[TI] Tinker en baasje motiveren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxxxx2000

Tinker en baasje motiveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 10:34

Hallo lezers in het Tinker forum. Ik hoop dat er iemand met mij kan en wil meedenken. Ik heb een lieve ruin van ca. 5 a 6 jaar. Ik heb enige basis kennis van Parelli en meen een left brain introvert onder m'n kont te hebben. Dit uit zich als volgt:

Paard heeft overduidelijk meer ho dan go, moeilijk te motiveren zeker tot bewegen, slim, soms ook dwars en heel snel verveeld. Kan zich ook ontzettend afsluiten voor de buitenwereld. Rijden in de bak is een drama, wegens omstandigheden wil ik nu even niet buitenrijden op de openbare weg. Longeren gaat al helemaal niet. Hij loopt gewoonweg niet. Ook in de dagelijkse verzorging gaat niet alles even gemakkelijk: sokken verzorgen is eng en dan probeert hij weg te komen, opstoppen kost redelijk wat tijd, stilstaan bij poetsen aan de paal kost moeite etc.

De laatste tijd merk ik echter dat inmiddels ook bij mij de motivatie wat minder begint te worden om met hem aan de slag te gaan vanwege o.a. zijn doen en vooral - laten.

Ter achtergrondinfo: Dit is niet mijn enige en ook niet mijn eerste eigen paard. Ik weet ook op zich wel voldoende oplossingen te bedenken op bepaald gedrag (dat is ook niet echt het hoofddoel van dit topic) maar ik word er in z'n algemeenheid zo moe van dat de simpelste zaken toch te vaak te lastig gaan en zo weinig eens ontspannen vanzelf gaat, zoals bij bijv mijn andere paard. Ik merk dat ik nu in een negatieve spiraal terecht dreig te komen tov mijn ruin, en dat zou erg jammer zijn. De paarden staan bij mij aan huis en ik ben meestal alleen met de paarden. Mijn eigen gedrag op dit moment is dat ik wat minder geduldig ben met de ruin en dat hij daar wat gespannen op lijkt te gaan reageren, wat alles ook niet beter/leuker maakt.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik zou graag tips willen horen hoe jullie uit een dergelijke negatieve spiraal zijn gekomen. Ik voel mij hier namelijk best vervelend onder. Ik heb schatten van paarden thuis staan met alle faciliteiten die ons hartje begeerd, maar toch lijk ik er hierdoor wat minder van te kunnen genieten. Dit levert weer een schuldgevoel op etc. Zijn er überhaupt mensen die dit enigszins herkennen en hoe zijn jullie hier mee om gegaan? Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden. Als je tot hier gelezen hebt: bedankt en respect!

Puchje

Re: Tinker en baasje motiveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:50

Bekijk de Liberty and Horsebehaviour serie eens van Parelli.
Hier leer je slimme en inspirerende dingen om om te gaan met LBi's.
Deze jongens kun je het best motiveren door voedselbeloningen of door van punt naar punt te werken.
Zet een paar pionnen in de bak en laat hem van pion 1 naar 2 stappen. Doet hij dat goed, dan krijgt hij een snoepje. Zo maak je van jouw motivatie zijn motivatie.

Houd hem wel héél goed in de smiezen, want hij kan op een subtiele manier juist JOU opdrachten gaan geven. Trap daar niet in :P

Zelf heb ik een RBi tinker en een LBe shetlander. Erg leuk :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 03:18

:wave: Trotse eigenaresse van een extreme LBi Tinkerdame meld zich. Herkenbaar verhaal, wat heeft mijn portret mij soms het bloed onder de nagels vandaan weten te halen, pfff... En dat door, juist ja, NIETS te doen. Inmiddels heb ik haar 3 jaar en kennen we elkaar een stuk beter, hebben meer voor elkaar over, kennen elkaars grens, en nu gaat het een stuk beter, al blijven we allebei onze nukken houden :')

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 20:08

Hoi hoi bedankt voor de reacties! @puchje: ik heb en ken idd het materiaal van Parelli en ben ook lid van Connect. Waar ik meer tegenaan loop is dat ik totaal de motivatie kwijt lijk te zijn om weer vanalles uit de kast te trekken. Ik vind het nu even zeer frustrerend. Heb jij er zelf ervaring mee?
@ caily : wat fijn voor jou en wat goed te horen dat je na het hebben van een lange adem toch ergens komt. Hoe ben je zover gekomen en wat werkte uiteindelijk? Ook ben ik erg benieuwd wat jij deed op de erge momenten..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 03:47

Ik ga later eens een stuk schrijven, vind ik wel leuk, maar niet op dit tijdstip :Y)

Dat het momenteel goed gaat is vals spelen hoor, madam is drachtig en naar mate de dracht vordert, verandert ze steeds meer in LBE, wat een verademing :D Ieder zijn ding hoor, en Caily is mij ondenkbaar veel waard, maar geef mij maar een E hoor :o

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:39

Hi TS,

stop dan even met oefeningen doen en ga bij hem in de wei of in de stal zitten.
Bekijk het gedeelte 'Undemanding time' even van Parelli. De relatie even goed, jouw
gedachten weer goed, misschien dat je wat inspiratiefilmpjes kunt bekijken van Linda en Remmer?

Ik herken het niet zo, maar ik heb een RBi, die lijkt LBi totdat 'ie ontploft. Onzeker mannetje is het.
Voor mij nog steeds voldoende uitdaging. Met mijn LBi shetje is het altijd leuk spelen, je hoeft bij hem maar weinig signalen te geven of hij vliegt. Ook erg leerzaam en leuk :)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:12

Ik had een tijdje terug ook zo'n dip. Stakende, slome pony die er geen zin meer in leek te hebben. Ik had een rustige pony gekocht omdat ik bekkeninstabiliteit heb en zelf geen ritten met veel draf en galop meer aankan, dus ik wilde een dier dat tevreden zou zijn met zo nu en dan een rustig ritje en ook even stil kon staan zonder daarna te ontploffen. Maar ik zó rustig had nu ook weer niet gehoeven, ik ging me er aan ergeren. En hoe meer ik probeerde er wat tempo in te krijgen, hoe slechter het ging.

Voor mij hebben 3 dingen geholpen:
1. Verdiepen in Parelli en dan met name het horsenality-gebeuren, er zijn filmpjes en artikelen met goede tips te vinden. Concreet ben ik mijn paard vooral minder gaan pushen. Vooruit gaan is goed genoeg, snel hoeft niet per se. Lichte beenhulp, niet blijven drijven omdat je sneller en sneller wil, als ze vooruit gaat alle druk eraf. Regelmatig zelf stil zetten voor ze er zelf aan denkt om stil te gaan staan. Ook kleine inspanningen belonen (ook met iets lekkers). Af en toe laten grazen tijdens buitenritten, zodat ze een doel heeft om op pad te gaan.
Ik merkte hier zéér snel resultaat mee: op een stukje weg waar ze eerst steeds staakte probeerde ik dit voor het eerst, er ging binnen 50 meter een knop om en niet veel later ging ze zelfs uit zichzelf draven!
Ook ben ik meer grondwerk a la Parelli gaan doen en heb veel met 'r gewandeld, ook wat laten grazen her en der (maar ook wel streng geweest als ze niet mocht grazen dat ze dan gewoon dóór moest lopen en niet teuten en stilstaan).
En binnen een paar keer kwam ze weer naar me toe lopen in het weiland ipv te doen alsof ze me niet zag en stug het hoofd in het gras te houden. Groot verschil! Eerst wilde ze het erg niet af, nu staakt ze soms op de terugweg van een buitenrit, omdat ze nog niet naar huis wil.
In de bak is en blijft moeilijker, dat moet ik gewoon echt kort en afwisselend houden. Longeren doe ik ook niet meer zo fanatiek, een paar rondjes aan beide kanten met tussendoor andere grondoefeningen.
Vandaag voor het eerst gesprongen met 'r, en dat vond ze blijkbaar dusdanig interessant dat ze niet één keer stilgevallen is.

2. Ze bleek fysiek niet in orde, op een gegeven moment was ze tijdens een buitenrit compleet buiten adem en ze was na een uur nog niet hersteld. DA erbij, bleek lichte bloedwormbesmetting en waarschijnlijk leverbot (leverwaarden waren niet goed). Sinds ze behandeld is merk ik ook veel verschil, ze is nog geen wonder van werkwilligheid maar wel veel actiever dan eerst.

3. Een dagboekje bij gaan houden van onze vorderingen, met de nadruk op wat wél goed gaat. En dat is eigenlijk heel veel (en steeds meer). Dan zie je ook de positieve kanten van de paard weer, ga je het opnieuw waarderen en dat helpt ook uit de negatieve spiraal te komen. Inmiddels ben ik weer helemaal happy met Zita :) Ze blijft af en toe eigenwijs maar we vinden steeds meer een samenwerking die voor beide prettig is.

Als opstappen moeilijk gaat kan het overigens goed helpen het op te delen in stapjes en elk stapje wat goed gaat, te belonen met iets lekkers. Dus naast zadel gaan staan, blijft ie stilstaan -> beloning. Pak je de beugel vast, idem. Lukt het niet, dan terug naar de vorige stap, zorgen dat je zelf rustig blijft. Als je eenmaal zit ook een beloning geven vanuit het zadel. Uiteindelijk hoef je alleen nog maar iets te geven als je eenmaal in het zadel zit (en als je wil kan je dat ook weer rustig afbouwen).

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 21:46

Hoi Atalanta wat een fijne uitgebreide post. Bedankt daarvoor. Dat bijhouden van wat wel goed gaat is een goede tip zeg. Houd alles ook wat luchtiger denk ik.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook herkennen dat je LBI niet stil wilt staan met poetsen en zenuwachtig wegloopt en gaat draaien enzo. Sokken verzorgen is echt een crime bijv. Om van bijknippen van vacht nog maar te zwijgen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:55

Ik weet niet precies of die van ons ook een LBI is maar hij had ook een enorm opstap probleem hij ging of achteruit, vooruit, opzij of ddan dacht je yay hij blijft staan.. been erover en hij was weg. Ik ben begonnen met naast zijn schouder staan en dan geef ik het commando buig link, moet hij zijn hoofd naar zijn schouder links buigen dan krijgt hij een snoepje, zelfde met buig rechts. Daarna ben ik begonnen met een leadrope iedere keer als hij een stapje achteruit zetten.. moest hij er van mij nog 4 extra doen, en met vooruit hetzelfde ging hij lopen dan moest hij van mij rondje aan de leadrope draven. Het heeft een keer of 4 geduurt ik kan nu opstappen, meneer doet zelf al zijn hoofd naar links en rechts krijgt een snoepje en stapt keurig weg. Dat buigen ben ik gaan doen omdat ik hoorde dat ze daardoor spanning loslaten, en daarbij leert hij ook gedult te hebben.. niks zo vervelend als een paard dat weg stuift als je net je been erover hebt.

Helaas loop ik zelf op dit moment tegen heel andere dingen met hem aan, maar het opstappen gaat super. Zelfs na een stress momentje is hij gelijk bij het opstappen braaf aan het wachten.. hij denkt alleen maar .. als ze zit krijg ik wat lekkers ;p

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:43

Jouw paard klinkt eerder als een RBe, totaal ander karakter dus. :D

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:12

Puchje schreef:
Jouw paard klinkt eerder als een RBe, totaal ander karakter dus. :D

Ahh oke thanks ik kon eventjes niet vinden waar je de lijstjes kan zien lol van wat wat is bedoel ik.