[TI] Ervaringen gevraagd JONGE tinkerhengst keuringsklaar maken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moor

Ervaringen gevraagd JONGE tinkerhengst keuringsklaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:11

Dit is mijn jonge man: http://www.bokt.nl/markt/ad/249812/silv ... er-dekking

Hij was als maatje bedoeld voor ons palominoveulen maar hij doet het eigenlijk zo bovenverwachtingen goed dat hij waarschijnlijk blijft en ons zelfgefokte hengstje gaat ;-)
Hij wordt eind mei 2jaar en we willen hem volgendvoorjaar aanbieden op de hengstenkeuring.

Nu was ik erg benieuwd naar de ervaringen onder jullie!
Wat hebben jullie "extra" gedaan en waarom?!
Wat was de beoordeling en hadden jullie punten dat je na de keuring zei: Had ik dát maar geoefend...
Mijn jonge mannen lopen samen in de bak-wei en ze zijn eigenlijk de hele dag bezig met stoeien, lees manen bijten en benenbijten! Het slijt dus onwijs hard, vieze smaak erin werkt niet :P

Afbeelding

En hier met vriend:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moor op 03-04-14 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:19

Ik heb (nog) geen tips, maar ik lees graag mee!
Ik zit in hetzelfde schuitje, alleen is mijn tinkervriendje precies een jaar ouder.
Hier wordt er ook heel wat afgespeeld, inclusief manen trekken. Gelukkig werkt anti-bijt in de manen bij hem (naja zijn vriendjes) wel, het slijt igg een stuk minder sinds ik t wekelijks insmeer of spuit.

Ik vind trouwens dat je wel érg veel vraagt voor een dekking van een (nog) niet goedgekeurde hengst.. Daar je binnen het stamboek dekkingen van hengsten met bewezen kwaliteit kan krijgen voor minder.

essteeg

Re: Ervaringen gevraagd JONGE tinkerhengst keuringsklaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:40

Hij is zoo mooi ! Veel succes met keuringklaar maken !

moor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:45

Ik vind trouwens dat je wel érg veel vraagt voor een dekking van een (nog) niet goedgekeurde hengst.. Daar je binnen het stamboek dekkingen van hengsten met bewezen kwaliteit kan krijgen voor minder.

Jorretje: Even vergroot, dan kan ik het normaal lezen ;-)
Die prijs is een keuze voor de eigenaar van de merrie, die moet nu zelf het inzicht hebben om te bepalen hoe en wat.
Natuurlijk is hij nog niet bewezen, het enige wat bewezen is zijn zijn ouders en zijn unieke kleurtje...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:08

Het een beetje offtopic, vandaar t kleine lettertype.
Ik ben geen merriehouder en het idd hun keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:12

Tja, ik deel ook die mening hoor ;)

Heb je geen betere foto? Want op deze is niet veel te zien qua bouw.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:19

kort door de bocht: manen, staart, sokken het kan je allemaal punten kosten
en dat niet alleen op die onderdelen, maar bijvoorbeeld ook op cobtype, algemene indruk
dus dat kan in totaal een boel punten schelen en mogelijks het verschil maken tussen ggk of niet en tussen premies

ik ga nu even van ics uit, maar je hebt niet vermeld bij welk stamboek je bent/wilt gaan

verder goed gedrag, opvoeding is een must, ga ook met je hengst op vreemd terrein, bij vreemde paarden
wees er niet eentje die achteraf gaat zitten zeuren van thuis doet hij zo niet, thuis is hij poeslief
hk is niet thuis, simpel als dat, dus oefen je voor een hk niet alleen thuis

oefen op vierkant staan
oefen op vlot stappen
oefen op vlot meedraven
het juiste tempo is cruciaal, leer het tempo van je paard kennen, hoe hard moet je als voorbrenger lopen om je paard optimaal te showen?
gaat hij zich goed presenteren door er met een zweep of rammeldoosje bij te lopen, of is hij daar juist schrikkerig van

doe aan wat schriktraining, onverwachte geluiden, applaus enz
probeer de situatie van de keuring na te bootsen

en idem voor de foto ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:26

verder: hk van ics is in het voorjaar, winterhaar alom
ik ben geen voorstander van dekens, maar je kan het winterhaar zeker inperken door een goed voerbeleid en door veel poetswerk in de maand voorafgaand aan de hk

verder is goed voeren een kunst, genoeg vetjes, een tinker mag gevuld zijn
maar ook niet moddervet voeren natuurlijk

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:41

Legend!!! Wat is ie onwijs gaaf geworden :D

Zelf nooit een (dek)hengst gehad, mijn persoonlijke mening;
ik vind 21maanden erg jong om al te laten dekken.
Snap dat je benieuwd bent en een 'proef'dekking wilt laten doen, ik zou zeggen wacht ruim tot ie de 2 jaar voorbij is. Misschien doe je dat ook, dan heb ik niets gezegd ;)

moor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 11:12

Een vriendin heeft een hengst en die is zeer betrouwbaar (ondanks jonge leeftijd) en daar vonden ze hem juist weer té mak ;-)
Gulden middenweg in zien te vinden dus!

Winterhaar hoop ik inderdaad met voeren "bij te houden"

Het is in eerste bedoeling om naar "alle stamboeken" te gaan.
Zelf showen we graag cobs en hebben ook wat tinkers naar de ICS en NSVT keuring gebracht.
Dit is iets minder bevallen maar na een aantal jaar is hier toch ook weer van alles veranderd en willen we het wel weer eens zien hoe het is!

Voor betere foto's ben ik hard opzoek naar hulp..
jullie zouden eens moeten weten wat voor poespas deze foto's al veroorzaakt hebben :o :=

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:21

Het hengstje is op deze foto's niet of nauwelijks te beoordelen.
Ik zit helemaal niet in de hengsten-scene en ik zou hem dan ook helemaal niet kunnen beoordelen :n

Maar ik vraag me dan wel af waarom je hem nu al ter dekking aanbiedt.
En dan zit je al heel hoog met het dekgeld, als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met Noedel van Chantal Platel (Nuadhu Nuage). Vind dat je daar dan wel heel hard mee van stapel loopt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:36

Voor betere foto's zou ik gewoon een fotograaf inhuren die je bevalt kwa werk :) ik heb ook al meerdere (dek)hengsten op de foto gezet. (toevallig ook de vernoemde Noedel) Je moet je paard uiteraard goed verkopen, gezien niet elke merriehouder toevallig langs zijn weide loopt en zegt "die wil ik op mijn merrie" :P .

moor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 20:01

Dames even wat anders: Ik vraag niet wat jullie van de tinker vinden....

Ik VRAAG: ervaringen!! Geen fotoadviezen....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:16

Mijn ervaring is dat je beter met een 4 jarige kunt gaan. Een 3 jarige is vaak nog te puppy om een echt goede beoordeling te krijgen óf hij moet al redelijk vroeg "puppy-af" zijn, maar meestal is dat niet zo :) (en ook 4 jarigen zijn vaak nog lang niet af, maar misschien wel alweer een stapje verder)
Dan kun je natuurlijk voor de ervaring gaan en om evt wel alvast te zien hoe hij het doet tegenover andere jonkies :) en dan dus goed de realiteit onder ogen houden dat ze keuren wat ze zien op Dat moment en niet op Hoe hij er mogelijk over een paar jaar uit zou kunnen zien, dus als je gaat met een 3 jarige dan de verwachtingen kwa premie misschien niet ál te hoog leggen om eventuele teleurstelling op dag zelf te voorkomen ;)
Bij het NSvT gaan er vaak maar weinig door naar een volgende ronde en bij het ICS komt een 3e premie redelijk veel voor en ook wel eens een 7 (een 7 op de lijst betekent automatisch niet GGK voor Dekdienst). Alleen de echt goede en/ of al meer "puppy-af" komen met 2e thuis of soms 1tje met een 1ste MAAR dat is dus bij die jonkies best uitzonderlijk ;)

Als de potentie er wel is en hij dus goed in verhouding verder uitgroeit, kun je een jaar daarna natuurlijk vaak wel verbeteren :)

Bij tinkers komt het trouwens best geregeld voor dat een 2,5/3 jarige nog niet weet waar de klepel hangt ;) en dus nogal suf is voor een hengst :D (en soms komt dat dus ineens op zo'n keuringsdag "vrij" of ze zijn op zo'n dag juist nog extra puppy :(:) )

Verder kwa oefenen er rekening mee houden dat ze op een andere locatie vaak toch net anders zijn dan thuis :) zeker ook met het hoge testosterongehalte dus :+
Goed vlot en braaf mee draven aan een Los touwtje is een groot voordeel om de draf goed te kunnen showen en dan dus weten wat t goede tempo is om te lopen (en hoe reageert op zweep/ rammelaartje) om hem het beste te laten zien 8-)
Een goede volte op harde & zachte kunnen draven voor de DA.
en verder natuurlijk netjes stilstaan (bij de balk) voor het opstellen.