... komt gewoon omdat het paard te vet is... in mijn ogen dan hoor...

Beetje kort door de bocht.
Een pssm-er is echt een lastig verhaal hoor.

Spierbevangenheid kan heel snel aangewakkert worden door de pssm.
Hoeft een paard echt niet vet voor te zijn.

Wel kan er goed mee te leven zijn,als je weet hoe je er mee om moet gaan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:11

Caily schreef:
Hoe kan een paard pssm positief worden? Dat is hij of is hij niet...

Daar zijn de meningen over verdeeld bij de universiteiten.... niet dat ik dat begrijp, maar toch...
Overigens ga ik er ook van uit dat het aanwezig is of niet, maar verder ga ik mee in de reactie van Lucy_1.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:24

Tja wat bedoel je met specifieke punten, kwa karakter of bdl je van wat je der wel of niet mee kan doen in het geval niet's bij een tinker is springen, maar als je bedoeld kwa karakter zijn ze vgm best wel meewerkend en vrijwillig,maar wat bdl je dus precies kwa 'specifieke punten'?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 07:41

Ik ben het er absoluut nee eens dat veel koudbloeden.. (en warmbloedig trouwens ook ) veel te vet staan. Ben met mijn vorige paardje (kruising tinker) echt heel lang bezig geweest een goede balans te vinden tussen beweging en voeding. Maar dat is toen uiteindelijk helemaal goed gekomen.

Ik heb veel gelezen over het pssm de verhaal. Hoe lang duurt zo'n test. Is het done om zo'n test te laten doen als je een aankoop overweegt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:37

Haren trekken en wachten. Hier was het geloof ik in ruim een week bekend. Ik heb het bij jonge niet gedaan omdat van beide ouders bekend was pssm negatief te zijn. Maar ik had wel de test overwogen. Als je het maar weet dat ze het hebben kun je er rekening mee houden.

Fotos bij een duurdere tinker ja net als bij welk paard ook. Bij de goedkopere jonkies is voor mij een goede aankoopkeuring genoeg.

Connor was altijd een smalletje tot veel te dun. In de winter wel eens bodyscore 1 gehaald. En dierenbeschermingscontrole gehad omdat verwaarlozing vermoed werd vanwege zijn ondergewicht. Helaas heeft een stalhouder hem spierbevangen gekregen door veel te veel krachtvoer te geven zonder dat wij dat wisten met alle gevolgen van dien. Daarna is zijn ellende begonnen. De dierenarts vermoed toch wel dat juist deze spierbevangenheid zijn pssm klachten heeft getriggert. En door deze spierbevangenheid en later zijn stroallergie is hij gelukkig op een pssm geschikt dieet terecht gekomen. Hij is nu goed op gewicht en boller dan hij in jaren is geweest. En aardig klachtenvrij weer al is de nodige blijvende schade uiteraard niet weg.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:29

Ben vandaag gaan kijken bij een hele leuke (bijna) vosbonte tweejarige. . Flinke dame al. Verwachte stokmaat van 1.55 of iets meer.
De rest op pssm loopt al, dus dat willen we even afwachten. . Als die negatief is wil ik een klinische keuring laten doen. Ik vind haar wel heel erg leuk.

Ze komt uit ierland. Heeft enkel een paspoort.
Hoe doe je dat als je zo'n dier wilt laten opnemen in het tinker stamboek. .en welk stamboek neem je dan?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:36

Uit eigen ervaring.....

Mijn importmerrie, PSSM homozygoot, is 1e premie + ster, heeft ggk nakomelingen bij diverse stamboeken, heeft ZDressuur gelopen en Bspringen, cross, endurance en TREC. Op de foto's was ze als 8 jarige schoner dan menig 3jarige....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 06:05

Olikea schreef:
Ben vandaag gaan kijken bij een hele leuke (bijna) vosbonte tweejarige. . Flinke dame al. Verwachte stokmaat van 1.55 of iets meer.
De rest op pssm loopt al, dus dat willen we even afwachten. . Als die negatief is wil ik een klinische keuring laten doen. Ik vind haar wel heel erg leuk.

Ze komt uit ierland. Heeft enkel een paspoort.
Hoe doe je dat als je zo'n dier wilt laten opnemen in het tinker stamboek. .en welk stamboek neem je dan?

Het NSvT is nog een open stamboek. Dat betekend dat je je tinker zonder afstamming etc ook gewoon kan inschrijven en er mee naar de keuring kan :j