[TI] HELP! Tinker of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ginimini1995

HELP! Tinker of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:50

Hallo, ik heb een vraagje.
Ik ben toen ik +\- 14 jaar was begonnen met mijn eerste paar rijlessen. Erna gestopt omdat ik het toen nog soms "eng" vond. Heb erna weer gereden op het paard van mijn tante (kwpn) toen ik 17 was kreeg de smaak te pakken maar had geen tijd ivm opleiding.. Ben nu 20 werk en heb genoeg tijd over en ben van kleins af aan al weg van de tinker. Maar mijn vraag is nu ik ben een beginnende ruiter die de 'basis' kan (stap draf galop..) maar ik ben onzeker aangelegd bang voor iets fout te doen als het ware.. Maar ik ben het overwegen een eigen paard te kopen omdat het toch altijd een droom was het liefst een tinker . MAAR.. Is dit ras geschikt voor een beginnende ruiter of is er geen hebben en houden aan.. Alvast bedankt!

vuurneon

Re: HELP! Tinker of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:52

Met goede begeleiding en een geschikte tinker die ook bij je past, komt dat wel goed :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:54

Hey Ginimini,

ik denk dat ik samen met minstens half bokt kan zeggen dat Tinkers een prima beginnersras is maar staar je er niet blind op, zelfde de meest vriendelijke rassen hebben er etters tussen zitten. Dus spreekt vanzelf dat je goed kijkt welk paard goed bij je past en vraag eventueel hulp van iemand die wel vaker paarden koopt.

Veel plezier met je eventuele zoektocht!

Ginimini1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:57

Xyris schreef:
Hey Ginimini,

ik denk dat ik samen met minstens half bokt kan zeggen dat Tinkers een prima beginnersras is maar staar je er niet blind op, zelfde de meest vriendelijke rassen hebben er etters tussen zitten. Dus spreekt vanzelf dat je goed kijkt welk paard goed bij je past en vraag eventueel hulp van iemand die wel vaker paarden koopt.

Veel plezier met je eventuele zoektocht!

Bedankt voor je tip! :)

Ginimini1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:58

vuurneon schreef:
Met goede begeleiding en een geschikte tinker die ook bij je past, komt dat wel goed :j

Ik heb een college van me die me erop "rijles" wil geven die al 10 jaar rijd zodat ik wat zelfverzekerd word.. De tinker is echt een droom voor me :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 02:47

Maar alleen rijles is niet genoeg, ook in de omgang moet het paard een leider hebben.

Een Tinker is net als elk ander paard, er zitten makkelijke en moeilijke tussen. Mijn ruin moet ik beslist niet aan een onzekere of onervaren ruiter mee geven, ondanks dat hij onwijs werkwillig en mensgericht is, heeft hij vandaag maar weer eens laten zien echt geen makkelijke te zijn. En mijn twee Tinkermerries zijn beide best dominant waardoor ze wel een duidelijke "nee" nodig hebben.

Gewoon gaan kijken en kennis maken dus. Ik zou je aanraden te kiezen voor een dier wat al jarenlang in NL is en waarvan de eigenaar veel weet te vertellen.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 04:11

Wat ben je van plan om met het paard te gaan doen? Wat voor doelen wil je bereiken. Natuurlijk kan elk paard basis dressuur doen of een sprongetje maken maar sommige rassen zijn soepeler in het lijf en maakt het als ruiter wel makkelijker. Voor elk paard geldt dat je consequent moet zijn ongeacht het ras.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 06:23

Ik denk dat het van meerdere dingen afhangt. Mijn vorige pony heb ik weggedaan omdat hij onberekenbaar was en ik angstig was geworden.
leuke makkelijke tinker gekocht, maar dat i gewoon een draak. Hij heeft het staken/bokken uitgevonden. Gelukkig ik het geen renner en ben ik niet bang. Ook weet ik dat het een fase is aangzien hij 5 is en flink pubert. Maar een makkelijke pony, Nee!
Ik geef het meer kans van slagen als je zoekt naar een tinker van 8 jaar of ouder
de mijne was ook poepbraaf met proefrijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:10

Waarom zou je niet nog even wachten met het kopen van een eigen paard tot je wat meer zelfzeker bent en wat minder "beginner"? Met een verzorgpaard kun je net zo goed heel wat leren. Wees je ervan bewust dat de eisen die je nu aan een paard stelt kunnen veranderen op het moment dat je meer ervaren bent.

Ginimini1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 19:01

Bedankt voor de reacties. Heb besloten om de aankomende tijd rijles en ervaring op te doen met het paard van mijn tante. erna zien we wel verder :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:09

Er zijn heel lieve tinkers maar ook vervelende. Ik had er een gekocht die net uit Ierland kwam en die sloeg. Ik was er bang van geworden en heb hem terug naar de handelaar gebracht. Het is nu 3 jaar geleden en ik heb nog steeds een pijnlijke knie door hem. Eerlijk gezegd zou ik nu geen tinker meer willen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:28

Net als bij elk ras. Is het zoeken naar een goede match!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:11

Hoe braaf een Tinker ( of ander ras ) ook is bij aanschaf , op een gegeven moment kunnen ze je gaan uittesten
Als jij op dat moment niet bij machte bent om dat gedrag de kop in te drukken , heb je "verloren" .

Terwijl wanneer er een andere zekere ruiter op gaat zitten , het paard het niet eens probeerd om de truckendoos open te trekken ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:15

Zoals zoveel koudbloeden kunnen ze enerzijds lekker nuchter zijn, maar anderzijds héél eigenwijs en dan hebben ze wel iemand nodig die ze op hun plaats kan zetten.

Wat je van de tinker moet weten is dat het een ras is dat voortkomt uit veel andere rassen, waaronder de prachtige shire. Maar... er zit ook draversbloed in. En dat draversbloed komt bij de ene tinker meer voor dan bij de ander. En dat draversbloed haalt het gewenste nuchtere juist eraf. Dus let goed op welke tinker je kiest.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:22

Een tinker is net als een ander paard, je hebt hele rustige cool in de kop tinkers, en je hebt enorm drukke vlotte, hete tinkers...het sprookje dat tinkers altijd rustig en braaf zijn bestaat niet..

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:26

Ik had net als jij hetzelfde droomplaatje in beeld. Een rustige, nuchtere tinker. Makkelijk te rijden, geen streken.. Maar dat bleek anders! Ik heb een ontzettend eigenwijze, maar ook onzekere tinker ruin. Een lief paard, dat sowieso, maar hij heeft echt een duidelijke leider nodig. Als jij dat niet kan zijn voor hem, trekt hij even zijn trukendoos open en komt er vanalles uit!
Het is dus met elk paard verschillend. Je hebt makkelijke tinkers, je hebt moeilijke tinkers. Eigenlijk heb je dat in elk ras wel. Het is maar net geluk hebben!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:41

Mijn buurvrouw heeft 2 tinkers waarvan de een zo'n beetje het liefste en gevoeligste paard is die ik ken, en de andere is (nu) ook goed braaf, maar kan wel echt mega lomp zijn, is ook oersterk en dan heb je heel wat paard "in bedwang" te houden..

De lieve en gevoelige, daar kan en heeft zelfs iemand die blind is, in het volste vertrouwen hele bosritten mee gemaakt. Ook mensen die wat onzeker waren, hebben met haar de fijnste buitenritjes kunnen maken.

Zelf denk ik dat je een soort van klik moet voelen met je toekomstige paard, dan voel je je denk ik wat meer zeker en de ervaring komt vanzelf als je met haar/hem omgaat.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:01

Wij hebben meerdere tinkies met ieder zijn eigen karaktertje. Ik denk wel dat je je moet realiseren dat als je een lieve bomproof en goed opgevoedde tinker wilt hebben dat die redelijk zeldzaam zijn en best wel aan de prijs zijn.............

En idd zoals hier al wordt gezegd dat iedere tinker lief en rustig is gaat echt niet op!

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 08:30

Een tinker is zeker geschikt voor een beginnende ruiter. Tinkers zijn best wel rustig omdat ze koel in hun hoofd zijn. En ze hebben zeker een heel lief karakter. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 08:46

Elk paard heeft zijn eigen karakter en dat is niet direct rasgerelateerd. Als een tinker jouw droompaard is, zeker doen! Ik was ook een beginnende ruiter toen ik mijn tinker kocht en die was zelf nog maar 2. Met vallen en opstaan zijn we er geraakt en ik heb er onwijs veel van geleerd! Doch... Na 6 jaar tinkers te hebben gehad, en nog steeds 1 tinkerzorgenkindje te hebben, ben ik helemaal verliefd geworden op een BWP! Dus, als je een paardje tegenkomt waarbij je voelt: Wauw, dat is hem! Laat die dan zeker niet staan omdat het geen tinker is :)

Sledder1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 08:49

Mijn 12 jarige dochter rijd nu 10 maanden paard en ze heeft sinds 2.5 maand een eigen tinker.. Ook al buitenritten.
Maar let op tinker hoef niet altijd koel te zijn.. Ze had er hiervoor 1 die ze niet kon houden en ook echt pittig was.. Gelukkig konden we haar inruilen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:57

Xjes_lise schreef:
Een tinker is zeker geschikt voor een beginnende ruiter. Tinkers zijn best wel rustig omdat ze koel in hun hoofd zijn. En ze hebben zeker een heel lief karakter. :))

_/-\o_
Helaas is dit absoluut niet waar!!! En dit is exact waar veel beginnende Tinker-eigenaren zich in vergissen. Het Tinkerras is enorm divers, de echt brave en koele paarden eruit vissen is erg lastig, en het zijn er zonder twijfel een stuk minder dan je denkt.

Juist de goedkope Tinkers, die meestal onlangs geïmporteerd zijn, hebben een ervaren en zeker persoon nodig om hun de weg te wijzen in hun nieuwe -vaak compleet andere- leven.

Een (niet getraumatiseerde) Tinker is erg mensgericht en denkt graag mee tijdens het werk. Maar je hebt en best hele pittige tussen zitten, en ook dominante gevallen die als je even niet oplet het leiderschap proberen over te nemen van hun baasje. En dat kan gerust op een hele sluwe manier waardoor de problemen pas na lange tijd herkent worden....

Mensen die zich afvragen hoe zo'n Tinker dan is mogen gerust op bezoek komen. Ik had twee hele brave, maar dat is niets voor mij, ik hou van het mensgerichte en werkwilligheid, het aanhankelijke. Maar ik wil wel graag een paardje met wat pit, snelheid en uitdaging. Zodoende heb ik nu drie bonte, harige stuiterballen in de wei staan :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:18

Caily schreef:
Xjes_lise schreef:

_/-\o_
Helaas is dit absoluut niet waar!!! En dit is exact waar veel beginnende Tinker-eigenaren zich in vergissen. Het Tinkerras is enorm divers, de echt brave en koele paarden eruit vissen is erg lastig, en het zijn er zonder twijfel een stuk minder dan je denkt.

Juist de goedkope Tinkers, die meestal onlangs geïmporteerd zijn, hebben een ervaren en zeker persoon nodig om hun de weg te wijzen in hun nieuwe -vaak compleet andere- leven.

Een (niet getraumatiseerde) Tinker is erg mensgericht en denkt graag mee tijdens het werk. Maar je hebt en best hele pittige tussen zitten, en ook dominante gevallen die als je even niet oplet het leiderschap proberen over te nemen van hun baasje. En dat kan gerust op een hele sluwe manier waardoor de problemen pas na lange tijd herkent worden....

Mensen die zich afvragen hoe zo'n Tinker dan is mogen gerust op bezoek komen. Ik had twee hele brave, maar dat is niets voor mij, ik hou van het mensgerichte en werkwilligheid, het aanhankelijke. Maar ik wil wel graag een paardje met wat pit, snelheid en uitdaging. Zodoende heb ik nu drie bonte, harige stuiterballen in de wei staan :)

Weet je dat mensen zo evengoed zich verkijken op friezen? Die zouden ook nuchter zijn.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:30

Caily schreef:
Xjes_lise schreef:

_/-\o_

O dan heb ik het me wijs gemaakt maar ik kom al 2 jaar op een tinker darm en ze zijn allemaal super lief en braaf

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:33

Darm=farm