[TI] vermenigvuldigen of fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

vermenigvuldigen of fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:22

het gebeurt toch vaak bij tinkers?
eigenaar heeft 1 hengst (of bv in het beste geval 2) en al zijn/haar merrie's worden dan gedekt door diezelfde hengst.

no way dat die hengst altijd de beste combinatie is met al die merrie's,maar toch worden ze vaak jaar na jaar gewoon gedekt door die hengst.

ben je dan niet gewoon aan het vermenigvuldigen ipv het heel,doelgericht fokken?

(eerlijk,ik heb ook 2 hengsten en ook die en geen andere worden gebruikt voor het dekken van mijn merrie's)

tuurlijk kan je dan zeggen van 'maar hengst heeft 1ste premie,merrie ook,dus blijft gewoon fokken met kwalitatieve dieren.

maar hoort doelgericht fokken ook niet te zijn dat je kijkt naar de mindere punten van de merrie(en ook een 1ste premie merrie heeft die),en een hengst zoeken die daar zo goed mogelijk verbetering kan inbrengen.
en dan gebeurt zoiets niet lijkt me.

hoe denken jullie erover?

Caily

Re: vermenigvuldigen of fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:25

En juist de mensen die bovengenoemd te werk gaan worden fokkers genoemd :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:27

welja,idd!
om dan nog maar te zwijgen over de enorme 'fokkerijen' aan de overkant van het water.....daar gaat het er nog een gradatie 'erger' aan toe.

ik zoek nog steeds naar een beter alternatief,want rondrijden met 10 merrie's die elk een andere hengst moeten is ook geen optie....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:32

Dat is al te zien. Voor recreatiepaarden zijn de eisen een stuk minder als voor een wedstrijdpaard. Als je dan net 2 fijne hengsten hebt heb je er dus prima bruikbare veulens aan. Bij dressuur of springpaarden wordt je al snel belemmert door een nadelige bouw en hierdoor zijn de eisen dus een stuk hoger.

Vermenigvuldigen noem ik het daarom niet. De meeste paarden met topafstamming eindigen tenslotte toch als huis tuin en keuken paard en ondanks de topafstammingen zitten ze heus niet allemaal even goed in elkaar. Het is maar net wat je absoluut wel/niet wilt zien bij je veulen en dat je daarop selecteert. Tenminste als je niet te diep in genetica wilt gaan graven.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:46

Tsja ik denk dat die grens heeel dun is, tussen 'vermenigvuldigen' en fokken. Elke fokker vermenigvuldigt... maar niet elke vermenigvuldiging is bewust gefokt.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:14

Je kunt het ook omdraaien...
Hengstenhouders met of zonder eigen merrie(s), laten de hengst alles dekken wat er aangeboden wordt van buitenaf...
Is dat dan geen vermenigvuldigen ?

Ik heb een hengst naar mijn merries gezocht en mijn hengst mag alleen merries van buitenaf dekken welke ik goed genoeg acht voor mijn hengst ..... en mijn eigen merries uiteraard die al zwaar genoeg zijn .....

Ik vind de openingspost wel erg cru overkomen op de mensen die naar eer en geweten zo hun best doen om doelbewust mooie paarden te fokken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:11

en diegene over het water... fokken die geen mooie dieren?
waarom halen we ze nog steeds massaal naar hier? omdat ze daar alleen maar vermenigvuldigen? :+

Je kan best een hengst hebben die bij verschillende merries goed past, je hoeft daarom niet op iedere merrie een andere hengst te gebruiken. Dat hangt natuurlijk ook van de diversiteit van je merriekudde af en van de kwaliteit van je hengst.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:31

Fokken is altijd gokken, goede combinatie of niet, wat eruit komt kan heel anders zijn dan (een van) de ouderdieren. Zeker bij Tinkers zie ik dit toch wel vaak gebeuren. Om nog te zwijgen van de diversiteit die een en dezelfde combinatie kan geven.

En voor de markt maakt het weinig verschil of het dier met zorg en bewustheid is gefokt of van de boot komt, dat merk ik momenteel heel erg met de verkoop van mijn hengstveulen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:13

Ik fok met plezier mijn veulens.
Ik heb ze tot nu toe allemaal verkocht voor een mooie prijs , sommige pas na 2 jaar , maar daar heb ik geen moeite mee. Ons Redmund blijft ook voorlopig ...

Ik fok niet voor de markt. Ik fok voor mijn plezier en als ik ze dan uiteindelijk verkoop aan een fijne baas is dat toch prima ...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:45

Euhm sorry maar hier heb ik 1hengst en 3 merries en voel mij dus licht aangesproken

Echter, zoek ik mijn merries uit of ze een goede match zijn met de hengst.
1 merrie heb ik verkocht omdat de combinatie in mijn ogen tekort schoot. Hiervoor is een ander in de plaats gekomen en die combinatie blijkt een groot succes met 2 jaar op rij een eerste premie en dagkampioen veulen.

Het is dus zeker niet zo dat als een fokker 1 hengst heeft en meerdere merries dat het dan maar geen serieus fokken maar vemeerderen is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:21

En laten we realistisch blijven, ook particulier gaat het vaak flink mis :+
Ikzelf heb werkelijk de ballen verstand van exterieur en gangen, ik 'zie' wel of iets goed is, en kan meestal op een keuring wel redelijk inschatten of het een goeie is ( uitzonderingen daargelaten)

Maar ik heb toen ik ging fokken met mijn merrie, vooral gekeken naar een lieve hengst die mij aansprak in uiterlijk, en ben niet extreem actief de pro's en don't van de ouder dieren wezen vergelijken. En ik geloof dat half Tinkerhoudend merrie eigenaar ongeveer dezelfde manier van kiezen zal hebben :=

Enige wat ik wel heb aangepast was dat er op een keuring mij werd afgeraden op mijn toenmalige favo hengst ( type zwaaaaaaaaar) op mijn iele Grai te gooien, en te zoeken naar een mooie Grai hengst of lichte cob. Hier heb ik toen wel naar geluisterd en heb een grai hengst gekozen.

Tevreden? Absoluut, superfijn en lief dier uitgekomen.
Kwaliteit gefokt? Neuj.. 2e premie en zomer eczeem :+
Maar ze voldoet wel 100x beter aan mijn eisen van een droomtinker in karakter en functioneren binnen mijn werk dan mijn prachtig ( door een ander) gefokte en door iedereen geprezen andere merrie, waar wel heel bewust mee gefokt is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:37

Ach, zo heb ik 10 jaar geleden voor een hengst gekozen die ik vooral knap en vriendelijk vond, bij een hengstenhouder die ik kende en vertrouwde. Met een aantal wijntjes op, tijdens een familiefeest. Ik had de hengst al wel IRL gezien voor die tijd. Duurde even voordat het pakte, maar ik kan wel zeggen dat het góed is uitgepakt :)) Merrie kan niet meer gedekt worden ivm leeftijd en artrose, en hengst is naar het buitenland. Weet niet of ik anders nog een keer dezelfde combinatie zou doen, als je puur kijkt naar sterke/minder sterke punten. Flynn is wel érg leuk, en alles wat ik zoek in een Tinker: maat (oke, beetje teveel :+ ), háár, vreselijk vriendelijk en werkwillig, koel maar absoluut geen sukkel onder het zadel. Oh, en een dikke eerste premie bij zowel het ICS als het NSVT.

Als jij bij je hengst een aantal merries hebt die goed matchen, wat is dan het bezwaar om die combinatie meerdere keren in te zetten? En laten we wel wezen, hoeveel hengstenhouders wijzen een externe merrie af die in hun ogen niet goed genoeg is, of waarbij niet volledig naar kwaliteitsverbetering is gekeken?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:54

Berdien schreef:
En laten we wel wezen, hoeveel hengstenhouders wijzen een externe merrie af die in hun ogen niet goed genoeg is, of waarbij niet volledig naar kwaliteitsverbetering is gekeken?

Niet veel, en momenteel helemaal niet meer aangezien de dekkerij op zijn gat ligt. Dus iedere dekking is meegenomen.

Ik kan gelukkig wel zeggen dat dat niet voor mij geldt haha. Ik heb 2 merries naar andere hengsten gestuurd omdat ik die gewoon echt niet bij Noedel vondt passen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:58

Lepel schreef:
Je kunt het ook omdraaien...
Hengstenhouders met of zonder eigen merrie(s), laten de hengst alles dekken wat er aangeboden wordt van buitenaf...
Is dat dan geen vermenigvuldigen ?
.

Vind ik best een sterke stelling!! Hoewel er best fokkers zijn die eisen stellen aan de aangeboden merries.

Maar vind dat je zeker gelijk hebt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:15

Iets wat alleen maar goed is Chantal :j Dan kun je ook als hengstenhouder zeggen dat je bezig bent met kwaliteitsverbetering en behoud van het ras. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid, zowel van de merriehouder als de hengstenhouder. Als 18-jarige was ik daar alleen net wat minder mee bezig :)) Toen vond ik Thunder gewoon ontzettend tof, vriendelijk en wel een mooie match met Jes.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:44

En toch zou ik nu ook wel weer een reactie van Tengeltje11 verwachten hier ......

Zoals Chantal hierboven ook al schreef voelde ze zich lichtelijk aangesproken en ook zo deze Chantal ....

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:27

Hier ook een merrie dit jaar advies gegeven om voor een kleinere hengst te kiezen dan die van mij

Heeft ze uiteindelijk ook gedaan

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:53

Je weet ook nooit hoe het uitpakt. Zowel een hengst als een merrie kunnen anders fokken dan men van hen zou verwachten.

Veel mensen kiezen vanuit hun hart.
Soms pakt dat goed uit, dat is dan mazzel.

Vermeerderen is het als je nergens meer op let. En het je niks interesseert of de veulens van goede kwaliteit en gezond zijn.
Zolang je daar wel bewust mee bezig bent en ook aanpassingen doet mbt keuzes is er wel degelijk sprake van een fokbeleid.