[TI] opvoeding van veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ghooske

opvoeding van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 16:54

Wie van jullie voed zijn veulens op in een merrie kudde en
een merrie met hengst kudde.
Wij vinden het noodzakelijk dat veulens kunnen omgaan met ander paarden in een groep
en daar valt ook leren omgaan met de hengst tussen.
We hebben u wel een schat van een hengst die zeer voorzichtig en lief is voor zijn veulens.

Normaal laten we de hengst bij de merrie eens het veulen een week of 3 is,
maar aangezien we nu een volle dochter van 2jaar hebben lopen hebben we wat langer gewacht om het veulen aan haar vader voor te stellen.
Lollypop werd daarom geboren in onze merrie kudde samen met haar volle 2jarige zus en stiefzus.

Nu ze dat gewoon is om tussen de merries te lopen en al 3.5 maand oud is hebben we beslotten de 2jarige meiden even apart zetten.

En vonden we dat ze klaar was voor de volgende stap in haar opvoeding.
We hebben haar gisteren voorgesteld aan haar vader Winfield, ze kende hem wel al maar had nog nooit echt in contact geweest met hem er stond altijd een veilige stroomdraad tussen hen in.

En zoals de veulens die haar al voor gingen is Winfield een echte heer tegen over zijn kleine meid en helpt hij nu samen met onze merrie quita voor haar opvoeding.
Quita is ondertussen reeds door Winfield gedekt dus volgend jaar hopelijk weer een zusje of broertje voor Lollypop er bij.

Zijn er nog mensen die hun veulens gewoon samen laten opgroeien in het bijzijn van de hengst in de kudde.
Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.be/Foto-CWTAVOUU-D.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-HFQFFH4W-D.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-P7LASDDG-D.jpg
Laatst bijgewerkt door balance op 21-07-15 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's, rest in link

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:59

Verder geen ervaring hier mee maar wat ik me dan af vraag is of de merrie's dan niet gedekt worden door die hengst? Of is dat ook wel de bedoeling?

En als ik het goed begrijp staat nu ook de 2 jarige in de kudde met hengst? Vind het wat warrig geschreven maar dat kan ook aan mij liggen ;)

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:03

Gydja schreef:
Verder geen ervaring hier mee maar wat ik me dan af vraag is of de merrie's dan niet gedekt worden door die hengst? Of is dat ook wel de bedoeling?

En als ik het goed begrijp staat nu ook de 2 jarige in de kudde met hengst? Vind het wat warrig geschreven maar dat kan ook aan mij liggen ;)

Nee nee de 2jarige staan even apart staat er toch :P
Het veulen heeft wel samen gelopen 3.5 maand tussen moeder en de 2jarige (merrie kudde)
maar nu staan de 2jarige op een andere weide zodat de hengst bij de merrie en het veulen kan lopen, en ja hoor de merrie is gedekt door hem maar dan aan de hand.
dit hebben we laten gebeuren vlak voor we ze hebben samen gezet :D

Gydja

Re: opvoeding van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:06

Kan best dat het er staat maar ik vind de tekst vrij lastig te lezen. Zo als ik al zei dat kan geheel aan mij liggen :P

Leuk om te zien dat ze echt in een kudde gehouden worden. Denk dat dit echt goed is voor de ontwikkeling van de veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:11

Mijn merrie is nu drachtig en haar veulen zal opgroeien met een leeftijdsgenootje en een 7-jarige merrie en natuurlijk haar moeder.
We kiezen er heel bewust voor om het veulen niet naar de opfok te brengen.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:15

KoudbloedKim schreef:

Waarom? (Puur uit interesse)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:17

Omdat ik echt wil genieten van alle fases die het veulen door zal maken en het graag naar mijn eigen visie op wil voeden. :)
En het allerbelangrijkste; we met onze andere paarden het veulen hetzelfde idee kunnen bieden als de opfok.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:21

Ja opfok vind ik persoonlijk ook niet zo wat het moet zijn, voor sommige paarden is het el goed maar opgroeien in je eigen kudden vind ik nog altijd beter. :D

Vooral omdat veulens de andere paarden kennen vanaf geboorte en daardoor al onder een bepaalde rangorde in de kudden vallen,
als je ze dan uit de kudde haalt en in de opfok gooit moeten ze opnieuw vechten voor hun rangorde in de nieuwe kudde te bepalen, en komen ze vaak onderaan te staan in de rang orde.

Opgroeien in eigen kudde vind ik gewoon veel beter :)
Zo gebeurd het ook in het wild, ze worden pas vanaf oudere leeftijd gespeend en ingeval van hengstenveulen uit de kudden gejaagd en niet op 4maand zoals wij doen door te spenen.
in het wild vormen hengstenveulens pas een nieuwe kudde op een leeftijd rond 1jaar en niet op 4maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:23

Ja precies. :j
Het zal inderdaad voor sommige paarden wel heel goed zijn, maar ik kies daar niet voor.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:24

leanR schreef:
KoudbloedKim schreef:

Waarom? (Puur uit interesse)

omdat je je veulen op de beste manier wilt opvoeden die er is en in het wild worden ze ook opvoed door de merrie en de hengst
en je wil natuurlijk dat je veulen alles meekijgt van wat het leven haar of hem te bieden heeft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:26

Gemengde groep is nog het mooiste toch?
ravotten met leeftijdsgenootjes en manieren leren van de ouderen.
perfect :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:48

Ik denk dat er weinig mensen zijn die ook een hengst hebben in de kudde. Dus gewoon in de groep tussen merries en ruinen van verschillende leeftijden is ook prima.

Maar mijn eerste veulen heeft ook de eerste maanden alleen met mama geleeft en is een heel sociaal dier geworden.

Er zijn vele wegen die naar rome lijden zullen we maar zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 06:47

Mijn vriendin heeft een merens kudde en de hengst staat er altijd tussen en dat al zolang als ik haar ken. Ik neem aan dat als de dochters hengstig worden dat ze deze apart zet. Hij is een gentle man, voed mee op en dat gaat altijd erg goed. Alleen de andere hengsten die houdt ze apart en die hebben vaak ook een (drachtige) dame bij zich als gezelschap of een hele jonge ruin.
Lijkt me ook logisch want dat is wel de natuur hé. Dus gewoon lekker genieten van je mooie kudde.

Aanvulling: ik lees regelmatig hier op Bokt over het mishandelen van merries. Ik denk dat dit met een hengst in de kudde al lastiger wordt. Als ik met mijn vriendin de wei op ga, dan verberg ik me altijd :o een beetje achter haar rug, want ondanks dat haar hengst een zeer grote schat is waar ik mijn handen voorin het vuur steek, zie je dat hij zeer alert is, weet dat ik daar niet hoor en me in de gaten houdt. Ik vind dat altijd erg indruk wekkend want er komt wel wat op je af. Ik geloof niet dat iemand met slechte plannen op de eerste plaats de kans krijgt bij de merries en veulens en op de tweede plaats ook onder de indruk zal zijn van het dominerende gedrag van de hengst. Zo iemand zal zich nog wel eens bedenken zeker als het elders gemakkelijker kan. Die hengst van mijn vriendin zal zeker zijn kudde, zo verwacht ik, beschermen, ook al is hij 28 jaar hij ziet eruit als een jonge god en dekt ook nog gewoon. Dat opkomen voor zijn kudde is de natuur hé.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:23

Wij hebben ook getwijfeld wat we zouden doen met ons veulen. Naar de opfok of toch thuis? Nu hebben we een boerderij gekocht met genoeg land en stallen en hebben we besloten om hem lekker thuis in de kudde te laten opgroeien. Hij zal als hij afgespeend wordt even apart gezet worden met twee ruinen totdat hij gecastreerd is en dan wordt de hele kudde weer samen gevoegd.

Onze kudde bestaat nu uit een hengstveulen, merrie en twee ruinen.
Toekomstige kudde -> drie merries (16 jr, 3jr en een veulen) drie ruinen (15jr, 13jr en een veulen (in overleg met da wordt hij rond 12mnd gecastreerd))

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 09:57

pien_2010 schreef:
Mijn vriendin heeft een merens kudde en de hengst staat er altijd tussen en dat al zolang als ik haar ken. Ik neem aan dat als de dochters hengstig worden dat ze deze apart zet. Hij is een gentle man, voed mee op en dat gaat altijd erg goed. Alleen de andere hengsten die houdt ze apart en die hebben vaak ook een (drachtige) dame bij zich als gezelschap of een hele jonge ruin.
Lijkt me ook logisch want dat is wel de natuur hé. Dus gewoon lekker genieten van je mooie kudde.

Aanvulling: ik lees regelmatig hier op Bokt over het mishandelen van merries. Ik denk dat dit met een hengst in de kudde al lastiger wordt. Als ik met mijn vriendin de wei op ga, dan verberg ik me altijd :o een beetje achter haar rug, want ondanks dat haar hengst een zeer grote schat is waar ik mijn handen voorin het vuur steek, zie je dat hij zeer alert is, weet dat ik daar niet hoor en me in de gaten houdt. Ik vind dat altijd erg indruk wekkend want er komt wel wat op je af. Ik geloof niet dat iemand met slechte plannen op de eerste plaats de kans krijgt bij de merries en veulens en op de tweede plaats ook onder de indruk zal zijn van het dominerende gedrag van de hengst. Zo iemand zal zich nog wel eens bedenken zeker als het elders gemakkelijker kan. Die hengst van mijn vriendin zal zeker zijn kudde, zo verwacht ik, beschermen, ook al is hij 28 jaar hij ziet eruit als een jonge god en dekt ook nog gewoon. Dat opkomen voor zijn kudde is de natuur hé.

Een hengst is.altijd wat
Voorzichtiger als het op vreemde aankomt heeft niet zo veel te maken met of hij tussen merries loopt.is gewoon de aard van het beestje ze hebben ook veel sneller alles gehoord en gezien.maar ik loop gewoon de wei op bij de mijne hoor die weet dat als ik er bij ben dat alles in orde is of ik nu alleen ben of er iemand bij is hij is niet snel onder de indruk.
En heb nog nooit schrik gehad van hem is gewoon elkaar vertrouwen en elkaar kenne.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:16

Ja, maar natuurlijk doe jij dat, doet mijn vriendin ook. Jij bent eigen en de leidmerrie van het geheel.
Ik denk serieus dat een vreemde toch geen streken moet uithalen met de merries en veulens als de hengst er tussen staat, dus ik bedoelde met mijn post te schrijven, dat ik het juist een voordeel vind en heel positief als je hem tussen de merries laat staan, ook vanuit een stuk bescherming.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:03

Onze hengst staat dan niet in de kudde, maar ik herken dat gedrag van voorzichtiger bij vreemden inderdaad wel :j

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:27

hengsten kunnen idd best ferm reageren op vreemden idd
heb nu inmiddels zelf 4 hengsten thuis gehad en is toch algemeen een feit dat zolang je erbij bent als baas, ze even vriendelijk en fijn zijn als anders, maar als er iemand vreemd alleen de wei in gaat, ze die persoon toch anders, een tikje feller en baziger gaan benaderen :j

verder ook alleen super brave hengsten gehad die het geweldig deden in de groep met merries én veulens
of hij veel inbrengt qua opvoeding waag ik echter te betwijfelen, want alle hengsten hier zijn altijd de grootste sullen met de veulens en laten zich helemaal onder de duim houden door dat kleine grut :+
wat de veulens bij de hengsten mogen, mogen ze nooit of te nimmer proberen bij de merries, ook niet bij hun moeder, want dan krijgen ze er flink van langs :=

heb door ziekte van de moeder ook veulens gehad die alleen met mama opgroeiden en eerlijk gezegd was daar qua sociale omgang absoluut geen verschil te merken met veulens die in (gemengde) groep opgroeien.
Ik vind het dus wel leuk, maar geen noodzaak om ze te laten uitgroeien tot een gelukkig, gezond en sociaal paard.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:52

idd,ik zie ook geen opvoedkundige meerwaarde om een hengst in je kudde te hebben.
al loopt alles hier ook bij elkaar,ook jaren veulens gehad in kudde zonder hengst en er is gewoon geen verschil.
hier had ik ook een hengst die toch behoorlijk wat jonger was dan de oudere hoogste merrie's in de kudde.die hebben een veeeeel belangrijkere opvoedkundige rol dan die hengst,die loopt er uiteindelijk maar bij 'voor piet snot'

natuurlijk is de samenstelling van je kudde ook belangrijk om zoiets te gaan bespreken.

als je een mama-merrie,een veulen en een hengst hebt,dan noem ik zoiets geen kudde,das gewoon een weidegenootje van je merrie dan.
dan kan die hengst wel meerwaarde hebben,maar das dan niet omdat hij hengst is,maar omdat hij een ander paard is,die niet de moeder van het veulen is,en die wel meehelpt om het veulen op te voeden.dit kan dan evengoed een andere merrie of ruin van dezelfde leeftijd zijn.

hier bv lopen er 17 in 1 kudde.oa 2 shetjes,2 ezels en de rest zijn tinkers.
dan maakt die hengst echt geen bal verschil uit in de opvoeding van je veulen,want die zit ook helemaal niet hoog in de rangorde.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:08

Ik heb in totaal 5 tinkers maar er zijn 2 2jarige merries bij.
ik heb de hengst merrie veulen en 2tweeters maar kan moeilijk de hengst laten samenlopen met de 2jarige ook omdat een van de tweeters een dochter is van hem :o en ze zijn nog veel te jong om zelf mama te worden.

Wij stellen de hengst gewoon enkele weken (vroeger was dat gangs jaar)voor aan het veulen dat ze het kennen dat die manne al eens wat lelijk kunnen doen.
En zo leerd de hengst vind ik wel respect hebben voor veulens ook.de kudde word binnekort weer gewoon samen gesteld hengst weer lekker alleen,en veulen weer met de merrie en de 2jarige samen dan ze weer spelen met de zus.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:19

Nu gaat het bij ons wel om kleine paardjes :D maar wij hebben de hengst bij de merries (die hij mag dekken :+ ) en hun veulens lopen. Kunt zonder probleem het land in, alleen het blijft altijd wel opletten want vooral de eerste periode zijn de merries nogal beschermend naar hun veulens. Als ze maar denken dat de hengst in de buurt komt, jagen ze hem weg.

shetje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:31

pien_2010 schreef:
Ja, maar natuurlijk doe jij dat, doet mijn vriendin ook. Jij bent eigen en de leidmerrie van het geheel.
Ik denk serieus dat een vreemde toch geen streken moet uithalen met de merries en veulens als de hengst er tussen staat, dus ik bedoelde met mijn post te schrijven, dat ik het juist een voordeel vind en heel positief als je hem tussen de merries laat staan, ook vanuit een stuk bescherming.

Bij ons was het in het begin zo dat mijn man niet het land opkwam. De hengst liet hem niet verder dan het hek. Terwijl ik alles kon doen hihi