[TI] tinkers met jeuk/ mok wat kan ik doen met hun voer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

tinkers met jeuk/ mok wat kan ik doen met hun voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:50

Misschien een rare onderwerp tekst, maar wist niet hoe ik het beter kon omschrijven.

Het gaat om twee tinkers van mij. Een 15 jarige en een enter, is trouwens geen familie van elkaar. Ze hebben alle bij gemeen dat ze jeuk hebben bij hun staat en manen. Niet zo heel erg maar vind het wel erg vervelend voor hun. de 15 jarige heeft wel erg mok en daar wil ik iets aan doen zonder te veel poespas qua voeding. behandel het nu met hydrocortiderm en zink zalf, (groene leem vind ik troep) En nog iets maar dat stinkt enorm naar hertshoorn en is een heel vast zwart goedje.

Mijn idee is nu van de muesli af te gaan, ben over gegaan op een handje per keer verder krijg ze biologische lang hooi en gras. en een minerale blok. De enter krijg veulen brok maar ik heb gezien dat er erg veel troep inzit wat ik niet vind passen bij paarden. Veel granen en suiker, ben er erg veel van geschrokken, ben met haar al aan het afbouwen met voer ze krijg nu nog een kwart en per dag is het dus een halve kilo.

Zit dus in dubio wat ik het beste kan doen. om te kijken of het door het voer komt of niet. Mok is trouwens bij de vorige eigenaar erg verwaarloosd.

Nou heb ik het boek gelezen van paard natuurlijk en vind daar wel iets van waarheid in zitten qua het voeren. De hoeven laat ik zo, dat durf ik niet aan.

Aan de andere kant mijn paardjes zien er erg goed uit. Maar die jeuk vind ik niet fijn.

butengeweun

Re: tinkers met jeuk/ mok wat kan ik doen met hun voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:00

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:04

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:28

Wilde eigenlijk weten wat ik er aan kan doen zodat ik de mok en jeuk van binnenuit kan bestrijden. Helaas heb ik geen invloed om de wei, aangezien ik in pension sta met mijn paarden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:41

Mijn Tinker staat sinds een jaar of twee aan de aloë (dat rijmt :+ )
Werkt fantastisch, reinigt van binnen, duwt de afvalstoffen door de huid (of met ontlasting mee) naar buiten,
dus kan even heftiger worden, maar nu staat hij al anderhalf jaar met veel minder jeuk!
De plekken in zn sokken smeer ik in met Propolis creme.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 14:07

Ben nog net crème bezig maar mijn tinker duld dat eigenlijk niet. Heb haar nu een maand en ben heel erg met de mok bezig is al wel verbeterd, maar nog niet zoals ik wil. Aan het andere Been is echt opgehoopte harde plekken van schilfers en ik denk huidvet en zo. Krijg dat er maar niet afgeweekt. Arme pony moet daar toch last van hebben. Wil haar helpen maar dat doet natuurlijk zeer. Mijn andere pony is nu een enter en die is het gewend dat ik er aankomt maar goed die heeft ook geen mok.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:06

Ik gebruik horsemix !
Kan je kopen bij divoza
Werk bij de mijne super en is maar 1 soort ding die je door je voeding moet doen , verder doe ik er niks aan geen mok rasp meer te bekennen
Verder voer ik Kentucky lite van havens met lucerne erdoor en voordroog kuil

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:07

En is overigens ook tegen de jeuk !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:30

Zoals ook al in het artikel staat waarvan ik de link heb geplaatst; sober voeren, dus veel grof hooi, geen kuil of voordroog, en zo weinig mogelijk krachtvoer. Er zijn een aantal soorten krachtvoer waar paarden heel snel jeuk van krijgen. Ook de koek van pavo veroorzaakt heel vaak jeuk.
Verder zou ik mokthee geven om de afvalstoffen af te voeren.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 16:02

Ik geef aan de ene havens up To grow veulen brok.
de andere biologische muesli.
een maand geleden bij de vorige eigenaar kreeg ze toen kreeg ze een kilo muesli per week nu een twee handjes per dag. Maar ben toch van plan om er mee te stoppen. Omdat ik niet weet of dat de oorzaak is.

ik voer vrij sober ze krijgen verder gras en hooi.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:31

Nou, ter info.. Mijn tinker krijgt naast hooi, water, aloë, en onbemest gras heeeeeel af en toe een happie muesli (Cavalor Strucomix) of een stukje droog brood.
Hij gaat acuut aan de stamp van wortel en appel.
Pas dus goed op met suikers, maar ook met teveel aan zetmeel en eiwitten.
Arm voeren, sober voeren en iets geven om de afvalstoffen goed af te kunnen voeren (in mijn geval de aloë dus :) )

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 18:17

Ja ze kreeg wel wortels en fruit. Maar daarvoor had ze al heel erg last er van. Geloof niet dat het binnen twee dagen zo erg was geworden. Maar hou er wel rekening mee dat ze daar misschien niet tegen kan.

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:34

Onze fries heeft veel last van haar voeten vooral bij de sokken het zijn soort schilfers en het jeuk erg staat daarom te stampen sinds een maandje knoflook olie en ze stampt nog maar af en toe, de olie moet dagelijk een kleine hoeveelheid door de brokken zuivert het bloed goed en is erg goed voor paarden met jeuk mok of exceem, mischien kun je dat proberen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:43

Schilfers en jeuk in de sokken duidt 9 van de 10 keer op mijten. Even wassen met sebacil bv dus!

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:53

Nee het zijn geen mijten heeft van de dierenarts al een spuit tegen mijt gehad en spul om mee te wassen.