[TI] Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:28

Hallo,

Ik heb de kans om met de merrie van mijn beste vriendin (kiara04) een veulentje te fokken *\o/* :D . Dit wel mits ze gezond word bevonden door onze DA. Nu kan ik dus opzoek naar een hengst.

Ze heeft eerder een veulen gehad van Shenco. En dat veulen (Skye) mag er zeker zijn. Ze is mooi zwaar en heeft een fijn karakter. Ondanks dat deze combi erg geslaagd is wil ik toch een andere hengst.

Kiara is een stermerrie van ong 1.45
Heel werkwillig karakter en goed behang. Ze is vrij pittig onder het zadel en dit wil ik ook zeker behouden!

Ik zoek een hengst die wat meer maat meegeeft. Mijn eigen ruin is 1.50
en kleiner wil ik zeker niet. Ook veel zwaarder wil ik niet, hoef niet zo een heel breed kanon onder mijn kont ;) En ik zoek dus een hengst die ook een flinke portie karakter heeft. Liefst heb ik op zijn minst een bont veulen. Dus homozygoot is een plus ( dus geen must).
Stamboek maakt ook niets uit. Het moeilijkste punt gaat een hengst zijn die een beetje in de buurt staat. Wij wonen in het Belgische limburg namelijk Bree.
graag hoor ik dus welke hengsten jullie in gedachten hebben

Hieronder enkele fotos.

http://rs44.pbsrc.com/albums/f18/geusen ... pg~320x480

Samen met dr dochter

en dr dochter

Gr hanne

CedricVT

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:38

http://www.tinkerstamboek.eu/?page=Goed ... e_hengsten
Op de site v/h belgisch stamboek staan de goedgekeurde dekhengste.
Je kan kiezen voor Jordy v/d Langedijk, hij is 1,57 m dus hij kan zeker wat hoogte meegeven, nadeel is natuurlijk wel dat hij zwart is en je op een bont veulentje hoopt. Anders kan je ook nog voor Kythof van Gelinden kiezen, hij is 1,61 m dus nog een stukje groter en wel bont. Vraag me dan alleen wel af of hij da niet té groot is voor jouw merrie.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:46

Hoi,

Is wel allebei meer als 10 cm groter dan de merrie. lijkt me een beetje te groot. Krijgt mijn vriendin een hartaanval van de zorgen lol. Net in overleg gezegd dat we toch voor een hengst rond de 1.50 gaan. Maar je hebt zat hengsten die groter fokken.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:51

Er staan ook andere hengsten tussen die kleiner zijn hoor

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:12

Als je van pittig houdt (en ook wel sterk karakter) is King dan niet wat? Niet zo heel groot, ik meen rond de 1.50-1.52 m. en goedgekeurd bij het NSvT (en dus ook BTS)
Afbeelding

Staat in de buurt van Tongeren.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 17:17

Hoi,
had me net iemand idd via pb king al aanbevolen. Ga het zeker bekijken. Ben wel gecharmeerd van hel

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:10

Je zou ook eens bij Woody kunnen kijken, hij is 1.50m, homozygoot tobiano en staat in Grubbenvorst.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:51

Niet in de buurt maar wel homozygoot, karakter en vaak grotere nakomelingen; mijn Ryon.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 09:43

Ryon had ik ook al bekeken, vind echt dat hij idd gewoon karakter uitstraalt. Heb bekeken en is iets meer als 2 uur rijden dus dat moet wel nog te doen zijn. Zodra ik groen licht heb van de DA ga ik hem zeker eens nader bekijken :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:50

Over het verschil in maat; tot 15 cm is een prima afwijking in maat. Helemaal als de merrie al eerder een veulen heeft gehad.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:55

Ik denk ik reageer ook even,het gaat hier over mijn merrie :D ,maar ik wil de hengst niet groter dan 1,50m ,Kiara heeft bij haar eerste dracht het niet makkelijk gehad,dus ik wil gewoon geen risico's nemen.Ik weet dat er altijd wat kan gebeuren,maar wil er alles aan doen om het zo makkelijk mogelijk voor haar te maken.
En eerst maar eens afwachten of ze wel goed genoeg nog bevonden word door de veearts ;) .

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:46

Afbeelding
:D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:19

Zijn jullie nog bij hengsten wezen kijken en al een beetje wat kunnen beslissen?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:26

Door alle drukte heen ( plannen van communie, nieuwe baan zoeken enz) ben ik dr niet zo mee bezig geweest.
wegens gezondheidsredenen van kiara hebben we besloten om ng een jaartje te wachten met dekken. Dus ik heb ng een heel jaar de tijd om hengsten te gaan kijken. Ik heb echter wel natuurlijk een voorkeur kwa hengsten :D mij voorkeur gaat uit naar Kashmir :D Vind dat hij kiara super aanvult en als alles een beetje rustig is hier dan kom ik hem eens bezoeken. Het minpuntje is dat jullie zover wonen. Dat moet dan even goed gepland worden met vervoer.
Op het reservelijstje heb ik King staan. Ik denk dat ik met hem vooral een hele fijne rijtypische tinker kan fokken. Hij is ( wat ik op foto zie) wat lichter als kashmir maar dat vindt ik geen probleem. Kan ivm heupproblemen geen heel zwaar veulen fokken. Hem wil ik ook eens gaan bekijken. Mocht ik het niet geregeld krijgen kwa vervoer ( of er wordt toch besloten om niet zover te reizen met kiara) dan wordt het dus wss King. Maar ga dit jaar lekker op het gemak kennis maken met beide hengsten en dan eens hoe en wat bekijken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:39

Ow ik had helemaal niet mee gekregen dat het wat minder ging met Kiara? Hopelijk iets wat snel voorbij is!

Altijd welkom hoor! Zeker eens her en der gaan kijken :j

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:47

snowdon schreef:
Ow ik had helemaal niet mee gekregen dat het wat minder ging met Kiara? Hopelijk iets wat snel voorbij is!

Altijd welkom hoor! Zeker eens her en der gaan kijken :j

Ja ze is helaas vanaf november al aan het sukkelen met dr luchtwegen. Heeft diverse kuren ventipulmin gekregen. Bovendien heeft ze een stofallergie ontwikkelt. Nu op het moment ( heel hard afkloppen) lijkt ze het goed te doen ( kwa luchtwegen) op de homeopatische pillen. Ze staat sinds een 2-tal weken op deze pillen en haar longen klonken de vorige keer al stukken beter volgens de veearts! We zijn nu terug bezig met het werken opbouwen en dat gaat ook super. Ze hoest niet meer en staat ook niet meer te knijpen. Bovendien heeft ze energie voor 10 hihi :D Helaas heeft haar maag van alle medicatie een flinke tik gekregen dus zit ze nu aan de Castro-care+ :( Dus we willen een jaartje wachten om haar lichaam rust te geven en helemaal te herstellen voordat ze gedekt wordt. Gezondheid van de merrie staat natuurlijk voorop.
Eigenlijk in het algemeen nog niet zo erg aangezien ik dan een jaar heb om alles te plannen en rond te gaan kijken :j

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:19

Verstandig!

SirCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:23

Uncle Sam. :D

mascha_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:24

flettie schreef:
Als je van pittig houdt (en ook wel sterk karakter) is King dan niet wat? Niet zo heel groot, ik meen rond de 1.50-1.52 m. en goedgekeurd bij het NSvT (en dus ook BTS)
[ Afbeelding ]

Staat in de buurt van Tongeren.

Jaah mijn knapperd! is idd 1.50m . Super braaf en loopt op dit moment M1 niveau dressuur en in het tinkershowteam Avalon. Hij is enorm werkwillig en heeft best karakter. Je bent helemaal welkom om hem eens te komen bekijken. Er is ook een dochter van hem aanwezig. Hij staat in Tongeren. Foto van hem lukt me niet om te plaatsen. De bovenste is een van toen ie 3 was.. nu is ie wel wat volwassener.. :D maar als je me toevoegd op FB zie je heel veel foto's!

Groetjes mascha van vliet
Celtic Dream Stables
Tongeren

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:50

Shamrock Go-Go prachtige manen en een super karakter <3 Verstandig Hanne ;) Die zou anders ook eventueel kunnen ;)

in de zomer.
Afbeelding

in de winter.
Afbeelding