Als je al eventjes een felle tuinslag op de sokken kunt zetten spoel je iig alvast al het zand eruit. Doe ik zelf ook af en toe met m'n tinker met veel beenhaar.
Ik weet niet of je met de auto naar je paard gaat? Anders kun je misschien een kleine jerrycan met heet water in de auto zetten.
Hoe ik de (half witte) staart van mijn tinker was: lekker warm tot zelfs heet water in een emmer (dan de staartwortel er niet in natuurlijk en het koelt snel genoeg met deze temperatuur dat die er ook in kan) om te spoelen. Als het ergste vuil eruit is pak ik een nieuwe emmer warm water, doe hier een flinke scheut groene biotex in en smeer het ook flink in haar staart. En dan ga ik 10 minuten met de staart in de emmer achter d'r staan. Komt er redelijk wit uit. Je ziet toch iig weer dat de staart 2-kleurig is.
Ik heb ook geen beschikking over een wasplaats, alleen een tuinslag met koud water en kan binnen een emmer warm water pakken.
De staart kun je ook proberen daarna in een staartzak (zie westernsport) te steken. Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel positieve verhalen over gehoord. Dan blijft hij iig schoon tot de volgende dag.
Manen zou ik gewoon proberen klitvrij te houden, meer kun je gewoon niet doen zonder dat het paard-onterend wordt.
Overigens, als je ergens een stukje berm vindt met lang gras: niets zo handig om witte sokken te krijgen. En Talkpoeder helpt idd ook, maar dan moeten de sokken wel al droog en liefst schoon (op z'n minst zandvrij) zijn.