[TI] Hoefschoenen bij een tinker?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Hoefschoenen bij een tinker?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:43

Hallo iedereen,

Wie heeft er ervaring met hoefschoenen bij een tinker en welke adviseren jullie?

Omdat de ruinenweide waar mijn tinkertje staat zo'n modderboel is geworden, heb ik zijn ijzers eraf laten halen. Hij verloor de ijzers in de modder en aangezien het weer niet echt lijkt te veranderen zal de wei nog wel even zo blijven.

Echter, bij ons zijn de paadjes echt niet te doen zonder ijzers. Heel erg veel stenen en steentjes. Hij wil dan echt niet lopen.
Nu had ik gedacht in daarvoor hoefschoenen voor hem te kopen (voor voor alleen); maar ik wist niet of dit wel zou kunnen gezien het feit dat hij echt enorm dikke sokken heeft.

Dus; wie heeft er bij zij gesokte vriend wel hoefschoenen en gaat dat goed met de sokken? Welk merk adviseren jullie?

Ben heel benieuwd :j :j :j

Anoniem

Re: Hoefschoenen bij een tinker?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:47

Ik lees even mee :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:33

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:38

Wij hebben easyboots epic voor 1 van onze tinker. De keuze is op deze schoenen gevallen omdat de tink erg ronde hoeven heeft en deze schoenen hem het best paste. We zijn er ontzettend tevreden van, de schoenen zijn nog nooit uitgegaan, zelfs niet als we door rivieren gaan, door modder ploeteren,... Het enige probleem is dat er soms kleine schuurwondjes ontstaan bij het deel dat rond de benen zit. Dit gebeurd echter alleen bij meerdaagse trektochten in de ardennen en de eifel. Bij minder intensief gebruik gebeurt dit nooit :)

Dan hebben we recent ook renagades aangeschaft voor een andere tinker. Deze zitten ook super netjes en blijven goed zitten. De renagades zijn nog niet zo goed uitgetest dan de easyboots, dus meer kan ik er nog niet over zeggen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:35

hoi najoveh,

Past dit dan goed om de sokken? Die van mij heeft niet zo'n grote hoeven maar echt enorme sokken die bijna geheel over de voeten heenvallen.
Ik zal eens kijken of ik een goede foto ervan vind

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:47

Afbeelding

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:05

Ja hoor, voor de schoen zelf moet je de sokken even opzij/naar boven doen zodat de schoen echt rond de hoef zit, en het deel rond het been komt dan rond de sokken.

Hier zie je Dokus met zijn schoenen om. Betere foto's heb ik helaas niet voor de moment, maar het geeft een idee :)
Afbeelding

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:59

Ik zie het niet zo heel goed. Maar ik begrip dat dat dus wel past om de sokken heen, of heb je hier een bepaalde maat voor moeten nemen.

Hoe weet je de maat van de hoefschoen? Die je de voet opmeten als hij pas bekapt is of juist niet???

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:38

Ja, je moet je hoeven idd meten als de smid net geweest is.
Wij rijden alleen maar met hoef schoenen. Voor mijn tinkers heb ik easy boot en voor mijn Welsh a heb ik equine fusion hoefschoenen. Maar die zouden bij een tinker met sokken echt niet gaan omdat ze daar te hoog voor zijn. Eigenlijk is de easyboot de enige schoenen type die bij tinkers kunnen ivm hun sokken (uitzonderingen hou je altijd natuurlijk)
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden de schoenen door een erkend persoon te laten aan meten.
De ervaring is toch dat mensen die zelf meten en passen ze vaak na 1 of 2x gebruik ze in de kast gooien en dan een negatief beeld over houden.
Ik heb een vaste persoon die mijn schoenen levert en dit gaat altijd in combinatie met komen passen.
Hij heeft allerlei pasmallen en de ervaring en legt je ook prima uit hoe je ze het beste kunt aandoen, vast doen ect ect.
Wij rijden diversen meerspannen met de welsjes en elke x als we een nieuwe pony kopen komt hij ze weer aan meten en dit geeft toch nog regelmatig verrassingen ondanks dat ze allemaal rond de 1.18 stokmaat zitten en zit er zelfs onderling in de hoeven nog maat verschil. Ik heb bijv. 1 pony die loopt voor op maat 10 en achter op maat 9 maar heb ook 1 pony die op 3x 9 loopt en 1 op 10. Bij bekapt mijn pony`s ook en houdt ook altijd rekening met de schoenen.
Wij vinden het ideaal en verliezen ze dus ook nooit, al is dit in het begin echt even wennen :j Want dan doe je ze te strak en zit je bijna de hele rit onderste boven op de wagen of paard om je schoenen te tellen :') Het is best een investering maar ik persoonlijk vind dat ze het dubbel en dwars waard zijn.
Dit is mijn hoefschoen passer en tevens hoefverzorger: LD hoefverzorging http://www.hoefbalans.nl/

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:41

Interessant te lezen sneppie! Is er ergens een overzicht van contactgegevens van passers? Of zou jouw hoefverzorger daar meer van weten? Ik woon in Oost Groningen (grens DL) en wil toch voor mijn merrie ook een paar aanschaffen. Op ijzers durf ik niet omdat ze nog wel eens flink uithaalt met dr achterbenen naar andere paarden, en ik er ook mee fok. Maar momenteel ontwijk ik het buitenrijden omdat ik weet dat ze snel gevoelig is en hier vrijwel alle paden verhard zijn. Zulke schoenen lijken me dus ideaal! Ik heb er ook eerder naar gekeken maar toen niet doorgezet omdat ik niet precies wist hoe of wat...

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:43

Nou Caily dat was eigenlijk ook altijd mijn probleem. Als ik hier buitenrij is het 80% verhard, ik rij ook wel eens weken niet buiten (slecht weer, of idd veulen erbij, of onder het zadel alleen maar in de bak ect ect) en dan zaten er ijzers onder en dat vond ik dan zonde. Wij wonen op klei en dat is ook niet altijd fijn met hoef ijzers. Los van het verliezen eo aftrappen zit de klei er altijd muurvast in en dat in combinatie met een zware tinkerhoef die aan een hele gemakzuchtige tinker vast zit, is hoeven uitkrabben dan zeker geen pretje. :( :D
Je kunt idd even een mailtje sturen aan Lennart (van de link) en als hij het niet weet zal hij het zeker bij de hoefschoenenwinkel voor je informeren. De hoefschoenenwinkel op zich is ook niet slecht maar wat laks in de informatie verstrekking en nakomen van afspraken. Maar Lennart is daar heel correct en duidelijk in.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:53

Ik pas wel vaker de easyboot epics bij Tinkers en ze zitten mooi om de hoef onder de kroondrand en de gaither past vaak goed tussen het haar van de sokken. Eventueel kan je de Easyboot ook zonder de gaither aandoen, dan heb je helemaal geen last met sokken. Je kan de voet het beste opmeten zo'n 10 dagen na het bekappen, maar meet voor de zekerheid ook even voor het bekappen op, dan weet je een beetje hoe de hoef groeit, zeker bij paarden met flare of wat plattere hoeven kan het veel schelen.Als de gaither te kort is i.v.m. de sokken dan kan je die eenvoudig verlengen met een stukje klitteband.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:59

Beetje gekke vraag misschien, maar kun je ook hoefschoenen aan alleen de voorvoeten doen?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:07

Ja hoor, wij hebben er enkel voor de voorvoeten. Die slijten sneller af dan de achterhoeven :)