[TI] Welke tinkerhengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mlt94

Welke tinkerhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 19:44

Ik wil mijn merrie over een jaar of 1,5 gaan laten dekken daarom wil ik mij alvast wat oriënteren.
Eerst even een klein paspoortje:
Evy van Tinkerstalvlot
7 jaar
Moeder: Patty van de Bonte Laarhoeve
Vader van moeder: Mickey boy
Moeder van Moeder: Dena van de Bonte Laarhoeve
Vader is onbekend

Mijn merrie is een breed gebouwde tinker, qua karakter is ze erg vriendelijk, rustig en het is een sensibel paard wat ik zelf als positief ervaar
Dat zijn ook wel dingen wat ik graag terug zou willen zien in een eventueel veulen.
Ik zou een speciaal kleurtje leuk vinden maar niet perse noodzakelijk, verder wil ik het veulen aanhouden voor eigen gebruik en word dus niet verkocht ongeacht of het een merrie of hengstje zou worden.
Voor mij zou een verbeterpunt zijn het behang, dat zou voor mij meer mogen, nu ik benieuwd wat jullie ervan vinden omdat ik zelf nog niet thuis ben in exterieur.
Hier dan een foto:

Afbeelding

xSogno

Re: Welke tinkerhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:56

Voor een speciaal kleurtje zou je eventueel naar ITs Amadeus kunnen kijken.
http://www.irishtinkerstable.nl/ITS%20Amadeus.html
Die heeft een dubbele verdunning dus altijd een valk, smokey black of afhankelijk of jouw merries vos draagt palomino.

Hoe groot is jouw merrie en wat wil je voor het veulen qua stokmaat?

Vind zelf Nuadu Nuage en ITS Bandit erg gave hengsten.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 19:58

Mijn merrie is ongeveer 1,47 en wil voor een veulen ook zo rond die maat zitten.
Eigenlijk niet kleiner dan ongeveer 1,40 en niet groter dan 1,50
ITS Amadeus en ITS Bandit zijn idd erg mooie hengsten :j .
Ik heb ook al naar ITS Amadeus gekeken vanwege zijn kleur, ik zou een valk veulen bijvoorbeeld erg mooi vinden.
Of ze het vos gen draagt weet ik niet maar misschien dat ik haar in de toekomst nog laat testen op kleur.
Laatst bijgewerkt door Mlt94 op 14-12-14 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:01

Ik vind dat je het erg breed houdt, jouw merrie heeft vast wel een minpuntjes of jij ziet vast wel eens een paardje met dingen die de jouwe niet heeft, maar je wel graag zou willen. En wat zijn jouw doelen met het paardje, wil je juist een dooie goedzak of liever eentje met iets meer karakter. Een breed cobtype of misschien wel een iets luxere grai? Welk stamboek staat jouw merrie (gok ICS-NL als ik de naam van de fokker lees), en moet de hengst daar ook GGK zijn? Waar woon je en binnen welke afstand kijk je?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:02

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:08

Caily schreef:
Ik vind dat je het erg breed houdt, jouw merrie heeft vast wel een minpuntjes of jij ziet vast wel eens een paardje met dingen die de jouwe niet heeft, maar je wel graag zou willen. En wat zijn jouw doelen met het paardje, wil je juist een dooie goedzak of liever eentje met iets meer karakter. Een breed cobtype of misschien wel een iets luxere grai? Welk stamboek staat jouw merrie (gok ICS-NL als ik de naam van de fokker lees), en moet de hengst daar ook GGK zijn? Waar woon je en binnen welke afstand kijk je?

Ik wil toch wel een wat breder type, daarom ben ik ook wel opzoek naar een niet te luxe hengst.
Het rustige wil ik er ook inhouden omdat ik vooral buitenritten rij dus wel een paard dat koel in het hoofd is.
Ze staat inderdaad bij het ICS-NL ingeschreven.
Ik woon in Zeeland dus wil het vooral in het zuiden houden, België mag ook trouwens.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:25

Informeer eens bij Cobfan (@bokt). Zij heeft hele mooie dekhengsten staan met allen een top-karakter!

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:28

bontesok schreef:
Informeer eens bij Cobfan (@bokt). Zij heeft hele mooie dekhengsten staan met allen een top-karakter!

Dankje ga ik zeker doen!

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:30

Gulliver O' Britain? Vrij brede zwart-witte Cobhengst met veel behang en een paard dat koeler in zijn hoofd is vind je volgens mij niet.

Je omschrijving is wel erg breed dus als je iets specifieker bent kunnen mensen je beter helpen denk ik. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:49

Cobfan heeft zeker mooie dieren! Een aanrader :)

Gulliver staat niet echt in het zuiden en hij is zelf heel cool, maar de nakomelingen die ik in handen heb gehad vroegen toch eigenlijk allemaal wel om iets meer "aandacht" en discipline van mijn kant dan de meeste andere Tinkertjes dat doen...

Tinkerstal van de Gorterstraat heeft ook twee hengsten met speciale kleurtjes staan, zij zitten nabij Den Bosch. Hun Silver Cash is effen silverdapple (daarmee heb jij 100% een effenkleurig veulen) en Yellow Fellow is valkbont. Cash fokt wat groter en zwaarder dan Fellow, meestal rond de 1.60m. Nakomelingen van Fellow zijn vaak wel mooi breed maar rond de 1.50m. Beide hengsten zijn erg vriendelijk en cool in de kop, zeker Fellow is de rust zelve.

Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:06

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:18

Tumvum schreef:
Gulliver O' Britain? Vrij brede zwart-witte Cobhengst met veel behang en een paard dat koeler in zijn hoofd is vind je volgens mij niet.

Je omschrijving is wel erg breed dus als je iets specifieker bent kunnen mensen je beter helpen denk ik. ;)

Hierbij nog wat meer informatie :)
Evy haar gangen zijn vrij vlak dus er zou meer knieactie in mogen.
Haar hals vind ik zelf vrij kort en zwaar.

Ik vind de hengsten van tinkerstal de gorterstraat vind ik ook erg mooi al denk ik dat silver cash al af valt omdat ik het toch wat kleiner wil houden
Dan zou yellow fellow wel weer een hele leuke optie zijn.

Middelburg zou al helemaal dicht bij zijn ja!
Ook een erg mooie hengst met lekker wat body.
Laatst bijgewerkt door Mlt94 op 14-12-14 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:22

Vlakke gangen is wel iets wat bij het Tinkerras hoort. Paarden die meer knie-actie hebben (voor de Tinkers denk ik dan gelijk aan Garish vd Vrijheidshoeve) geldt vaak ook dat het gaat om de lichtere types met iewat meer temperament (maar nog steeds vaak lekker "Tinkers cool")

xNicoleCeres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:29

Ik heb zelf niet zoveel verstand van tinker hengsten. Maat 2 bekende namen zijn Bing & Djoser Nuage.
Zeker djoser zn vader was heel gaaf, hopelijk groeit hij zelf ook nog zo verder.
Ze hebben allebei geen speciale kleurtjes, bont & bruin.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:03

We zullen deze vraag voorleggen op het subforum voor Tinkers:

EHK -> TI

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:09

Wil je een bont veulen of mag het effen zijn?

Ivan (Meadows Irish Cobs, Hechtel-Eksel België) vind ik wel een leuke optie voor je merrie.

Is Deaglan (Aniekepiek op bokt, Berlicum) ook geen leuke optie voor je?

Silas, die Leonoor plaatst, is groter dan wat je zoekt.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 23:16

Wat leuk al die reacties!
Ik zal van de week als ik tijd heb alles is op een rijtje zetten en de hengsten zoeken op internet.

Een voorkeur voor bont of effen heb ik eigenlijk niet, het is maar net wat eruit komt :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:05

Als je dekt met een effen hengst komt er hoe dan ook GEEN bont uit ;)
Er zijn hengsten die zgn heterozygoot zijn voor bont; dan kan er een effen en een bonte uit komen, er zijn ook hengsten die homozygoot zijn voor bont, die geven 100% kans op een bont veulen. Zowel heterozygoot als homozygoot bonte hengsten zijn altijd bont getekend, het verschil kan je niet zien, veel hengstenhouders hebben dit laten testen.

mascha_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:14

King is Hetrozygoot voor bont.. is ong 1.50. Mooi in zijn behang . Goud eerlijk karakter en zeer werkwillig. Loopt op dit moment M1 dressuur. Staat in België.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:08

Mijn hengst Larry van de Mol, is dan nog niet goedgekeurd maar heeft krachtige bewegingen en flink behang. Hij zal zeker onder het kopje zwaar vallen
Hij is getest valk maar toont donkerder.

Zeer fijn karakter. Zal rond de 150cm worden.

Voor foto's kijk je even op onze website
http://www.vandemol.webs.com en dan bij hengsten.

Hij mag volgend jaar proefdekkingen doen , nadat hij in Utrecht is geweest voor sperma-onderzoek en röntgenologisch goedgekeurd .

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:56

Melody stable is waar mijn tinkermerie heen gaat mochten wij ooit een veulen willen van onze Charleze.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 15:22

Super al die reacties!
Ik heb al met een aantal hengsten eigenaren contact gehad en ik ga volgend jaar zeker bij een aantal hele knappe hengsten kijken!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:22

Nu zijn wij natuurlijk benieuwd bij welke :D

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:30

Haha hier is het rijtje dan!
Tarzan en Welsh Warrior van cobfan
Djoser nuage
Nog een silver valk bonte hengst van bokker moor.
Zelf wil ik zoiezo nog gaan kijken bij alle 3 de hengsten van tinkerstal van de Gorterstraat, nog geen contact gehad maar dat komt nog!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:41

Jemig, wat een variërend lijstje, poeh. Ik ben heel benieuwd welke kant je keuze op den duur op gaat!
En en tip: Laat je goed informeren door anderen mensen ook die kennis hebben van het ras of deze hengsten en/of hun eigenaren. Vergeet niet dat je je paard er ook achter moet gaan laten (daarom zijn bij mij in het verleden bepaalde hengsten af gevallen).