Rosie heb ik 25 september 2015 opgehaald bij stal Roseboom. En wat een schatje. De reis verliep goed.
Ik had thuis een kleine paddock afgezet zo dat ze rustig kon wennen. Toen ik in 2000 hier kwam wonen en mijn KWPN merrie Marinka bij huis kreeg kwam daar even later een Shetlander Devita bij. Die twee waren op slag gek op elkaar. Dus ik voorzag ook nu geen problemen. Little did I know. Eenmaal thuis zetten we Rosie in de kleine paddock. Wow Marinka ontplopte in een waar monster. Zo had ik haar nog nooit gezien. Ze wilde bijna dwars door de omheining. We hebben Rosie daar snel weg gehaald, want die werd echt bang. We hebben haar op stal gezet. Kon ze daar even bij komen. Één deur zit aan de kant van de paddock. Ik liet de boven deur open. Dacht dat ze dan rustig konden wennen. Maar Marinka was zo dreigend dat we die samen met Devita weg van de deur hebben gezet. Rosie even tot rust laten komen. De deur aan onze kant moest wel helemaal dicht want Rosie wilde ons achterna. Na dat alles een beetje rustig leek hebben we Rosie in de paddock bij de stal gelaten. Marinka werd weer woest. Ik heb tussen beide paddock een ruimte afgezet van wel 10 meter. Marinka bleef onrustig. Devita wilde naar Rosie toe. Dat heb ik toen toe gelaten. Dat ging een paar uurtjes goed en toen sloeg Devita toch helemaal om en heb ik haar weer bij Marinka gezet. Ik denk na een dag of 5 werd ze rustiger. Ik heb de paddock van Rosie vergroot zodat er nog een stuk van 4 meter tussen zat. Marinka begon van voor af aan, maar Rosie was niet echt bang meer en kon in de stal lopen als ze dat wilde. Ook dit heeft zo een aantal dagen geduurt. Daarna de lijn verplaatst naar iets van 1,5 meter.

Als ze nu wilden dan konden de neuzen tegen elkaar aan. Marinka werd weer wild, maar iets minder dan de keren ervoor. Toen het wat rustiger werd ben ik ze gaan voeren in hun eigen paddock, maar in de zelfde hoe. Rosie vond het allemaal best. En ging er vaak lekker bij liggen. Dat was fijn om te zien. Ze begonnen inderdaad aan elkaar te snuffelen. Marinka maakte steeds wel een gil, maar toch. Na ik denk nog een dag of 5 heb ik één lijn weg gehaald. Nu konden ze dus nog meer tot elkaar komen. Er leek niet veel verschil meer dan met de 2 draadjes met 1,5 meter. Dit weer een paar dagen gedaan. Ze trokken steeds meer naar elkaar. Dit nog even rustig zo gelaten. En toen ik bijna geen gegil van Marinka hoorde heb ik ongemerkt het lijntje er tussen uit gehaald. Ik vond het erg spannend en Marinka begon te rennen naar de kant van Rosie. Maar niet naar Rosie en Rosie rende naar de kant van de anderen. En ze waren allemaal erg blij met de extra ruimte en besteden geen enkele aandacht aan elkaar. Later die dag zag ik dat Marinka de Shetlander bij Rosie weg stuurde. Die bleef nog wel een beetje mokken, maar dat maakte niet echt een indruk. Na drie weken was de band gelegd. Pfff wat was ik opgelucht. Ik had nooit verwacht dat het zo lang zou duren. Rosie is er nu 3 maanden en het is dikke mik tussen haar en Marinka. Met Devita gaat het ook prima. Als ze maar uit de buurt blijft van haar eten haha. Devita is al 28 en toch wat nukkig soms. Ook tegen de kinderen.
Ik zou het leuk vinden mijn vorderingen met Rosie hier bij te houden. Ik ben afgelopen week wat actiever geweest om haar dingen te leren. Alles nog heel klein en een paar minuutjes. Meer om de dagelijkse omgang makkelijker te maken, want het is al een hele flinke meid met haar 6 maanden. Maar daar schrijf ik de volgende keer wat over.