[TI] Wie is er hier opgelicht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LucyB

Wie is er hier opgelicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 20:08

Wie van jullie is opgelicht door een paardenhandelaar bij aankoop van je tinker ? Hoe ben je opgelicht, wat hebben jullie er aan gedaan en hoe is het afgelopen ?
Ik ben kortgeleden gigantisch opgelicht en ik ben benieuwd of meerdere mensen zoiets hebben meegemaakt en hoe het afliep.
Mag uiteraard ook per pb.

Berdien

Re: Wie is er hier opgelicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:25

Ik, twaalf jaar geleden bij de aankoop van een merrie met veulen. Bij een bekende handelsstal/fokkerij die nu nog werkzaam en bekend is. Uiteindelijk is het door het hardnekkige bedrog en de leugens van die stal niet opgelost, ondanks inspanningen van een advocaat. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds een forse afkeer van die stal.

Meer informatie wil ik wel per PB geven.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:04

Is natuurlijk een erg moeilijk begrip "opgelicht" :P
Jaren geleden een "zadelmak" dier gekocht, hahaha kwamen er al snel achter dat er 1 keer een zadel opgelegen had en wel toen ik proef kan rijden.
En ja, beestje reageerde die middag wel vrij "mak" op het zadel. Toen ik hem hier op stal had staan en ie wegdook bij het opleggen en ik er nog eens over ging bellen wist ik hoe 'zadelmak" :D

Jaren plezier met dit dier gehad, zelf dus echt zadelmak gemaakt en doorgereden. Opzich dus niet echt opgelicht, ik als koper had wat beter door moeten vragen en misschien nog eens gaan rijden maar heb diezelfde ochtend de koop gesloten. Geen moment spijt gehad!!!

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:26

Ik heb het idee dat tinkers vaker door handelsstallen als meer beleerd verkocht worden dan dat ze zijn. Ivm hun relatief kalme karakter. Bij een kwpn'er komt een handelsstal daar niet mee weg. Mij is ook meerdere malen opgevallen dat mijn definitie van ingereden/doorgereden een andere was. Ik zou dat geen oplichting noemen, en ik kan het zelf oplossen, maar dat geldt misschien niet mensen die een tinker voor een kind aanschaffen.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:31

Ik denk dat doordat Tinkers de naam hebben kalm en rustig te zijn, ze nogal eens onderschat worden en er ook daardoor een verschil in verwachting en werkelijkheid ontstaat.
Veel Tinkers zijn gevoelige dieren en daarbij ook nog eens sterk.
Ze zullen misschien niet zo reageren als een bloederige KWPN-er, maar het blijven paarden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:38

Zadelmak is niet beleerd.
Meer mensen maken deze fout.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:42

Ik heb mijn merrie ook steeds als zadelmak geadverteerd en ook aangegeven dat ze verder doorgereden moest worden.
En dan nog mail van mensen die vragen of hun kind van 11 er een bosrit mee kan maken.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:26

Ik heb bij een stal 2 maanden een tinker geleasd, met doel te kopen. Stal stond goed bekend. Alles nagevraagd qua gedrag in het verleden, ooit gekeurd geweest, eerder verkocht geweest, gezondheid ed. Ook vertelt dat ik echt een mak paard zocht ivm fiks trauma in het verleden door een paard (gebroken bovenbeen en 1 jaar revalidatie); dus duidelijk vertelt wat ik zocht en wat niet...
Zou prima in orde zijn..Bleef wel altijd raar zenuwachtig bij het opstappen maar dat zou aan mij liggen,. hadden zij nooit zo ervaren...
Vlak voor de keuring opeens eraf gebokt...hadden zij nog nooit meegemaakt... Bij keuring zelf opeens heel ander paard, van flegmatiek naar gemeen achteruit slaan naar da bij keuring ed... hadden ze ook nog nooit gezien...
Uiteindelijk na overleg met de da die ook een bemerking had paard niet gekocht waarna ik met de nek werd aangekeken en ze geen zaken meer met me wilden doen..en ook niet met mijn da (terwijl voor de lease netjes betaald was)..

Achteraf erachter gekomen dat het paard wel degelijk al eens eerder gekeurd was en vlak voor mijn lease verkocht was geweest en weer teruggebracht wegens bovenstaand gedrag :n :n

Heb nog overwogen een rechtzaak aan te spannen omdat ze wettelijk verplicht zijn eerlijk antwoord te geven.. maar uiteindelijk besloten dat dat de energie niet waard is...

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:24

Hey Zandro , bekend verhaal! ;)

Na Zandro heb ik ditzelfde paard gehad! Was op slag verliefd op het diertje!
Ik ben, net als Zandro een onzekere ruiter. Had ook een paardje nodig met nuchter karakter.
Nou dat was deze tinker volgens de tinkerstal die hem verkocht..................................................dus uiteindelijk niet ;(
Ook bij mij hielden ze zich van de domme, nee hoor alles wat ik over de tinker vertelde kwam bij hen niet bekend voor!

Na heel wat kosten(zeker 500,00, keuringskosten vervoerskosten ed, zadelpasser laten komen) te hebben gemaakt is hij weer terug gegaan . Over de tranen maar niet te spreken.
Eigenlijk denk ik nog daags aan hem, wat zal er van hem terecht gekomen zijn?? <<)

Moet er bij zeggen dat ik hem direct terug mocht brengen en ik kreeg mijn geld terug! Dus dat was wel fijn. Was toen ook niet heel boos op hen, maar wel een beetje telleurgesteld.

3 weken nadat ik deze tinker weer had terug gebracht, kreeg ik out of the bleu een mailtje van een andere bokker. Waarom ik de tinker weer terug gebracht had? Zij heeft mij haar hele verhaal over deze tinker verteld! Ook zij had hem een paar weken thuis gehad en ook bij haar ging het niet goed, dit paard had een duidelijke leider nodig en geen onzekere ruiter!

Toen werd ik wel pissed hoor! Ik heb ze dat ook verteld! Hadden zij mij 10% van het verhaal achter dit paard verteld dan had ik zelf kunnen beslissen of ik met dit diertje verder ging of niet. Nu wist ik dit niet met voor mij alle gevolgen van dien (ook ik ben er flink afgelazerd :(:) )

Voor ik überhaupt op "tinker jacht" ging heb ik iemand van de NSvT gebeld (neem haar niks kwalijk hoor, weet niet eens meer precies wie ik gesproken heb) met de vraag waar ik een betrouwbare tinker kon kopen. Was ook al bij een grote handelaar in Friesland geweest en wist al wel dat ik daar nooit een tinker vandaan zou halen.
Maar goed door diegene die toen gesproken had werd ook de naam van de stal waar ik destijds de tinker gekocht heb genoemd als zijnde een betrouwbaar adres.

Nu wil ik niet gelijk beweren dat zij geheel onbetrouwbaar zijn, ik heb per slot van rekening mijn geld terug gekregen.

Maar ze hadden dit paard nooit aan mijn moeten verkopen! Ze wisten heel duidelijk dat dit niet was wat ik zocht! Zeker ook gezien het verleden van dit dier, heel zielig om zo van hand tot hand te gaan.

Maar uiteindelijk komt alles goed of niet Zandro :P , uiteindelijk hebben wij allebei een geweldige tinkerruin getroffen en ook de bokker die de tinker voor mij en Zandro heeft gehad , heeft nu een super tinker merrie! Eind goed al goed!

Maar geef je ogen en oren goed de kost, voor ons is het een heel wijze les geweest

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:30

ja, precies..ik was vooral kwaad omdat zij in eerste instantie kwaad op mij waren dat ik hem niet kocht en er dingen over hem op bokt stonden..en dan blijkt later dus waarom..... ik vind dat je je dan moet schamen en al helemaal niet het recht hebt kwaad te worden...gromgrom...

maar ja, inderdaad, eens goed al goed. ik hebben nu inderdaad een super tinkertje en jij ook Karin! Fijn dat die eerste persoon nu ook een fijne tinker merrie heeft!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:45

Ik volg even vind het interresant om mee te lezen :j

Vind het wel goed dat jullie het dier laten keuren en op proef namen :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:50

maar ja, inderdaad, eens goed al goed. ik hebben nu inderdaad een super tinkertje en jij ook Karin! Fijn dat die eerste persoon nu ook een fijne tinker merrie heeft![/quote]

Ja gelukkig allemaal goed afgelopen. Heb haar op Facebook staan, dus kan haar volgen. Is ook een heel leuke merrie <3
Heb jij geen Facebook Kalsoum? Jammer ik zet zeer regelmatig Troy updates op Facebook ;)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:53

shilady schreef:
Ik volg even vind het interresant om mee te lezen :j

Vind het wel goed dat jullie het dier laten keuren en op proef namen :)

Door die DA kregen wij te horen dat hij ook nog eens jonger was dan gezegd, maar dat had mijn man zelf ook al een beetje in kunnen schatten adv zijn gebit en tja je bent verliefd he :(:)
Maar goed ook dat wisten ze al van te voren! Hij was namelijk al 2x gekeurd! Maar wel volhouden dat hij 7 jaar was!
Ach tja we zijn er gewoon met onze domme kop ingestonken.
Het was ook te mooi om waar te zijn .

Maar nogmaals nu heb ik Troy en ik ben helemaal verliefd op hem <3

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:57

Niet opgelicht maar ben wel bij een tinker handelaar geweest die me een kreupele merrie wilde verkopen. Het beestje was erg leuk! Maar ik had gelukkig 2 oplettende ouders die nuchter bleven en we hebben het toen niet gedaan. Beestje bleek 1 van haar achter hoeven te slepen.

En mijn fjord die ik nu heb is ook anders dan dat ze gezegt hadden. Je kon er zo opstappen en naar buiten gaan, kon zeker een B proefje lopen en nog een paar kleine dingen. Ik ben toen niet opgelicht hoor maar als ik wist hoe ze 'echt' was had ik er 2 nachtjes over geslapen. Ze kan niet eens een B proefje rijden zonder dat ik een strijd met der heb. Maar over het lieve gedeelte hebben ze zeker gelijk. :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:27

Hoi Karin, nee, ik heb helaas geen facebook

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 06:51

Zandro schreef:
Hoi Karin, nee, ik heb helaas geen facebook

Jammer Kalsoum, staan heel veel leuke tinkermensen op :D

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:31

Ben bij een grote bekende tinkerstal gaan proefrijden, super lieve merrie die hartstikke kreupel liep. En maar beweren dat ze rad liep .. " dierenarts is er gisteren nog bij geweest" ja ja..